صندوق سرمایه گذاری پیشرو چیست؟

صندوق سرمایه گذاری پیشرو صندوق سهامی است که اقدام به سرمایه گذاری در سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس می‌کند؛ به همین دلیل به تناسب روند شاخص کل، ارزش این صندوق نیز در نوسان خواهد بود؛ به این ترتیب که افزایش یا کاهش ارزش سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار، موجب تغییر در ارزش قیمت هر واحد این صندوق سرمایه گذاری خواهد شد.
این صندوق که در فروردین سال ۱۳۹۱ شروع به فعالیت کرد، موفق شده است در رده سوم صندوق‌های سرمایه گذاری ایران جای بگیرد؛ به این ترتیب که پس از صندوق سرمایه گذاری دارا یکم و پالایش، بیشترین خالص ارزش مدیریت خالص را طی ۹ سال به خود اختصاص داده است. اگر ماهیت این صندوق سرمایه گذاری برایتان جذاب شده است، شما را به دیدن اعداد و ارقام زیر دعوت می‌کنیم؛ پس با ما همراه باشید:
فهرست این مقاله
مشخصات صندوق سرمایه گذاری پیشرو

نام صندوق: مشترک پیشرو
ضامن نقدشوندگی: ندارد

مدیر صندوق: سبدگردان انتخاب مفید
نوع/ اندازه صندوق: سهامی

متولی صندوق: مؤسسه حسابرسی فراز مشاور دیلمی‌پور
تاریخ آغاز فعالیت: ۳۱/۰۱/۱۳۹۱

اطلاعات سرمایه گذاری صندوق

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۹/۱۱/۱۴۰۰

قیمت صدور هر واحد (ریال): ۵۹۳,۳۵۷
قیمت ابطال هر واحد (ریال): ۵۹۰,۰۱۹

تعداد واحدهای سرمایه گذاری: ۴۵,۴۶۱,۵۳۰
تعداد واحدهای باقیمانده برای سرمایه گذاری: ۲۵۴,۵۳۸,۴۷۰

کل خالص ارزش دارایی: ۲۶,۸۲۳,۱۸۱ میلیون ریال

بازده صندوق در دوره‌های زمانی تعیین‌شده

بازده هفت روز گذشته: ۷۵۵/۱-%
بازده شش ماه گذشته: ۲۳/۱۵-%

بازده یک ماه گذشته: ۰۱۲/۷-%
بازده یک سال گذشته: ۳۸۷/۱۱%

بازده سه ماه گذشته: ۹۶۱/۱۴-%
بازده از تاریخ تأسیس تاکنون: ۲۹۶/۵۷۹۴ %

در زیر، نمودار ترکیب دارایی‌های این صندوق سرمایه گذاری را مشاهده می‌کنید:

با توجه به جدول‌ها و نمودارهای بالا، می‌توان به روند حرکت و سوددهی این صندوق سرمایه گذاری پی برد، اما اگر قصد سرمایه گذاری در این صندوق را داشته باشید، حتماً برایتان جذاب خواهد بود تا بدانید صندوق مذکور چه میزان سود به سرمایه‌گذاران خود پرداخت می‌کند؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید.

به مثال زیر توجه کنید:

آقای غفاری، به این دلیل که دانش و زمان کافی و لازم برای سرمایه گذاری و خرید و فروش مستقیم سهام در بورس را ندارد، تصمیم گرفته است برای سرمایه گذاری در صندوق پیشرو اقدام کند، اما سؤالاتی دارد که لازم است پیش از سرمایه گذاری جواب آن‌ها را بداند. از جمله اینکه:

میزان سود صندوق‌های پیشرو چه قدر است؟
چگونه می‌توان بازدهی صندوق پیشرو را برآورد کرد؟
هزینه‌های سرمایه گذاری در این صندوق چقدر است؟
چگونه می‌توان در این صندوق سرمایه گذاری کرد؟
درصورت منصرف‌شدن از سرمایه گذاری در صندوق پیشرو، چگونه دارایی را از این صندوق خارج کنیم؟
میزان سود صندوق سرمایه گذاری پیشرو

همان‌طور که در ابتدای بحث نیز بیان شد، صندوق‌های سرمایه گذاری با خرید سهام شرکت‌های مختلفی که در بورس هستند، برای سرمایه گذاری اقدام می‌کنند؛ بنابراین با توجه به ماهیت پیش‌بینی ناپذیری روند بازار و براساس قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار، این صندوق‌ها نمی‌توانند اقدام به پیش‌بینی سود کنند.
اما با توجه به میزان بازدهی این صندوق در بازه‌های زمانی مختلف (که اطلاعات مرتبط با آن در مباحث بالا گنجانده شده است)، می‌توانید میزان سود احتمالی ناشی از سرمایه گذاری در آن را برآورد کنید.
چگونه می‌توان بازدهی صندوق سرمایه گذاری پیشرو را برآورد کرد؟
آقای غفاری برای اینکه بتواند میزان بازدهی تخصیص‌یافته از صندوق را مشاهده کند، باید وارد حساب کاربری خود شود. به این ترتیب، به‌راحتی می‌تواند به اطلاعاتی مانند میزان دارایی و بازدهی خود در هر لحظه دسترسی داشته باشد. در ادامه نمودار مربوط به خالص ارزش دارایی‌های این صندوق سرمایه گذاری را طی بازه یک ساله مشاهده می‌کنید:

هزینه‌های سرمایه گذاری در صندوق پیشرو چقدر است؟
تمامی صندوق‌های سرمایه گذاری به ازای انجام خدمات سرمایه گذاری، مبلغ معینی را به‌عنوان کارمزد و برای هزینه صدور و ابطال دریافت می‌کنند که به شرح زیر است:

هزینه صدور

هزینه صدور به ۲ بخش هزینه صدور ثابت و هزینه صدور متغیر تقسیم می‌شود:

هزینه صدور بخش ثابت

به ازای صدور هر گواهی سرمایه گذاری، مبلغ ۲۰.۰۰۰ ریال که معادل ۲۰۰۰ تومان است، از سرمایه‌گذار دریافت می‌شود. البته یک استثنا نیز وجود دارد؛ اگر صدور واحدهای سرمایه گذاری برای باقیمانده واحدهای سرمایه گذاری ابطال شده باشد، کارمزد صدور به سرمایه‌گذار تعلق نمی‌گیرد.

هزینه صدور بخش متغیر

به ازای هر بار سرمایه گذاری تا سقف ۵۰۰.۰۰۰ ریال معادل ۵۰ هزار تومان، ۱ در هزار آن مبلغ به‌عنوان هزینه صدور بخش متغیر از سرمایه‌گذار دریافت می‌شود.

هزینه ابطال

اگر آقای غفاری، قصد ابطال واحدهای صندوق پیشرو را داشته باشد، باید مبلغ ۲۰.۰۰۰ ریال را که معادل ۲۰۰۰ تومان است، به‌عنوان کارمزد ابطال به این صندوق سرمایه گذاری پرداخت کند. در ادامه شاهد میزان ابطال و صدور هر واحد این صندوق طی بازه زمانی یک سال هستیم:

آقای غفاری پس از بررسی تمامی موارد از سرمایه گذاری در این صندوق مطمئن شده است و قصد دارد اقدام به سرمایه گذاری کند. اگر شما هم چنین تصمیمی دارید، به این بخش از مقاله توجه ویژه‌ای داشته باشید:
چگونه می‌توان در صندوق پیشرو سرمایه گذاری کرد؟
اولین و مهم‌ترین قدم این است که حتماً باید کد بورسی داشته باشید؛ بنابراین اگر تا به حال اقدام به دریافت کد بورسی نکرده‌اید، پیشنهاد ما این است که مقاله مربوط به دریافت کد بورسی را که در سایت خبر روز آمده است، مطالعه کنید.
در گام بعدی، با توجه به اینکه این صندوق تحت مالکیت کارگزاری مفید است، برای سرمایه گذاری در آن باید در این کارگزاری ثبت‌نام کرده و احراز هویت شوید. به این ترتیب، شما دارای حساب کاربری در این کارگزاری خواهید شد. بعد از ایجاد حساب کاربری از دو طریق می‌توانید به سرمایه گذاری در صندوق مذکور اقدام کنید:

استفاده از اپلیکیشن مفید
استفاده از وب‌سایت صندوق

صدور اینترنتی واحدهای صندوق سرمایه گذاری با استفاده از اپلیکیشن مفید

ابتدا باید اپلیکیشن مفید را نصب کرده، سپس کد ملی و رمز عبورتان را وارد کنید و وارد حساب کاربری‌تان شوید. سپس بر سربرگ سرمایه گذاری کلیک کرده و در قدم بعدی، صندوق پیشرو را انتخاب ‌کنید.
درنهایت مبلغی را که برای سرمایه گذاری در این صندوق در نظر گرفته‌اید، وارد می‌کنید و گزینه تأیید را می‌زنید. بعد از طی‌کردن این مراحل، درخواست شما بررسی و واحدهای صندوق سرمایه گذاری طی روزهای آینده برایتان صادر می‌شود.

صدور اینترنتی واحدهای صندوق سرمایه گذاری با استفاده از وب‌سایت صندوق

اگر به هر دلیلی تمایل ندارید از اپلیکیشن مفید استفاده کنید، می‌توانید با واحد پشتیبانی کارگزاری مفید تماس بگیرید تا دسترسی شما به سایت صندوق پیشرو را ایجاد کنند. سپس وارد حساب کاربری خود در سایت این صندوق ‌شوید و روی گزینه «ورود» کلیک ‌کنید. نام کاربری و کلمه عبور را وارد و سپس گزینه «صدور واحد» را انتخاب می‌کنید و درنهایت با انتخاب مبلغ موردنظر برای سرمایه گذاری و شیوه پرداخت، اقدام به خرید صندوق موردنظرتان می‌کنید.
درصورت منصرف‌شدن از سرمایه گذاری در صندوق پیشرو، چگونه دارایی را از این صندوق خارج کنیم؟
در گام اول، باید به وب‌سایت مفید و صندوق پیشرو مراجعه کنیم، سپس وارد حساب کاربری شده و گزینه «ابطال اینترنتی» را کلیک کنیم. سپس تعداد واحدهایی که تمایل به ابطال آن‌ها داریم، وارد کرده و نام شهر خود را در قسمت «نام شعبه واریزکننده» ذکر کنیم. پس از فعال‌کردن تیک «پذیرش قوانین و مقررات» روی گزینه ثبت کلیک می‌‌کنیم. درنهایت مبلغ ابطال موردنظر پس از تأیید درخواست، به حساب بانکی که در صندوق تعریف کرده‌ایم، واریز می‌شود.
سخن پایانی
بسیاری از افراد به‌دلیل نداشتن دانش و زمان کافی نمی‌توانند و نمی‌خواهند به‌صورت مستقیم اقدام به سرمایه گذاری و خرید سهام شرکت‌ها در بازار سهام کنند. در چنین شرایطی سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری برای این افراد می‌تواند انتخابی هوشمندانه باشد؛ چراکه متخصصان این حوزه، مدیریت این صندوق‌ها را بر عهده دارند و به این ترتیب، ریسک سرمایه گذاری به‌شدت کاهش می‌یابد؛ بنابراین سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری، مانند صندوق سرمایه گذاری پیشرو پیشنهاد می‌شود.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *