کندل پین بار در بورس چیست؟ بررسی ویژگی ها و انواع آن

اگر قصد دارید که براساس استراتژی‌های حرکت قیمتی به بررسی روند یک سهم اقدام نمایید، کندل پین بار، قوی‌ترین و البته ساده‌ترین الگویی است که در معاملات می‌توانید از آن استفاده کنید.
پین‌بار که مخفف واژه پینوکیو است، اشاره به دروغ‌گویی بازار دارد و دلیل این نامگذاری، به ماهیت این کندل باز می‌گردد. احتمالأ این سؤال در ذهنتان شکل گرفته است که دروغ‌گویی بازار به چه معناست؟! با ما همراه باشید تا در ادامه به طور مفصل شما را با این الگوی پرکاربرد یعنی کندل پین بار در معاملات آشنا کنیم.
زمانی که عنوان می‌شود، پین‌بار نشان‌دهنده دروغگویی بازار است در واقع اشاره به این حالت دارد که قیمت پس از رسیدن به سطح خاصی، تمام مسیر طی شده را باز می‌گردد. و این دقیقأ به این معناست که بازار ما را فریب داده و به ما دروغ گفته است. هر بار که پین‌بار بسته شود، به این نکته اشاره دارد که بازار مسیر اشتباهی را طی کرده و اکنون در مسیر درست قرار گرفته است.
در واقع، الگوی پین‌بار به سرمایه‌گذاران سیگنال خرید و یا فروش می‌دهد و در تحلیل تکنیکال، نشانه‌ای از اتمام و بازگشت روند است.
سرفصل‌های این مقاله
شکل ظاهری پین بار را می‌ شناسید؟
پین بارها از ترکیب بدنه کوچک و دنباله بزرگ (سایه) تشکیل شده‌اند و دقیقأ همین دنباله بزرگ، به یافتن پین‌بارها بسیار کمک می‌کند.

به شکل زیر توجه نمایید:

حرکت پین بار، نشان‌دهنده این است که قدرت روند اولیه بازار به اتمام رسیده و اکنون بازار آمادگی این را دارد که باز گردد. به بیان دیگر، الگوی پین‌بار، حرکات قیمتی بازار را مورد بررسی قرار می‌دهد. در واقع بازار تا سطح مشخصی پیش می‌رود و سپس تمام مسیری که طی کرده است را باز می‌گردد و این حرکت معکوس، تا زمانی که به قیمت باز شدن کندل برسد، ادامه خواهد داشت.
تشخیص دقیق پین‌بارها، بسیار مهم است چرا که کندل‌های بسیاری از نظر ظاهری شبیه این الگو هستند. بنابراین لازم است که ویژگی آن‌ها را بشناسیم.
آیا ویژگی کندل پین‌ بار را می‌ شناسید؟

دنباله پین‌بار (سایه‌ها)، ۳ برابر بدنه آن است.
بدنه پین‌بار باید یا در سر ابتدایی و یا در سر انتهایی سایه باشد.
دنباله پین‌بار باید از کندل‌های پیشین بزرگ‌تر باشد.
قیمت بسته شدن الگوی پین‌بار باید در محدوده قیمت باز و بسته شدن کندل پیشین باشد.
قدرت پین‌بار در شرایطی بیش‌تر است که بدنه آن کوچک‌تر و یا دنباله آن بزرگ‌تر باشد.

به نمودار زیر توجه کنید:

آیا نقاط ورود به معاملات و حد ضرر معاملات در پین بارها را می‌ شناسید؟
یکی از مهم‌ترین وظایف یک معامله‌گر، مشخص کردن نقطه ورود و خروج به معاملات است تا به این واسطه، ریسک احتمالی در معاملات را پیش‌بینی کند.
اگر با کمک کندل‌های پین بار به دنبال این هستید که نقطه ورود به معاملات را پیش‌بینی کنید، باید پس از بسته شدن آن‌ها، اقدام به سرمایه‌گذاری نمایید. به بیان دیگر، در پین‌بارهای صعودی، زمانی می‌توانید اقدام به خرید کنید که در قسمت بالایی الگوی پین‌بار باشید. همچنین، در پین‌بارهای نزولی، زمانی می‌توانید اقدام به فروش کنید که محل فروش آن در زیر الگوی پین‌بار قرار داشته باشد.

به تصاویر زیر توجه کنید:

نقطه ورود به معاملات با کمک الگوهای پین بار

حد ضرر معاملات با کمک الگوهای پین بار

آیا انواع کندل پین بار را می‌شناسید؟
الگوهای پین‌بار به ۲ بخش زیر تقسیم می‌شوند:

پین‌بار بولیش
پین‌بار بیریش
کندل پین‌بار بولیش

دنباله (سایه) پین‌بار بولیش، در قسمت انتهایی بدنه قرار دارد و بدنه آن می‌تواند به صورت صعودی و یا نزولی باشد.
اگر الگوی پین‌بار بولیش، در ادامه روند صعودی و بر روی ناحیه حمایتی با دنباله بلند که در زیر بدنه است، شکل بگیرد؛ نشان‌دهنده ادامه‌دار بودن روند مثبت در بازار است.
توجه داشته باشید که دنباله بلند در الگوی پین‌بار بولیش، قدرت و تقاضای خریداران را نشان می‌دهد. بنابراین اگر این دنباله بلندتر شود، قدرت خریداران بیش‌تر خواهد شد و این نکته حکایت از شکل‌گیری روند صعودی در بازار دارد.

به تصویر زیر دقت کنید:

براساس تصویر بالا می‌توان بیان کرد، زمانی که دنباله در قسمت انتهایی بدنه پین‌بار قرار دارد؛ توصیه به خرید و یا در اصطلاح باز کردن اردر call می‌شود.
کندل پین بار بیریش
دنباله (سایه) پین‌بار بیریش، در قسمت بالایی بدنه قرار دارد و بدنه آن می‌تواند به صورت صعودی و نزولی باشد. دنباله بلند در بالای کندل، حکایت از اتمام قدرت خریداران و روند صعودی در بازار دارد. به بیان دیگر، تشکیل پین‌بار بر روی ناحیه مقاومتی با دنباله (سایه) بلند در بالای کندل، به معنای افزایش قدرت فروشندگان است.
توجه داشته باشید که اگر الگوی پین‌بار بیریش را در یک روند نزولی مشاهده کردید، حکایت از ادامه‌دار بودن روند نزولی دارد چرا که دنباله بلند بالای کندل، به معنی قدرت فروشندگان است.

به تصویر زیر دقت کنید:

براساس تصویر بالا می‌توان بیان کرد، زمانی که دنباله در قسمت بالایی بدنه پین‌بار قرار دارد، توصیه به فروش و یا در اصطلاح، باز کردن اردر put می‌شود.

توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران (کشورهایی مثل ترکیه، فنلاند، سنگاپور و روسیه) وارد شوید!

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *