انواع کلاهبرداری‌ های فارکس؛ مراقب کلاهبرداران بازار فارکس باشید!

فهرست این مقاله
آشنایی با انواع کلاهبرداری‌ های فارکس
فارکس یکی از انواع بازارهای مالی است که سرمایه‌گذاران در آن با خرید و فروش جفت ارزهای مختلف، سود کسب می‌کنند. بازار فارکس غیرمتمرکز است؛ یعنی هیچ مکان فیزیکی متمرکزی وجود ندارد که سرمایه‌گذاران بتوانند به آنجا بروند و ارزهای مورد علاقه خود را بخرند یا بفروشند. تمرکززدایی همچنین به این معناست که بازار توسط هیچ نهاد واحدی کنترل یا نظارت نمی‌شود، بلکه قانون‌گذارها یا مقامات در مناطق مختلف آن را کنترل می‌کنند. همین مسئله سبب می‌شود میزان کلاهبرداری‌ های فارکس، در مقایسه با دیگر بازارهای مالی تا حدی بیشتر باشد. اگر شما هم قصد ورود به این بازار و سرمایه‌گذاری در فارکس را دارید، برای آگاهی از روش‌های کلاهبرداری احتمالی تا پایان این مطلب همراه ما باشید.
سرمایه‌ گذاری در فارکس چگونه انجام می‌ شود؟
در معاملات فارکس، پول کالایی است که میان شرکت‌کنندگان معامله می‌شود؛ به همین دلیل ارزها به‌صورت جفت معامله می‌شوند و وقتی یک ارز می‌خرید، هم‌زمان ارز دیگری را می‌فروشید و بالعکس؛ برای مثال زمانی که جفت ارز eurusd را انتخاب می‌کنید، درواقع یورو خریداری کرده و دلار آمریکا می‌فروشید؛ با این امید که قیمت یورو در مقایسه با دلار آمریکا در آینده افزایش یابد.
فارکس یک فرصت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که مدت‌هاست در دنیای سرمایه‌گذاری وجود داشته، اما در دهه گذشته در دسترس جامعه خرده‌فروشی گسترده‌تری قرار گرفته است. یکی از مزایای فارکس برای سرمایه‌گذاران خرد این است که هیچ الزامی برای داشتن یکی از ارزها برای آن‌ها وجود ندارد و می‌توانند به‌راحتی برای خرید و فروش انواع جفت ارزها اقدام کنند.
درواقع سرمایه‌گذاران با گمانه‌زنی درباره تغییرات قیمت جفت ارزها می‌توانند از افزایش و کاهش قیمت‌ها سود ببرند. یکی از جذابیت‌های کلیدی معاملات CFD ها، اهرم است. به این معنا که معامله گران برای ورود به بازار به سرمایه زیادی ندارند و می‌توانند با استفاده از قابلیت اهرم، با سرمایه بیشتری وارد بازار شوند.
استفاده از اهرم‌ها می‌تواند در شرایط نامساعد بازار، به ضرر زیاد منجر شود؛ بنابراین فارکس را می‌توان یک بازار سرمایه‌گذاری در نظر گرفت که ممکن است سود یا ضرر زیادی برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشته باشد.
کلاهبرداری‌ های فارکس چیست؟

فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی در جهان است که روزانه بیش از 6 تریلیون دلار در سطح جهان با استفاده از آن معامله می‌شود. این رقم خیره‌کننده، همراه با جادوی قابلیت اهرم، به این معناست که فرصت‌های زیادی برای کسب سود در بازار فارکس وجود دارد؛ حتی اگر این کار با ریسک‌های زیادی نیز همراه باشد. این فناوری به معنای واقعی کلمه بازار فارکس را دموکراتیک کرده است و تقریباً هیچ مانعی برای ورود به این بازار برای سرمایه‌گذاران خرد وجود ندارد.
معامله در فارکس به دانش، مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد، اما از آنجا که برای ورود به این بازار محدودیت‌های زیادی وجود ندارد، افراد ناآگاه در برابر آسیب‌‌های زیادی قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل فارکس معدن طلای عظیمی برای سودجویان است؛ زیرا بیساری از افراد با وعده کسب درآمد کلان شبانه‌روزی تلاش می‌کنند افراد ناآگاه را جذب کنند. این افراد معامله در فارکس و توانایی کسب سود را روشی سریع و آسان می‌دانند.
تا زمانی که سود فراوانی در بازار فارکس وجود داشته باشد، کلاهبرداری‌ های فارکس نیز همیشه وجود خواهند داشت؛ بنابراین عاقلانه است سرمایه‌گذاران بتوانند کلاهبرداری‌ های فارکس را به اشکال مختلف شناسایی کرده و از آن اجتناب کنند.
انواع کلاهبرداری های بازار فارکس
کلاهبرداری‌ های فارکس به اشکال مختلف وجود دارد؛ برخی رایج و برخی دیگر کمتر رایج هستند. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در شناسایی کلاهبرداری‌ها این است که بسیاری از خدمات و ویژگی‌های ارائه‌شده در کارگزاری‌های امروزی قانونی هستند.
درواقع کلاه‌برداران ماهر از تاکتیک‌های مختلف برای طبیعی جلوه دادن کلاهبرداری‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه برخی از رایج‌ترین خدمات قانونی را که در بیشتر موارد کلاه‌برداران از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند، معرفی کرده‌ایم:
۱- کلاهبرداری‌ های صندوق متقابل فارکس (PAMM)

ماژول مدیریت تخصیص درصد (PAMM) از مدل سنتی صندوق‌های تأمینی الهام می‌گیرد و به‌عنوان یک محصول قانونی، راهی فوق‌العاده برای سرمایه‌گذاران برای مشارکت در یک صندوق مدیریت‌شده است؛ با این حال مهم است قبل از سرمایه‌گذاری، بررسی‌های لازم را انجام دهید. در ادامه به برخی از عوامل کلیدی و مهم که باید به آن‌ها توجه کنید اشاره خواهیم کرد:
مدیران صندوق‌های واجد شرایط: بررسی کنید که مدیران صندوق واجد شرایط و باتجربه هستند. بسیاری از صندوق‌های کلاهبرداری ادعا می‌کنند مدیران صندوق‌های آن‌ها افراد حرفه‌ای واجد شرایط هستند، اما درواقع این‌طور نیستند.
نرخ بازده: کلاه‌برداران اغلب ادعای بازده کلان دارند و اعدادی را به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کنند که فراتر از هنجارهای بازار هستند تا آن‌ها را جذب کنند. حتماً ادعای این صندوق‌ها را بررسی کنید و به‌سادگی و کورکورانه سرمایه‌گذاری نکنید.
کارمزد بیش‌ازحد: وجود کارمزد کاملاً طبیعی است، اما قبل از سرمایه‌گذاری حتماً بررسی کنید شرایط خروج از صندوق سرمایه‌گذاری چیست و آیا امکان خروج زودهنگام از صندوق وجود دارد یا نه و جریمه احتمالی این کار چقدر است.
۲- کلاهبرداری ربات‌ های تریدینگ
ربات‌هایی که برای ترید استفاده می‌شوند، در بیشتر موارد ابزارهای قدرتمندی هستند که روند انجام معاملات را آسان‌تر می‌کنند؛ با این حال سرمایه‌گذاران باید از روند کار این ربات‌ها مطمئن شوند. اتوماسیون مزایای ذاتی خود را دارد، اما ایجاد سود نامحدود یکی از آن‌ها نیست.
متأسفانه برخی کلاه‌برداران راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهند که آنچه ادعا می‌کنند نیست. کلاه‌برداران با مطالبی مانند «در طول شبانه‌روز از بازارها سود بی‌پایان کسب کنید» یا «سود تضمین‌شده» توجه افراد ناآگاه را به خود جلب می‌کنند. این ادعا درست نیست و حتی بهترین و معتبرترین راه‌حل‌ها نمی‌توانند دقت 100 درصد یا حتی نزدیک به آن را تضمین کنند.
۳- کلاهبرداری‌ های فارکس از طریق سیگنال‌های معاملاتی
سیگنال‌های معاملاتی ایده‌ها یا پیشنهادهایی را به معامله‌گران ارائه می‌دهند که به آن‌ها کمک می‌کند از فرصت‌های موجود در بازار استفاده کنند. افراد یا شرکت‌ها می‌توانند سیگنال‌ها را به‌صورت دستی یا خودکار تولید کنند. افراد می‌توانند از تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی یا هر دو برای تولید سیگنال‌های معاملاتی استفاده کنند. مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام استفاده از سیگنال‌های معاملاتی در نظر داشته باشید، عبارت‌اند از:
دقت سیگنال‌ها: برخی ارائه‌دهندگان سیگنال تضمین می‌کنند که دقت سیگنال‌های ارائه‌شده و صحت آن‌ها حدود 90 درصد است؛ درحالی‌که حتی بهترین معامله‌گران و فناوری نیز نمی‌توانند به این سطح از دقت دست یابند. با کمی بررسی، می‌توانید سیگنال‌های قبلی ارائه‌دهندگان سیگنال را در برابر داده‌های قدیمی بازار بررسی کنید.
دریافت هزینه در ازای ارائه سیگنال: برخی کارگزاران در ازای ثبت نام و دریافت وجه، سیگنال‌های خرید و فروش را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
۴- Holy Grail یا جام مقدس، یکی از انواع کلاهبرداری‌ های فارکس

کلاه‌برداران می‌دانند سخت‌ترین بخش در سرمایه‌گذاری، شناسایی و استفاده از بهترین فرصت‌های معاملاتی در بازار است، اما برخی سرمایه‌گذاران ساده‌لوح به‌دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند تمام وقت از بازار فارکس سود کسب کنند. هرگونه تبلیغ نرم افزار یا شرکتی که ادعا می‌کند سیستم معاملاتی «جام مقدس» دارد که شما را از ضرر در بازار محافظت می‌کند، کلاهبرداری است و باید به‌طور کامل از آن اجتناب شود.
۵- کلاهبرداری فارکس با بازگشت تضمینی
در این کلاهبرداری، سرمایه‌گذاران تشویق می‌شوند به یک سرویس یا شرکتی که در بازار فارکس معامله می‌کند، بپیوندند و سودهای دوره‌ای ثابتی کسب کنند. این ادعا نیز در دسته انواع کلاهبرداری‌ های فارکس قرار می‌گیرد؛ زیرا این بازار مالی بسیار سریع و پویاست. سود و زیان بخشی از معاملات فارکس است و نمی‌توان آن را پیش‌بینی کرد؛ بنابراین کسب سود تضمین‌شده از بازار عملاً غیرممکن است.
هیچ استراتژی سرمایه‌گذاری بی‌خطری وجود ندارد که ضرر نداشته باشد و هرکسی قول سود تضمین‌شده از بازار فارکس را بدهد، به احتمال زیاد قصد کلاهبرداری دارد.
۶- کلاهبرداری کارگزارهای فارکس
متأسفانه یکی از معایب بازار فارکس این است که احتمالاً برخی کارگزاری‌های فعال در بازار نیز ممکن است کلاهبرداری باشند! در ادامه به برخی از کلاهبرداری‌هایی که از طریق کارگزاری‌ها انجام می‌شود، اشاره خواهیم کرد:
۷- دست‌کاری قیمت
این مدل رایج‌ترین کلاهبرداری است که کارگزاران کلاه‌بردار انجام می‌دهند. برخی کارگزاران پلتفرم‌های معاملاتی خود را دست‌کاری می‌کنند تا همیشه به ضرر معامله گران باشد. این کلاهبرداری می‌تواند به شکل لغزش منفی باشد که در آن سفارش‌های ورود و خروج با قیمت‌های نامطلوب برای معامله تعیین می‌شوند.
۸- اهرم غیر معمول
اهرم یک نوآوری عالی در معاملات CFD است. شما می‌توانید در معاملات موفق سود فراوانی کسب کنید، اما در معاملات ناموفق هم به مقدار زیادی ضرر کنید. برخی کارگزاران سطوح اهرم غیرمعمول بالایی تا 2000:1 ارائه می‌کنند که سرمایه‌گذاران را به وعده‌های سودهای کلان سوق می‌دهند، اما نباید فراموش کرد که احتمال ضرر نیز به اندازه سود، قوی است.
۹- حساب‌ های بانکی مشتریان تفکیک‌ نشده
کارگزاران کلاهبرداری در بیشتر موارد یک حساب بانکی واحد را هم برای وجوه مشتریان خود و هم سرمایه در حال استفاده خود ایجاد می‌کنند؛ یعنی وقتی میزان سرمایه در حسابشان کاهش می‌یابد، آن‌ها به احتمال زیاد به‌دنبال روش‌هایی برای جبران سرمایه ازدست‌رفته از طریق مشتریان هستند. این استراتژی یک رویه تجاری بسیار بدی است و اگر کارگزار نتواند تعهدات مالی خود را انجام دهد، دارایی سرمایه‌گذار با سرمایه کارگزاری ترکیب می‌شود.
۱۰- پاداش و تبلیغات جعلی
پاداش و تبلیغات پیشنهادهای جذاب توسط کارگزاران از جمله موارد قانونی و کاملاً رایج است. کارگزاران دارای مجوز و نظارت باید مطمئن شوند که پاداش‌ها و تبلیغات آن‌ها با دستورالعمل‌های نظارتی مطابقت دارد. با این حال برخی از کارگزاران مشکوک، سرمایه‌گذاران را با تبلیغات گمراه‌کننده و دارای شرایط و ضوابط سخت‌گیرانه یا کاملاً دست‌نیافتنی جذب می‌کنند. درواقع تقریباً همیشه قبل از اینکه سرمایه‌گذاران آن‌ها فرصتی برای برداشت سود پیدا کنند، سرمایه خود را از دست می‌دهند.
۱۱- کلاهبرداری فارکس از اطلاعات شخصی
هنگام ثبت نام در یک شرکت کارگزاری، باید برخی اطلاعات خصوصی و محرمانه خود و احتمالاً حتی اطلاعات پرداخت مانند جزئیات کارت اعتباری را در اختیار پلتفرم قرار دهید. یک کارگزار قانونی و تحت نظارت وظیفه دارد اقدامات امنیتی لازم را انجام دهد تا مطمئن شود داده‌های شما خصوصی باقی می‌مانند، هرگز به اشتراک گذاشته نمی‌شوند یا به شخص ثالث فروخته نمی‌شوند.
وقتی درباره دلالان کلاهبرداری صحبت می‌شود، ممکن است اقدامات احتیاطی لازم را انجام ندهند، یا بدتر از آن، ممکن است اطلاعات شما را به شخص ثالث بفروشند. این اشخاص ثالث ممکن است ایمیل‌های ناخواسته برای شما ارسال کنند. سرقت هویت و فروش اطلاعات شخصی به‌طور بالقوه می‌تواند به ضرر سرمایه‌گذاران بی‌گناه منجر شود.
خلاصه مطلب
توصیه می‌شود در یک کارگزار قانون‌گذاری شده با سابقه خوب، بی‌عیب و نقص و دارای بازخورد مثبت از سرمایه‌گذاران قبلی و فعلی سرمایه‌گذاری کنید تا قربانی یک کلاهبرداری معاملات فارکس نشوید. به‌هیچ‌عنوان جذب طرح‌های بازدهی سریع نشوید و فراموش نکنید هیچ‌چیز خوب را به‌راحتی نمی‌توان در دنیای واقعی به دست آورد.
پرسش‌ های متداول
۱- چگونه کلاهبرداری های فارکس را تشخیص دهم؟
کلاهبرداری‌ های فارکس انواع و اقسام مختلفی دارد. به‌طورکلی، اگر چیزی بیش‌ازحد خوب به نظر می‌رسد، به احتمال زیاد یک طرح کلاه‌برداری خواهد بود. بازدهی زیاد، شرایط معاملاتی بیش‌ازحد خوب، طرح‌های معاملاتی عجیب و همه این‌ها انواع مختلفی از کلاهبرداری‌ های فارکس هستند که باید از آن‌ها اجتناب شود. برای اینکه از کلاه‌برداری‌های کارگزاری‌های فارکس در امان باقی بمانید، یک کارگزار قانون‌گذاری شده با شهرت خوب و سابقه طولانی انتخاب کنید.
۲- کلاهبرداری‌ های رایج فارکس کدام‌ اند؟
بسیاری از کلاه‌برداری‌های رایج فارکس از سال 2020 حول سیستم‌های ربات و فروشندگان سیگنال می‌چرخند. اگر منطقی به آن فکر کنید، متوجه می‌شوید هرکس که رباتی دارد که بتواند ثروت هنگفتی را در عرض چند ماه برگرداند، به 99 دلار شما نیاز ندارد. همین امر در مورد فروشندگان سیگنال نیز صادق است. اگر سیگنال‌های آن‌ها بسیار عالی باشد، باید بتوانند حساب خود را تقویت کنند و ظرف چند ماه در یک جزیره یونانی زندگی کنند!
 

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *