تست استراتژی معاملاتی چیست؟

تست استراتژی معاملاتی چیست؟

تست استراتژی معاملاتی (Backtesting) یک روش جامع برای بررسی این موضوع است که استراتژی یا مدل معاملاتی شما چه عملکردی را می‌توانسته در بازار داشته باشد.

تست استراتژی معاملاتی به شما این امکان را می‌دهد تا میزان اتکاپذیری استراتژی معاملاتی خود را با استفاده از اطلاعات قبلی بازار بسنجید. اگر این بررسی مؤثر واقع شود، می‌تواند این اعتماد را به معامله‌گران و تحلیل‌گران بدهد تا از این استراتژی در دنیای واقعی استفاده کنند.

نکتهٔ مهم: تست استراتژی معاملاتی می‌تواند گامی بسیار مهم در بهینه‌سازی استراتژی معاملاتی شما باشد.

مبانی تست استراتژی معاملاتی

تست استراتژی معاملاتی به یک معامله‌گر اجازه می‌دهد تا با شبیه‌سازی یک استراتژی معاملاتی با استفاده از اطلاعات گذشتهٔ بازار برای به‌دست آوردن نتایجی در مورد نحوه و درصد کارکرد صحیح استراتژی خود بپردازد. همچنین با این روش نسبت ریسک به سود استراتژی مدنظر نیز قابل‌تعیین می‌باشد. معامله‌گر می‌تواند تمام این آزمون و خطاها را بدون در خطر انداختن سرمایهٔ اصلی‌اش انجام دهد.

تستی که به‌درستی صورت گیرد و نتایج مناسبی تولید کند می‌تواند به معامله‌گر این اطمینان را بدهد که سیستمی است که از پایه درست می‌باشد و می‌تواند منجر به سودسازی در زمان اعمال در دنیای واقعی شود. اما اگر استراتژی معاملاتی‌ای در تست‌ها به‌خوبی عمل نکند باعث می‌شود تا معامله‌گر به‌سرعت نسبت به‌تغییر یا کنار گذاشتن آن استراتژی مبادرت ورزد.

استراتژی‌های معاملاتی نسبتاً پیچیده‌ای، مانند آن دسته از استراتژی‌هایی که توسط نرم‌افزارهای معاملاتی خودکار مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای بررسی درستی نتایج خود بسیار  به این تست‌ها متکی هستند تا بتوانند ارزشمندی خود را اثبات کنند، زیرا که این نرم‌افزاری پیچیده بوده و درک آنها سخت می‌باشد.

استراتژی‌های تحلیل تکنیکال برای افراد تازه‌کار کدامند؟

وقتی یک ایدهٔ معاملاتی بتواند مورد اندازه‌گیری قرار گیرد، می‌توان آنرا تست کرد. بعضی از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ممکن است به دنبال برنامه‌نویسان متخصص و ماهری باشند تا ایده‌های آنها را به‌حالتی قابل تست و بررسی تبدیل کنند. معمولاً این فرایند شامل تبدیل ایده به کُدهای برنامه‌نویسی شده و قابل‌اجرا بر روی یک پلتفورم معاملاتی می‌باشد. برنامه‌نویس می‌تواند موارد ورودی مدنظر معامله‌گر را نیز وارد برنامه ساخته شده کند و به معامله‌گر این اجازه را بدهد تا با ایجاد تغییراتی در متغیرهای ورودی در سیستم، تغییرات مدنظرش را اعمال کند.

برای مثال می‌توان به سیستم کراس‌اور میانگین متحرک ساده اشاره کرد. معامله‌گر در این سیستم می‌تواند طول بازهٔ زمانی محاسبهٔ میانگین متحرک ساده را تغییر دهند و مقادیر دلخواه خود را وارد نمایند. معامله‌گر می‌تواند با تست استراتژی معاملاتی خود با بازه‌های زمانی متفاوت سازندهٔ میانگین متحرک ساده، بهینه‌ترین استراتژی را با توجه به اطلاعات گذشته بازار پیدا کند.

برای اینکه بدانید چگونه با استفاده از میانگین های متحرک سهام بخرید می‌توانید مقاله آموزشی «چگونه از میانگین‌های متحرک برای خرید سهام استفاده کنیم؟» را مطالعه نمایید.

نکات مهم:

  • تست استراتژی معاملاتی، میزان اتکاپذیری هر یک از استراتژی‌های معاملاتی یا مدل‌های قیمتی را با استفاده از اطلاعات گذشته بازار مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
  • اگر تست شیوهٔ معاملاتی جواب بدهد، معامله‌گر یا سرمایه‌گذار می‌تواند با اطمینان آن را در بازارهای واقعی اعمال کند.
  • تستی که به‌درستی انجام شده و نتایج مثبتی را تولید کرده، به معامله‌گر این اطمینان را می‌دهد که استراتژی‌اش به‌طور اساسی درست می‌باشد. همچنین اگر شیوه‌ای در این تست‌ها نتایج خوبی به‌دست نیاورد باعث می‌شود که معامله‌گر به سرعت دست به تغییر دادن و یا کنار گذاشتن آن استراتژی بزند.

سناریو ایده‌آل تست استراتژی معاملاتی

یک تست ایده‌آل، اطلاعات نمونهٔ خود را از یک زمان مرتبط و شرایطی انتخاب می‌کند که در آن، حالات مختلفی در بازار رخ داده باشد. با این روش، می‌توان قضاوت بهتری را در مورد شانسی بودن یا درست بودن نتایج داشت.

داده‌های تاریخی ما باید شامل نمونهٔ اطلاعاتی از انواع کمپانی‌ها باشد. کمپانی‌هایی که به‌مرور زمان ورشکسته شدند، کمپانی‌هایی که فروخته شده و یا به نقدینگی تبدیل شدند تا بدهی‌هایشان تصویه شود. در حالت دیگر، اگر فقط از داده‌های کمپانی‌هایی استفاده کنیم که امروزه نیز سرپا بوده و به فعالیت مشغول هستند، می‌توانیم شاهد نتایجی ساختگی و مصنوعی در تست خود باشیم.

تست استراتژی معاملاتی باید همهٔ هزینه‌های معامله‌گری را در نظر بگیرد، هرچند این هزینه‌ها جزئی و کم‌اهمیت باشند. زیرا تمامی این هزینه‌های جزئی و کم اهمیت می‌توانند در مرور زمان جمع‌شده و به‌شدت بر روی سوددهی سیستم معاملاتی ما تأثیرگذار باشند.

معامله‌گران باید مطمئن شوند که سیستم تست استراتژی معاملاتی‌شان تمامی این هزینه‌ها را در نظر می‌گیرد. تست واقعی این سیستم و استفاده از آن برای پیش‌بینی آینده نیز می‌تواند دقت این سیستم معاملاتی را مورد آزمایش قرار دهد.

وجود همگرایی خوب در بین نتایج سیستم تست استراتژی معاملاتی با داده‌های نمونه، داده‌هایی که در نمونه نیست و عملکرد واقعی استراتژی، می‌تواند برای سنجش اتکاپذیری سیستم معاملاتی بسیار مهم و حیاتی باشد.

تست استراتژی معاملاتی در مقابل تست عملکرد آینده

تست استراتژی معاملاتی چیست؟
تست عملکرد آینده یک شبیه‌سازی از معامله‌گری واقعی می‌باشد که شامل منطق سیستم در بازار زنده نیز می‌شود. این روش را همچنین Paper Trading می‌نامند زیرا تمامی این معاملات تنها بر روی کاغذ ثبت می‌شوند. نقاط ورود و خروج، محل قرارگیری استاپ و مدیریت آن در طول مدت باز بودن پوزیشن و تمامی سود و زیان‌های سیستم مدنظر ثبت می‌شوند، اما هیچ معاملهٔ واقعی‌ای در بازار صورت نمی‌گیرد.

تست عملکرد آینده که از آن با نام Paper Trading نیز نام می‌برند، داده‌هایی را مورد بررسی قرار می‌دهد که در داده‌های نمونه وجود ندارد و سنجهٔ دیگری را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد تا با آن نسبت به بررسی سیستم معاملاتی خود مبادرت ورزند.

تست عملکرد آینده یک شبیه‌سازی از معامله‌گری واقعی می‌باشد که شامل منطق سیستم در بازار زنده نیز می‌شود. این روش را همچنین Paper Trading می‌نامند زیرا تمامی این معاملات تنها بر روی کاغذ ثبت می‌شوند. نقاط ورود و خروج، محل قرارگیری استاپ و مدیریت آن در طول مدت باز بودن پوزیشن و تمامی سود و زیان‌های سیستم مدنظر ثبت می‌شوند، اما هیچ معاملهٔ واقعی‌ای در بازار صورت نمی‌گیرد.

(Paper Trading یک روش شبیه‌سازی شده است که به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران اجازه می‌دهد تا بدون به‌خطر انداختن سرمایهٔ خود به تمرین معامله‌گری در بازار بپردازند.)

یک جنبهٔ مهم از تست عملکرد آینده، آزمودن و دنبال کردن دقیق منطق سیستم معاملاتی می‌باشد. در غیر این صورت، بررسی صحیح این بخش از پروسهٔ تست بسیار مشکل می‌شود. معامله‌گران باید در مورد ورودی‌ها و خروجی‌های خود به بازار با خود صادق بوده و از رفتارهایی مانند معامله‌گری به‌شکل Cherry Picking بپرهیزند و نباید معامله‌ای را بر روی برگه با توضیح “من با توجه به این استراتژی معاملاتی، هیچ‌گاه نباید این معامله را انجام می‌دادم” داشته باشند. تنها اگر معامله‌ای با منطق سیستم و استراتژی شما انجام شد، باید آن را ثبت و مورد بررسی قرار دهید.

(معامله‌گری به‌شکل Cherry Picking، به خریدوفروش سهم براساس نظرات دیگر سرمایه‌گذاران و مؤسسات فعال در بازار گفته می‌شود. افراد و مؤسساتی که در طولانی مدت معتبر بوده‌اند.)

تفاوت بین تست استراتژی معاملاتی و بررسی سناریو چیست؟

در حالی که تست استراتژی معاملاتی از اطلاعات واقعی گذشته برای بررسی کارایی استراتژی استفاده می‌کند، آنالیز سناریو از اطلاعات فرضی که حالات متغیر بازار را شامل می‌شود استفاده می‌کند. برای مثال، آنالیز سناریو، تغییراتی را که در اثر تغییر نرخ بهره بر سهام موجود در پورتفو رخ می‌دهد را شبیه‌سازی می‌کند. آنالیز سناریو یک روش مرسوم برای برآورد کردن ارزش پرتفوی در پاسخ به اتفاقات نامطلوب است، و می‌تواند برای بررسی بدترین حالات ممکن نیز به کار برود.

بعضی از مشکلات تست استراتژی معاملاتی

معامله‌گران برای اینکه بتوانند از تست استراتژی معاملاتی نتیجهٔ مناسبی به‌دست بیاورند، باید بر توسعهٔ سیستم خود تمرکز کرده و به آن ایمان داشته باشند، اما تا جای ممکن از تعصب و جانب‌داری دوری نمایند. زیرا این یعنی اینکه که استراتژی شما بدون هیچ اطلاعات گذشته‌ای ساخته شده است.

ساخت  و تست استراتژی معاملاتی از آنچه به‌نظر می‌رسد سخت‌تر می‌باشد. معامله‌گران عموماً استراتژی‌های خود را براساس اطلاعات گذشته بازار می‌سازند. آنها باید در تست استراتژی خود با داده‌های متفاوت از داده‌هایی که با آن استراتژی را ساخته‌اند، با سخت‌گیری اقدام نمایند. در غیر این صورت، تست شیوهٔ معاملاتی تنها نتایجی درخشان را به آنها نمایش خواهد داد. نتایجی که البته در دنیای واقعی کاربردی نخواهند داشت.

در همین حین، معامله‌گران نباید از اطلاعات بیش از حد استفاده نمایند. زیرا در این حالت آنها گستره‌ای وسیع از استراتژی‌های فرضی را بر اطلاعات پایه بازار آزمایش می‌کنند که در این حالت نیز نتایج مطلوبی به‌دست می‌آورند که در بازار واقعی کمک حال آنها نمی‌باشد. زیرا بسیاری از استراتژی‌هایی که در این حالت مورد بررسی قرار گرفته‌اند معتبر نیستند و یا امکان رخ دادن آن‌ها پایین می‌باشد.

یک راه برای اصلاح گرایش استفادهٔ بیش از حد از اطلاعات و یا انجام دادن رفتارهایی مانند Cherry Picking این است که از استراتژی‌ای استفاده کنید که با اطلاعات خودی (اطلاعاتی که این استراتژی برمبنای آنها توسعه یافته است.) به‌درستی کار کند و هم بتواند از داده‌های خارج از دیتاهای خودی نیز نتایج مناسبی را حاصل کند. اگر نتیجه‌های به‌دست آمده از هر دو حالت اطلاعات خودی و غیرخودی (In-Sample and Out-Sample Data’s) مشابه یکدیگر بودند، می‌توان گفت که این استراتژی نتایجی قابل اطمینان و معتبر تولید می‌کند.

اگر علاقه مند به یادگیری بیشتر در این حوزه هستید می‌توانید از نقشه راهنمای دیجی کوینر به نام «درخت یادگیری» دیدن نمایید که از نقطه ابتدایی تا انتهای مسیر را ریل گذاری کرده است.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *