دارایی مصنوعی (Synthetic Asset) چیست؟

امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi)، همه چیزهایی را که ما درمورد پول می‌دانیم، وارونه می‌کند و به‌دنبال تغییردادن روش سنتی پول است. اگر از افراد فعال و آشنا به دنیای کریپتوکارنسی باشید، بی‌شک با بسیاری از مفاهیم و دستاوردهای دیفای مانند مبادلات، وام‌دهی، صرافی‌ها و… آشنا هستید.
بازبودن فضای بلاک چین به این معناست که ما می‌توانیم به‌راحتی در آن فضا کاوش کرده و چیزهای جدید زیادی را کشف کنیم. دارایی مصنوعی که با عنوان Synths نیز شناخته می‌شوند، به مشتقات ارز مبتنی بر بلاک چین گفته می‌شود و شباهت زیادی به مشتقات سنتی دارند.
در این مقاله از سری مقالات آموزش رمز ارز قصد داریم به معرفی و بررسی دارایی مصنوعی (Synthetic Asset)، مقایسه آن‌ با مشتقات سنتی و سایر موارد مرتبط با این موضوع بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.
فهرست این مقاله
دارایی مصنوعی در DeFi چیست؟
با وجود اینکه ممکن است مفهوم Synthetic Asset در ابتدا کمی گیج‌کننده و تخیلی به نظر برسد، مفهوم پیچیده‌ای ندارد. برای درک بهتر این مفهوم، اولین چیزی که باید بدانید این است که این دارایی مشتقاتی از یک مجموعه است. حال به یک تعریف واحد از مشتق می‌پردازیم؛ مشتق به هر نوع دارایی گفته می‌شود که ارز خود را از یک دارایی یا شاخص پایه به دست آورد.
برای مثال فرض کنید ارزش یک مشتقه از طریق یک قرارداد به ارزش دارایی دیگر گره خورده است. در این صورت می‌توانیم براساس حرکت ارزشی آن با استفاده از محصولات معاملاتی مانند قراردادهای آتی و دائمی به معامله یا همان ترید بپردازیم.
دارایی مصنوعی چه تفاوتی با مشتقات سنتی مانند معاملات آتی دارند؟

دارایی مصنوعی به‌جای استفاده از قراردادهای مختلف برای ایجاد زنجیره بین یک دارایی زیرساخت و محصول مشتقه، Synthetic Asset ارتباط بین این دو حیطه را توکنیزه می‌کند؛ بدین معنا که این دارایی می‌تواند با هر دارایی موجود در جهان و در اکوسیستم ارزها ارتباط ایجاد کند.
به عبارت ساده‌تر دارایی مصنوعی یک مشتق توکنیزه شده است که ارزش دارایی دیگر را تقلید می‌کند. تصور کنید می‌خواهید سهام Gamestop را بدون مالکیت بر دارایی بومی GME معامله کنید. با استفاده از یک مشتقه مصنوعی می‌توانید $sGME (GME مصنوعی) را معامله کنید که با ردیابی قیمت آن با استفاده از اوراکل‌های داده، مانند چین لینک، همانند دارایی اصلی رفتار می‌کند.
مزایای دارایی مصنوعی کریپتو در مقابل مشتقات سنتی
بازار مشتقات سنتی زمانی به‌دلیل توانایی‌شان در بازکردن ارزش دارایی‌هایی مانند سهام معادل، بسیار داغ بود؛ با این حال امروزه Synthetic Asset کریپتو در حال انتقال‌دادن دسترسی نقدینگی به سطح جدیدی هستند. در ادامه به چند مزیت این دارایی در مقایسه با مشتقات سنتی می‌پردازیم:

امکان صدور آن‌ها برای همه افراد

دارایی مصنوعی مبتنی بر بلاک چین می‌تواند توسط هرکسی با استفاده از پروتکل‌های منبع‌باز مانند Synthetix و Mirror ساخته شود.

نقدینگی در سراسر جهان

دارایی مصنوعی را می‌توان در هر صرافی رمز ارز در جهان از جمله صرافی‌های غیرمتمرکز معامله کرد.

انتقال بدون مرز

دارایی مصنوعی دارایی‌های بلاک چینی مانند توکن‌های ERC-20 هستند که می‌توانید آن‌ها را بین کیف پول‌های ارزهای دیجیتال استاندارد ارسال و دریافت کنید.

حرکت بدون اصطکاک

انتقال بین سهام، نقره/ طلای مصنوعی و سایر دارایی‌ها بدون نیاز به نگهداری دارایی پایه و هولدکردن.
به‌طورکلی این دارایی نقدینگی بسیار بیشتری را در صرافی‌های جهانی، پروتکل‌های سوآپ و کیف پول‌ها در مقایسه با مشتقات سنتی حتی از راه دور امکان‌پذیر می‌کند.
به واقعیت پیوستن توکنیزه‌کردن و معامله هر چیزی توسط دارایی مصنوعی
هرچه نزدیک‌تر نگاه کنید، قدرت محض Synthetic Asset کریپتو آشکارتر می‌شود. تصور کنید هر چیزی (نه‌فقط دارایی‌هایی مانند سهام) می‌تواند به‌عنوان یک توکن دارایی مصنوعی نمایش داده و درنتیجه به زنجیره بلوکی منتقل شود. Synthetic Asset با فعال‌کردن هر چیزی که توکنیزه شود و وارد بلاک چین شود، استخرهای نقدینگی جهانی را به وجود می‌آورد. جدا از روند ساده خرید و فروش در بازار و تجارت مشتقات، Synthetic Asset امکاناتی را برای بازارهای به‌ظاهر نامحدود و ترکیب‌هایی برای منابع جدید ارزش ایجاد می‌کند.
برای مثال یک توکن دارایی مصنوعی را تصور کنید که انتشار CO2 شرکت را در یک منطقه صنعتی ردیابی می‌کند. وقتی انتشار گازهای گلخانه‌ای افزایش می‌یابد، دارندگان توکن (افراد محلی که در نزدیکی زندگی می‌کنند، مقامات شهری و دلالان خارجی) با انتشار توکن‌های CO2 توسط شرکت‌ها سود می‌برند. با این حال زمانی که انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش می‌یابد، شرکت‌ها با حفظ توکن‌ها سود می‌برند و آن‌ها را تشویق می‌کنند که به‌طور مداوم انتشار CO2 را کاهش دهند. بازارهای مبتنی بر Synthetic Asset مانند مثال بالا، تنها برخی از راه‌هایی هستند که محصولات مصنوعی از تجارت خارج می‌شوند.
معاملات سهام مصنوعی با استفاده از پروتکل Synthetix و Mirror
دارایی مصنوعی کریپتو در حال حاضر به روش‌های آشنا برای افرادی که از قبل با سهام معاملاتی یا ارزهای دیجیتال آشنا هستند، صورت می‌گیرد. امروزه تعداد کمی صرافی Synthetic Asset وجود دارد، اما هیچ‌کدام از آن‌ها به‌اندازه Synthetix و Mirror Protocol از ثبات و پایداری برخوردار نیستند.

io: پروتکل مبادله دارایی مصنوعی غیرمتمرکز که هرکسی را قادر می‌سازد برای طیف وسیعی از دارایی‌ها، ضرب، مبادله و نقدینگی را فراهم کند.
finance: پروتکل Synthetic Asset برای ایجاد و مبادله توکن‌های قابل تعویض برای ردیابی قیمت دارایی‌های خارج از زنجیره و دارایی‌های متقابل.

استفاده از Synthetix یا Mirror برای معامله سهامی مانند AAPL‌ ،TSLA‌ ،TWTR‌ ،AMZN ساده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. شیوه کارکردن این پروتکل نیز بسیار ساده و به شرح زیر است:

کاربران با سپرده‌گذاری وثیقه (SNX برای Synthetix، UST برای Mirror) دارایی مصنوعی را می‌سازند. وثیقه واریزی برای پشتیبانی از دارایی مصنوعی ضرب‌شده با ارزش واقعی استفاده می‌شود.
اوراکل‌ها قیمت دارایی موردنظر را در زمان واقعی به پلتفرم می‌رسانند و به دارایی مصنوعی این امکان را می‌دهند تا ارزش قیمتی را به‌طور دقیق‌تر ردیابی کنند.
معامله‌گران از Synthetix یا Mirror برای معامله دارایی‌هایی مانند mBTC (Mirrored Bitcoin)، sUSD (Synthetic USD)، یا دارایی بومی پروتکل مورد استفاده (SNX یا MIR) مانند mGME استفاده می‌کنند.
استخراج‌کنندگان یک پاداش برای ضرب و ایجاد نقدینگی برای دارایی‌های مبادله‌ای پرداخت‌شده در دارایی بومی پروتکل (SNX یا MIR) دریافت می‌کنند.

بزرگ‌ترین مزیت مبادله Synthetic Asset کریپتو نسبت به سهام معمولی در برنامه‌های مبادله‌ای مانند رابین‌هود (Robinhood) را این‌گونه بیان کنیم: مشتقات مصنوعی دسترسی نامحدود، بدون سانسور و فوری را به هر دارایی قابل‌تصور شما را در اختیارتان قرار می‌دهد.
مبادلات و پروتکل‌های دارایی مصنوعی آتی
ما از پروتکل Synthetix و Mirror به‌عنوان رهبران فعلی بازار برای مبادله Synthetic Asset نام برده‌ایم، اما از پروتکل‌های تازه‌وارد نیز غافل نیستیم و در ادامه به آن‌ها نیز می‌پردازیم:
Linear Finance: پروتکل مبادله دارایی‌های نقدی
UMA: دارایی مصنوعی برای اکوسیستم DeFi
Balanced DAO: دارایی مصنوعی ساخته‌شده بر بستر Icon که توسط ICX پشتیبانی می‌شود.
Deus Finance: ایجاد و تجارت مشتقات مصنوعی مبتنی بر اتریوم
سخن پایانی
امروزه توجه زیادی به Synthetic Asset یا مشتقه می‌شود و همین امر سبب شده تا راه‌حل‌های مبتنی بر دیفای جدیدی وارد بازار شوند. صرافی‌های دارایی مصنوعی جدیدی نیز در حال ظهورکردن هستند که امکان معامله‌کردن را برای کاربران فراهم می‌کنند، اما در حال حاضر دو صرافی Synthetix یا Mirror، بهترین و مطمئن‌ترین گزینه‌ها هستند که از محبوبیت بالایی برخوردارند. با این حال نمی‌توان از صرافی‌های نوظهور نیز غافل شد و همان‌طور که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، هرکدام می‌توانند در آینده‌ای نه چندان دور به گزینه‌هایی مناسب برای انجام معاملات تبدیل شوند.
پرسش‌های متداول

محبوب‌ترین صرافی‌های Synthetic Asset کدام‌اند؟

پروتکل Synthetix و Mirror به‌عنوان رهبران فعلی بازار برای مبادله دارایی مصنوعی هستند.

صرافی‌های نوظهور دارایی مصنوعی کدام‌اند؟

Linear Finance: پروتکل مبادله دارایی‌های نقدی
UMA: دارایی مصنوعی برای اکوسیستم DeFi
Balanced DAO: دارایی مصنوعی ساخته‌شده روی بستر Icon که توسط ICX پشتیبانی می‌شود.
Deus Finance: ایجاد و تجارت مشتقات مصنوعی مبتنی بر اتریوم

مزایای دارایی مصنوعی چیست؟

امکان صدور آن‌ها برای همه افراد
نقدینگی در سراسر جهان
انتقال بدون مرز
حرکت بدون اصطکاک

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” بلاک چین “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *