آموزش استخراج رمز ارز مونرو (Monero) به صورت گام به گام

واژه استخراج رمزارز ممکن است در ابتدا استخراج طلا را به یاد شما بیندازد، اما ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که ارزش ارزهای دیجیتال را با طلا مقایسه کنید و متوجه قدرت این ارزها شوید. با قانونی‌شدن استفاده از ارزها در بسیاری از کشورها، زمزمه‌هایی از پیشرفت این تکنولوژی به گوش همه رسید و همین امر سبب شد تا بسیاری از افراد به معاملات ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شوند. دسته دیگری از افراد نیز با فراهم‌کردن دستگاه‌های لازم، شروع به کسب درآمد از استخراج ارزهای دیجیتال از طریق استخراج آن‌ها کردند.
در میان ارزها و توکن‌های مختلفی که در لیست بازار ارزهای دیجیتال قرار دارند، ارزهای ارزشمندی وجود دارند که استخراج آن‌ها سود زیادی دارد. یکی از این ارزهای ارزشمند که طرفداران زیادی دارد، مونرو است که در این مقاله قصد داریم استخراج آن را به‌صورت مفصل به شما آموزش دهیم.
فهرست این مقاله
آموزش کامل استخراج مونرو
از اولین روزهای پیدایش ارزهای دیجیتال تا به امروز، ارزهای زیادی شروع به فعالیت کردند و برخی از آ‌ن‌ها توانستند محبوبیت و موفقیت زیادی کسب کنند و برخی دیگر در این راه شکست خوردند. در این میان بیشتر ارزهایی که به شهرت رسیدند، تأکید زیادی بر افزایش حریم خصوصی و ناشناس‌بودن تراکنش‌ها داشتند.
رمز ارز مونرو نیز یکی از ارزهایی است که به همین دلیل، به مقبولیت بسیاری دست یافته است. قبل از آموزش استخراج مونرو، مانند هر ارز دیگری، بهتر است آشنایی نسبی با آن داشته باشیم.
ارز مونرو چیست؟
مونرو یا همان XMR، یک رمز ارز مبتنی بر بلاک‌ چین است که در ابتدا بیت ‌مونرو نام داشت و در سال ۲۰۱۴ و توسط یک گروه توسعه‌دهنده ناشناس معرفی شد. اصلی‌ترین ویژگی این ارز، حفظ حریم خصوصی کاربران و پیگیر گریزی تراکنش‌های آن‌هاست. بلاک‌ چین مونرو، به‌عنوان اساسی‌ترین زیربنای این ارز به‌گونه‌ای ساخته شده است که هویت دو طرف معامله و مقدار تراکنش برای سایر کاربران شفاف نباشد، اما برای استخراج Monero به چه چیزی نیاز داریم؟
 استخراج مونرو با CPU یا کارت گرافیک؟

ارز مونرو از یک فرایند استخراج ویژه‌ای پشتیبانی می‌کند و در این فرایند، افراد بدون استفاده از دستگاه‌های ای‌سیک و تنها با استفاده از سیستم‌های خانگی و ریگ‌های ماینینگ می‌توانند ارز مونرو را استخراج کنند؛ بنابراین تاکنون هیچ دستگاه ای‌سیکی برای استخراج این ارز تولید نشده است. همان‌طور که می‌دانید، استفاده از سیستم‌های خانگی برای استخراج، سود کمی به استخراج‌کنندگان می‌دهد و اگر قصد دارید به‌صورت حرفه‌ای در این زمینه فعالیت کنید، بهتر است به فکر تهیه یک ریگ ماینینگ باشید، ولی یک ریگ ماینینگ خوب باید چه قطعاتی داشته باشد؟
ریگ‌های ماینینگ مونرو تا قبل از سال ۲۰۱۹، به‌کمک کارت‌های گرافیک عملیات استخراج این ارز را انجام می‌دادند، اما پس از آنکه الگوی اثبات کار مونرو از کریپتونایت به رندم ایکس تغییر یافت، سوددهی استخراج مونرو با کارت گرافیک به‌شدت کاهش یافت.
این تغییر الگوریتم سبب پررنگ‌تر شدن نقش CPU ها در فرایند استخراج شد؛ زیرا الگوریتم جدید برای کار با پردازنده‌های مرکز بهینه‌سازی شده بود. به‌طورکلی برای استخراج Monero، بایستی سه مرحله زیر را طی کنید:
۱- تهیه ریگ ماینینگ مبتنی بر CPU
۲- ایجاد کیف پول مونرو
۳- پیوستن به استخر استخراج
قطعات ریگ ماینینگ مناسب برای استخراج مونرو
همان‌طور که می‌دانید، ریگ‌های ماینینگ در دو نوع آماده و اسمبل در بازار موجود هستند؛ البته خرید ریگ ماینینگ آماده ممکن است بازدهی مورد نظر کاربران را نداشته باشد؛ به همین دلیل در ادامه مشخصات قطعات یک ریگ ماینینگ خوب برای استخراج این ارز را به شما معرفی می‌کنیم.

پردازنده مرکزی (CPU قدرتمند)

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم، قطعه حیاتی ریگ استخراج مونرو، CPU است. پردازنده مرکزی درواقع به‌عنوان مغز کامپیوتر شناخته می‌شود و محاسبات، عملکردها و برنامه‌ها را اجرا می‌کند. اگر قصد دارید یک ریگ ماینینگ برای استخراج Monero جمع‌آوری کنید، حتماً به این نکته توجه کنید که CPU مهم‌ترین قطعه ریگ خواهد بود.
همان‌طور که می‌دانید، یکی از دشواری‌های استخراج Monero با CPU این است که هر مادربورد تنها یک جایگاه برای پردازنده مرکزی دارد؛ در صورتی که در اغلب مادربوردها، بیش از ۴ جایگاه برای کارت‌های گرافیکی تعبیه شده است. دو شرکت INTEL و AMD، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان CPU در جهان هستند. سری Ryzen از برند AMD، برای سیستم‌های گیمینگ طراحی شده‌اند، اما قدرت این پردازنده‌ها به قدری زیاد است که استخراج‌کنندگان مونرو، از این سری از CPU ها در ریگ ماینینگ استفاده می‌کنند.
 
 AMD Ryzen Threadripper 3990X و AMD Ryzen 9 3950X دو نمونه از پرطرفدارترین و بهترین CPU ها برای استفاده در ریگ ماینینگ هستند. چند cpu محبوب دیگر از نظر استخراج‌کنندگان عبارت‌اند از:

Intel Core i9-10900K
Ryzen 5 3600
AMD Ryzen 7 2700X

شاسی ریگ ماینینگ

 شاسی وسیله‌ای برای سوارکردن اجزای ریگ روی آن است؛ البته برخی استخراج‌کنندگان به‌جای شاسی، از کیس کامپیوتر استفاده می‌کنند. شاسی‌ها در انواع مختلفی در بازار موجود هستند، اما بهترین نوع آن‌ها، شاسی آلومینیمی است. البته اگر بودجه کمی به این قطعه اختصاص داده‌اید، می‌توانید یک شاسی چوبی خریداری کنید.

پاور (منبع تغذیه)

پاور یکی از قطعات مهم ریگ به حساب می‌آید؛ چراکه انرژی فعالیت شبانه‌روزی ریگ استخراج، توسط این قطعه تأمین می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، کارت‌های گرافیک در ریگ ماینینگ، به انرژی زیادی برای فعالیت نیاز دارند، اما از آنجا که استخراج مونرو بر پایه CPU است، به پاور قدرتمندی نیاز ندارید.
 کارشناسان حوزه استخراج، همواره به استخراج‌کنندگان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از آسیب‌دیدن قطعات، همیشه از پاورهای باکیفیت و نسبتاً قوی‌تر استفاده کنند. با اینکه یک پاور ۳۵۰ واتی نیز پاسخ‌گوی ریگ ماینینگ خواهد بود، پیشنهاد ما به شما این است که از یک پاور ۴۳۰ واتی از برند گرین یا سایر برندهای معتبر خارجی استفاده کنید.

استخراج Monero به رم زیادی نیاز ندارد، اما رم موردنیاز برای استخراج با CPU، باید در مقایسه با رم ریگ استخراج کارت‌های گرافیکی، قوی‌تر باشد. برای ریگ استخراج این ارز، بهتر است حداقل یک رم ۸ گیگابایتی تهیه کنید.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، استخراج مونرو به‌وسیله CPU انجام می‌شود؛ بنابراین نیازی نیست برای ریگ ماینینگ خود چندین کارت گرافیک قوی تهیه کنید. همچنین خرید یک کارت گرافیک قدرتمند نیز تنها هزینه اضافی برای شما به‌جا می‌گذارد؛ زیرا مصرف انرژی سیستم ماینینگ شما بالا خواهد رفت.
بنابراین بهتر است یک کارت گرافیکی ارزان و معمولی برای ریگ خود تهیه کنید. همچنین در خرید GPU به این نکته توجه داشته باشید که کارت گرافیک مورد نظر با مادربرد سیستم شما سازگار باشد.

مادربرد یکی از قطعه‌های مهم ریگ استخراج است؛ زیرا تمامی قطعات روی آن سوار می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید، مادربردها تنها یک جایگاه اتصال برای CPU دارند، اما ممکن است چندین جایگاه برای اتصال کارت‌های گرافیک داشته باشند، اما مادربرد مناسب برای استخراج ارز مونرو نیازی به جایگاه‌های متعدد کارت گرافیک ندارد. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که مطمئن شوید قطعات دیگر با مادربرد موردنظر سازگار باشند.

هر ریگ ماینینگی برای نصب سیستم عامل و نرم افزارهای استخراج، به حافظه نیاز دارد. انواع مختلفی از درایوها در بازار موجود هستند، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که برای استخراج Monero به کارت حافظه قدرتمندی نیاز ندارید. یک درایو SSD ۱۲۰ گیگابایتی گزینه مناسبی برای ریگ استخراج این ارز است.

برای استخراج ارز مونرو و هر ارز دیگری، به اینترنت نیاز دارید. استخراج مونرو به اینترنت پرسرعت نیاز ندارد و حجم زیادی مصرف نمی‌کند، اما پایداربودن شبکه اینترنت و قطع‌نشدن آن اهمیت زیادی دارد.
بهترین کیف پول برای استخراج مونرو 

گام بعدی بعد از تهیه ریگ ماینینگ، نصب و راه‌اندازی کیف پول است. کیف پول‌ها، ارزهای استخراج‌شده را ذخیره کرده و امکان تراکنش را برای شما فراهم می‌کند. بهترین کیف پول برای رمز ارز مونرو، کیف پول رسمی آن، Monero GUI Wallet است. این کیف پول، یک والت نرم افزاری است و روی سیستم کاربران نصب می‌شود.
مشکل اصلی استفاده از کیف پول رسمی مونرو، این است که این والت یک نود کامل است و کل بلاک‌ چین مونرو را دانلود می‌کند؛ به همین دلیل کاربران ترجیح می‌دهند از کیف پول‌های دیگری که از این ارز پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنند.
 کیف پول‌های رمز ارز در دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارند که توسط شرکت‌های معتبر ساخته و توسعه داده شده‌اند. برخی از کیف پول‌های مونرو که طرفداران زیادی دارند در ادامه به شما معرفی شده‌اند.
کیف پول سخت افزاری مونرو
۱- کیف پول Ledger Nano S
۲- کیف پول Ledger Nano X
کیف پول نرم افزاری مونرو برای دسکتاپ و گوشی
۱- کیف پول اتمیک (Atomic)
۲- کیف پول MyMonero
۳- کیف پول Guarda
۴- کیف پول Edge
معرفی استخر استخراج مونرو
گام بعدی پس از نصب کیف پول، پیوستن به یک استخر استخراج است. استخرهای استخراج محلی برای گردهمایی ریگ‌های استخراج هستند. ماینرها و ریگ‌های استخراج در این استخرها، قدرت محاسباتی خود را با هدف افزایش شانس در یافتن بلاک‌های جدید، با یکدیگر ترکیب می‌کنند.
پس از استخراج بلوک‌ها، بین صفر تا دو درصد از ارزش استخراج به‌عنوان کارمزد شبکه کسر شده و بقیه ارزها بین اعضای استخر تقسیم می‌شود. البته پیوستن به ماینینگ پول برای شروع استخراج اجباری نیست و کاربران می‌توانند بدون اتصال به شبکه استخر و به‌تنهایی عملیات استخراج را انجام دهند.
اما استفاده از استخرها مزایایی مانند پذیرش سریع تراکنش‌ها و دریافت پاداش‌های پایدارتر به کاربران را ارائه می‌دهد. انتخاب یک استخر معتبر برای کاربران اهمیت دارد؛ زیرا ممکن است استخرهای نامعتبر، ارتباط خود با بلاک‌ چین مونرو را حفظ نکنند.
چند مورد از استخرهای معتبر برای استخراج مونرو عبارت‌اند از:
۱- استخر MineXMR
۲- استخر Nanopool
۳- استخر P2pool
۴- استخر SupportXMR
۵- اسنخر XMRPOOL.EU
بهترین استخر استخراج مونرو
و استخر MinerGate و SupportXRM، پرکاربرترین استخرهای استخراج رمزارز مونرو هستند. استخر MinerGate، کارمزد بیشتری دارد، اما رابط کاربری ساده آن رضایت مشترکان خود را جلب کرده است. استخر SupportXRM نیز توانسته است با محیطی حرفه‌ای و کارمزد کمتر، تجربه خوبی برای کاربران خود رقم بزند.
استخراج با MinerGate
استخر استخراج MinerGate یک برنامه ساده و مخصوص برای استخراج طیف گسترده‌ای از ارزهاست که کاربران می‌توانند تنها با چند کلیک، عملیات استخراج را انجام دهند. برای استخراج با MinerGate به شیوه زیر عمل کنید:
۱- اولین گام برای شروع استخراج با استخر MinerGate، ایجاد حساب کاربری در این پلتفرم است. در این مرحله در صورتی که هنوز کیف پولی برای خود ایجاد نکرده باشید، ماینرگیت، دانلود و نصب کیف پول خود را پیشنهاد می‌دهد.

۲- نرم‌افزار MinerGate را دانلود کنید.
۳- پس از نصب نرم افزار، استخراج ارز مونرو را انتخاب کرده و عملیات را شروع کنید؛ البته این برنامه با توجه به قدرت سیستم شما، استخراج رزهای مختلفی را پیشنهاد می‌دهد که در بیشتر اوقات ارز پیشنهادی، مونرو است، اما در صورتی که ارز دیگری به شما پیشنهاد شود، به‌صورت دستی ارز مونرو را انتخاب کنید.
 
استخراج در استخر SupportXRM
استخر استخراج SupportXRM، یکی از محبوب‌ترین استخرهای ماینینگ مونرو است. این استخر کمترین کارمزد استخراج را که ۰.۶ درصد است، از کاربران می‌گیرد و به همین دلیل افراد زیادی از این پلتفرم برای ماینینگ استفاده می‌کنند.
نکته مهم درباره استخر SupportXRM این است که برنامه خاصی برای نصب ندارد و برای اجراکردن آن باید از نرم افزارهای استخراج تحت cmd استفاده کرد. در سایت اصلی مونرو، نرم افزار XMR-Stak برای استخراج به کاربران پیشنهاد شده است. برای شروع استخراج مراحل زیر را دنبال کنید.
۱- XMR-Stak را دانلود کنید.
۲- وارد سایت SupportXMR شوید و اطلاعات استخر را دریافت کنید. برای این کار پس از ورود به سایت روی قسمت Config Generator کلیک کنید.

۳- در بخش ۱ نوع دستگاه استخراج خود را مشخص کنید. در استخراج مونرو با ریگ روی گزینه GPU rigs یا CPU rigs کلیک کنید.
۴- در بخش ۲ آدرس کیف پول خود را وارد کنید.
۵- آیتم بخش ۳ نام کاربری شماست و می‌توانید از اسامی دلخواه استفاده کنید.

۶- حالا می‌توانید نرم افزار استخراج را اجرا کرده و اطلاعات استخر را در آن وارد کنید.
نتیجه‌گیری
به انتهای مقاله آموزش استخراج مونرو رسیدیم. ارز مونرو که جزء ۲۰ رمز ارز برتر جهان است، به‌دلیل حفظ حریم خصوصی و ناشناس‌ماندن تراکنش‌ها، محبوبیت زیادی کسب کرده است. همان‌طور که در این مطلب اشاره کردیم، استخراج مونرو پس از تغییر الگوریتم، تنها با ریگ‌های ماینینگ مبتنی بر CPU انجام می‌گیرد و استفاده از کارت‌های گرافیک سوددهی خوبی برای استخراج‌کنندگان ندارد.
به نظر شما آیا ممکن است در آینده نزدیک، دستگاه‌های ای‌سیک برای استخراج این ارز تولید شوند؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها بنویسید.
پرسش‌های متداول
۱- آیا می‌توان پردازنده ریگ ماینینگ مونرو را اورلاک کرد؟
همان‌طور که می‌دانید، درصورت اورلاک کردن سیستم ماینینگ، قدرت و ظرفیت سخت افزار استخراج بیشتر می‌شود، اما این روش برای افزایش بازدهی استخراج مونرو مناسب نیست؛ زیرا در این روش ممکن است پردازنده سیستم ماینینگ شما آسیب ببیند و دیگر نتوانید از آن استفاده کنید. همچنین با افزایش قدرت سیستم، گرمای تولیدشده نیز افزایش خواهد یافت و بخش‌های داخلی ممکن است به‌دلیل دمای بالا و کنترل ولتاژ نامناسب آسیب ببینند.
۲- آیا می‌توان از لپ‌تاپ برای استخراج مونرو استفاده کرد؟
خیر. لپ‌تاپ‌ها معمولاً تهویه مناسبی ندارند و سرعت کلاک آن‌ها پایین‌تر است؛ درنتیجه هش ریت کمتری خواهند داشت. یکی از دلایلی که نباید با استفاده از لپ‌تاپ استخراج انجام دهید، این است که استخراج تمام وقت با لپ‌تاپ ممکن است به قطعات آن آسیب برساند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *