چین تلاش می‌کند رمز ارز ملی‌ این کشور اولویت بیشتری نسبت به سایر روش‌‌های پرداخت داشته باشد

بانک‌های برتر چینی در حال تبلیغ پرداخت با استفاده از یوان دیجیتال به‌جای روش‌هایی چون علی پی (Alipay) یا وی‌چت پی (WeChat Pay) در جشنواره خرید پیش رو در چین هستند.
به گزارش کوین تلگراف، برخی از بزرگ‌ترین بانک‌های دولتی چین فعالانه در حال تبلیغ یوان دیجیتال به‌عنوان یک روش پرداخت برتر نسبت به دو ارائه‌دهنده پرداخت پیشتاز در این کشور یعنی علی پی و وی‌چت پی هستند.
رویترز در گزارش روز ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت) می‌نویسد شش بانک بزرگ چین در آستانه برگزاری جشنواره خرید آنلاین ۵ مه (۱۵ اردیبهشت) در شانگهای، رمز ارز ملی (CBDC) را تبلیغ می‌کنند.
این بانک‌ها از خرده‌فروشی‌ها و مصرف‌کنندگان می‌خواهند کیف پول دیجیتال را دانلود کرده و خریدهای خود را با استفاده از رمز ارز ملی یا e-CNY انجام دهند. با این کار روش‌های پرداخت کنونی علی پی زیرمجموعه گروه انت (Ant Group) و وی‌چت پی متعلق به تنسنت (Tencent) کنار گذاشته می‌شوند.
این گزارش خاطرنشان کرد یک مقام بانکی مرتبط با انتشار آزمایشی رمز ارز ملی تحت هدایت بانک خلق چین در شانگهای، این رمز ارز را برتر از علی پی و وی‌چت پی توصیف کرده است. او در این باره اظهار داشت:
مردم خواهند فهمید که پرداخت با استفاده از یوان دیجیتال به‌قدری راحت است که دیگر نیازی نیست به علی پی یا وی‌چت پی وابسته باشیم.
مو چانگ چون (Mu Changchun) رئیس مؤسسه تحقیقات رمز ارز بانک خلق چین، اواخر ماه مارس (فروردین) در یک گفتگوی آنلاین گفت که علی پی و وی‌چت پی ۹۸٪ بازار پرداخت موبایلی را در چین تشکیل می‌دهند و در صورت بروز هر گونه مشکلی، سیستم مالی داخلی را در معرض خطر قرار می‌دهند.
چانگ چون اشاره کرد که بانک مرکزی قصد ندارد به‌طور مستقیم با علی پی و وی‌چت رقابت کند، اما در صورت بروز مشکل، به‌عنوان یک پشتیبان جهت تضمین ثبات مالی عمل می‌کند.
با این حال دولت تلاش خود را برای محدود کردن سلطه غول فناوری و کاهش رفتارهای ضد رقابتی در بخش اینترنت افزایش داده است. به گزارش سی‌ان‌ان در اوایل ماه آوریل (فروردین)، دولت، علی بابا را به‌دلیل اقدامات انحصارطلبانه ۲.۸ میلیارد دلار جریمه کرد.
عرضه یوان دیجیتال چین به دولت مرکزی این امکان را خواهد داد تا بر سهم انبوهی از داده‌های مالی که در اختیار ارائه‌دهندگان برتر خدمات پرداخت است کنترل داشته باشد.
یکی دیگر از مقامات بانکی مسئول در ترویج رمز ارز ملی به رویترز گفت:
کلان داده‌ها ثروت است. وی‌چت پی و علی پی اقیانوسی از داده را در اختیار دارند.
مارتین چورزمپا (Martin Chorzempa)، محقق مؤسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون در کنفرانس اجماعی که ماه مه ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۹۹) برگزار شد گفت:
برای قانون‌گذاران مالی چین دشوار است که شرکت‌های پرداخت برتر کشور را مجبور به تحویل داده‌های جمع‌آوری شده مشتریان خود کنند. [رمز ارز ملی چین] می‌تواند به‌طور بالقوه این امکان را به بانک مرکزی بدهد تا دسترسی بیشتری به داده‌های پرداخت داشته باشد و بخشی از قدرت این شرکت‌ها را به‌دست آورد.
شش بانک در طرح‌های آزمایشی رمز ارز ملی چین، بزرگ‌ترین وام‌دهندگان این کشور را تشکیل می‌دهند. این بانک‌ها شامل بانک صنعت و تجارت چین، بانک کشاورزی چین، بانک چین، بانک HSBC و بانک سازندگی چین هستند.
در روز اول آوریل (۱۲ فروردین) نیز چین اولین طرح آزمایشی برون‌مرزی یوان دیجیتال خود را با هنگ کنگ به اتمام رساند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *