نحوه تشخیص فاز انباشت بیت کوین چگونه است؟

بازار ارزها بازاری پویا و پر فراز و نشیب است؛ از همین رو برای درک بهتر تغییرات قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به ابزارهای آماری دقیق و تحلیل تکنیکال بازار سرمایه نیاز خواهید داشت؛ به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم در این مسیر شما را یاری کنیم.
یکی از معیارهای مهم ارزیابی وضعیت خرید و فروش بیت کوین، فاز انباشت یا Accumulation area نام دارد؛ بنابراین اگر شما نیز می‌خواهید درباره فاز انباشت بیت کوین و نحوه تشخیص آن بیشتر بدانید، به خواندن این مطلب ادامه دهید.
فهرست این مقاله
فاز انباشت بیت کوین چیست؟
در یک نمودار استاندارد قیمت براساس حجم معاملات، فاز انباشت یا Accumulation area عمدتاً به تغییرات طرفی (Sideways) قیمت سهام اطلاق می‌شود. این تغییرات توسط سرمایه‌گذاران و تحلیلگران تکنیکال بازار سرمایه به‌عنوان معیاری از خرید عمده سرمایه‌گذاران سازمانی یا انباشت تعداد قابل‌توجهی سهام در طول زمان در نظر گرفته می‌شود.
از سوی دیگر، مفهوم فاز انباشت در تقابل با فاز توزیع یا Distribution zone قرار می‌گیرد. در فاز توزیع سرمایه‌گذاران سازمانی اقدام به فروش سهام خود می‌کنند. درک مفهوم فاز انباشت و فاز توزیع و قابلیت تمیزدادن این دو از هم از جمله عواملی است که یک سرمایه‌گذاری موفق را رقم می‌زند. به یاد داشته باشید که هدف کلی از بیان این تعاریف آن است که در فاز انباشت اقدام به خرید و در فاز توزیع اقدام به فروش کنید.
درک مفهوم فاز انباشت

درک مفهوم فاز انباشت برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم است و به آنان کمک می‌کند زمان مناسب برای خرید یا فروش را تشخیص دهند. سرمایه‌گذاران باتجربه عمدتاً به‌دنبال الگوهایی هستند که نشان دهد ارزش سهام در چه نقطه‌ای قرار دارد. هدف از این کار این است که بفهمیم آیا ارزش یک سهم ویژه واجد شتاب یا مومنتوم است و اگر بله به چه سمتی حرکت می‌کند؟
یک سهام در فاز انباشت ممکن است در آستانه بریک اوت (Break out) باشد. هنگامی که قیمت یک سهام از حد مشخصی پایین‌تر نرفته و درعوض به‌صورت طرفی (Sideways) در طول یک بازه زمانی حرکت کند، به سرمایه‌گذاران این امر القا می‌شود که این سهام توسط دیگر سرمایه‌گذاران در حال انباشت است و به‌دنبال آن، در آینده نزدیک رشد و حرکتی رو به بالا خواهد داشت.
فاز انباشت تنها یک جزء این معادله است. از نمودارهای فاز انباشت و توزیع در مصارف دیگری نیز استفاده می‌شود؛ برای مثال فاز توزیع بیانگر این است که سهام به مرحله فروش خود نزدیک می‌شود. معمولاً سرمایه‌گذاران از اختلاف‌های موجود میان نوسانات قیمت سهام و حجم معاملات به‌عنوان یک جزء کلیدی در تحلیل‌های تکنیکال و چارتینگ (Charting) خود استفاده می‌کنند.
دسترسی گسترده به ابزارهای چارتینگ آنلاین به‌واسطه شرکت‌های معاملاتی آنلاین موجب می‌شود که سرمایه‌گذاران بیشتری به تکنیک‌هایی که پیش‌تر منحصر به افراد حرفه‌ای در نظر گرفته می‌شدند، دسترسی یابند. این ابزارها به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا با ارزیابی روند سال‌های پیشین سهام و نحوه حرکت قیمت در آن زمان اطلاعات بیشتری از وضعیت بازار به دست آورند.
سرمایه‌گذاران می‌کوشند طیف قیمت و حجم معاملات را دریابند و بر مبنای آن تصمیم‌گیری کنند. اگر طیف موردنظر در یک بازه زمانی طولانی هیچ‌گونه فراز و فرود قابل‌توجهی نداشته باشد و Sideways رشد کند، در این صورت گفته می‌شود سهام ارز در فاز انباشت قرار دارد و در آستانه حرکت به سمت بالاست.
شاخص انباشت/ توزیع (Accumulation/Distribution Indicator) یا A/D
شاخص انباشت/ توزیع یا A/D یک شاخص تجمعی است که از دو فاکتور قیمت و حجم معاملات به‌منظور تعیین فاز انباشت یا توزیع سهام استفاده می‌کند. هدف از تعریف این شاخص آن است که اختلافات بین قیمت سهام و حجم جاری معاملات مشخص شود و به این ترتیب چشم‌انداز روشنی درباره روند حال حاضر بازار به دست آید. اگر قیمت در حال افزایش باشد و در عین حال شاخص کاهش یابد، این امر بیانگر آن است که میزان خرید یا انباشت برای افزایش قیمت کافی نیست و کاهش قیمت قابل‌انتظار خواهد بود.
همان‌طور که گفتیم شاخص A/D یک شاخص تجمعی است؛ یعنی ارزش به‌دست‌آمده در یک دوره به دوره قبلی اضافه یا از آن کم می‌شود. شاخص A/D رو به رشد مؤید این امر است که روند تغییر قیمت نیز افزایشی است؛ درحالی‌که سقوط نسبت انباشت به توزیع، روند کاهنده قیمت را به ما نشان می‌دهد. اگر قیمت رو به افزایش باشد، اما شاخص A/D سیری رو به کاهش را نشان دهد، سیگنالی بیانگر ضعف و کاهش بالقوه قیمت خواهد بود و بالعکس.
کاربرد شاخص انباشت/ توزیع در بازار رمز ارزها
شاخص انباشت/ توزیع یا A/D روند کنونی و نیز جهت آتی یک سرمایه را تعیین می‌کند. این کار از طریق ارزیابی رابطه بین قیمت تمام‌شده سهام و حجم جاری آن صورت می‌گیرد. منظور از عبارت «انباشت» میزان خرید یا تقاضا و منظور از «توزیع» میزان فروش یا عرضه یک سرمایه است.
شاخص A/D را می‌توان به تعبیری دیگر با عنوان شاخص مومنتوم یا شتاب نام‌گذاری کرد. سرمایه‌گذاران از این شاخص برای یافتن فراز و فروز نمودار سرمایه و نیز پیش‌بینی زمان معکوس‌شدن روند بازار استفاده می‌کنند. این امر از طریق نمایش رابطه قیمت یک سرمایه و نسبت خریداران و فروشندگان آن در بازار امکان‌پذیر خواهد بود؛ به این ترتیب معامله‌گران با نگاه‌کردن به اختلاف بین قیمت و شاخص A/D تصمیم می‌گیرند که آیا بازار روندی گاوی (رو به رشد) یا خرسی (رو به نزول) را پشت سر می‌گذارد.
پس از هر نوبت کاهش ناگهانی در قیمت یک سرمایه، روند رو به رشد قیمت حاکی از افزایش تقاضاست؛ یعنی از نفوذ فروشندگان کاسته شده و خریداران به‌جای آنان بر سر قدرت می‌آیند. نمودار A/D در این حالت شروع به حرکت در جهت معکوس قیمت می‌کنند و بیانگر معکوس‌شدن احتمالی روند فعلی خواهد بود.
نحوه محاسبه شاخص انباشت/ توزیع یا A/D
نخستین گام در اندازه‌گیری شاخص A/D محاسبه ضریب فزاینده جریان مالی (Money Flow multiplier) براساس قیمت پایانی (Closing price) قبلی و نیز حداکثر و حداقل قیمت یک سرمایه است. فرمول ضریب فزاینده جریان مالی به‌صورت زیر به دست می‌آید:
قیمت پایانی منهای حداقل قیمت در بازه زمانی مذکور منهای حداکثر قیمت در بازه زمانی مذکور منهای قیمت پایانی تقسیم بر حداکثر قیمت در بازه زمانی موردنظر منهای حداقل قیمت در آن بازه زمانی.
مرحله بعدی محاسبه حجم جریان مالی با استفاده از حجم بازه زمانی جاری و ارزش ضریب فزاینده محاسبه‌شده در مرحله قبلی به ‌ترتیب است:
حجم جریان مالی= ضریب فزاینده جریان مالی ضرب‌در حجم بازه زمانی جاری
اکنون برای محاسبه A/D تنها کافی است آخرین مقدار A/D را در فرمول زیر با حجم جریان مالی جمع کنید:
A/D = A/D قبلی+ حجم جریان مالی فعلی
پس از تکمیل هر بازه زمانی می‌توانید این پروسه را بار دیگر با اضافه‌کردن یا کم‌کردن حجم جریان مالی جدید از مقدار کل قبلی تکرار کنید و به این ترتیب مقدار A/D جدید را به دست آورید. نمودار انباشت/ توزیع نشانگر آن است که عرضه و تقاضا چگونه روی قیمت‌ها اثر می‌گذارند. نوسانات قیمت ممکن است موجب تغییر مقدار این شاخص و جابه‌جایی نمودار A/D در جهت موافق یا مخالف شود.
از ADL یا نمودار انباشت/ توزیع می‌توان برای ارزیابی الگوهای قیمت و به‌طور بالقوه پیش‌بینی تغییر جهت‌های آتی بازار استفاده کرد. هنگامی که قیمت یک سرمایه کاهش یافته، اما ADL افزایش می‌یابد، به این معناست که فشار خرید همچنان وجود دارد و قیمت سرمایه ممکن است بار دیگر سیری رو به رشد را از سر بگیرد.
استفاده از فاز انباشت: مزایا و معایب
درک تغییرات نمودار مانند آنچه درباره فاز انباشت مشاهده کردیم، اطلاعات ارزشمندی را در زمان ثبات نسبی بازار در اختیار ما قرار می‌دهد. با این حال، سرمایه‌گذاران محتاط می‌کوشند توجه خود را به رخدادهای اقتصادی وسیع‌تر معطوف کنند. این رخدادها می‌توانند در مدت‌زمانی کوتاه ساختار نمودارها را به‌کلی تغییر دهند.
دو رخداد اقتصادی متزلزل در این بحث عبارت‌اند از: رکود بزرگ یا رکود گسترده اقتصادی جهان پیش از آغاز جنگ جهانی دوم (Great Depression) و نیز رکود بزرگ (Great Recession) اوایل قرن ۲۱. طی رکود سال‌های ۱۹۲۹ و ۱۹۳۰ (Great Depression) بازار طی ۵ هفته تقریباً ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و طی یک روز (۲۸ اکتبر ۱۹۲۹) تا ۱۳ درصد سقوط پیدا کرد. در همان روز بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار ارزش از حساب‌های مالی جهانی پاک شد؛ درنتیجه اگر باز هم با این رخدادهای اقتصادی مواجه شویم، ممکن است نمودارهایمان کارایی سابق را نداشته باشند.
از سوی دیگر نمودار A/D بدون در نظر گرفتن گپ‌های معاملاتی ترسیم می‌شود؛ درنتیجه این گپ‌ها کاملاً توسط شاخص A/D نادیده گرفته می‌شوند. اگر قیمت یک سهام ابتدا افزایش و سپس تا میانه کاهش یابد، این گپ عملاً نقشی نخواهد داشت. علت این امر آن است که نمودار A/D با استفاده از قیمت‌های پایانی محاسبه می‌شود.
گاهی اوقات ممکن است تشخیص تغییرات ظریف در جریان حجم معاملات کار دشواری باشد. در این شرایط سرعت تغییرات رو به پایین آهسته می‌شود، اما تا زمانی که بار دیگر ADL رشد خود را از سر نگیرد، مشاهده و دنبال‌کردن این تغییرات به‌سختی امکان‌پذیر خواهد بود.
سخن پایانی
در این مقاله درباره فاز انباشت (Accumulation area) بیت کوین و نحوه تشخیص آن صحبت کردیم. با استفاده از نمودار فاز انباشت/ توزیع شما می‌توانید جهت شتاب بازار را دریابید و از آن به نفع خود استفاده کنید. پس از تشخیص فاز انباشت می‌توانید یک برنامه یا Accumulation plan برای خود بچینید و با استفاده از آن از بازار گاوی پیش روی خود بیشترین بهره را به دست آورید.
به‌طور خلاصه یک برنامه انباشت یا Accumulation plan به شرح زیر است:
الف) در مرحله نخست باید میزان سرمایه‌ای را که قصد دارید به کریپتوکارنسی اختصاص دهید، مشخص کنید.
ب) ۷۰ درصد این مبلغ صرف خرید رمز ارز (سبد خرید) و ۳۰ درصد آن صرف برنامه‌های ماینینگ (سبد ماینینگ) خواهد شد.
ج) ۷۰ درصد هزینه به‌کاررفته در بخش خرید نیز هولد شده (سبد هولدینگ) و ۳۰ درصد آن در معاملات شرکت خواهد کرد (سبد معاملاتی).
د) درنهایت ۷۰ درصد از سبد هولدینگ به توکن‌های اصلی و ۳۰ درصد باقی‌مانده به آلت کوین‌ها اختصاص خواهد یافت.
دقت داشته باشید که اطلاعات آورده‌شده در این مطلب تنها برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با مبحث تحلیل تکنیکال رمز ارزهاست و به‌هیچ‌وجه جایگزین مشاوره‌های مالی تخصصی در این زمینه نخواهد بود.
بنابراین اگر قصد دارید در مسیر سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال قدم بگذارید و می‌خواهید با کمترین میزان ضرر و زیان مواجه شوید، پیشنهاد ما این است که تا آنجا که می‌توانید معلومات خود را در زمینه نکات ظریف و فوت و فن‌های بازار کریپتوکارنسی ارتقا داده و مشورت با متخصصان کریپتوکارنسی و بهره‌مندی از تحلیل‌های تکنیکال آنان را در اولویت خود قرار دهید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” بیت کوین “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *