دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست و چگونه کار می کند؟

ازجمله سؤالاتی که برای تعداد زیادی از افراد پیش می‌آید، «دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟» است. رواج‌یافتن خودپردازها باعث آسان و راحت‌شدن بسیاری از فرآیندهای بانکی شد. دستگاه خودپرداز بیت کوین هم به‌عنوان یکی از این خودپردازها به شمار می‌آید که برای آسان‌کردن کارهای مربوط به ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع، این دستگاه‌ها کیوسک‌های اینترنتی هستند که شرایطی را برای افراد وجود می‌آورند تا خرید بیت کوین و یا ارزهای دیجیتال دیگر را به‌وسیله‌ی پول نقد و یا کارت اعتباری انجام دهند. به این دستگاه‌ها که BTM گفته می‌شود، امکان خرید و فروش بیت کوین را به کاربران می‌دهد. بیش‌تر این دستگاه‌های خودپرداز، به غیر از کارت اعتباری، پول نقد را هم می‌گیرند. 
Bitcoin ATM برعکس دستگاه خودپرداز بانک، به کاربران اجازه می‌دهد عملیات برداشت، واریز و یا منتقل‌کردن وجه نقد را به‌شکل فیزیکی انجام دهند. همین امر، تراکنش‌های بر پایه‌ی بلاک چین را به وجود می‌آورد که به‌وسیله‌ی کد QR، ارزهای دیجیتال را به کیف‌پول دیجیتالی شخص ارسال می‌نماید.
فهرست این مقاله
دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست؟

دستگاه خودپرداز بیت کوین شرایطی را برای کاربران فراهم می‌کند تا برای خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال اقدام نمایند. ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۳ زمانی بود که این دستگاه برای نخستین بار توسط کافی‌شاپی واقع در کانادا به وجود آمد و مورد استفاده قرار گرفت. با وجود اینکه دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین مانند دستگاه‌های خودپرداز بانک عمل می‌کنند ولی از نظر ارائه‌ی پول نقد با آن‌ها تفاوت دارند. این دستگاه‌ها کیوسک‌هایی هستند که به شبکه‌ی بیت کوین وصل هستند و کاربران قادر به خرید توکن‌های دیجیتالی هستند. دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین به صرافی حضوری ارزهای دیجیتال شباهت دارند. اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها شامل یک اسکنر و یک پول شمار است و برای مقدار واریزی وجه نقد دارای محدودیت هستند. در این دستگاه‌ها، یک صرافی آنلاین قیمت بیت کوین را به‌شکل لحظه‌ای نشان می‌دهد و حتی اشخاصی که دارای حساب بانکی نبوده و عضو سیستم بانکی به حساب نمی‌آیند هم قادرند خودپردازهای بیت کوین را مورد استفاده قرار دهند. سال پیش تعداد این خودپردازها در دنیا که بیش‌تر آن‌ها در ایالات متحده موجود هستند، به‌شدت بالا رفت. راه‌اندازی این دستگاه‌ها در سایر کشورها از قبیل کشورهای اروپایی هم صورت گرفته است. در کشور چین هم با وجود اینکه فعالیت ارزهای دیجیتال ممنوع می‌باشد اما یک دستگاه خودپرداز در پکن موجود است. 
نحوه‌ی عملکرد دستگاه خودپرداز بیت کوین
اکنون که می‌دانید دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست، خوب است با نحوه‌ی کارکردن آن نیز آشنا شوید. تعداد زیادی از دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین به دوصورت کار می‌کنند. 
در اولین مدل، کاربران از طریق کد کیو آر و اسکنر، اسکن و تنظیم کیف‌پول رمز ارزی خود را انجام می‌دهند. بعد از این مرحله، میزان بیت کوینی که می‌خواهند برای خود خریداری نمایند، در دستگاه وارد کرده و سپس هزینه‌ی آن را با کارمزدش می‌پردازند. در آخر، دستگاه بیت کوین‌هایی که کاربر خریداری کرده است به کیف‌پول او ارسال خواهد کرد. 
در دومین مدل، کاربر توانایی این را دارد تا یک کیف‌پول کاغذی به وجود آورد. این کار زمانی انجام می‌گیرد که شخص تمایل ندارد کیف‌پول خود را به دستگاه متصل کند و قادر است شیوه‌ی کاغذی را مورد استفاده قرار دهد.
 به این ترتیب، پرداخت مبلغ بیت کوینی که خریداری شده است، با استفاده از پول نقد و یا یک کارت اعتباری انجام می‌شود. در مقابل، Bitcoin ATM یک رسید کاغذی که در آن یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی موجود است و دربردارنده‌ی دارایی‌های کاربر می‌باشد، ارائه می‌دهد. 
مناسب‌ ترین مکان‌ ها برای نصب دستگاه خودپرداز بیت کوین
در بخش دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست، می‌خواهیم به محل‌هایی که امکان نصب این دستگاه وجود دارد، اشاره کنیم. 
خودپردازهای بیت کوین در ایالات متحده محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. برآورد شده است که تا سال ۲۰۲۰، تقریباً ۹۰۰۰ کیوسک خودپرداز در ایالات متحده نصب شده است. بیش‌تر این دستگاه‌ها به شرکت‌هایی تعلق دارند که به فعالیت در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال مشغول هستند. در بعضی موارد، امکان دارد شرکتی اداره‌ی دستگاه خودپرداز را به عهده داشته باشد که پلتفرم تجاری یا کیف‌پول خود را عرضه می‌کند. این شرکت‌ها از قبیل بانک‌ها شاید جهت انجام تراکنش از کاربران درخواست کنند تا یک حساب کاربری داشته باشند. 
نصب دستگاه خودپرداز بیت کوین به‌طور تقریبی در کلیه‌ی مکان‌ها ازجمله، پمپ بنزین‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و سایر مکان‌های مشابه امکان‌پذیر می‌باشد. همانطور که قبلاً ذکر کردیم، راه‌اندازی خودپردازهای بیت کوین در بسیاری از کشورها انجام شده است. برای نمونه، در کشور ترکیه چهار دستگاه خودپرداز بیت کوین وجود دارد که نصب آن‌ها در سال ۲۰۲۰ انجام شده است. به علاوه، با توجه به گفته‌ها و صحبت‌های کارشناسان زمینه‌ی فناوری اطلاعات، Bitcoin ATM در کشور ما هم موجود می‌باشد و نصب آن در مناطق کشور انجام شده است.

