آموزش نحوه انتخاب مادربرد ماینینگ

بدیهی است شما از قبل یک مادربرد برای کامپیوتر خود دارید؛ بنابراین سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که این مادربرد چه تفاوتی با مادربرد استخراج رمز ارز دارد؟ در پاسخ باید بگوییم، مادربرد استخراج رمز ارز یک قطعه تخصصی سخت افزار کامپیوتری است که برای استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم استفاده می‌شود.
این مادربردها به‌طور خاص برای این منظور طراحی شده‌اند و معمولاً دارای اسلات‌های GPU بیشتری در مقایسه با مادربردهای دسکتاپ یا لپ‌تاپ استاندارد، همراه با سایر تخصص‌های استخراج رمزنگاری هستند. اگر به ساخت یک ریگ ماینینگ برای استخراج ارزهای رمز پایه مانند اتریوم و بیت کوین علاقه دارید، مطمئن شوید نوع مناسبی از قطعات سخت افزاری را برای آن خریداری می‌کنید؛ زیرا در فرایند ماینینگ انتخاب قطعات بسیار مهم است.
به غیر از دریافت کارت گرافیک‌های قدرتمند، شما همچنین به یک مادربرد همه‌کاره برای اتصال تمام کارت‌های گرافیک خود نیاز دارید. در این مقاله تمام آنچه را که باید درباره مادربردهای استخراج رمز ارز بدانید، بیان کرده‌ایم.
فهرست این مقاله
مادربرد ماینینگ چیست؟

مادربرد بخش مرکزی رایانه است که اساساً به‌عنوان مرکز عصبی عمل می‌کند و اجازه می‌دهد داده‌ها و انرژی بین اجزای مختلف منتقل شود. یک مادربرد معمولی از قطعات مهمی از جمله CPU (واحد پردازش مرکزی)، RAM (حافظه دسترسی تصادفی) و GPU (واحد پردازش گرافیک) تشکیل شده است.
مادربرد استخراج رمز ارز نیز مشابه مادربردهای معمولی است؛ با این تفاوت که دارای برخی اجزای اضافی است که به شما کمک می‌کند چندین GPU (پردازنده‌هایی که کارت گرافیک شما از آن‌ها استفاده می‌کند) را روی آن نصب کنید.
مادربرد کریپتو ماینینگ چگونه کار می‌کند؟
قبل از اینکه به‌دنبال استخراج رمز ارز باشید، اولین کاری که باید انجام دهید، این است که بدانید بلاک چین چگونه کار می‌کند. در توضیحی بسیار ساده، فناوری بلاک چین از شبکه‌ای از کاربران استفاده می‌کند که هم‌زمان کار می‌کنند تا تراکنش‌های اضافه‌شده در بلوک‌ها به شبکه بلاک چین را تأیید کنند. استخراج‌کننده‌ای که با موفقیت بلوک تراکنش را تأیید می‌کند، به‌عنوان پاداش رمز ارز دریافت می‌کند؛ درنتیجه به استخراج آن نیاز دارد.
همان‌طور که برای افرادی که از دوربین‌های DSLR استفاده می‌کنند، تعداد مگاپیکسل بسیار مهم است، همین منطق درباره مادربردهای استخراج رمز ارز نیز صدق می‌کند. شما به یک مادربرد با چندین اسلات GPU نیاز دارید تا بتوانید همه GPU های خود را به هم متصل کنید. در این میان، موارد دیگری نیز مهم هستند؛ مانند سرعت اسلات PCI-E، نوع پردازنده و غیره که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
تفاوت یک مادربرد کریپتو با یک مادربرد معمولی چیست؟
مادربردهای سنتی و مادربردهای استخراج رمز ارز بسیار متفاوت هستند. یک مادربرد معمولی اسلات‌های PCIe کمتری برای پردازنده‌های گرافیکی و کارت‌های توسعه (expansion cards) دارد؛ به این معنا که اضافه‌کردن سخت‌افزار بیشتر در آینده روی آن دشوار است.
مادربردهای استخراج رمز ارز دارای ویژگی‌های اضافی مانند سیستم‌های خنک‌کننده بهتر و اسلات‌های PCIe بیشتر برای کارت‌های توسعه هستند؛ درنتیجه بهترین مادربردهای استخراج رمز ارز ۲۴ ساعته بدون گرم‌شدن یا بارگذاری بیش‌ازحد کار خواهند کرد. این بردها همچنین عملکردهای اورکلاک را ارائه می‌دهند؛ بنابراین می‌توانید بیشترین بهره را از سیستم خود ببرید.
آیا برای استخراج رمز ارز به مادربرد ماینینگ نیاز دارید؟
درحالی‌که داشتن یک مادربرد ماینینگ می‌تواند به اهداف ماینینگ شما کمک کند، باید مطمئن شوید که آیا واقعاً به آن نیاز دارید یا خیر؟ برای مثال اگر بودجه شما ناچیز است و با استفاده از تنظیمات استخراج فعلی‌تان ضرر نمی‌کنید، می‌توانید به‌طور موقت با همان سیستم ادامه دهید.
درنهایت باید سازگاری GPU خود را با مادربرد انتخابی استخراج رمز ارز نیز در نظر بگیرید. هنگامی که یک ریگ ماینینگ می‌سازید، مهم است که مطمئن شوید مادربرد شما با تمام اجزای شما سازگار است. ضروری‌ترین بخش مادربرد ماینینگ این است که باید در مصرف انرژی کارآمد باشد و بتواند عملکرد بالا را در حین کار حفظ کند.
نحوه انتخاب مادربرد ماینینگ
انتخاب مادربرد مناسب برای ماینینگ به نوع رمز ارز انتخابی شما بستگی دارد؛ مثلاً برای استخراج رمز ارزی مانند بیت کوین واقعاً به یک مادربرد استخراج رمز ارز نیاز ندارید؛ زیرا بیشتر استخراج بیت کوین در ASIC های اختصاصی انجام می‌شود که می‌توانید تقریباً به هر مادربردی متصل شوید. با این حال برای استخراج ارزهای دیجیتال مانند اتریوم یا مونرو، باید یک مادربرد استخراج رمز ارز با چندین اسلات GPU را در نظر بگیرید.
مهم است که قبل از خرید هر قطعه به منبع تغذیه توجه کنید. اگر منبع تغذیه شما به اندازه کافی قوی نباشد، سیستم شما به‌درستی کار نخواهد کرد و حتی ممکن است بیش‌ازحد گرم شود. در ادامه لیستی از ویژگی‌های مهمی که هنگام خرید مادربرد برای استخراج ارزهای دیجیتال مهم است، آورده‌ایم:
مصرف برق/ وات
وقتی درباره استخراج رمز ارز صحبت می‌کنیم، کارایی سیستم شما با مصرف انرژی آن اندازه‌گیری می‌شود. هرچه طراحی مادربرد کارآمدتر باشد، گرمای کمتری تولید می‌کند و دستگاه شما می‌تواند بدون گرم‌شدن تا ساعت‌های طولانی و بیش‌ازحد کار کند. هرچه میزان مصرف انرژی کمتر باشد، ریگ ماینینگ شما کارآمدتر خواهد بود.
تعداد اسلات‌های PCIe
تعداد کل اسلات‌های PCIe روی مادربرد شما بسیار مهم است؛ زیرا هر اسلات می‌تواند یک یا چند کارت گرافیک را در خود جای دهد. بهترین مادربردهای ماینینگ حداقل ۶ تا ۸ اسلات PCIe دارند؛ بنابراین می‌توانید چند کارت گرافیک را در صورت لزوم بعداً اضافه کنید.
پشتیبانی از CPU
برخی مادربردها پردازنده‌هایی دارند که می‌توانند اورکلاک شوند؛ درحالی‌که برخی دیگر این‌گونه نیستند؛ بنابراین مطمئن شوید مادربردی که دریافت می‌کنید، با CPU فعلی‌تان سازگار است و اسلات‌های RAM کافی برای کارت‌های توسعه اضافی دارد.
سازگاری با پردازنده گرافیکی
شما باید مطمئن شوید که مادربرد شما با کارت‌های گرافیکی که در سیستم خود استفاده می‌کنید سازگار است. بهترین مادربردهای ماینینگ رمز ارز برای بیشتر برندها و مدل‌ها از GPU پشتیبانی می‌کنند.
درگاه‌های توسعه/ شکاف‌ها
حتی اگر فقط قصد دارید چند پردازنده گرافیکی به ریگ خود اضافه کنید، مهم است که قبل از خرید یک مادربرد جدید برای استخراج، اسلات‌های توسعه را بررسی کنید.
سازگاری همه‌جانبه
مادربرد شما باید با تمام اجزای ریگ شما سازگار باشد. قبل از خرید مطمئن شوید انواع کارت گرافیک‌ها پشتیبانی می‌شوند. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که از CPU، RAM و PSU که قصد استفاده از آن را دارید، پشتیبانی می‌کند.
نوع مادربردی که انتخاب می‌کنید، بر عملکرد ریگ شما تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین مهم است که هنگام ساخت یا خرید یک ریگ، موارد فوق را در نظر بگیرید. علاوه بر این، قبل از خرید باید در نظر بگیرید که آیا مادربرد شما با سایر اجزای موجود در تنظیمات ماینینگ سازگار است یا خیر.
سخن پایانی
در این مقاله به نحوه انتخاب مادربرد ماینینگ پرداختیم. انواع مختلفی از مادربردهای استخراج کریپتو وجود دارد که برخی از آن‌ها کارآمدتر از بقیه کار می‌کنند. اگر می‌خواهید بالاترین عملکرد ممکن را از ریگ ماینینگ خود داشته باشید، لازم است یک مادربرد ماینینگ اختصاصی تهیه کنید. در غیر این صورت، یک مادربرد سطح پایه یا میان‌رده را در نظر بگیرید که با سایر اجزای تنظیمات خود سازگار باشد.
درنهایت هنگام سرمایه‌ گذاری روی مادربرد برای ریگ ماینینگ خود، باید کارایی و سازگاری انرژی را نیز در نظر بگیرید؛ زیرا بی‌شک شما نمی‌خواهید این همه زمان را برای ساختن یک ماشین جدید که به‌درستی کار نمی‌کند، صرف کنید.
پرسش‌های متداول

مادربرد ماینینگ چیست؟

مادربرد استخراج رمز ارز مشابه مادربردهای معمولی است؛ با این تفاوت که برخی اجزای اضافی دارد که به شما کمک می‌کند چندین GPU (پردازنده‌هایی که کارت گرافیک شما از آن‌ها استفاده می‌کند) را روی آن نصب کنید.

تفاوت یک مادربرد کریپتو با یک مادربرد معمولی چیست؟

مادربردهای استخراج رمز ارز دارای ویژگی‌های اضافی مانند سیستم‌های خنک‌کننده بهتر و اسلات‌های PCIe بیشتر برای کارت‌های توسعه هستند؛ درنتیجه بهترین مادربردهای استخراج رمز ارز ۲۴ ساعته بدون گرم‌شدن یا بارگذاری بیش‌ازحد کار خواهند کرد.

نحوه انتخاب یک مادربرد ماینینگ چگونه است؟

انتخاب مادربرد مناسب برای ماینینگ به نوع رمز ارز انتخابی شما بستگی دارد، اما مهم‌ترین نکات برای یک مادربرد استخراج ارزهای دیجیتال عبارت‌اند از:

مصرف برق/ وات
تعداد اسلات‌های PCIe
پشتیبانی از CPU
سازگاری با پردازنده گرافیکی
درگاه‌های توسعه/ شکاف‌ها
سازگاری همه‌جانبه

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *