مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت

فهرست این مقاله
تحلیل آنچین (On Chain) چیست؟
با توجه به منابع و اطلاعات گسترده‌ای که امروزه در دسترس سرمایه‌ گذارن حوزه ارزهای دیجیتال قرار دارد، یادگیری نحوه سرمایه‌ گذاری اصولی در بازار پرنوسان و پرریسک رمزارزها می‌تواند برای بسیاری از افراد چالش‌برانگیز باشد. بازار ارزهای دیجیتال به‌سرعت در حال توسعه است و پلتفرم‌های متعددی برای انجام وظایف دشواری مانند تجزیه و تحلیل داده‌های درون شبکه‌ ای یا تحلیل آنچین (On Chain) استفاده می‌شوند.
تجزیه و تحلیل درون‌ زنجیره‌ای (On Chain)، یک استراتژی تحقیقاتی نوظهور است که هدف آن استخراج و بررسی داده‌های موجود در مورد تراکنش‌های عمومی بلاک چین است. صرف‌نظر از این مسئله که شما یک کاربر مبتدی در حوزه ارز باشید یا یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای، ابزارهای تحقیقاتی که اطلاعات و داده‌های مختلف را برای تجزیه و تحلیل شبکه‌ای کاربران جمع‌آوری می‌کنند، به کاربران در تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تر و سریع‌تر برای استفاده از فرصت‌ها کمک می‌کنند.
از جمله ابزارهای شناخته‌شده در میان کاربران فعال در حوزه ارزهای دیجیتال، پلتفرم‌های تجزیه و تحلیل زنجیره‌ای هستند که در حال حاضر چندین سایت معتبر مانند سایت‌های کریپتوکوانت و گلسنود در این زمینه به‌صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و خدمات بسیار خوبی به کاربران خود ارائه می‌دهند. با توجه به شباهت پلتفرم‌های تحلیل آنچین، قصد داریم در این مقاله به مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت بپردازیم.
مقایسه سایت گلسنود (Glassnode) و کریپتوکوانت (CryptoQuant)
کریپتوکوانت و Glassnode دو ابزاری هستند که با استفاده از آن‌ها سرمایه‌گذاران می‌توانند داده‌های مورد نیاز خود را به‌صورت دقیق‌تر تجزیه و تحلیل کنند، درک خود از یک شبکه را بهبود بخشند و حرکت بازار را با دقت بیشتری زیر نظر بگیرند. علاوه بر آن این امکان برای کاربران وجود دارد که اطلاعات خود را با همکاران و دیگر کاربران به اشتراک بگذارند و از دانش دیگران استفاده کنند.
در ادامه به معرفی و مقایسه سایت Glassnode و کریپتوکوانت خواهیم پرداخت. کاربران می‌توانند با توجه به اینکه در کدام سایت راحت‌تر به نتیجه می‌رسند، یکی از سایت‌ها را برای تحلیل آنچین استفاده کنند.
سایت کریپتوکوانت (Cryptoquzant)

پیش از آنکه مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت را آغاز کنیم، بهتر است برای آشنایی بیشتر با پلتفرم‌ها در ابتدا تعریف کوتاهی از وب ‌سایت کریپتوکوانت داشته باشیم. Cryptoquant یکی از ارائه‌دهندگان پیشرو در زمینه تجزیه و تحلیل جامع بازار بوده و هدف آن تبدیل‌شدن به یک مرکز آموزشی برای سرمایه‌گذاران خرده‌فروش معمولی است. «کی یانگ جو» مدیر عامل سایت کریپتوکوانت درباره فعالیت این پلتفرم گفته است: «برای بیشتر سرمایه‌گذاران تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌های موجود به‌دلیل کمبود زمان و دانش، بسیار دشوار است و بدون داده و اطلاعات درست، سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یک قمار خواهد بود. ما به‌عنوان یک ارائه‌دهنده داده، فعالیت خود را آغاز کردیم و اکنون مأموریت ما این است که با ارائه داده‌های قابل درک و دیدگاه‌های جامعه‌محور، امکان فعالیت در بازارهای ارزهای دیجیتال را برای همه فراهم کنیم».
کاربران در این وب سایت می‌توانند نمودارهای مختلف را بررسی و آن‌ها را براساس دسته‌بندی، معیارها و مبادلات فیلتر کنند. اینفلوئنسرها، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال از داده‌های کریپتوکوانت برای تولید محتوا و ارائه دیدگاه‌های خود استفاده کرده و در پلتفرم‌های مختلف مانند توئیتر و تلگرام منتشر می‌کنند.
سایت گلسنود (Glassnode)

مقایسه سایت Glassnode و کریپتوکوانت را با معرفی سایت گلسنود ادامه می‌دهیم. یکی از اولین سایت‌هایی که متوجه شد معیارهای استاندارد برای انجام تجزیه و تحلیل با کیفیت بالا درباره ارزهای دیجیتال کافی نیستند، سایت گلسنود بود. درواقع این سایت در خط مقدم ادغام شاخص‌های مختلف ارزهای دیجیتال قرار دارد.
این سایت یک پلتفرم تجزیه و تحلیل داده است که معیارها و ابزارهای پیشرفته روی شبکه بلاک چین را در اختیار سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال قرار می‌دهد تا کاربران بتوانند از منظری متفاوت به بلاک چین نگاه کنند. سرمایه‌گذاران با استفاده از این سایت قادر خواهند بود شاخص‌های مختلف را بررسی کنند، با یکدیگر ادغام کنند و درنهایت اطلاعات بیشتری را که به‌طورکلی از نمودارهای معمولی قابل مشاهده نیست، به دست بیاورند.
انواع حساب کاربری در سایت‌های کریپتوکوانت و گلسنود
برای مقایسه سایت Glassnode و کریپتوکوانت ابتدا به معرفی انواع حساب کاربری در سایت Cryptoquant می‌پردازیم.

کاربران سطح Basic به پرداخت هزینه نیاز ندارند. در این سطح از حساب کاربری، اطلاعات اساسی و محدود در اختیار سرمایه‌گذاران خرد و علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال قرار خواهد گرفت.

Advanced (پیشرفته)

اگر معامله‌گر خرد هستید، سطح کاربری پیشرفته (Advanced) مناسب شما خواهد بود. اطلاعاتی که سرمایه‌گذار در سطح پیشرفته دریافت خواهد کرد، بیشتر از سطح Basic است، برای عضویت در این سطح لازم است ماهیانه ۳۹ دلار توسط کاربر پرداخت شود (چنانچه هزینه یک سال اشتراک را یکجا پرداخت کنید، هزینه عضویت برای هر ماه ۲۹ دلار محاسبه خواهد شد).

Professional (حرفه‌ای)

اگر یک سرمایه‌گذار به‌صورت حرفه‌ای در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کند و شاخص‌های سطح پیشرفته برای تحلیل روند حرکت یک رمز ارز کافی نباشد، این امکان برای سرمایه‌گذار فراهم است تا با عضویت در سطح Professional از شاخص‌های حرفه‌ای‌تر آن سطح نیز استفاده کند. هزینه عضویت در این سطح برای هر ماه ۱۰۹ دلار است. همانند بخش Advanced، چنانچه هزینه یک سال را پرداخت کنید، این مبلغ برای شما ۹۹ دلار خواهد بود.

مؤسسات مالی زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که برای فعالیت خود در حوزه ارزهای دیجیتال به اطلاعات لحظه‌ای و بسیار حرفه‌ای نیاز دارند. مؤسسات برای دسترسی به اطلاعات با بالاترین کیفیت می‌توانند با پرداخت ۷۹۹ برای هر ماه به عضویت در سطح Premium درآیند.
انواع حساب کاربری در سایت گلسنود

استاندارد (Standard)

حساب کاربری استاندارد در سایت Glassnode رایگان است و کاربران در این سطح از کاربری می‌توانند تنها به بخشی از اطلاعات و نمودارهای این پلتفرم دسترسی داشته باشند. کاربران این سطح تنها مجاز به استفاده از شاخص‌های T1 هستند.

پیشرفته (Advanced)

برای عضویت در سطح کاربری پیشرفته سرمایه‌گذاران موظف به پرداخت هزینه ماهیانه به مبلغ ۳۹ دلار هستند (در صورتی که کاربری پرداخت یک‌ساله را انتخاب کند، هزینه عضویت در سطح Advanced برای وی ۲۹ دلار برای هر ماه محاسبه خواهد شد). پس از عضویت در این سطح امکان دسترسی کاربران به اطلاعات و معیارهای بیشتر و به‌روزتر از سطح استاندارد فراهم خواهد شد. داده‌ها در این سطح از کاربری هر ۲۴ ساعت به روز خواهد شد.

حرفه‌ای (Professional)

اگر شما یک معامله‌گر حرفه‌ای هستید، احتمالاً مبلغ بالایی را سرمایه‌گذاری می‌کنید؛ بنابراین نیازمند دریافت اطلاعات و شاخص‌های حرفه‌ای‌تر نیز هستید. برای آنکه بتوانید شاخص‌های حرفه‌ای را بررسی کنید، می‌توانید با پرداخت ۷۹۹ دلار در ماه از سطح کاربری Professional استفاده کنید و اطلاعات لازم را دریافت کنید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که برای عضویت در سطح حرفه‌ای باید هزینه یک سال را پرداخت کنید، به بیانی دیگر باید ۹۵۸۸=۷۹۹*۱۲ دلار پرداخت کنید و پرداخت به‌صورت ماهیانه در این سطح وجود ندارد.

نهادی (Institutional)

این سطح از کاربری مناسب سازمان‌ها و مؤسسات مالی است که نیاز به معیارهای فوق حرفه‌ای دارند. سازمان‌ها برای استفاده از خدمات این سطح از کاربری باید مستقیم با وب ‌سایت گلسنود تماس بگیرند و درباره قیمت به توافق برسند.
شاخص‌های کاربردی در مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت
معرفی شخص‌های کاربردی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های مقایسه سایت Glassnode و کریپتوکوانت است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

شاخص Exchange Reverse

کاربران به‌کمک شاخص Exchange Reverse می‌توانند تحلیلی از تعداد رمزارزهای ذخیره‌شده در صرافی‌ها را به دست بیاورند. پس از ورود به این بخش با نموداری ترکیبی از دو رنگ «سفید» و «آبی» مواجهه خواهید شد که نمودار «سفیدرنگ» به روند قیمتی بیت کوین اشاره دارد و نمودار «آبی رنگ» تعداد بیت کوین‌های موجود در صرافی‌ها را نمایش می‌دهد. صعودی‌بودن نمودار آبی رنگ نشان‌دهنده افزایش تعداد ارزهای دیجیتال درون صرافی است و نزولی‌بودن آن به کاهش تعداد ارزهای دیجیتال انباشته‌شده در صرافی‌ها اشاره دارد.
با توجه به این موضوع که در بیشتر مواقع انتقال رمز ارز از کیف پول به صرافی‌ها بیانگر آن است که سرمایه‌گذار مایل به فروش رمز ارز خود است، کاربران می‌توانند چنین برداشت کنند که احتمالاً قیمت رمز ارز کاهش پیدا خواهد کرد. برعکس این مسئله نیز صادق است؛ یعنی اگر سرمایه‌گذار رمز ارز خود را از صرافی به کیف پول انتقال دهد، می‌توان انتظار افزایش قیمت آن ارز را داشت.
به بیان ساده، در این شاخص اگر نمودار «آبی رنگ» نزولی باشد، می‌توان احتمال افزایش قیمت رمز ارز را داشت و اگر نمودار روند صعودی در پیش بگیرد، می‌توان چنین برداشت کرد که قیمت رمز ارز روندی نزولی به خود خواهد گرفت.

استفاده از این شاخص مستلزم پرداخت هزینه و ارتقای سطح کاربری بوده و در سایت Glassnode ارائه نشده است.

 

ورود و خروج رمز ارز به صرافی

شاخص Exchange Netflow در سایت کریپتوکوانت

مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت را با معرفی یکی دیگر از شاخص‌ها ادامه می‌دهیم. در شاخص Exchange Netflow کاربران با دو مدل نمودار خطی و نمودار کندلی (شمعی) روبه‌رو خواهند بود. نمودار خطی که به رنگ سفید نمایش داده شده، بیانگر روند قیمتی رمز ارز است.
علاوه بر نمودار خطی دو نمودار کندلی به رنگ‌های «سبز» و «قرمز» نیز در تصویر مشاهده می‌شود که ورود (نمودارهای سبز رنگ) و خروج (نمودارهای قرمز رنگ) رمز ارز به صرافی را نمایش می‌دهند. همان‌گونه که در مطالب پیش اشاره شد، با خروج رمز ارز از صرافی احتمال افزایش قیمت رمز ارز شدت می‌گیرد و برعکس، ورود رمز ارز از کیف پول به صرافی را می‌توان یک نشانه برای کاهش قیمت آن رمز ارز در نظر گرفت.
ر صورتی که نمودارهای «قرمز رنگ» در این شاخص ارتفاع و قدرت بیشتری داشته باشند، می‌توان انتظار افزایش قیمت رمز ارز را داشت و اگر قدرت نمودارهای «سبز رنگ» بیشتر باشد، یعنی تعداد بیت کوینی که وارد صرافی شده است بیشتر است؛ درنتیجه احتمال کاهش قیمت ارز بیشتر خواهد بود. برای بهره‌مندی از جدیدترین داده‌ها در این شاخص، لازم است سطح کاربری خود را ارتقا دهید.
افزایش تعداد و ارتفاع نمودار سبز رنگ = کاهش قیمت
افزایش تعداد و ارتفاع نمودار قرمز رنگ = افزایش قیمت

شاخص Exchange Balance در سایت گلسنود

شاخص Exchange Balance تحلیلی از ورود و خروج ارزهای دیجیتال به صرافی ارائه می‌دهد که هرچه تاریخچه و حجم معاملات یک ارز بیشتر باشد (مانند بیت کوین) تحلیل ارائه شده معتبرتر خواهد بود. اگر حجم زیادی از یک رمز ارز از کیف پول به صرافی انتقال یابد (نمودار نارنجی رنگ صعودی) می‌توان آن را نشان از کاهش قیمت رمز ارز دانست؛ زیرا معمولاً این کار با قصد فروش رمز ارز انجام خواهد شد.
برعکس چنانچه انتقال رمز ارز از صرافی به کیف پول‌ها افزایش یابد (نمودار نارنجی رنگ کاهشی شود)، می‌توان نتیجه گرفت که آن رمز ارز در آینده روند صعودی به خود خواهد گرفت. شاخص Exchange Balance رایگان نیست و کاربران برای استفاده از این شاخص لازم است سطح کاربری خود را افزایش دهند.

شاخص Exchange Inflow در مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت

شاخص Exchange Inflow در کریپتوکوانت

شاخص Exchange Inflow تنها نشانی از ورود بیت کوین (هر رمز ارز) را به صرافی‌ها ارائه می‌دهد. این شاخص دو نمودار خطی (قیمت رمز ارز) و نمودار کندلی (حجم بیت کوین‌های انتقالی به صرافی‌ها) دارد. با توجه به اینکه شاخص Exchange Inflow ورود رمز ارز به صرافی را جداگانه بررسی می‌کند، این انتقال لزوماً به معنای فروش رمز ارز نیست.
یعنی ممکن است سرمایه‌گذار تصمیم گرفته باشد رمز ارز خود را در صرافی استیک کند، در ایرداپ شرکت کند و یا در نظر داشته باشد معامله‌ای را انجام دهد. Exchange Inflow در صرافی Cryptoquant چهار شاخص دارد که هر یک محدوده خاصی را بررسی می‌کنند.

Inflow Total تمامی آدرس‌های منتقل‌شده به صرافی را بررسی می‌کند.
Inflow Top10 تحلیلی از کل مبلغ رمز ارز ورودی به صرافی را در ۱۰ تراکنش برتر ارائه می‌دهد.
Inflow Mean این شاخص میانگین مقدار رمز ارز در هر تراکنش را بررسی می‌کند.
Inflow Mean(MA7) میانگین متحرک ۷ روزه ورودی ارزهای دیجیتال به صرافی را به‌صورت میانگین ارائه می‌دهد.

(استفاده رایگان از این شاخص محدود است و در صورتی که بخواهید از اطلاعات به‌روز این شاخص استفاده کنید، باید حساب کاربری خود را ارتقا دهید).

شاخص Exchange Inflow در گلسنود

مقایسه سایت Glassnode و کریپتوکوانت را با بررسی شاخص Inflow پیش می‌بریم. این شاخص در سایت گلسنود در دو نوع Exchange Inflow Volume (Total) و Exchange Inflow Volume (Mean) ارائه شده است و تحلیلی از ورود ارزهای دیجیتال (BTC, ETH, …) به صرافی‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
Exchange Inflow Volume (Mean) میانگین ارزش ارزهای انتقال داده شده به صرافی را بررسی می‌کند و Exchange Inflow Volume (Total) تمامی آدرس‌ها را گزارش می‌دهد.

 
مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت در شاخص MVRV

شاخص MVRV در کریپتوکوانت

شاخص MVRV یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد در بازار ارزهای دیجیتال است که ارزش روز رمز ارز را به ارزش واقعی آن می‌سنجد و کاربران را از ارزش واقعی یک رمز ارز آگاه می‌کند. کاربران با کمک این شاخص متوجه خواهند شد که آیا قیمت یک رمز ارز واقعی است و یا خیر.

اندیکاتور MVRV Ratio پایین‌ترین (کف) و بالاترین (سقف) قیمت بازار ارز را تعیین می‌کند که در این شاخص، محدوده کف ۱ (نوار سبز رنگ) و محدوده سقف را ۳.۷ (نوار قرمز رنگ) در نظر گرفته شده است. هرگاه این شاخص (نمودار آبی رنگ) پایین‌تر از بازه ۱ قرار بگیرید به این معناست که رمز ارز با قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی خود در حال معامله است؛ درنتیجه می‌توان انتظار افزایش قیمت را داشت.
قرارگرفتن شاخص MVRV Ratio در محدوده‌ای بالاتر از عدد ۳.۷ نشان از آن دارد که رمز ارز با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی خود در حال معامله است و احتمالاً روند حرکتی رمز ارز نزولی خواهد شد. برای استفاده دقیق‌تر از این شاخص باید با پرداخت هزینه سطح کاربری خود را ارتقا دهید.

شاخص MVRV در سایت گلسنود

همان‌طور که بیان شد، شاخص MVRV ارزش روز یک رمز ارز را به ارزش واقعی آن می‌سنجد و به بیان ساده مشخص می‌کند که آیا قیمت یک رمز ارز در حال حاضر منصفانه است یا نه. علاوه بر Ratio MVRV که در سایت Cryptoquant هم ارائه شده است، شاخص MVRV Z-Score نیز در این وب سایت وجود دارد. با توجه به اینکه اندیکاتور Ratio MVRV را در بخش Cryptoquant شرح داده‌ایم، در این بخش تنها به معرفی شاخص MVRV Z-Score می‌پردازیم.

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، دو نوار قرمز رنگ و سبز رنگ به‌صورت افقی روی نمودار مشخص شده‌اند. ورود شاخص MVRV Z-Score به نوار قرمز رنگ نشان از آن دارد که ارز با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی خود در حال معامله است (احتمال کاهش قیمت رمز ارز) و ورود به نوار سبز رنگ بیانگر آن است که ارز با قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی خود در حال معامله است (احتمال افزایش قیمت رمز ارز است).
در میان شاخص‌های سایت کریپتوکوانت، شاخص MVRV Z-Score وجود ندارد و در صورتی که تمایل داشته باشید از این شاخص بهره ببرید می‌توانید از سایت Glassnode استفاده کنید.

مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت در شاخص CDD
یکی دیگر از شاخص‌های بررسی‌شده برای مقایسه سایت Glassnode و کریپتوکوانت، شاخص (Coin Days Destroyed) CDD است. این شاخص تعداد روزهایی را که سرمایه‌گذاران رمز ارز خود را در کیف پول نگهداری کرده‌اند، نشان می‌دهد. برای به دست آوردن ضریب CDD باید تعداد روزهایی را که رمز ارز در کیف پول نگهداری شده است، در واحد رمز ارز ضرب کرد؛ برای مثال اگر ۲۰ واحد اتریوم داشته و به مدت یک سال آن را در کیف پول هولد کرده باشید، مقدار CDD را می‌توانید با ضرب ۲۰ واحد اتریوم در ۳۶۵ روز به دست آورید.
۷۳۰۰=۲۰*۳۶۵

شاخص CDD در سایت کریپتوکوانت

کاربرد شاخص CDD از این لحاظ مهم است که سرمایه‌گذار می‌تواند با مطالعه آن متوجه شود که دیگر سرمایه‌گذاران چه مدت آن رمز ارز را هودل کرده‌اند. روشن است که اگر یک سرمایه‌گذار تعداد زیادی از یک رمز ارز را داشته باشد و پس از مدت‌زمان نسبتاً طولانی قصد فروش آن‌ها را داشته باشد (شاخص CDD بالا باشد)، می‌تواند نشان از آن باشد که سرمایه‌گذار به اهداف خود رسیده است و احتمالاً با فروش دارایی سرمایه‌گذار، قیمت رمز ارز حرکت نزولی خود را آغاز خواهد کرد.
به بیان ساده افزایش شاخص CDD (کندل آبی‌رنگ) می‌تواند نشان از کاهش تمایل سرمایه‌گذاران به هولد آن ارز باشد؛ در نتیجه ممکن است آن ارز کاهش قیمت را تجربه کند (نوار سفید رنگ) و بالعکس کاهش شاخص CDD بیانگر آن است که سرمایه‌گذاران بلندمدت تمایل به هولدکردن ارز داشته و می‌توان به افزایش قیمت ارز خوش‌بین بود. کاربران برای استفاده از این شاخص باید سطح کاربری خود را ارتقا دهند تا بتوانند شاخص را با اطلاعات به‌روز مشاهده کنند.
افزایش CDD= کاهش قیمت
کاهش CDD = افزایش قیمت

شاخص CDD در سایت گلسنود

شاخص CDD در مطالب پیش شرح داده شده است. تفاوت این شاخص در سایت Glassnode نسبت به سایت Cryptoquant رنگ کندل‌های شاخص CDD است که با رنگ نارنجی مشخص شده است (نمودار قیمت رمز ارز به رنگ سفید است). برای استفاده از آخرین و به‌روزترین داده‌ها باید حداقل در سطح کاربری Advanced باشید.

شاخص Puell Multiple و مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت
شاخص Puell Multiple یک معیار برای تخمین سطح فشار فروش ارز از طرف ماینرهاست و تخمینی از زمان فروش بیت کوین به دست ماینرها ارائه می‌دهد؛ به بیان ساده شاخص Puell Multiple از نسبت ارزش روز بیت کوین ماین‌شده به میانگین ارزش ۳۶۵ روز گذشته آن به دست می‌آید. تمایل فروش بیت کوین از طرف ماینرها سبب افزایش عرضه و در نتیجه کاهش قیمت خواهد شد.
ر مقابل اگر ماینرها تمایلی به فروش بیت کوین‌های ماین شده نداشته باشند، سبب می‌شود عرضه کاهش پیدا کند و متعاقباً قیمت بیت کوین افزایش پیدا کند. نکته‌ای که باید در شاخص Puell Multiple به آن توجه شود، محورهای افقی در نمودار این شاخص هستند که با تعدادی عدد مشخص شده‌اند.
هرگاه شاخص به زیر ۰.۵ (نوار سبز رنگ) برسد، می‌توان انتظار رشد قیمت بیت کوین را داشت و اگر شاخص به بالای عدد ۴ برسد نشان از شروع روند نزولی بیت کوین خواهد بود. نمودار شاخص Puell Multiple به‌صورت خطی و به رنگ آبی نمایش داده شده است.

شاخص Puell Multipl در سایت گلسنود

شاخص Puell Multipl در سایت کریپتوانت نیز با همین نام شناخته می‌شود و فرمول آن از نسبت ارزش روز بیت کوین استخراج شده بر میانگین ارزش ۳۶۵ روزه به دست می‌آید. (پیش از این شاخص Puell Multipl را به‌طور کامل شرح داده‌ایم).
استفاده از اطلاعات به‌روز این شاخص رایگان نیست و کاربران برای استفاده از این داده‌ها باید با پرداخت هزینه، سطح کاربری خود را ارتقا دهند؛ هرچند حتی کاربران سطح استاندارد نیز می‌توانند این شاخص را البته با محدودیت بررسی کنند.
شاخص Funding Rate در مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت
با استفاده از شاخص Funding Rate می‌توان روند و قیمت رمز ارز را پیش‌بینی کرد، این واحد برای اعمال همگرایی قیمت بین قراردادهای Perpetual و نقدی (Spot) استفاده می‌شود. با توجه به اینکه معاملات آتی را می‌توان در دو نوع سنتی آتی (Futures) و Perpetual انجام داد، بهتر است پیش از توضیح درباره شاخص Funding Rate اشاره کوچکی به تفاوت این دو نوع معامله بپردازیم.
برخلاف قراردادهای آتی (سنتی)، قراردادهای Perpetual تاریخ انقضا ندارند و معامله‌گران می‌توانند معاملات خود را در صورتی که لیکویید نشوند برای همیشه حفظ کنند و این موضوع به مرور زمان می‌تواند موجب فاصله‌گرفتن قیمت رمز ارز در بازارهای نقدی و Perpetual شود.
برای حل این مشکل صرافی‌های ارزهای دیجیتال مکانیسمی را ایجاد کردند تا اطمینان حاصل شود که قیمت قراردادهای Perpetual خیلی از قیمت ارز در بازار نقدی فاصله نمی‌گیرد که در طی آن معامله گران Perpetual مبلغی را به یکدیگر پرداخت می‌کنند. مبلغی که میان معامله‌گران Perpetual مبادله می‌شود را فاندینگ ریت Funding Rate می‌نامند.

Funding Rate در سایت کریپتوکوانت

فاندینگ ریت درواقع پرداخت‌های دوره‌ای است که براساس میزان اختلاف قیمت در بازار نقدی و Perpetual تعیین می‌شود و معامله‌گران باید آن را به یکدیگر پرداخت کنند. زمانی که نرخ فاندینگ ریت مثبت (نمودار سبز رنگ) است، معامله‌گران خرید در قراردادهای دائمی، هزینه فاندینگ ریت را به معامله‌گران فروش می‌پردازند. این عامل سبب می‌شود برخی از خریداران برای پرداخت‌نکردن هزینه، معاملات خرید خود را ببندند که خود باعث کاهش قیمت می‌شود.
برعکس، زمانی که نرخ فاندینگ ریت منفی (نمودار نارنجی رنگ) باشد، معامله‌گران فروش باید هزینه فاندینگ ریت را به معامله‌گران خرید بپردازند، در این حین ممکن است افرادی معامله فروش خود را ببندند یا عده‌ای معاملات خرید باز کنند که سبب افزایش قیمت خواهد شد.
فاندینگ ریت = روند نزولی
فاندینگ ریت = روند صعودی

Funding Rate در سایت گلسنود

Futures Perpetual Funding Rate
فاندینگ ریت که در سایت Glassnode با نام کامل Futures Perpetual Funding Rate ارائه شده است و تفاوت خاصی با فاندینگ ریت در سایت Cryptoquant ندارد. تنها تفاوت موجود این است که تنها سرمایه‌گذارانی که سطح کاربری خود را ارتقا داده‌اند، امکان استفاده از آن را دارند و امکان استفاده رایگان و محدود از این شاخص در سایت گلسنود وجود ندارد.
Hash Ribbon
در مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت ممکن است با شاخص یا بخشی برخورد کنید که در سایت دیگری وجود نداشته باشد؛ برای نمونه شاخص Hash Ribbon در سایت Cryptoquant طراحی نشده است. این شاخص به‌کمک میانگین متحرک (مووینگ اوریج) ۶۰D (آبی رنگ) و ۳۰D (سبز رنگ) که تحلیلی براساس هش‌ریت ارائه می‌دهند، می‌تواند به کاربران در پیداکردن نقطه ورود و خروج کمک شایانی بکند.
در نمودار مربوط به Hash Ribbon نمودارهای قرمز رنگی به‌صورت عمودی وجود دارند، هرگاه این شاخص (نوار آبی و سبز رنگ) وارد نواحی قرمز رنگ (عمودی) شوند، می‌توان چنین برداشت کرد که بیت کوین در حال کف‌سازی است و با خروج از ناحیه قرمز رنگ، روندی صعودی در پیش خواهد گرفت. علاوه بر خروج از ناحیه قرمز رنگ باید به نمودارهای سبز رنگ و آبی‌رنگ نیز توجه کرد. هرگاه D30 (سبز رنگ) بالاتر از D60 (آبی رنگ) قرار گرفت، احتمال روند صعودی بیت کوین افزایش می‌یابد.
استفاده از اطلاعات به‌روز این شاخص رایگان نیست و لازم است کاربران سطح کاربری خود را افزایش دهند.

بخش‌های کاربردی سایت کریپتوکوانت
سایت کریپتوکوانت علاوه بر شاخص‌های بسیاری که ارائه داده است، چندین بخش دارد که کاربران با کمک آن‌ها قادر هستند استفاده از شاخص‌ها را بهینه‌تر کنند. در ادامه مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت به معرفی چند بخش کاربردی سایت کریپتوکوانت می‌پردازیم.

در این بخش از سایت کریپتوکوانت کاربران می‌توانند برای مطالعه راحت‌تر روند حرکت رمز ارز، شاخص (برای مثال Exchange Inflow) مورد نظر، صرافی و… را از میان شاخص‌های ارائه‌شده در سایت انتخاب و آن را در بخش داشبورد اضافه کنند.

این امکان برای کاربران سایت کریپتوکوانت وجود دارد که نمودارهای حرفه‌ای سایت Trading View را در بخش Pro Chart مشاهده کنند، از تحلیل دیگر تحلیلگران استفاده کنند و تحلیل خود را نیز با دیگران به اشتراک بگذارند. استفاده از این بخش رایگان نیست و کاربران برای دسترسی به این بخش ملزم هستند سطح کاربری خود را ارتقا دهند.

با توجه به پرنوسان بودن بازار ارزهای دیجیتال، بیشتر سرمایه‌گذاران به‌دنبال یک نقطه ورود یا خروج مناسب هستند. در بخش Alert به معنای هشدار، کاربران می‌توانند با تنظیم اطلاعات مورد نظر، زمانی که یک رمز ارز در شرایطی قرار گرفت که کاربر به‌دنبال آن‌ها بود، با دریافت هشدار از سایت و البته بررسی بیشتر اقدام به بازکردن معامله کند. برخی از تنظیمات این بخش رایگان نیستند. بخش هشدار (Alert) در وب سایت Glassnode نیز وجود دارد.

کاربران مختلف سایت کریپتوکوانت می‌توانند تحلیل‌های خود را در بخش Quicktake قرار دهند. با بررسی دیگر تحلیل‌های موجود در این بخش از سایت، هر کاربر قادر است از اطلاعات و دیدگاه دیگران نیز استفاده کند و نگاه جامع‌تری به بازار داشته باشد.

در ادامه مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت Pricing را شرح می‌دهیم. همان‌طور که در مطالب پیش ارائه شد، اجازه دسترسی کاربران به اطلاعات و شاخص‌ها در سطح‌های مختلف متفاوت است. هر چه سطح یک کاربر بالاتر باشد، می‌تواند شاخص‌های بیشتری را با اطلاعات به‌روزتری بررسی کند. خدمات در کریپتوکوانت در چهار سطح ارائه می‌شود که در مطالب پیشین به آن‌ها اشاره شد.

یکی از خدماتی که سایت کریپتوکوانت به کاربران سطح پیشرفته و بعد از آن (سطح‌های کاربری غیر رایگان) ارائه می‌دهد API است. API که کوتاه‌شده عبارت Application Programing Interface است، به معنای «رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن» است و مانند یک رابط میان برنامه و وب ‌سایت‌ها عمل می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد با یکدیگر در تعامل باشند؛ برای مثال اگر کاربری یک وب سایت مربوط به ارزهای دیجیتال داشته باشد، می‌تواند با استفاده از این بخش داده‌های ارائه‌شده در سایت کریپتوکوانت را در وب ‌سایت یا صفحه خود به‌راحتی به اشتراک بگذارد.
بخش‌های کاربردی سایت گلسنود

مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت را با معرفی بخش‌های متفاوت ادامه می‌دهیم. بخش Dashboard در سایت گلسنود علاوه بر ارائه شاخص‌های کاربردی، این امکان را برای کاربران فراهم کرده است تا بتوانند یک داشبورد اختصاصی با توجه به ارز و شاخص مورد نظر خود تنظیم کنند. برای ایجاد یک Dashboard اختصاصی کافی است روی گزینه Create Dashboard کلیک کرده و یک نام برای آن انتخاب کنید. پس از ایجاد یک داشبورد کافی است با کلیک روی گزینه Add Metric رمز ارز و شاخص موردنظر را به آن داشبورد اضافه کنید تا بعد از این دسترسی سریع و آسانی به آن شاخص داشته باشید.

چنانچه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشید، نام سایت Trading View را شنیده‌اید. Trading View یک ابزار تحلیل تکنیکال قدرتمند است که کاربران می‌توانند نمودارهای قیمت را برای بازارهای مالی مختلف و طیف گسترده‌ای از دارایی‌ها از جمله سهام، جفت ارز، ارزهای دیجیتال و… در آن مشاهده کنند.
علاوه بر آن این پلتفرم با ادغام شبکه‌های اجتماعی به معامله‌گران این اجازه را می‌دهد که با یکدیگر در ارتباط باشند و بتوانند از تحلیل دیگر سرمایه‌گذاران نیز استفاده کنند. کاربران سایت گلسنود در صورت نیاز به تحلیل تکنیکال می‌توانند از بخش Trading View به این پلتفرم قدرتمند دسترسی داشته باشند.

زمانی را در نظر بگیرید که شما بنا بر تحلیل خود، نقطه ورود و یا خروج مناسب به معاملات یک رمز ارز را پیدا کرده باشید، ولی با توجه به مشغله کاری قادر نباشید به‌طور مداوم نمودارهای قیمتی را بررسی کنید. بخش Alerts این امکان را به کاربران می‌دهد که با فعال‌کردن یک زنگ هشدار (بنا بر رمز ارز و شاخص مورد نظر) معامله خود را در زمان مورد نظر انجام دهند.
به زبان ساده با آگاه‌کردن سایت از شرایطی که به‌دنبال آن هستید، می‌توانید در آن مواقع با دریافت یک هشدار نمودار قیمتی را بررسی کرده و درصورت مساعدبودن شرایط معامله‌ای را باز کنید.

بخش Compare به کاربران سایت گلسنود کمک می‌کند تا بتوانند شاخص‌های مشابه یا متفاوت را برای یک رمز ارز یا ارزهای مختلف با یکدیگر مقایسه کنند؛ برای نمونه کاربران می‌توانند تعداد آدرس‌های فعال در رمز ارز بیت کوین و اتریوم را با یکدیگر مقایسه کنند.

همان‌طور که از نام Forum (انجمن) پیداست، این بخش از سایت مانند یک پلتفرم برای گفت‌وگو و تبادل نظر عمل می‌کند. کاربران در بخش Forum قادر هستند با دیگر کاربران در ارتباط باشند، نظر خود را بیان کنند و از تحلیل و نظر دیگران نیز استفاده کنند. یادآور می‌شویم تنها کاربران سطح پیشرفته و حرفه‌ای قادر هستند از این بخش استفاده کنند.

همان‌طور که در مطالب پیش بیان کردیم کاربران سایت گلسنود در چهار سطح طبقه‌بندی می‌شوند، برای ارتقا به سطوح بالاتر لازم است ماهیانه هزینه‌ای پرداخت شود. برای اطلاع از میزان هزینه هر سطح کافی است وارد بخش Pricing شوید و مطالب را مطالعه کنید و درصورت تمایل و با پرداخت هزینه به یکی از سطوح ارتقا یابید.

API به معنای «رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن» امکان تعامل دو وب ‌سایت یا برنامه را فراهم می‌کند. استفاده رایگان از API در سایت گلسنود محدود است و درصورت نیاز می‌توان با پرداخت هزینه و ارتقای سطح کاربری به شکل گسترده‌تر از این بخش استفاده کرد (در مطالب پیش به شرح API پرداخته شده است).
جدول مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت
مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت را با ارائه جدولی به پایان می‌رسانیم. همان‌طور که در مطالب پیش اشاره شد نمی‌توان یک سایت یا ابزار را به‌عنوان بهترین نام برد، هر معامله‌گری باید با توجه به نیازها و تحلیل خود یک ابزار مناسب را انتخاب کند. در این مقاله سعی کردیم به معرفی و مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت بپردازیم و با ارائه یک جدول مقایسه کلی و جامعی از این دو سایت داشته باشیم.
شاخص‌های کاربردی برای مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت
 

شاخص
کریپتوکوانت
گلسنود

Exchange reverse
نمودار این شاخص «آبی رنگ» است و تعداد ارزهای موجود در صرافی‌ها را نمایش می‌دهد.
برای استفاده از داده‌های به‌روز نیاز به ارتقای سطح کاربری است.
ندارد

Exchange Netflow
ورود و خروج ارز از صرافی
این شاخص ورود رمز ارز به صرافی را با نمودارهای «سبز رنگ» و خروج رمز ارز را با نمودارهای «قرمز رنگ» از دیجیتال را نمایش می‌دهد.
برای استفاده از به‌روزترین داده‌ها نیاز به ارتقای سطح کاربری است.
برای دریافت تحلیل از ورود و خروج ارز به صرافی از شاخص Exchange Balance استفاده می‌شود. این شاخص با نموداری به رنگ نارنجی نمایش داده می‌شود.
شاخص Exchange Balance از نوع T2 است.

Exchange Inflow
Exchange Inflow ورود رمز ارز به صرافی را با نمودار کندلی (سبز رنگ) نشان می‌دهد و در چهار مدل ارائه شده است.
Inflow Total
Inflow Top10
Inflow Mean
Inflow Mean (MA7)
این شاخص در وب سایت گلسنود با نمودار کندلی (نارنجی‌رنگ) نمایش داده شده و در دو مدل ارائه شده است.
Exchange Inflow Volume (Total)
Exchange Inflow Volume (Mean)

MVRV
اندیکاتور MVRV Ratio کف و سقف قیمت بازار ارز را تعیین می‌کند. در این شاخص، محدوده کف عدد ۱ (نوار سبز رنگ) و محدوده سقف عدد ۳.۷ (نوار قرمز رنگ) در نظر گرفته شده است.
برای استفاده از به‌روزترین داده‌ها نیاز به ارتقای سطح کاربری است.
این شاخص در دو مدل ارائه شده است.
MVRV Ratio
شاخص باید در محدوده ۱ و ۳.۷ قرار داشته باشد.
MVRV Z-Score
ورود شاخص به نوار «قرمز رنگ» نشان از آن دارد که ارز با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی خود در حال معامله است و ورود به نوار «سبز رنگ» بیانگر آن است که ارز با قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی خود در حال معامله است
برای استفاده از به‌روزترین داده‌ها نیاز به ارتقای سطح کاربری است.

CDD
مدت‌زمانی که سرمایه‌گذار رمز ارز را هودل کرده است، نشان می‌دهد. این شاخص با نمودار کندلی و به رنگ آبی مشاهده می‌شود.
برای استفاده از به‌روزترین داده‌ها نیاز به ارتقای سطح کاربری است.
CDD در گلسنود با نمودار کندلی (نارنجی رنگ) نمایش داده می‌شود.
برای استفاده از به‌روزترین داده‌ها نیاز به ارتقای سطح کاربری است.

Puell Multiple
این شاخص تخمینی از زمان فروش بیت کوین به دست ماینرها ارائه می‌دهد، نمودار این شاخص به رنگ آبی است.
هرگاه شاخص به زیر ۰.۵ (نوار سبز رنگ) برسد می‌توان انتظار رشد قیمت بیت کوین را داشت و اگر شاخص به بالای عدد ۴ برسد نشان از شروع روند نزولی بیت کوین خواهد بود.
برای استفاده از به‌روزترین داده‌ها نیاز به ارتقای سطح کاربری است.
نمودار این شاخص به رنگ نارنجی است.
هرگاه شاخص به زیر ۰.۵ (نوار سبز رنگ) برسد می‌توان انتظار رشد قیمت بیت کوین را داشت، چنانچه شاخص به بالای عدد ۴ (نوار قرمز رنگ) برسد نشان از شروع روند نزولی بیت کوین خواهد بود.
برای استفاده از به‌روزترین داده‌ها نیاز به ارتقای سطح کاربری است.

Funding Rate
پرداخت‌های دوره‌ای که براساس میزان اختلاف قیمت در بازار نقدی و Perpetual تعیین می‌شود.
زمانی که نرخ فاندینگ ریت مثبت (نمودار سبز رنگ) روند نزولی
و زمانی که نرخ فاندینگ ریت منفی (نمودار نارنجی رنگ) روند صعودی است.
استفاده رایگان برای کاربران محدود است و درصورت نیاز به داده‌های به‌روزتر باید سطح کاربری ارتقا یابد.
این شاخص در گلسنود با نموداری به رنگ نارنجی نمایش داده می‌شود و فقط کاربرانی با سطح کاربری بالا امکان استفاده از این شاخص را دارند.

Hash Ribbon
 
 
 
ندارد
این شاخص به شکل نوارهای آبی (D60) و سبز رنگ (D30) نمایش داده می‌شود، هرگاه وارد نواحی قرمز رنگ (عمودی) شوند، می‌توان چنین برداشت کرد که بیت کوین در حال کف‌سازی است و با خروج از ناحیه قرمز رنگ، روندی صعودی در پیش خواهد گرفت.
استفاده رایگان محدود، درصورت نیاز به داده‌های به‌روزتر باید سطح کاربری ارتقا یابد.

بخش‌های مختلف برای مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت

بخش‌های مختلف
کریپتوکوانت
گلسنود

Dashboard
دارد
دارد

Trading View
برای دسترسی به Trading view باید از بخش Pro chart استفاده شود.
دارد

Alert
دارد
دارد

Quicktake
تعامل با دیگر کاربران
دارد
برای تعامل با دیگران باید از بخش Forum استفاده شود.

Pricing
دارد
دارد

API
دارد
دارد

Compare
ندارد
دارد

مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت برای هزینه عضویت

Pricing
کریپتوکوانت
گلسنود

هزینه عضویت
Basic
رایگان
Advanced
صورت‌حساب ماهانه – ماهیانه ۳۹ دلار
صورت‌حساب سالانه- ماهیانه ۲۹ دلار
Professional
صورت‌حساب ماهانه – ماهیانه ۱۰۹ دلار
صورت‌حساب سالانه- ماهیانه ۹۹ دلار
Premium
صورت‌حساب سالیانه- ماهیانه ۷۹۹ دلار
Standard
رایگان
Advanced
صورت‌حساب ماهانه – ماهیانه ۳۹ دلار
صورت‌حساب سالانه- ماهیانه ۲۹ دلار
Professional
تنها صورت‌حساب سالیانه دارد- ماهیانه ۷۹۹ دلار
Institutional
تماس با سایت

اطلاعات مورد نیاز سایت برای مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت

اطلاعات
کریپتوکوانت
گلسنود

سال تأسیس
۲۰۱۸
۲۰۱۸

کشور
کره
آلمان

آدرس سایت
www.cryptoquant.com
www.glassnode.com

سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم به معرفی و مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت بپردازیم که دو پلتفرم قدرتمند در زمینه تجزیه و تحلیل داده (تحلیل آنچین) هستند. به‌کمک این ابزار کاربران قادر هستند اطلاعات لازم را در زمان کمتر و در یک مکان داشته باشند، درواقع کاربر قادر است با استفاده از این سایت‌ها زحمت خود را به حداقل برساند و بتواند تصمیم‌گیری‌‌های مهم را در زمان کمتر بگیرند.
اگرچه این ابزارهای تحقیقاتی برای یادگیری در مورد بازار و روندها بسیار مفید هستند، توصیه می‌شود کاربران، یک پروژه را شخصاً بررسی کنند، وایت پیپر مربوط به رمز ارز را به‌خوبی مطالعه کنند و برای انجام معاملات تنها از اطلاعات این سایت‌ها استفاده نکنند. این ابزارها تنها برای بهبود تجزیه و تحلیل داده‌های در جریان بر روی بلاک چین کاربرد دارند و استفاده از ابزارهای مختلف در کنار دانش شما، آن‌ها را قدرتمندتر می‌کند.
صنعت کریپتویک صنعت جدید و رو به رشد است و همیشه مطالب بسیاری برای یادگیری در این حوزه وجود دارد. برای موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال ناچارید به مطالب و مفاهیم موجود در این بازار تسلط داشته باشید که برای رسیدن به چنین دانشی شرکت در یک دوره آموزش رمز ارز مناسب‌ترین روش است، آموزش دیدن و گذراندن این دوره‌ها قادر خواهید بود تحلیل‌ها را به‌تنهایی انجام دهید و پورتفولیوی خود را به‌خوبی مدیریت کنید.
پرسش‌های متداول
۱- تحلیل آنچین چیست؟
تحلیل آنچین به تجزیه و تحلیل داده‌های موجود روی شبکه بلاک چین اشاره دارد.
۲- بهترین سایت برای تحلیل آنچین کدام است؟
می‌توان گفت کدام سایت بهترین پلتفرم برای تحلیل آنچین است. هر سایت نقاط ضعف و قوتی دارد که کاربران با توجه به نیاز خود می‌توانند یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. تلاش ما بر آن بود که در این مقاله به مقایسه سایت گلسنود و کریپتوکوانت که دوتا از بهترین وب سایت‌ها در این زمینه هستند، بپردازیم تا بررسی این سایت‌ها برای کاربران ساده‌تر شود.
۳- آیا استفاده از سایت گلسنود رایگان است؟
گلسنود خدمات خود را در ۴ سطح ارائه می‌دهد. سطح استاندارد در این سایت رایگان است و داده‌های ارائه‌شده در این سطح نیز محدودتر هستند. برای استفاده از به‌روزترین داده‌ها باید سطح کاربری خود را ارتقا دهید.
۴- سایت گلسنود چه شاخص‌هایی را ارائه داده است؟
شاخص‌های متفاوتی در سایت گلسنود ارائه شده است؛ از جمله شاخص‌های پرکاربرد در این سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Exchange Balance
Exchange Inflow
CDD
Puell Multiple
Futures Perpetual Funding Rate
Hash Ribbon
MVRV

۵- کاربردی‌ترین شاخص سایت (Cryptoquant) کدام است؟
شاخص‌های متعددی در سایت کریپتوکوانت وجود دارند، اما می‌توان از شاخص‌های زیر به‌عنوان کاربردی‌ترین شاخص‌های این پلتفرم نام برد.

Exchange Reverse
Exchange Netflow
Exchange Inflow
MVRV
CDD (Coin Days Destroyed)
Puell Multiple
Funding Rate

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *