استرس خود را چگونه مدیریت کنیم؟

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ استرس یک حقیقت در زندگی هر فردی است که نوعی از واکنش‌های انسان در مقابل تغییرات، حوادث و موقعیت‌ها در زندگی است. اگر موقعیتی به نظرتان منفی بیاید احساس آشفتگی و خستگی کرده و یا از کنترل خارج می‌شوید، استرس همیشه جنبه منفی ندارد برخی از استرس‌ها سازنده بوده است برای مثال نگرانی ما در شب امتحان منجر به تمرکز بیشتر برای درس خواندن می‌شود، برداشت انسان‌ها از موقعیت‌ها در ایجاد و تداوم استرس تاثیر چشمگیری دارد. زهرا محرابی  کارشناس ارشد مشاوره خانواده مرکز مشاور آرامش فرماندهی انتظامی استان مرکزی در خصوصص علل استرس به خبرنگار فارس می‌گوید: تغییرات عمده در زندگی، نیروی بیرونی شما را تهدید جانی می‌کند، احساس از دست دادن کنترل شخصی، اتفاقات زندگی از جمله طلاق، از دست دادن شغل، تغییر محل سکونت و مرگ عزیزان بیشترین عوامل ایجاد استرس است. وی با اشاره به روش‌های کنترل استرس می‌افزاید: برای این مهم باید اولویت‌ها را مشخص کرده و  مدیریت زمان داشته باشیم، لیستی از کارهایی که باید انجام بدهیم درست کنیم تصمیم بگیریم انجام چه کارهایی در روز برایمان حایر اهمیت است و چه کارهایی را می‌توانیم به بعد موکول کنیم این عمل موجب می‌شود بدانیم کدام کارمان از اولویت برخوردار است. وی تصریح کرد: باید تمرین مواجهه با موقعیت‌های استرس‌زا را انجام دهیم برای مثال اگر می‌دانیم که صحبت در جمع را دچار استرس می‌کند با کمک دوستان مورد اعتماد یک کنفرانس ترتیب دهیم که در آن ما به عنوان سخنران هستیم و در جمع صحبت کنیم. مشاوره مرکز آرامش می‌گوید: باید سبک زندگی سالم داشته باشیم، غذاهای سالم بخوردیم، برای استراحت و تمدد اعصاب وقت بگذاریم، تغییرات را به عنوان جریی از رندگی بپذیریم و خواسته‌های خود را بررسی کنیم. محرابی داشتن زمان استراحت و تفریح،  مدیریت زمان، داشتن قدرت نه گفتن را از دیگر راه‌های مهار استرس برشمرد. انتهای پیام/  






شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.