دستگاه خودپرداز بیت کوین و چگونگی استفاده از آن
 در این قسمت، در مورد نحوه‌ی استفاده از این دستگاه صحبت خواهیم کرد.
 کار با این دستگاه راحت و آسان بوده و در میان کلیه‌ی اپراتورها به‌طور تقریبی یکسان می‌باشد. برای ایجاد یک حساب کاربری کافی است از اپراتور خودپرداز بیت کوین اقدام نمایید. این کار به‌شکل کاملاً خصوصی هویت شما را معین می‌کند و برایتان شرایطی به وجود می‌آورد تا قادر به انجام معامله باشید. سپس، باید کیف‌پول رمزنگاری خود را آماده سازید. تنظیم و فعال‌کردن کیف‌پول دیجیتالی باعث می‌شود تا سوابق کلیه‌ی تراکنش‌های بیت کوین که انجام شده، به‌شکل ایمن ذخیره گردند. کار دیگری که باید انجام دهید، پیداکردن Bitcoin ATM می‌باشد. برای اینکه بتوانید دستگاه نزدیک خودتان را پیدا کنید، می‌توانید از یک مکان‌یاب استفاده کنید. نصب کیف‌پول دیجیتالی خود را بر روی دستگاه انجام دهید؛ به‌دلیل اینکه این کیف‌پول جایی است که بیت کوین خریداری شده‌ی شما با آن ارسال می‌گردد. مقدار پول نقدی که موردنظرتان می‌باشد، در دستگاه وارد نمایید. 
برای مثال، اگر شما ۱۰۰ دلار وارد کرده باشید، Bitcoin ATM در همان لحظه ۱۰۰ دلار بیت کوین را به نرخ بازار، بدون درنظر گرفتن کارمزد خودپرداز به کیف‌پولتان می‌فرستد. در آخر، رسیدی صادر می‌گردد و یک تأییدیه به شما ارائه می‌گردد که کیف‌پول بیت کوین شما در حال حاضر دارای این تراکنش است و شما صاحب آن ۱۰۰ دلار بیت کوین به جز کارمزدها می‌باشید.
دستگاه خودپرداز بیت کوین و چگونگی خرید و فروش در آن
یکی دیگر از مواردی که باید در مبحث دستگاه خودپرداز بررسی کنیم، نحوه‌ی خریدوفروش در آن می‌باشد. ارائه‌ی خدمات در زمینه‌ی فروش بیت کوین هم توسط بعضی از دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین صورت می‌گیرد. برای انجام چنین کاری، درصورتی‌که صاحب حسابی در خودپرداز بیت کوین نیستید، می‌بایست برای ایجاد یک حساب اقدام نمایید. بعد، به‌وسیله‌ی یکی از کیوسک‌ها به حساب خودتان وارد شوید و مبلغی که برای فروش بیت کوین در نظر دارید، تعیین نمایید. این تراکنش می‌بایست در شبکه‌ی بیت کوین یا بلاک چین مورد تأیید قرار گیرد. بعد از آن، یک اطلاعیه تحویل گرفته و در آخر قادر هستید برداشت پول نقد خود را انجام دهید. این کار در مقایسه با خرید بیت کوین دارای یک فرآیند طولانی‌تر می‌باشد. 
دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین و زمان لازم برای انجام تراکنش‌ های آن
در بخش قبلی، به سؤال دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست پاسخ دادیم. به جز این، یکی دیگر از سؤالاتی که برای تعداد زیادی از افراد پیش می‌آید، «آیا دستگاه خودپرداز دارای عملکردی سریع می‌باشد یا خیر؟» می‌باشد.
 برعکس صرافی‌های رمزنگاری ارزهای دیجیتال که امکان دارد چندروز برای انجام‌دادن، تأییدکردن تراکنش‌ها و ایجادنمودن حساب نیاز باشد، دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین، خرید و تراکنش را خیلی سریع انجام می‌دهند و فقط چنددقیقه زمان لازم است تا حساب مورد تأیید قرار گیرد. علاوه بر این، خرید بیت کوین هم با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود. 
مزایای Bitcoin ATM در مقایسه با خرید از صرافی‌های ارزهای دیجیتال آنلاین

در مبحث «دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست»، بد نیست بدانیم که این دستگاه به خرید از صرافی‌های ارزهای دیجیتال آنلاین برتری دارد یا خیر؟ 
بسیاری از کاربران به‌خاطر مسائل امنیتی دوست ندارند از طریق پرداخت‌های بانکی صرافی‌ها ارزهای دیجیتال را خریداری نمایند. اشخاصی که مسائل امنیتی برای آن‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد و در تراکنش‌های خود به‌دنبال حد زیادی از حریم خصوصی می‌باشند، دستگاه خودپرداز بیت کوین را مورد استفاده قرار می‌دهند. شیوه‌ی پرداخت در این خرید به‌شکل نقدی می‌باشد؛ البته، باید ذکر کرد که احراز هویت در بعضی از خودپردازهای بیت کوین یک کار اختیاری است ولی Bitcoin ATM درصورتی‌که مبلغ بالایی بیت کوین خریداری شود، از شما می‌خواهد تا اطلاعات هویتی از قبیل شماره تلفن خود را ارائه دهید. 
این خودپردازها حدود ۷ تا ۱۰درصد از هر تراکنش را از حسابتان بابت هزینه‌های کمیسیون برداشت می‌کنند. این برداشت بابت امنیت بالا و حریم خصوصی است که در اختیار کاربران می‌گذارند. اینکه کاربران خودپردازهای بیت کوین را به صرافی‌ها ترجیح می‌دهند، فقط به‌خاطر امنیت کاربری می‌باشد که برای آن‌ها ایجاد می‌نماید. 
در کشور ما هم بعضی از کاربران با استفاده از این دستگاه‌ها بیت کوین را خریداری می‌کنند. دستگاه خودپرداز بیت کوین در تهران هم راه‌اندازی شده است. Bitcoin ATM برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ در برج میلاد راه‌اندازی گردید. این دستگاه زبان فارسی را هم ساپورت می‌کند. 
اهمیت خودپردازها در گسترش بیت کوین
در این مبحث، لازم است بدانیم که خودپردازها چه نقشی در گسترش بیت کوین ایفا می‌کنند. 
دستگاه خودپرداز بیت کوین به‌عنوان گامی دیگر جهت گسترش بیت کوین و واردشدن آن به زندگی روزانه‌ی ما به شمار می‌آید. این دستگاه‌ها بهترین روش برای خرید بیت کوین با صرف کم‌ترین زمان هستند که از قابلیت حفظ حریم خصوصی بالایی برخوردار می‌باشند. هرروزه تعداد دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین در جهان افزایش پیدا کرده و ویژگی‌های نوینی به آن‌ها افزوده می‌شود. 
درصورتی‌که اولین بار است  می‌خواهید با این دستگاه‌ها کار کنید، توصیه می‌شود قبل از استفاده، حتماً در مورد دستگاه، نرخ کارمزد و همچنین شیوه‌ی عملکرد آن تحقیقات لازم را انجام دهید. 
سخن پایانی
در این مقاله، سعی کردیم به سؤال «دستگاه خودپرداز بیت کوین چیست»، به‌صورت دقیق و جامع پاسخ دهیم. 
در حال حاضر، به لطف خودپردازها، دریافت و جابه‌جایی پول نقد برای ما راحت و آسان شده است. به عبارتی دیگر، چون این دستگاه‌ها در سراسر جهان رواج پیدا کرده‌اند، اکثر کارهای بانکی به سهولت و بدون مشکلی انجام می‌شوند. 
دستگاه خودپرداز بیت کوین یک کیوسک کوچک می‌باشد که شرایط خرید بیت کوین با استفاده از پول نقد یا کارت اعتباری را برای کاربران فراهم می‌نماید. این دستگاه قادر است در خریدوفروش بیت کوین نقش یک راه‌گشا را برای کاربران ایفا کند. 

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” بیت کوین “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *