سرمایه گذاری طلا یا سکه کدام بهتر است؟ معرفی انواع روش های سرمایه گذاری

روش‌های مختلف سرمایه گذاری در طلا، مانند طلای نو، دست دوم، سکه و… همواره از گزینه‌های جدی برای سرمایه گذاری در سبد سرمایه گذاری افراد حقیقی است، البته طلا بیش از آن که یک فرصت سرمایه گذاری جهت کسب بازدهی های بالاتر از تورم یا بازارهای موازی خود باشد، به عنوان یک فرصت جهت حفظ قدرت خرید پول محسوب می‌شود. لذا از این جنبه، قطعا پیشنهاد می‌شود جهت تعدیل ریسک سرمایه گذاری خود در دارایی های مختلف، همواره بخشی از سرمایه خود را به سرمایه گذاری در این دسته از دارایی اختصاص دهید. این دسته از دارایی همزمان از نوسانات دلار و انس جهانی شما را بهره مند می کند و گرچه انتظار بازدهی های بالاتر از بازارهای موازی (بخصوص بازار سرمایه در بلند مدت) را از آن نداریم، ولی انتظار داریم قدرت خرید سرمایه گذار را تحت یک سرمایه گذاری با ریسک نسبتا پایین حفظ کند.  در این مقاله به دنبال آن هستیم که بین دو مورد از مهم ترین روش‌­های سرمایه­ گذاری در طلا، گزینه ارجح تر را انتخاب کنیم، پیش از آن مرور کوتاهی بر مهم ترین مفاهیم اصلی سرمایه گذاری در این بازار داشته باشیم.
فهرست این مقاله
انواع روش های سرمایه گذاری در طلا و سکه چیست؟
امروزه روش های مختلفی برای سرمایه گذاری در طلا وجود دارد که شناخته شده ترین آن طلای فیزیکی است، مابقی این روش ها عبارتند از:

صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا
گواهی سپرده سکه در بورس کالا

در ایران قراردادهای آتی نیز قبلا فعال بوده که با توجه به این که در حال حاضر امکان آن فراهم نیست، به این موضوع نخواهیم پرداخت، ضمنا فعالیت در بازار فارکس نیز می تواند شما را از نوسانات نرخ جهانی طلا بهره مند کند که در این مقاله موضوع بحث ابزارهای داخلی خواهد بود.
چرا در طلای فیزیکی سرمایه گذاری نکنیم؟
خرید فیزیکی طلا و سکه از دیرباز از مرسوم ترین روش های سرمایه گذاری در این فلز گران بها بوده است،  در ایران انواع مختلف سکه اعم از سکه های گرمی، ربع، نیم، تمام و… در دسترس است و متداول ترین عیار طلا نیز، طلای ۱۸ عیار است. در هنگام ورود به این سرمایه گذاری توجه داشته باشید که سکه در ایران ممکن است با حباب قیمتی روبرو باشد.
سوال شاید در وهله اول عجیب به نظر برسد، ولی وقتی دقیق تر به آن نگاه کنیم سوال درستی است، منظور ما خرید طلا به قصد زینتی نبوده و دقیقا تمرکز ما بر معقوله سرمایه گذاری است:
وقتی هدف سرمایه گذاری در طلا یا هر دارایی دیگری است، بحث کارمزد ها اهمیت زیادی پیدا می کند، در خرید طلا شما چند راه حل پیش رو دارید:

خرید طلای نو
خرید طلای بدون اجرت یا دست دوم
خرید طلای آب شده

در خرید طلای نو، شما اجرت و مالیات می پردازید و در خرید طلای دست دوم در بهترین حالت اجرت را نمی پردازید یا اجرت کمتری می پردازید، که با ریسک تقلبی بودن همراه است، خرید طلای آّب شده نیز با ریسک تقلبی بودن روبرو است و تخصص و آشنایی کافی با بازار طلا را نیاز دارد. البته شمش در برابر طلای آب شده گزینه بسیار بهتری است. شمش ها بر خلاف طلای آب شده معتبر و با علائم حک شده روی آن هستند و از اعتبار بالایی برخورداند. در نظر بگیرید که اگر همین امروز طلا را بخرید و با فرض ثبات نرخ طلا همین امروز بخواهید اقدام به فروش کنید، عملا با توجه به کارمزد مربوط به مالیات و اجرتی که پرداخته اید در زیان خواهید بود، لذا هزینه معاملاتی که در خرید طلا می پردازید اهمیت دارد. لذا در این بخش خرید سکه، گزینه بهتری جهت سرمایه گذاری خواهد بود.
اجرت و مالیات
جهت شفافیت بیشتر موضوع اجرت و مالیات در فرآیند خرید و فروش طلا، هر گرم طلا نرخ مشخصی دارد که به صورت روزانه در نوسان است و طی یک روز هم حتی نوسان می‌کند، مهمترین عوامل موثر بر نرخ هر گرم طلا، انس جهانی و نرخ دلار در داخل کشور است. در هنگامی که شما اقدام به خرید طلای نو می‌کنید، هر گرم طلا به اضافه درصد مشخصی از مالیات و اجرت ساخت می شود، برای مثال اگر هر گرم طلا ۱ میلیون تومان باشد، بابت آن درصد مذکور شما رقم بالاتری را خواهید پرداخت، ضمن اینکه در هنگام فروش از نرخ روی تابلو از شما کمتر می خرند، درواقع اگر نرخ طلا ثابت باشد و شما امروز بخرید و فردا بفروشید عملا در ضرر هستید، لذا بنظر می رسد خریدن طلایی که اجرت کمتری بابت آن بپردازید به صرفه تر باشد و ضرر کمتری داشته باشید.  طلای کم اجرت یا دسته دوم از این نوع است، طلا فروشی های مختلف به صورت یکسان عمل نمی کنند ولی درصد مازاد بر نرخ تابلوی هر گرم طلا، در خرید طلای کم اجرت بسیار کمتر است(در حال حاضر به صورت تقریبی در حدود ۷ تا ۱۰ درصد و در حدود نصف طلای عادی  ). درواقع در خرید طلای نو نحوه محاسبه بدین صورت است که نرخ هر گرم طلا به علاوه اجرت شده و این رقم در ۷ درصد ضرب می شود که در طلای دست دوم رقم اجرت دریافت نمی شود. بین طلای نو و دست دوم، قطعا پیشنهاد ما خرید طلای دست دوم است. سکه ویژگی اجرت ساخت را ندارد، لذا اگر قصد سرمایه گذاری دارید، پیشنهاد ما خرید سکه است، زیرا سکه اجرت ساخت نداشته و موقع فروش سکه، سود بیشتری نصیب شما می شود.
گواهی سپرده سکه، راه حل مشابه خرید سکه نقدی
با توجه به این که با لحاظ کردن ریسک حبابی بودن قیمت سکه، پیشنهاد ما جهت سرمایه گذاری انتخاب سکه به جای طلای فیزیکی و زینتی است، در ادامه گزینه جاگزین سکه فیزیکی را معرفی خواهیم کرد:
نوع دیگری از سرمایه گذاری در این دسته از دارایی، گواهی سپرده طلاست، در دست داشتن گواهی سپرده دقیقا عین داشتن خود دارایی است که با در دست داشتن آن و مراجعه به انبارهای کالایی می توانید آن را دریافت کنید. گواهی سپرده کالایی ورقه بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالای سپرده شده به انبار است و پشتوانه آن قبض انبار صادر شده توسط انباردار است.  هر نماد گواهی سپرده سکه یک تاریخ سررسید دارد. خریدار هم می‌تواند بعد از خرید سکه، آن را تحویل بگیرد و هم می‌تواند این اوراق را تا سررسید نگهداری کند. پس از تعطیل شدن معاملات آتی سکه در بورس کالا، در حال حاضر معاملات ثانویه گواهی سپرده سکه در بورس اوراق بهادار انجام می ‌شود. هدف از راه‌ اندازی این ابزار، شفافیت و کشف قیمت رسمی سکه و همچنین تنوع بخشی به سبد ابزارهای مالی بوده است.
درواقع این گواهی ورقه بهاداری است که نشان دهنده مالکیت روی دارایی است. دارایی ها نیز در انبارها قرار دارند. برای مثال بانک رفاه کارگران برای سکه طلا انبار دارد. لازم به ذکر است که اگر می خواهید از این روش اقدام به سرمایه گذاری کنید نیازمند کد بورسی خواهید بود. نحوه خرید اوراق  نیز همانند سهام است. هر ۱۰ ورقه گواهی سپرده معادل ۱ سکه تمام بهار آزادی می باشد. این معامله هزینه کارشناسی، ارزیابی و انبارداری دارد و کارمزد معاملات نیز  درصدی از مبلغ معامله است.
دارندگان سکه فیزیکی، می ‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به خزانه بانک رفاه یا بانک های دیگری که انبار دارند( پیش از مراجعه این موضوع را پیگیری کنید، ممکن است زمانی که شما این مقاله را می خوانید،  بانک های دیگری نیز این خدمات را ارائه دهند.) مراجعه کرده و سکه یا سکه‌ های موردنظر خود را به انبار تحویل دهند. پس از اعتبارسنجی سکه‌ها، قبض انبار یک روز کاری بعد صادر می‌شود و فرد می‌تواند آن را دریافت نماید. دارنده قبض انبار می‌تواند از طریق مراجعه حضوری به کارگزاری ‌ها یا سامانه معاملات برخط سهام، اقدام به فروش سکه یا سکه ‌های خود نماید.
صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا( مبتنی بر گواهی سکه)
گزینه بعدی که به لحاظ ماهیت دارایی تا حد زیادی با ماهیت سکه شباهت دارد، صندوق‌های سرمایه گذاری است:
صندوق های سرمایه گذاری بر مبنای دارایی هایی که روی آن ها سرمایه گذاری می کنند دسته بندی می شوند. صندوق کالایی قابل معامله (ETC) یکی از ابزارهای مالی نوین هستند که به سرمایه گذاران این امکان را می دهند که به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و تحمل هزینه های حمل و نقل، انبارداری و خسارت های احتمالی آن، اوراق این صندوق ها را خریداری نمایند. با خرید این اوراق، سرمایه گذار در عین داشتن مالکیت کالای مورد نظر، مسئولیت نگهداری از آن کالا را بر عهده ندارد. عمده دارایی های  این نوع از صندوق ها گواهی های سپرده هستند، به بیان ساده طلا و سکه ماهیت سرمایه گذاری این صندوق ها را تشکیل می دهد و اگر قصد سرمایه گذاری در این دسته از دارایی را دارید، این صندوق ها نیز شما را از تغییرات نرخ این بازار بهره مند می کند. صندوق های سرمایه گذاری دارایی های خود را به صورت حرفه ای مدیریت می کنند و این تخصصی است که شما ممکن است نداشته باشید و در عین حال بخواهید در این بازار سرمایه گذاری کنید. بدین شکل سرمایه خود را به دست افرادی می‌سپارید که تخصص کافی برای سرمایه گذاری در این بازار را دارند. صندوق های سرمایه گذاری در طلا در ایران از نوع قابل معامله هستند و برای سرمایه گذاری در آن‌ها باید کد بورسی دریافت کنید. در خرید این نوع از صندوق ها ریسک نگهداری طلا کاملا از بین می رود،  نگهداری، حمل، احتمال سرقت و…در خرید این صندوق‌ها معنی ندارد. کارمزد خرید این صندوق‌ها نیز نسبت به خرید طلا کمتر است. نکته مهم دیگر آن است که با بالاتر رفتن نرخ طلا و سکه قدرت خرید خریداران جهت سرمایه گذاری در این بازار کاهش پیدا می‌کند و وجود ابزاری چون صندوق های طلا همچنان امکان بهره مندی سرمایه گذاران از این فرصت سرمایه گذاری را ایجاد می‌کند.
چرا گواهی یا صندوق های قابل معامله حتی از گزینه سکه فیزیکی بهتر اند؟
موضوع نقدشوندگی در یک فرصت سرمایه گذاری همواره از اهمیت برقرار است، شما ممکن است هر لحظه به نقد کردن دارایی خود احتیاج پیدا کنید و نقدشوندگی این صندوق ها با توجه به این که در بستر بازار سرمایه معامله می شوند نسبت به بازار فیزیکی دارای مزیت است. فرموش نکنید مهمترین فاکتور (درایور) موثر بر قیمت این صندوق ها نیز همانند نرخ طلا و سکه، نوسانات مربوط به نرخ دلار در داخل کشور و انس جهانی است. قیمت واحدهای صندوق نیز  بر پایه ارزش‌ خالص ‌دارایی ‌های صندوق (NAV)  و بر اساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌ شود. یکی از مزیت های مهم این صندوق ها امکان نقد کردن بخش هایی از دارایی است زیرا گاهی اوقات شما می خواهید مبلغی کمتر از ارزش یک سکه را نقد کنید که این امکان در فروش سکه فیزیکی فراهم نیست.  اگر قصد سرمایه گذاری در این صندوق ها را دارید، در ادامه آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

صندوق سرمایه گذاریپشتوانه طلای لوتوس پارسیان با نماد طلا
صندوق سرمایه گذاریمبتنی بر سکه طلای کیان با نماد گوهر
صندوق سرمایه گذاری طلایزرافشان امید ایرانیان با نماد زر
صندوق سرمایه گذاریمبتنی بر سکه طلای مفید با نماد عیار

خرید طلا یا سکه؟
اگر قصد ورود به این بازار را دارید بین دو گزینه طلا و سکه، سکه گزینه بهتری جهت سرمایه گذاری است که چرایی آن در بالا توضیح داده شد، بین سکه فیزیگی و گواهی سپرده نیز، گواهی به دلیل سهولت معاملات و هزینه معاملاتی کمتر و نقد شوندگی بالاتر بیشتر پیشنهاد می شود. واحدهای صندوق ها هزینه انبارداری، ارزیابی و.. مربوط به گواهی سپرده را نیز ندارد و از این جنبه جذاب تر به نظر می رسد، البته در هنگام خرید هریک از این انواع دارایی باید میزان حباب نسبت به ارزش ذاتی و نیز نوسانات تاریخی و برآوردهای آتی را در نظر بگیرید. در واقع تا قبل از تاسیس صندوق های طلا و سکه، نگهداری طلای فیزیکی جهت سرمایه گذاری توجیه داشت، اما امروزه پذیرش ریسک نگهداری فیزیکی طلا و سکه توجیهی ندارد.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *