کرون سوئد – خبر روز

کرون سوئد به عنوان واحد پول رسمی این کشور و با نماد SEK شناخته می‌شود. هر کرون از ۱۰۰ اُره (öre) تشکیل شده است که اغلب آن را با نماد kr نمایش می‌دهند. این ارز به‌عنوان یکی از قدرتمندترین ارزها شهرت دارد.
اما از سرگذشت این ارز چه می‌دانید؟ نرخ کرون به چه عواملی بستگی دارد و پشتوانه این ارز چیست؟ سوئد کشور اروپایی با ثبات اقتصادی بالایی است و به نظر می‌رسد که ارز این کشور نیز چندان دچار تنش نشود.
با ما همراه باشید؛ ما ناگفته‌های این ارز را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.
با کرون سوئد بیشتر آشنا شوید
کرون در زبان انگلیسی به معنای «تاج» است و در کشور سوئد نیز با نام‌هایی همچون “spänn” و “kosing” شناخته می‌شود.
روی کار آمدن کرون در کشور سوئد به سال ۱۸۷۳ میلادی بازمی‌گردد. این ارز هنگام تشکیل اتحادیه پول اسکاندیناوی جایگزین riksdaler riksmynt شد. این اتحادیه شامل کشورهای سوئد و دانمارک بود که با گذشت سال کشور نروژ نیز به این اتحادیه پیوست.
اتحادیه پول اسکاندیناوی استاندارد کرون را ۰.۰۴۰۳۲% یک کیلوگرم طلا در نظر گرفت. با این حال بعد از جنگ جهانی اول و فروپاشی این اتحادیه کشور سوئد به استفاده از کرون به عنوان ارز رسمی خود ادامه داد.
جالب است بدانید که نرخ این ارز از سال ۱۹۹۲ آزاد اعلام شد و بانک مرکزی این کشور برای تثبیت ارزش کرون وارد عمل شد. این ارز بیشترین تبادلات را با یورو دارد. با‌این‌حال درگیری‌ها در خصوص پیوستن سوئو به منطقه یورو همچنان ادامه دارد.
نه‌تنها سیاستمداران؛ بلکه مردم نیز تمایلی به پیوستن به منطقه یورو ندارند. به همین خاطر است که فوریتی برای کنار گذاشتن کرون در نظر گرفته نشده است. حتی تا سال ۲۰۱۹ نیز کشور سوئد هیچ برنامه‌ای برای تغییرات ارزی ‌پیش‌بینی نکرده است.
کرون سوئد و نرخ‌های نه چندان مطلوب!
کاهش چشمگیر ارزش کرون به سال ۲۰۰۹ بازمی‌گردد؛ زمانی که سوئد برای به‌عنوان نخستین کشور نرخ منفی را تجربه کرد. اما در این دوره چه اتفاقی رخ داد؟
بانک مرکزی سوئد (Riksbank) در این سال نرخ بهره را به ۰.۲۵ درصد کاهش داد؛ این اقدام بانک مرکزی باعث سقوط سپرده‌گذاری به -۰.۲۵ شد. این اقدام در وهله نخست منجر به افزایش نرخ کرون شد و حتی کارشناسان اقتصادی نیز این اقدام را مثبت می‌دانستند.
این ابتکار عمل کشور سوئد را از رکود مالی طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ نجات داد. با این حال با گذشت زمان اقتصاد سوئد نوسانات بسیاری را تجربه کرد. درست در سال ۲۰۱۴ بود که Riksbank یا همان بانک مرکزی سوئد نرخ بهره را به صفر رساند و به این ترتیب بار دیگر کاهش سپرده‌گذاری شدت گرفت.
در این دوره کرون ضعیف و ضعیف‌تر شد تا جایی که ارزش آن مقدار ۲۵% در مقابل دلار آمریکا کاهش پیدا کرد.
نرخ کرون سوئد به چه عناصری بستگی دارد؟
نکته جالب توجه درخصوص کرون وابستگی آن به همتایان خود یعنی کرون دانمارک (DKK) و کرون نروژ (NOK) است. به طور کلی این نوع ارزها تمایل دارند که همسو با یکدیگر حرکت کنند و ارزش آنها تا‌حدودی با یکدیگر برابر است. با این وجود در زمان‌هایی نیز شاهد افزایش ارزش یکی از آنها هستیم.
نگاهی به سکه و اسکناس‌های کرون
در کشور سوئد نیز سکه و اسکناس‌ها توسط بانک مرکزی تولید و به بازار عرضه می‌شود. سکه‌ها در این کشور شامل سکه‌های یک، ۲، ۵ و ۱۰ کرونی می‌شوند. در‌حالی‌که اسکناس‌های این کشور به صورت ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰، ۵۰۰ و هزار کرونی در بازار وجود دارند.
جالب است بدانید که استفاده از پول نقد در سوئد به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است. این موضوع به‌قدری رایج شده که عملاً دیگر نیازی به دستگاه‌های خودپرداز نیست؛ از این رو بانک مرکزی اقدام به معرفی ارز جدیدی کرده است که e-Krona نام دارد. این رمز ارز توسط بانک مرکزی کشور سوئد کنترل می‌شود و تبادل آن نیز از طریق برنامه “Swish” صورت می‌گیرد.
اما بهتر است بدانید که استفاده از e-Krona هنوز به صورت رسمی به تصویب نرسیده است. دلیل این موضوع نیز تداوم استفاده از پول نقد به نظر می‌رسد. به هر حال کشور سوئد در حال حرکت به سمت کمرنگ کردن پرداخت‌های نقدی است.
نرخ کرون و تبادلات آن
نرخ کرون را به صورت نسبی و در مقابل نرخ دلار آمریکا می‌سنجند. به این ترتیب که برای خرید یک کرون سوئد ملزم به پرداخت ۰.۱۲۵۰ دلار هستید. البته تنها با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه خواهید شد که برای خرید یک دلار آمریکا به ۸ کرون نیاز دارید.
حال اجازه دهید افزایش و کاهش نسبت کرون به دلار را با ذکر یک مثال به طور واضح‌تر بیان کنیم. اگر نرخ کرون نسبت به دلار به میزان ۰.۱۴۲۵ افزایش پیدا کند، بدان معناست که ارزش کرون نسبت به دلار آمریکا افزایش پیدا کرده است. از طرفی اگر این نرخ به میزان ۰.۱۰ کاهش یابد، ارزش این ارز در مقایسه با دلار آمریکا پیدا کرده است؛ به این ترتیب هزینه خرید دلار آمریکا بیشتر شده است.
کرون سوئد ؛ ارزی با نوسانات بالا
کرون در سال ۱۸۷۳ به عنوان واحد پول رسمی کشور سوئد انتخاب شد. این ارز طی سال‌ها شاهد نوسانات بسیاری بوده است. اگرچه کرون با تشکیل اتحادیه اسکاندیناوی و به دنبال آن تعیین استاندارد آن به عنوان ارز کشورهای سوئد، نروژ و دانمارک انتخاب شد، این موضوع در پایان جنگ جهانی اول در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.
با این حال وابستگی این ارز به کرون نروژ و دانمارک را نمی‌توان نادیده گرفت. نقطه عطف این ارز را باید مختص به سال ۲۰۰۹ بدانیم؛ زمانی که کرون به کمترین نرخ خود رسید. حتی تدابیر بانک مرکزی این کشور نیز کمک چندانی به بهبود ارزش این ارز نکرد.
در حال حاضر کرون به عنوان ارزی محبوب در بسیاری از معاملات جهانی استفاده می‌شود.

ترتیبی که برای خواندن مقالات” ارز “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *