آموزش تصویری و جامع پلتفرم متاتریدر (Meta Trader)

بازار فارکس با حجم معاملات بسیار بالایی که دارد، افراد بسیاری را به‌سوی خود جذب کرده است. حجم بالای معاملات در این بازار به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند معاملات خود را در هر لحظه‌ای انجام دهند و این موضوع به‌ویژه برای نوسان‌گیران بسیار ارزشمند است، اما فعالان این بازار برای انجام معاملات خود به یک پلتفرم نیاز دارند. متاتریدر پلتفرم محبوب ساخت کشور روسیه است که بیشتر فعالان بازار فارکس از آن استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم چگونگی کار با متاتریدر را به‌صورت قدم به قدم هم برای کامپیوتر و هم برای موبایل شرح دهیم.
فهرست این مقاله
متاتریدر چیست؟
همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، فعالان بازار فارکس به بستری برای انجام معاملات خود نیاز دارند. نرم‌افزار متاتریدر پلتفرمی برای انجام معاملات کاربران بازار فارکس و بسیاری از دیگر بازارهای مالی جهانی است. اگر در گذشته قصد فعالیت در بازار فارکس را داشتید، برای انجام معاملات خود در هر قیمتی باید با مرکز ثبت معاملات تماس می‌گرفتید تا معامله شما را در یک قیمت خاص ثبت کنند.
با گذر زمان و همه‌گیرشدن اینترنت این محدودیت برطرف شد و بروکرها به وجود آمدند. در حال حاضر شما با ثبت‌نام در یک بروکر می‌توانید معاملات خودتان را به‌راحتی ثبت کنید. بروکرها پلتفرم‌های معاملاتی را پیشنهاد می‌دهند که شما می‌توانید پس از ثبت‌نام در آن‌ها نرم‌افزار معاملاتی مناسب خودتان (معمولاً متاتریدر) را روی کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه خود نصب کرده و معاملات خود را ثبت کنید.
به زبان ساده می‌توان گفت بروکر واسطی بین خریدار و فروشنده است و متاتریدر نرم‌افزاری است که با اتصال آن به بروکر می‌توانید معاملات خود را ثبت کنید. متاتریدر در دو نسخه ارائه شده است که با وجود نسخه جدید هنوز هم بسیاری از کاربران نسخه قدیمی آن یعنی Meta Trader 4 را ترجیح می‌دهند.
آموزش تصویری ورود به متاتریدر
انتخاب بروکر
همان‌طور که می‌دانید برای فعالیت در بازار فارکس باید حتماً یک حساب معاملاتی داشته باشید. برای این کار به یک بروکر معتبر نیاز دارید که خدمات خود را به ایرانیان نیز ارائه دهد. با پیداکردن بروکر و ثبت‌نام در آن، امکان ایجاد یک حساب برای شما فعال می‌شود.
بروکر آلپاری، روبو فارکس و لایت فارکس نمونه‌هایی از بروکرهایی هستند که خدمات خود را به ایرانیان نیز ارائه می‌دهند. توجه به مواردی مانند رگوله‌بودن بروکر بسیار مهم است که حتماً باید پیش از انتخاب به آن توجه شود.
نصب متاتریدر
بهترین منبع برای نصب متاتریدر همان بروکری است که در آن فعالیت می‌کنید. معمولاً با اسکرول به پایین صفحه (در صفحه اصلی بروکر) یا در منو می‌توانید به بخش پلتفرم‌های معاملاتی بروید و فایل دانلود Meta Trader را پیدا کنید و با کلیک روی آن، فایل را دانلود کرده و باید آن را روی سیستم خود نصب کنید. نصب این نرم‌افزار به‌راحتی انجام می‌شود. با رفتن به پروفایل خود و اسکرول به پایین صفحه می‌توانید نسخه متناظر با دستگاه خود را دانلود و نصب کنید.

اگر از بروکر لایت فارکس استفاده کنید نیز پس از ورود به حساب معاملاتی خود در بروکر و با کلیک روی METATRADER از ستون سمت چپ می‌توانید نسخه موردنظر خود را پیدا کرده و آن را نصب کنید.

ایجاد حساب و اتصال به متاتریدر
ایجاد حساب کاربری در بروکر با ایجاد حساب برای متاتریدر متفاوت است. درواقع شما بعد از ساخت حساب در بروکر می‌توانید انواع حساب از جمله حساب استاندارد، ECN و دیگر حساب‌ها را برای فعالیت در Meta Trader ایجاد کنید. همچنین امکان ایجاد حساب به‌صورت دمو یا حقیقی برای شما وجود دارد.
کاربرانی که به‌تازگی قصد شروع فعالیت در بازار فارکس را دارند، می‌توانند در ابتدا با ایجاد یک حساب دمو که آزمایشی است، آمادگی لازم برای شروع فعالیت در بازار را به دست آورند؛ زیرا در این نوع حساب می‌توانید معاملاتی را بدون واریز وجه انجام دهید. بدیهی است سود و ضرر به‌دست‌آمده در این نوع حساب‌ها حقیقی نیستند.
از همان بخشی که فایل Metatrader را در بروکر آلپاری دانلود کردید، می‌توانید با کلیک روی گزینه Open Account یک حساب معاملاتی برای اتصال به متاتریدر ایجاد کنید. مواردی که برای ایجاد حساب معاملاتی باید به آن توجه کنید، واقعی یا آزمایشی‌بودن حساب (Live / Demo)، نوع حساب معاملاتی که می‌تواند Standard، Nano، ECN یا PRO باشد، است.
اینکه شما در متاتریدر قصد بازکردن معاملات برحسب دلار یا یورو را دارید نیز اهمیت دارد. اگر بخواهید معاملات شما برحسب دلار باشد، USD و در صورتی که بخواهید سود و ضرر شما برحسب یورو محاسبه شود، روی EUR کلیک کنید. درنهایت نیز با کلیک روی گزینه Open Account کار ایجاد حساب معاملاتی به پایان می‌رسد.
البته اگر حساب Demo یا همان آزمایشی را انتخاب کرده باشید، گزینه دیگری به نام Starting Balance را نیز خواهید دید که مربوط به مقدار سرمایه اولیه موردنظر برای شروع معاملات خواهد بود. سعی کنید این مورد را مطابق سرمایه‌ای که قصد دارید در آینده معاملات خود را با آن مبلغ شروع کنید، وارد کنید؛ چراکه سرمایه اولیه روی معاملات و سود و ضرر شما مؤثر است و با واردکردن یک رقم نامعقول در این گزینه نمی‌توانید درک درستی از آنچه در آینده در انتظار حساب حقیقی شما خواهد بود داشته باشید.
برای مثال اگر قرار است معاملات حقیقی خود را با ۵۰۰ دلار آغاز کنید، واردکردن مبلغ ۲۰۰۰ دلار در این بخش دید درستی از شرایط بازار را برای شما ایجاد نخواهد کرد.

پس از آنکه حساب معاملاتی خود را ایجاد کردید، پنجره‌ای برای شما باز خواهد شد که در آن نام کاربری، رمز عبور و نوع حساب شما در آن آمده است. همچنین اگر پیش از این نرم ‌افزار Meta Trader را نصب نکرده باشید، می‌توانید با کلیک روی لینکی که در زیر اطلاعات گفته‌شده آمده است (Download MetaTrader 4) نرم‌ افزار را دانلود و نصب کنید تا بتوانید وارد حساب معاملاتی خود شوید.

علاوه بر آنچه پیش از این بیان شد، شما می‌توانید برنامه متاتریدر را پس از ورود به حساب کاربری و از ستون سمت راست در بروکر آلپاری دریافت کنید. بخش Platform همان‌ جایی است که می‌توانید پلتفرم متاتریدر را در کنار دیگر پلتفرم‌های موجود در هر بروکر پیدا کرده و دانلود کنید. معمولاً Meta Trader در همان صفحه اصلی بروکر و در تبی با عنوان پلتفرم یا متاتریدر قرار گرفته است.

حالا باید برنامه Meta Trader را در صورتی که پیش از این نصب نکرده بودید، روی سیستم خود نصب کنید. بلافاصله پس از نصب و بازکردن برنامه متاتریدر با چنین صفحه‌ای مواجه خواهید شد. در اینجا شما باید نوع حساب معاملاتی خود را به‌طور دقیق پیدا کرده و روی آن کلیک کنید و سپس روی گزینه Next در پایین پنجره کلیک کنید تا به مرحله بعد منتقل شوید.
اگر نوع سرور شما در میان انواع موجود در لیست وجود نداشته باشد، می‌توانید روی بخش Add new broker در کنار علامت + در پایین لیست کلیک کنید و در کادر بازشده نام سرور موردنظر خود را وارد کرده و سپس روی گزینه Scan کلیک کنید که آن سرور نیز به متاتریدر اضافه شده و شما می‌توانید نام کاربری و رمز عبور خودتان را وارد کنید.

ا کلیک روی گزینه Next در مرحله پیش با چنین صفحه‌ای مواجه خواهید شد. از آنجا که شما پیش از این حساب معاملاتی خود را ایجاد کرده‌اید، بخش Existing Trade Account را انتخاب کرده و نام کاربری (Login) و رمز عبور خود را در کادرهای اول و دوم قرار داده و روی گزینه Next کلیک کنید.
توجه داشته باشید که نام کاربری (Login) و رمز عبور شما همان اعداد و کاراکترهایی هستند که پس از ایجاد حساب معاملاتی در بروکر برای شما در نظر گرفته شد (به تصاویر بالا دقت کنید).

اطلاعاتی که در این مسیر باید انتخاب یا وارد کنید باید با دقت تمام انجام شوند. اگر در ورود به حساب معاملاتی خود با مشکل مواجه شدید، می‌توانید با کلیک روی تب File از نوار بالای صفحه و سپس انتخاب گزینه Open An Account از زیرمنوی بازشده باز هم همین مراحل پیش روی شما قرار می‌گیرند که می‌توانید به همان ترتیبی که پیش از این توضیح دادیم، اطلاعات را وارد کنید.
آموزش کار با متاتریدر

موارد مهمی که در تب File وجود دارند، ایجاد حساب کاربری است که پیش از این به آن اشاره کردیم. مورد دیگری نیز با عنوان Open Data Folder وجود دارد که بسیار کاربردی است. در ادامه این بخش را نیز توضیح خواهیم داد.
Open Data Folder
گاهی ممکن است شخصی به شما اندیکاتور، قالب یا ابزارهای دیگر برای آسان‌کردن تحلیل و انجام معاملات به شما ارائه دهد که برای استفاده از آن شما باید آن ابزار را در متاتریدر خود ذخیره کنید. برای این کار کافی است ابتدا روی تب File از نوار بالای صفحه کلیک کرده و سپس گزینه Open Data Folder را انتخاب کنید. با این کار پنجره‌ای برای شما باز خواهد شد که امکان قراردادن فایل دریافتی را در بخش مربوط برای شما فراهم می‌کند.

در تب View از نوار بالای صفحه می‌توانید بخش‌های موجود در صفحه را ظاهر یا مخفی کنید. بخش‌هایی همچون Market Watch، Navigator و Terminal از اصلی‌ترین بخش‌های Meta Trader هستند که در صورت پیدانکردن آن‌ها در صفحه می‌توانید از این بخش به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

اگر بخواهید اندیکاتور یا هر ابزار تحلیلی دیگر را روی نمودار قرار دهید، می‌توانید از این بخش استفاده کنید. البته در آینده متوجه خواهید شد که برای رسیدن به هر هدفی در Meta Trader چند راه پیش روی شما قرار می‌گیرد.

نمودار قیمتی و تمام تنظیماتی که بتوانید روی آن اعمال کنید، از این بخش در دسترس است؛ البته با کلیک راست روی نمودار و استفاده از گزینه‌های مختلف موجود نیز می‌توان ظاهر نمودار را تغییر داد.

بیشترین کاربرد بخش Tools امکان بازکردن معامله جدید برای کاربران است. دیگر بخش‌های این بخش مربوط به افرادی است که قصد کدنویسی برای استفاده از Meta Trader را دارند.

در بخش Window می‌توانید تعیین کنید که چند نمودار در پنجره به نمایش درآیند. اگر بخواهید تنها یک نمودار را مشاهده کنید، باید روی دکمه Maximize (دکمه وسط در بالا و سمت راست هر نمودار) کلیک کنید.
یخش نوار ابزار در متاتریدر
از سمت چپ شروع می‌کنیم. سه گزینه اول مربوط به انواع نمودارها یعنی شمعی، میله‌ای و خطی هستند که شما با توجه به سلیقه خود می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

با کلیک روی آیکون ذره‌بین با علامت + و – می‌توانید نمودار قیمتی را بزرگ یا کوچک کنید.
همان‌طور که در تصویر قبل هم دیدید، در ابتدا و بلافاصله پس از ورود به حساب معاملاتی در متاتریدر چهار نمودار برای شما به نمایش درمی‌آیند. اگر بخواهید تنها یکی از نمودارها را در صفحه ببینید، باید روی گزینه Maximize یعنی گزینه وسط از بین سه گزینه موجود در بالا و سمت راست هر نمودار کلیک کنید.
در صورتی که بخواهید باز هم ۴ نمودار قیمتی را در صفحه مشاهده کنید، باید روی آیکون موردنظر (صفحه‌ای با ۴ نمودار) کلیک کنید. دیگر تنظیمات را نیز از طریق بخش Window که پیش از این توضیح داده شد، انجام دهید.

با کلیک روی گزینه بعد یعنی یک محور عمودی و افقی به همراه مثلثی درون آن می‌توانید در هر کجای نمودار که هستید، به ابتدای آن بروید؛ برای مثال فرض کنید شما در حال بررسی نمودار در دو ماه گذشته هستید و حال قصد دارید وضعیت حال حاضر جفت ‌ارز را بررسی کنید. با کلیک روی این گزینه می‌توانید به‌جای چند بار درگ‌کردن و رسیدن به انتهای نمودار یک‌باره و با کلیک روی این گزینه به انتهای نمودار برسید.

گزینه بعد که محور افقی و عمودی را به همراه یک پیکان رو به عقب نشان می‌دهد، برای آن است که یک فضای خالی را در میان انتهای نمودار و محور قیمت نشان دهد. بررسی نمودار در این حالت برای تحلیلگران راحت‌تر است. به هر حال شما برحسب سلیقه خود می‌توانید کل صفحه نمودار را با کندل‌ها ببینید یا فضای انتهایی را بدون کندل و به‌صورت صفحه خالی مشاهده کنید.

با کلیک روی گزینه‌ای که یک f را در کنار یک علامت + نشان داده است، می‌توانید اندیکاتورها را به نمودار اضافه کنید. موارد ابتدایی، آخرین اندیکاتورهایی را که استفاده کرده‌اید، نشان می‌دهند و در بخش پایینی نیز دسته‌بندی اندیکاتورها را مشاهده می‌کنید؛ برای مثال در دسته‌بندی‌های اندیکاتورهای مربوط به روند، حجم، اوسیلاتورها و… را می‌بینیم.

با کلیک روی آیکون ساعت نیز می‌توانید بازه زمانی یا تایم‌ فریم نمودار را تغییر دهید؛ برای مثال زمانی که تایم‌ فریم را روی ۳۰ دقیقه تنظیم می‌کنید، اگر نمودار شمعی را انتخاب کرده باشید، هر شمع یا کندل در این نمودار ۳۰ دقیقه از بازار را نشان می‌دهد.

Template
شما برای موفقیت در هر بازار مالی باید یک استراتژی معاملاتی داشته باشید؛ برای مثال ممکن است استراتژی معاملاتی شما متشکل از اندیکاتور RSI و چند میانگین متحرک باشد. در این صورت زمانی که شما یک نمودار قیمتی را باز کرده و اندیکاتور و ابزارهای مختلف موردنیاز را به آن اضافه می‌کنید، امکان تحلیل آن نمودار براساس استراتژی شما وجود خواهد داشت.
ت اگر نمودار دیگری را باز کنید، باید باز هم این ابزارها را به آن اضافه کنید. از آنجا که استفاده از برخی از ابزارها در استراتژی شما طراحی شده است، شما می‌توانید پس از اضافه‌کردن ابزار موردنیاز خود از آن یک قالب (Template) ایجاد کنید و از این پس با بازکردن هر نمودار قیمتی آن قالب را فراخوانی کنید تا ابزارهای موردنظر روی نمودار به نمایش درآیند.
برای این کار ابتدا یک نمودار قیمتی باز کرده و ابزار و اندیکاتورهایی را که می‌خواهید به آن اضافه کنید. حال روی تصویر نمودار قیمتی کلیک ‌راست کرده و از منوی موجود روی گزینه Save Template کلیک کنید. با این کار پنجره‌ای برای شما باز خواهد شد که از شما می‌خواهد نامی برای قالب خود انتخاب کنید.
اگر هنگام ذخیره قالب (Template) ایجاد شده نام آن را Default انتخاب کنید، آن قالب به‌طور خودکار روی تمام نمودارهای قیمتی که باز می‌کنید، فعال خواهد بود.

از این پس هر نمودار قیمتی را که باز کنید، با کلیک‌ راست روی آن و سپس انتخاب گزینه Load Template به معنای بارگذاری قالب، با انتخاب قالبی که طراحی کرده بودید، تمام ابزارهای به کار گرفته شده در قالب روی نمودار قیمتی اعمال شده و نیازی نیست شما ابزارها را به نمودار اضافه کنید.
چند قالب از پیش طراحی شده نیز در این بخش وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید. با کلیک روی بخش Templates دسته‌ای از اندیکاتورها را روی نمودار قیمتی خود مشاهده می‌کنید؛ برای مثال با انتخاب قالب Popular اندیکاتورهای MACD، RSI و Stoch به یک‌باره روی نمودار نمایان خواهند شد.

واردی که تا اینجا توضیح دادیم، مربوط به یک دسته از ابزار هستند که قابلیت جابه‌جایی به‌صورت دسته‌بندی شده را دارند. اگر روی ابتدای این بخش یا هر بخش دیگر کلیک ‌راست کنید، می‌توانید با انتخاب گزینه Customize مواردی را به این بخش اضافه یا از آن حذف کنید.

با انجام کاری که در مرحله پیش گفته شد با چنین صفحه‌ای مواجه خواهید شد؛ برای مثال از آنجا که تایم ‌فریم در بخش دیگری از پلتفرم نیز وجود دارد، ما قصد حذف آن از این بخش را داریم. برای این کار ابتدا روی آیکون ساعت که نشان‌دهنده تایم فریم است، کلیک کرده و سپس گزینه Remove را انتخاب می‌کنیم. درنهایت نیز روی گزینه Close کلیک می‌کنیم.
اگر بخواهیم آیتمی را اضافه کنیم، باید از پنجره سمت چپ یک مورد را انتخاب و سپس گزینه Insert را انتخاب کرده و درنهایت روی گزینه Close کلیک کنیم. توجه داشته باشید که دو پنجره موجود، بخش‌های موجود و حذف‌شده را نشان می‌دهند. پنجره سمت چپ موارد حذف‌شده و پنجره سمت راست موارد فعال را نشان می‌دهد.

با کلیک روی علامت + می‌توانید نمودار قیمتی یک جفت ارز را در صفحه‌نمایش دهید. با کلیک روی این بخش جفت ‌ارزهای رایج را در ابتدا و دسته‌بندی جفت ‌ارزهای اصلی (Fx majors) و جفت ‌ارزهای فرعی (Fx minors) را در بخش پایینی خواهید دید.
ابزارهای تحلیلی در متاتریدر
همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، بهتر است تحلیل اصلی خود را روی سایت تحلیلی تریدینگ ویو انجام دهید، اما گاهی نیاز است در محیط متاتریدر نیز تحلیلی را انجام دهید که برای این کار به ابزار تحلیلی مانند خط روند، کانال و دیگر ابزارها نیاز خواهید داشت. در این بخش چگونگی دسترسی به این ابزار را برای شما شرح خواهیم داد.
همان‌طور که در تصویر می‌بینید، از نوار ابزار موجود در بالای صفحه می‌توانید به این ابزار دسترسی داشته باشید البته ابزارهای موجود در پلتفرم Meta Trader محدود به این چند ابزار نمی‌شوند و شما باز هم مانند دیگر بخش‌های نوار ابزار می‌توانید روی بخش موردنظر کلیک‌ راست کرده و از منویی که باز می‌شود، گزینه Customize را انتخاب کنید.

همان‌طور که در تصویر می‌بینید، دو ستون Available و Selected وجود دارند که به‌ترتیب مربوط به آیتم‌های غیرفعال و فعال در متاتریدر هستند. اگر بخواهید یک آیتم را فعال کنید، باید روی آن (از آیتم‌های موجود در ستون Available) کلیک کنید و سپس گزینه Insert در بین دو ستون را انتخاب کنید.
در صورتی که بخواهید آیتم‌ها را مرتب کنید، می‌توانید از دکمه‌های Down و Up برای بالا و پایین‌بردن آیتم‌ها استفاده کنید و از خط حائل که یکی از موارد ستون Available است نیز استفاده کنید تا به این ترتیب آیتم‌هایی را که اضافه می‌کنید، دسته‌بندی کنید. درنهایت نیز با کلیک روی گزینه Close کار به پایان می‌رسد.

تنظیم نمودار
اولین چیزی که پس از مشاهده نمودار قیمتی توجه همه را جلب می‌کند، خطوط عمودی و افقی روی آن است که برای همه خوشایند نیست. اگر بخواهید این خطوط را از روی نمودار حذف کنید، کافی است روی نمودار مربوط کلیک‌ راست کنید و سپس از منوی پدیدارشده گزینه Grid را انتخاب کنید. برای فعال‌سازی خطوط نیز باید همین مسیر را پیش بروید.
از همین مسیر نیز می‌توانید میله‌های حجم را در پایین نمودار قیمتی فعال یا غیرفعال کنید، اما بخش دیگری که برای شخصی‌سازی نمودار خیلی مهم بوده Properties است که به شما اجازه می‌دهد رنگ نمودار و موارد دیگر را تغییر دهید.

با کلیک روی گزینه Properties با چنین صفحه‌ای مواجه خواهید شد. در پنجره بازشده شما می‌توانید رنگ پس‌زمینه، رنگ متون و قیمت‌ها، رنگ و حاشیه کندل‌ها، حجم و Grid را تغییر دهید. درنهایت با کلیک روی گزینه Ok تغییرات ثبت‌شده و روی نمودار قیمتی شما مشاهده می‌شود.
اگر روی تب Common کلیک کنید نیز می‌توانید مواردی مانند حجم یا Grid را به نمودار اضافه یا حذف کنید؛ البته شما با کلیک روی تب Charts از نوار بالای صفحه نیز به این بخش دسترسی دارید.

Profile
در بخش Profile می‌توانید جفت‌ ارزهای موجود را براساس پیش‌فرض، براساس یورو (EUR)، پوند (British Pound) یا فرانک سوئیس (Swiss Franc) مشاهده کنید؛ به عبارت دیگر زمانی که شما یورو را انتخاب کنید، نمودار قیمتی جفت‌ ارزهایی را که یک طرف آن‌ها یورو باشد، در صفحه اصلی خواهید دید.
Market Watch
در بخش Market Watch نیز لیستی از جفت‌ ارزها به نمایش درمی‌آید و شما می‌توانید بنا به نیاز خود تغییراتی را در این بخش به وجود آورید؛ برای مثال با کلیک روی این بخش و سپس انتخاب Spread می‌توانید آن را فعال یا غیرفعال کنید. با فعال‌کردن گزینه Spread، تفاوت قیمت پیشنهادی خریدار و فروشنده در ستونی قرار خواهند گرفت. همچنین اگر بخواهید یک معامله باز کنید، می‌توانید با کلیک روی New Order یک معامله جدید باز کنید. در آینده چگونگی باز و بسته‌کردن معاملات در پلتفرم متاتریدر را به‌‌طور کامل شرح خواهیم داد.
با کلیک روی آیکون مشخص‌شده با عنوان ۱ می‌توانید لیست دارایی‌ها را مشاهده یا حذف کنید. همچنین اگر روی آیکون ستاره‌دار که با عنوان ۲ مشخص شده است، کلیک کنید، می‌توانید کل دارایی‌های موجود در لیست را بدون نیاز به اسکرول‌کردن ببینید. درواقع این بخش با کلیک روی آیکون گفته‌شده به اندازه دارایی‌های موجود در لیست بلند می‌شود.
و البته در صورتی که بخواهید نمودار قیمتی یکی از جفت‌ ارزها را در صفحه نمایش ببینید، می‌توانید پس از کلیک ‌راست روی جفت ‌ارز موردنظر، روی گزینه Chart Window کلیک کنید. همین‌طور با کلیک روی گزینه Grid می‌توانید نمودار قیمتی را با خط‌چین یا بدون آن تماشا کنید.
شما همچنین می‌توانید با کلیک روی لبه‌های این بخش و درگ‌کردن آن‌ها طول و عرض این قسمت را تغییر دهید.
اضافه‌کردن نماد جدید به Market Watch
برای آنکه بتوانید یک نماد را در بین دارایی‌های واچ‌لیست خود مشاهده کنید، باید ابتدا روی تب View کلیک کنید و سپس از زیرمنویی که برای شما باز می‌شود، گزینه Symbols را انتخاب کنید.

ر این پنجره دسته‌بندی دارایی‌های مختلف را می‌بینید؛ برای مثال جفت‌ ارزهای اصلی و فرعی بازار فارکس یا حتی ارزهای دیجیتال. به این ترتیب شما برای داشتن هرکدام از دارایی‌ها باید ابتدا روی علامت + در کنار دسته‌بندی خاص همان دارایی (مثلاً Cryptocurrency یا FX major) کلیک کنید.

در این مرحله از زیرمجموعه همان دسته، دارایی موردنظر خود (مثلاً EUR/USD یا BITCOIN) را پیدا کرده و دو بار روی آن کلیک کنید (دابل کلیک). با این کار علامت خاکستری در کنار دارایی به رنگ زرد تغییر می‌کند؛ یعنی دارایی به لیست Market Watch‌ شما اضافه شده است. درنهایت باید روی گزینه Close کلیک کنید تا به صفحه اصلی پلتفرم برگردید.

البته جز فرایندی که پیش از این توضیح داده شد، شما می‌توانید با اسکرول در بخش Market Watch و سپس دابل کلیک روی فضای خالی بعد از آخرین دارایی، در کادری که برای شما باز می‌شود، نام جفت‌ ارز یا هر دارایی دیگر را تایپ کرده و با کلیک روی آن دارایی جدید را به واچ‌لیست خود اضافه کنید.
Navigator
در قسمت Navigator که در پایین صفحه قرار دارد، شما می‌توانید به بخش‌های مختلف دسترسی داشته باشید؛ برای مثال اگر شما چند حساب معاملاتی داشته باشید، از این بخش می‌توانید میان حساب‌های مختلف خود جابه‌جا شوید. برای این کار باید بخش Accounts را در Navigator انتخاب کرده و سپس روی علامت + در کنار عبارت Accounts کلیک کنید. با این کار تمام حساب‌های خود را مشاهده خواهید کرد و با کلیک روی هرکدام می‌توانید به حساب موردنظر دسترسی داشته باشید.
اما در صورتی که بخش Navigator را در صفحه نرم‌افزار خود نداشتید، می‌توانید به‌راحتی و با کلیک روی تب View از نوار بالای صفحه و سپس انتخاب Navigator از زیرمنوی بازشده به آن دسترسی داشته باشید. نه‌تنها Navigator بلکه هر بخش دیگر را می‌توانید از تب View به صفحه اضافه کنید.

در دیگر بخش‌ها نیز می‌توانید به اندیکاتورها (Indicator)، اکسپرت‌ها (Expert Advisors) یا کدهایی (Script) که خودتان نوشته‌اید، دسترسی داشته باشید. اگر اندیکاتور یا هر آیتم دیگری را به پلتفرم متاتریدر اضافه کردید، اما نتوانستید آن را پیدا کنید، می‌توانید با کلیک ‌راست روی بخش مربوط و سپس انتخاب گزینه Refresh آن را پیدا کنید.
Terminal
بخش Terminal یکی از مهم‌ترین بخش‌های متاتریدر است؛ چراکه شما می‌توانید از این بخش معاملات و عملکرد خود در بازار را مشاهده کنید و با بررسی آن‌ها نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کرده و از آن‌ها در جهت بهبود روند معاملاتی خود استفاده کنید.
برای دسترسی به بخش Terminal باید روی آیکون آن که مانند پنجره در سیستم‌ عامل ویندوز است، کلیک کنید. باز هم اگر این بخش در صفحه اصلی Meta Trader مشاهده نشد، می‌توانید به‌راحتی و با کلیک روی تب View و سپس انتخاب گزینه Terminal از زیرمنوی بازشده، این بخش را نیز به صفحه اضافه کنید.

erminal در نرم‌افزار متاتریدر بخش‌های مختلفی دارد که در انجام تحلیل و معامله به شما کمک می‌کنند؛ برای مثال با مطالعه اخبار از بخش News یا خرید ابزار مختلف از بخش بازار و همچنین مطالعه مقالات از بخش Article می‌توانید بسیار آگاهانه معامله کنید، اما مهم‌ترین بخش‌هایی که هرکسی باید از آن‌ها استفاده کند، بخش Trade، Exposure و Account History است.
در بخش Trade شما می‌توانید معاملات باز خود را مشاهده کنید. همان‌طور که در تصویر هم می‌بینید، ما یک معامله باز روی بیت کوین (در ستون Symbol مشخص شده است) داریم که هنوز به حد سود یا حد ضرر خود نرسیده است.

در بخش Exposure سبدی از معاملات باز خود را می‌توانید به‌صورت عددی و گراف مشاهده کنید. اینکه چه میزان از معاملات باز شما را کدام ارزها و دارایی‌ها تشکیل داده‌اند نیز به‌صورت اعداد و ارقام و هم به‌صورت گراف برای شما آورده شده است. همان‌طور که در تصویر می‌بینید، بخش عمده معاملات ما را دلار آمریکا و بخش کمی از آن را یورو تشکیل داده است.
اما اگر روی تب Account History در پایین صفحه کلیک کنیم، معاملاتی را مشاهده خواهیم کرد که با سود یا ضرر بسته شده‌اند. بررسی این بخش می‌تواند اطلاعات جامعی از عملکرد شما بدهد. همچنین امکان دریافت گزارش از این بخش وجود دارد تا به این ترتیب بتوانید با بررسی تمام داده‌ها تغییرات لازم را در استراتژی خود اجرا کنید.
برای این کار روی همین بخش (Account History) کلیک ‌راست کرده و از منویی که باز می‌شود، یکی از گزینه‌های Save as report یا Save as detailed report را انتخاب کنید. با این کار گزارشی ساده یا با جزئیات از عملکرد معاملاتی خود به دست خواهید آورد. امکان مشاهده تاریخچه معاملات و دریافت آن برای بازه‌های زمانی مختلف است برای کاربران وجود دارد.
برای مثال اگر روی بخش Account History کلیک ‌راست کرده و بازه Last 3 months را انتخاب کنید، تاریخچه‌ای از معاملات خود در سه ماه گذشته را خواهید دید که می‌توانید با انتخاب Save As Report از آن‌ها گزارش بگیرید. Last month به ماه گذشته، All History از ابتدای فعالیت و Custom Period دوره زمانی موردنظر شما را در بر می‌گیرد.

همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، معاملات بسته‌شده (به سود یا ضرر رسیده، Closed Transactions)، معاملات باز (Open Trades) و معاملات معلق (Working Orders) در بخش‌های جداگانه نمایش داده شده‌اند. همچنین خلاصه‌ای از معاملات را در بخش Summary می‌بینید که اطلاعات زیادی از معاملات شما به‌صورت خلاصه جمع‌آوری شده و در این بخش قرار گرفته است.
در بخش Details نیز گرافی را مشاهده خواهید کرد که روند معاملاتی شما را به‌صورت نمودار به نمایش گذاشته است. از آنجا که ما تنها یک معامله با ضرر بسته‌شده داشتیم، این گراف یک خط نزولی بوده است، اما شما با فعالیت زیاد و با معاملات بیشتر می‌توانید روند معاملاتی خود را مشاهده کنید.
به زبان ساده می‌توان گفت زمانی که این بخش یک روند صعودی بگیرد، به این معناست که شما آمادگی لازم برای تبدیل حساب دمو به حساب حقیقی را دارید و در غیر این صورت بهتر است بیشتر تمرین کنید.

 
بازکردن نمودارهای قیمتی مختلف
برای این کار می‌توانید دارایی موردنظر یعنی جفت ‌ارز یا هر دارایی دیگر را از بخش Market Watch به صفحه نمودار درگ کنید یا با کلیک ‌راست روی جفت‌ ارز موردنظر در بخش Market Watch و سپس انتخاب گزینه Chart Window نمودار قیمتی دارایی موردنظر را در صفحه اصلی ببینید.
اگر یکی از دارایی‌ها در بخش Market Watch نباشد نیز می‌توانید براساس آنچه در بخش اضافه‌کردن نماد جدید به Market Watch بیان شد، نماد یا جفت ‌ارز موردنظر خود را به این بخش اضافه کنید.

بازکردن معامله در متاتریدر

اصلی‌ترین کاربرد نرم‌افزار متاتریدر را می‌توان باز و بسته‌کردن معاملات دانست. انجام تحلیل، مطالعه اخبار و مقالات و… هرکدام پلتفرم‌های بهتری نیز دارند؛ برای مثال می‌توانید بهترین تحلیل‌های تکنیکال را در سایت تحلیلی تریدینگ ویو (Trading View) داشته باشید و نیازی به استفاده از ابزار در متاتریدر ندارید.
با این حال ابزار تحلیلی نیز در این پلتفرم قرار گرفته است، اما برای باز و بسته‌کردن معاملات در Meta Trader می‌توانید از چند راه به هدف خود برسید که در ادامه بررسی خواهیم کرد. یکی از راه‌ها برای بازکردن یک معامله استفاده از بخش Market Watch است که پیش از این توضیح دادیم.
برای اینکه از این بخش معامله‌ای را باز کنید، باید ابتدا یکی از جفت ‌ارزها یا هر دارایی دیگری را انتخاب کرده و روی آن راست‌ کلیک کنید و سپس از منویی که برای شما باز می‌شود، New Order را که اولین گزینه است، انتخاب کنید.

راه دوم آن است که پس از بازکردن نمودار قیمتی جفت ‌ارز روی آن کلیک‌ راست کرده و از منوی بازشده Trading و سپس New Order را انتخاب کنید. همان‌طور که در تصویر هم می‌بینید، یک کلید میان‌بر نیز برای بازکردن یک معامله وجود دارد و آن فشردن دکمه F9 از روی کیبورد است.
و اما
چهارمین روش برای بازکردن معامله در متاتریدر این است که روی تب New Order از نوار بالای صفحه کلیک کنیم.
پنجمین راه نیز استفاده از تب Tools است که پیش از این به آن اشاره کردیم. با طی تمام مسیرهایی که گفته شد، شما با پنجره‌ای مواجه خواهید شد که امکان واردکردن مقادیر برای معامله خرید یا فروش را مهیا می‌کند؛ برای مثال در این تصویر شما می‌توانید از بخش Symbol دارایی موردنظر خود برای انجام معامله را انتخاب کنید.

راه دیگری که امکان بازکردن یک معامله در متاتریدر را برای شما فراهم می‌کند، کلیک روی علامت مثلث کوچک در بالا و سمت چپ نمودار قیمتی است. با این کار کادری آبی یا قرمز برای شما باز خواهد شد که امکان بازکردن معامله البته تنها به‌صورت ثبت سفارش قیمت لحظه‌ای بازار، برای شما فراهم می‌کند. کافی است که حجم معامله را انتخاب و روی Sell یا Buy کلیک کنید.

پس از آنکه متوجه شدید از چه مسیرهایی می‌توانید معاملاتی را باز کنید، حالا وقت آن رسیده است که با پنجره بازشده برای انجام معامله هم آشنا شوید.
انواع ثبت سفارش در متاتریدر
شما می‌توانید سفارش‌ها و معاملات خود را به دو روش در Meta Trader ثبت کنید که در ادامه هر دو روش را بررسی خواهیم کرد:

در این روش معامله شما بلافاصله پس از ثبت سفارش و با قیمت لحظه‌ای بازار انجام می‌شود. برای انجام یک معامله به این صورت باید ابتدا یکی از مسیرهای بازکردن معامله را که پیش از این توضیح داده شد، طی کنید و سپس با بازشدن این پنجره اطلاعات لازم را وارد کنید.
اولین بخش مربوط به دارایی است که قصد انجام معامله روی آن را دارید. با کلیک روی این بخش می‌توانید دارایی موردنظر خود را که در حال حاضر بیت کوین است، تغییر دهید. بخش دوم مربوط به حجمی است که قرار است معاملات در آن انجام دهید.
توجه داشته باشید که این بخش را به‌دقت و با توجه به دارایی خود انتخاب کنید؛ چراکه درصورت انتخاب نادرست آن، سرمایه شما در معرض لیکوئیدشدن یا کال مارجین قرار خواهد گرفت.
در بخش بعد باید حد سود (Take Profit) و حد ضرر (Stop Loss) را وارد کنید. انتخاب این موارد نیز تأثیر بسزایی بر برآیند سود شما خواهد داشت؛ برای مثال اگر حد ضرر خود را تنها با هدف بسته‌نشدن معامله خیلی بزرگ انتخاب کنید، احتمال کال مارجین شدن شما یا از دست رفتن بخش زیادی از سرمایه‌تان وجود خواهد داشت.
همچنین اگر با هدف کسب سود بیشتر حد سود را بالاتر یا پایین‌تر (در معاملات فروش) از حد معقول قرار دهید، ممکن است قیمت به نزدیک حد سود شما برسد، ولی آن را لمس نکند که در این صورت نیز از سود جا خواهید ماند؛ پس این دو بخش را آگاهانه و البته با توجه به اسپرد وارد کنید.
در قسمت Type نیز باید نوع معامله خود را انتخاب کنید که با توجه به اینکه ما قصد داریم معامله‌ای را با قیمت لحظه‌ای بازار داشته باشیم، Market Execution را انتخاب می‌کنیم.
درنهایت نیز با توجه به اینکه معامله ما یک معامله خرید یا فروش است، گزینه موردنظر خود یعنی Buy by Market و یا Sell by Market را انتخاب می‌کنیم.

Pending Order
روش دیگری برای ثبت سفارش وجود دارد که در آن معامله در لحظه انجام نمی‌شود و برای انجام معامله لازم است که شرایط خاصی محقق شود. در ادامه این روش ثبت سفارش و انواع مختلف آن را بررسی می‌کنیم.
بخش‌های ابتدایی یعنی انتخاب دارایی برای انجام معامله از بخش اول، انتخاب حجم مناسب برای انجام معامله از بخش دوم، تعیین حد سود و حد ضرر از بخش سوم همچون آنچه برای روش ثبت سفارش Market Execution گفته شد، انجام می‌شود.
بخش بعدی که مربوط به انتخاب نوع سفارش است، باید روی Pending Order تنظیم شود. با این کار در بخش Pending Order، چهار نوع روش ثبت سفارش برای ما وجود خواهد داشت.

شرایطی را در نظر بگیرید که شما برای خرید یک دارایی انتظار دارید که قیمت آن کاهش پیدا کند و سپس آن را خریداری کنید. در چنین حالتی شما به یک معامله Buy Limit نیاز خواهید داشت؛ برای مثال در تصویر زیر می‌توانید منتظر باشید قیمت به سطح حمایت سفیدرنگ برسد و سپس معامله خرید باز کنید یا در همین لحظه یک سفارش از نوع Pending و زیرمجموعه Buy Limit باز کنید که پس از کاهش قیمت سفارش خرید شما فعال شود.

در معاملات Sell Limit منتظر هستید قیمت دارایی افزایش پیدا کند و سپس آن دارایی را به فروش برسانید؛ برای مثال همان‌طور که در تصویر پایین می‌بینید، ما می‌توانیم منتظر باشیم که قیمت دارایی به یکی از مقاومت‌ها برسد و سپس معامله فروش با قیمت لحظه‌ای بازار را باز کنیم.
با توجه به امکاناتی که متاتریدر در اختیار ما گذاشته است، امکان این فراهم است که با تحلیل و پیش از رسیدن قیمت به محدوده موردنظر سفارش فروش را ثبت کرد. در حالت Pending از نوع Sell Limit ما در لحظه سفارشی را برای زمانی که قیمت به مقاومت که با رنگ سفید مشخص شده است، تنظیم می‌کنیم.
در این حالت با افزایش قیمت سفارش ما فعال شده و معامله فروش ما در صورتی که تحلیل ما به‌درستی انجام شده باشد، یعنی با رسیدن به محدوده سفیدرنگ، افت قیمت را داشته باشیم به سود می‌رسد.

گاهی پیش می‌آید که براساس شرایط موجود در بازار شما تحلیل می‌کنید که مقاومت جفت ‌ارز شکسته شده و دارایی به صعود خود ادامه خواهد داد. در چنین شرایطی شما می‌توانید یک سفارش Pending از نوع Buy Stop تنظیم کنید تا با رسیدن قیمت به Stop سفارش شما فعال شود. تا زمانی که قیمت به محدوده‌ای که مشخص کرده‌اید، نرسد سفارش شما همچنان در حال انتظار (Pending) خواهد بود.

در مقابل Buy Stop حالتی را دارید که قیمت در حال نزدیک‌شدن به حمایت است و شما با توجه به شرایط کلی بازار و وضعیت دارایی موردنظر چنین تحلیل کرده‌اید که قیمت از محدوده حمایتی نیز گذشته و بیشتر افت می‌کند.
در چنین شرایطی می‌توانید با قراردادن یک سفارش Pending از نوع Sell Limit معامله فروشی را در صورت تحقق شرایط یعنی رسیدن و گذر از حمایت داشته باشید؛ به عبارت ساده شما می‌خواهید معامله‌ای را در صورتی که قیمت حمایت خود را از دست داد، باز کنید.
برای مثال در تصویر زیر که روند نزولی شده، شما ممکن است تحلیل کرده باشید که با رسیدن قیمت به حمایت برای روند تغییر نکرده و به روند نزولی خود ادامه خواهد داد. با قراردادن یک سفارش Sell Stop می‌توانید معامله‌ای را در قیمت موردنظر داشته باشید.

در تمام معاملات Pending یعنی Buy Limit، Buy Stop، Sell Limit و Sell Stop، در کادر At Price باید قیمتی را وارد کنید که می‌خواهید معامله در آن انجام شود. همچنین شما می‌توانید ساعت و تاریخ انقضایی برای بخش Expiry در نظر بگیرید؛ به این ترتیب در شرایطی که به زمان گفته‌شده در این بخش برسید، اما شرایط معامله که پیش از این تعیین کرده بودید محقق نشده باشد، سفارش باطل شود.
درنهایت نیز با تنظیم تمام موارد باید روی گزینه Place کلیک کنید تا سفارش شما ثبت شود. به‌طورکلی زمانی که انتظار تغییر روند باشد، از روش سفارش‌گذاری Limit و زمانی که انتظار ادامه روند باشد، از نوع سفارش‌گذاری Stop استفاده می‌شود.

همان‌طور که پیش از این نیز در بخش Trade از Terminal توضیح دادیم، معاملات باز شما در بخش Trade نمایش داده می‌شوند. البته معاملاتی که در وضعیت انتظار (Pending) هستند نیز در همین بخش قرار می‌گیرند. در این بخش ستون اول به شناسه معامله یا سفارش شما مربوط است.
در ستون زمان (Time) تاریخ و ساعتی که سفارش ثبت شده، آمده است و ستون Type مشخص می‌کند سفارش معامله خرید است یا فروش (Sell/Buy). در ستون بعدی یعنی Size حجمی که در زمان ثبت سفارش انتخاب کرده بودید مشخص شده است و در ستون Symbol نیز می‌توانید جفت ‌ارز یا هر دارایی دیگری که معامله خود را روی آن باز کرده‌اید، مشاهده کنید.
اولین Price قیمتی را مشخص می‌کند که سفارش در آن ثبت شده است. S/L نشان‌دهنده حد ضرر (Stop Loss) و T/P نشان‌دهنده حد سود (Take Profit) است. دومین Price نیز به قیمت لحظه‌ای جفت ارز یا دارایی به‌طورکلی اشاره می‌کند.
Commission به کمسیونی گفته می‌شود که برای این معامله از شما گرفته می‌شود و Swap نرخ بهره‌ای را مشخص می‌کند که به‌دلیل بازبودن یک معامله در طول شب به معامله‌گر داده می‌شود یا از او کسر می‌شود. شما هنگام ایجاد حساب کاربری می‌توانید این بخش را غیرفعال کنید. بسیاری از مسلمانان به‌دلیل اعتقاد اسلامی خود این بخش را در هنگام ثبت‌نام در بروکر غیرفعال می‌کنند. درنهایت Profit به برآیند سود و ضرر شما از معاملات بازی که دارید اشاره می‌کند.
برخی مفاهیم ضروری برای درک وضعیت مالی

سرمایه شما را بدون احتساب سود و زیان‌های معاملات بازی که دارید نشان می‌دهد.

دارایی شما را با احتساب سود و ضرری که در معاملات باز خود به دست می‌آورید نشان می‌دهد؛ برای مثال اگر پیش از بازکردن معامله، دارایی شما ۵۰۰ دلار باشد و طی معاملات بازی که دارید ۱۲ دلار سود کسب کرده باشید، در آن لحظه مبلغ Equity شما ۵۱۲ دلار خواهد بود که با توجه به اینکه معامله باز است این مقدار می‌تواند تغییر کند.

بخشی از سرمایه که به‌عنوان وثیقه برای معاملات درگیر شده است.

به بخشی از دارایی شما مربوط است که آزاد است و شما امکان انجام معامله با آن را دارید. با توجه به میزان سود و ضرری که در معاملات کسب می‌کنید، این مبلغ می‌تواند کاهش یا افزایش داشته باشد.

سطح مارجین در هر بروکر مشخص شده است؛ برای مثال ممکن است بروکری سطح مارجین خود را ۱۰۰۰ قرار دهد؛ به این ترتیب با رسیدن سطح مارجین شما به رقم ۱۰۰۰، لیکوئید یا کال مارجین خواهید شد و تمام معاملات شما با ضرر بسته خواهند شد. این رقم نیز همیشه و با توجه به وضعیت معاملات باز شما در تغییر است.

 
سیو سود در متاتریدر
گاهی معاملات ما در سود هستند و ما احتمال می‌دهیم این روند سودده ادامه‌دار باشد؛ درنتیجه قصد بستن معامله خود را نداریم؛ با این حال برای آنکه سود خود را از دست ندهیم، سود به‌دست‌آمده را سیو یا ذخیره می‌کنیم. برای این کار در متاتریدر زمانی که یک معامله را باز کرده‌اید، به بخش Terminal و تب Trade بروید و روی معامله‌ای که قصد سیو سود آن را دارید، کلیک ‌راست می‌کنیم و از منویی که باز می‌شود، گزینه Modify or Delete Order را انتخاب می‌کنیم.
با این کار پنجره‌ای برای ما باز می‌شود که می‌توانیم در آن حجم معاملات را تغییر دهیم؛ برای مثال اگر حجم خود را ۰.۰۴ انتخاب کرده‌اید، می‌توانید آن را به ۰.۰۲ تغییر دهید.

برای این کار در پنجره‌ای که باز می‌شود، ابتدا باید نوع معامله را از بخش Type از Modify Order به Market Execution تغییر دهید و سپس در بخش Volume حجم معامله را به نصف یا هر مقدار دیگری که مدنظر دارید، کاهش دهید. درنهایت روی گزینه Close که اطلاعات معامله را نیز در خود جای داده است و در تصویر مشخص شده است کلیک کنید.
با این کار نیم یا هر بخش که مشخص کرده‌اید از حجم معامله شما در لحظه آزاد شده و سود به‌دست‌آمده از آن معامله برای شما تثبیت خواهد شد. درواقع سود تحقق‌نیافته به سود تحقق‌یافته تبدیل می‌شود. در بخش Trade نیز مشاهده خواهید کرد که حجم معامله با توجه به میزانی که کاهش داده بودید، تنظیم شده است؛ برای مثال اگر حجم معامله شما ۰.۰۴ باشد و ۰.۰۱ آن را آزاد کرده باشید، حال در بخش معاملات باز در بخش Trdade معامله‌ای با حجم ۰.۰۳ خواهید داشت.

تغییر حد سود و حد ضرر در معاملات باز
ممکن است شما پس از بازکردن معامله و پیش‌آمدن خبر یا هرگونه تغییر در روند بازار تصمیم بگیرید حد سود یا حد ضرر خود را تغییر دهید. این کار را می‌توانید از دو مسیر انجام دهید. می‌توانید با کلیک ‌راست روی یکی از معاملات بازی که دارید و سپس انتخاب گزینه Modify or Delete Order به صفحه جدیدی هدایت شوید که امکان تغییر حد سود و ضرر را برای شما فراهم کرده است.

با کلیک روی گزینه Modify or Delete Order در مرحله پیش چنین پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که می‌توانید در کادرهای مربوط به حد ضرر (Stop Loss) و حد سود (Take Profit) که در تصویر هم مشخص شده است، این مقادیر را بنا به خواست خود تغییر دهید و درنهایت روی گزینه قرمزرنگ Modify کلیک کنید.

راه دیگری که برای تغییر حد سود و حد ضرر وجود دارد، کمک‌گرفتن از نمودار قیمتی همان دارایی است که معامله باز در آن دارید و قصد تغییر حد سود و ضرر آن را دارید؛ برای مثال فرض کنید معامله‌ای باز روی EUR/USD دارید و قصد دارید حد سود و ضرر آن را تغییر دهید. برای این کار نمودار قیمتی جفت ‌ارز EUR/USD را باز کرده و خط‌چین‌های موجود روی نمودار را با کلیک‌کردن و سپس درگ‌کردن جابه‌جا کنید تا به رقم موردنظر برسید. TP نشان‌دهنده حد سود و SL نشان‌دهنده حد ضرر است.

یکی از کاربردهای تغییر حد سود و ضرر برای ریسک ‌فری‌کردن معاملات است؛ به این ترتیب که شما با بازکردن یک معامله، زمانی که در مسیر سود قرار می‌گیرید، می‌توانید حد ضرر را حداقل به نقطه ورود خود البته با احتساب اسپرد برسانید.
با این کار در بدترین حالت هیچ سودی نمی‌کنید، اما نکته مثبت این است که ضرری نیز متحمل نمی‌شوید. این کار را برای حد سود نیز می‌توانید انجام دهید. اگر حد سود خود را پایین گذاشته‌اید، می‌توانید درصورت رسیدن به سود و امید به ادامه روند حد سود را نیز بالاتر ببرید که میزان سود شما نیز افزایش یابد.
بستن معامله در متاتریدر
زمانی که شما معامله‌ای را باز می‌کنید، بهتر است حد سود و ضرر آن را نیز مشخص کنید با این کار مدیریت سرمایه رعایت شده و سرمایه شما در معرض خطر قرار نخواهد گرفت. اگر این دو رقم، یعنی حد سود و ضرر را هنگام بازکردن معامله تنظیم کنید، با رسیدن ارزش جفت ‌ارز به یکی از دو رقم (حد سود یا حد ضرر) معامله به‌صورت خودکار بسته خواهد شد.
گاهی بنا به شرایطی ممکن است تصمیم بگیرید حد سود و ضرر را هنگام بازکردن معامله تنظیم نکنید یا پیش از رسیدن معامله به حد سود یا ضرر آن را ببندید. در چنین حالاتی می‌توانید روی معامله بازی که دارید، راست کلیک کرده و از منوی بازشده گزینه Close Order را انتخاب کنید. همچنین با کلیک روی علامت ضرب در انتهای هر معامله باز می‌توانید آن را ببندید.

آموزش کار با متاتریدر در موبایل
در این بخش قصد داریم کار با اپلیکیشن Meta trader را به شما آموزش دهیم. بهتر است هنگام فعالیت در بازارهای مالی از کامپیوتر که صفحه بزرگ‌تری دارد و کنترل آن راحت‌تر است، استفاده کنید؛ با این حال برای مدیریت معاملات خود می‌توانید در هر مکان و تنها با داشتن گوشی تلفن همراه هوشمند و دسترسی به اینترنت معاملات خود را مدیریت کنید.
در صورتی که قصد استفاده از اپلیکیشن Meta Trader را داشته باشید، می‌توانید به‌راحتی آن را از بروکر خود یا مارکت مخصوص به گوشی خود (Play Store برای اندروید و App Store برای اپل) دریافت کرده و روی گوشی تلفن همراه خود نصب کنید.
پس از نصب حالا نوبت واردکردن حساب معاملاتی به متاتریدر است. برای این کار پس از بازکردن برنامه باید روی علامت سه خط موجود در بالا سمت چپ تصویر کلیک کنید.

در این صفحه کافی است روی لینک Manage Accounts کلیک کنید تا بتوانید حساب‌های مختلف خود در اپلیکیشن را مدیریت کنید. شما به‌عنوان کاربر می‌توانید انواع حساب را در بروکرهای مختلف داشته باشید که با مراجعه به این بخش می‌توانید مدیریت حساب‌های مختلف خود را در دست بگیرید.

در این مرحله نیز می‌توانید با کلیک روی علامت + که در تصویر هم مشخص شده است، حساب کاربری را به متاتریدر اضافه کنید. روی علامت + موجود در نوار بالای صفحه کلیک کنید تا بتوانید مشخصات حساب را وارد کنید.

در این مرحله نیز می‌توانید نوع حساب خود را تعیین کنید. آیا شما قصد بازکردن یک حساب آزمایشی (Demo) را دارید یا یک حساب حقیقی؟ اگر بخواهید یک حساب آزمایشی را به متاتریدر اضافه کنید، بخش اول یعنی Open a Demo Account را انتخاب کنید، اما در صورتی که یک حساب معاملاتی حقیقی داشته باشید، باید بخش دوم یعنی Login to an existing account را انتخاب کنید.

پس از انتخاب نوع حساب، حالا باید در پنجره جدیدی که برای شما باز می‌شود، اطلاعات خود را وارد کنید. ما قصد بازکردن یک حساب آزمایشی را داشتیم؛ بنابراین علاوه بر اطلاعات شخصی در بخش بالایی لوریج و مبلغ واریز که می‌خواهید معاملات آزمایشی خود را با آن شروع کنید، در این بخش تنظیم می‌شوند. درنهایت با واردکردن اطلاعات روی گزینه Create Account در پایین صفحه کلیک کنید.

کار ایجاد حساب به پایان رسید. بلافاصله پس از ایجاد حساب، لیستی از جفت ‌ارزها برای شما به نمایش درمی‌آیند که با ضربه‌زدن روی یکی از آن‌ها، منویی برای شما باز خواهد شد. با انتخاب New Order یعنی اولین گزینه امکان بازکردن معامله روی همان جفت‌ ارزی که ضربه زده بودید (لمس کرده بودید) فراهم خواهد شد.

۱- با انتخاب New Order در مرحله پیش حالا صفحه جدیدی پیش روی شما قرار می‌گیرد که می‌توانید اطلاعات سفارش یا معامله خود را در آن وارد کنید. با کلیک روی Market Execution می‌توانید نوع سفارش را انتخاب کنید که در بخش بعد توضیح خواهیم داد.
۲- بخش دوم حجم معامله را مشخص می‌کند. با دو بار کلیک‌کردن روی این بخش یا کلیک روی ارقام موجود در چپ و راست بخش مرکزی برای تغییر تدریجی حجم می‌توانید رقم موردنظر برای حجم معامله خود را انتخاب کنید.
۳- این قسمت نیز قیمت تقاضا و فروش یعنی همان Ask و Bid را مشخص کرده است. رقم سمت چپ مبلغ فروشندگان یعنی Bid و رقم سمت راست قیمت خریداران یعنی Ask را مشخص کرده است.
۴- بخش بعدی نیز حد سود و حد ضرر را نشان می‌دهد. درواقع زمانی که شما نمودار قیمتی یک جفت ‌ارز را تحلیل می‌کنید، بهتر است حد سود و حد ضرر (Take Profit / Stop Loss) را نیز تعیین کنید و در این بخش‌ها قرار دهید.
۵- درنهایت نیز با توجه به تحلیل خود روی گزینه Buy به معنای خرید یا Sell به معنای فروش کلیک کنید.

با کلیک روی Market Execution گزینه‌های دیگری نیز برای شما نمایان می‌شود که می‌توانید بنا به استراتژی خود مناسب‌ترین نوع ثبت سفارش را انتخاب کنید. شرح تمام این موارد در بخش توضیحات و آموزش متاتریدر نسخه کامپیوتر آمده است که درصورت نیاز می‌توانید به بخش انواع سفارش‌ها مراجعه کنید.
در اینجا تنها به این بسنده می‌کنیم که Market Execution مربوط به انجام معامله با قیمت لحظه‌ای بازار است؛ درحالی‌که اگر دیگر موارد یعنی Sell Stop، Buy Stop، Sell Limit یا Buy Limit را انتخاب کنید، سفارش شما در حالت انتظار باقی می‌ماند تا زمانی که شرایطی که در طی ثبت سفارش تنظیم کرده‌اید، برای انجام معامله شما محقق شود.

با کلیک روی تب Chart از پایین صفحه به نمودار قیمتی دارایی موردنظر منتقل می‌شوید. با کلیک روی علامت + در سمت راست و بالای صفحه می‌توانید یک معامله روی جفت ‌ارز یا هر دارایی که نمودار آن را باز کرده‌اید، انجام دهید. با کلیک روی آیکون ساعت می‌توانید نمودار قیمتی را در تایم ‌فریم‌های مختلف بررسی کنید.
اگر بخواهید دارایی دیگری را بررسی کنید، باید روی گزینه با نماد دلار کلیک کنید و زمانی که بخواهید اندیکاتوری را به نمودار اضافه کنید نیز باید روی آیکونی که شبیه حرف انگلیسی f است، کلیک کنید. درنهایت نیز اگر روی خطوط کراس عمودی و افقی کلیک کنید، می‌توانید موقعیت مکانی (قیمت در هر نقطه) را پیدا کنید.

با کلیک روی آیکون سوم از نوار پایین صفحه نیز می‌توانید دارایی‌های خود و وضعیت مالی‌تان را بررسی کنید. در اینجا چون ما هنوز هیچ فعالیتی نکرده‌ایم، تمام این موارد یکسان هستند، اما با گذر زمان و بازکردن معاملات و کسب سود یا متضررشدن این مقادیر نیز تغییر خواهند کرد.

با کلیک روی تب بعدی از پایین صفحه (آیکونی شبیه به پاکت بازشده) که در تصویر هم مشخص شده است، شما می‌توانید تاریخچه‌ای از وضعیت مالی خود را ببینید. در نوار بالای صفحه نیز می‌توانید با کلیک روی آیکون تقویم ‌مانند بازه زمانی برای بررسی تاریخچه مالی خود را انتخاب کنید.
در بخش بعد ترتیب قرارگیری موارد و در بخش Symbol نیز دارایی‌های موردنظر برای بررسی تاریخچه مالی انتخاب می‌شوند که معمولاً روی All Symbols به معنای تمام نمادها قرار می‌گیرد.

در بخش News می‌توانید اخبار اقتصادی و به‌طورکلی اخباری را که احتمالاً بر روند قیمت‌ها تأثیر می‌گذارند، مشاهده و درصورت تمایل مطالعه کنید. برای استفاده از بخش Inbox باید در MQL5 که شرکت تولیدکننده متاتریدر است، یک حساب کاربری ایجاد کنید؛ به این ترتیب می‌توانید با دیگر کاربران در ارتباط باشید.

تفاوت متاتریدر ۴ و ۵
اگر شما یک معامله‌گر در بازار فارکس هستید (دیگر بازارهایی که می‌توانند از متاتریدر به‌عنوان پلتفرم معاملاتی استفاده کنند) که به‌صورت دستی معاملاتی را ثبت می‌کنید، بهتر است از متاتریدر ۴ استفاده کنید. از تفاوت‌های میان Meta Trader 4 و ۵ می‌توان به تعداد بیشتر اندیکاتورها، بازه‌های زمانی بیشتر، تعداد بیشتر ابزارهای تحلیلی و موارد این‌چنینی در متاتریدر ۵ اشاره کرد.
ا وجود اینکه متاتریدر ۵ جدیدتر است، همچنان کاربران استفاده از متاتریدر ۴ را ترجیح می‌دهند؛ البته اگر شما معامله‌گری باشید که در روند معاملات خود از کدنویسی استفاده می‌کند، بهتر است از محیط Meta Trader 5 استفاده کنید؛ درنتیجه می‌توان گفت در حالت کلی تفاوت زادی در ظاهر دو نسخه دیده نمی‌شود و اینکه کدام نسخه برای شما مناسب‌تر است به استراتژی و روش کار شما بستگی دارد.
سخن پایانی
امروزه فعالیت در بازارهای مالی بسیار رایج شده است و افراد زیادی در سراسر جهان در تلاش برای کسب سود از این بازارها هستند. بسیاری نیز معامله‌گری و تریدکردن را به‌صورت شغل تمام‌ وقت خود انتخاب کرده‌اند و ساعات زیادی را پشت سیستم نشسته و به تحلیل و ترید می‌پردازند.
در چنین فضایی داشتن یک پلتفرم معاملاتی قوی می‌تواند کمک بزرگی برای معامله‌گران باشد. متاتریدر پلتفرمی است که بیشتر توسط فعالان بازار فارکس استفاده می‌شود، اما همان‌طور که در همین مقاله نیز به آن اشاره شد، امکان بازکردن معاملات روی ارزهای دیجیتال نیز روی بروکرها و پلتفرم متاتریدر تعبیه شده است.
البته نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که با وجود شباهت‌های موجود در میان بازارهای مالی، تفاوت‌هایی نیز میان آن‌ها وجود دارد؛ بنابراین اگر شما یک معامله‌گر موفق در بازار فارکس باشید، به این معنا نیست که شما حتماً در بازار ارزهای دیجیتال نیز به همان موفقیت خواهید بود.
برای اطمینان از موفقیت در بازار ارزها و استفاده از تمام موقعیت‌های موجود، هم برای معامله‌گران و هم کسانی که به‌تازگی شروع به فعالیت در بازارهای مالی کرده‌اند، شرکت در یک دوره آموزش رمز ارز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد؛ چراکه مفاهیم و موقعیت‌های کسب سود جدیدی در بازار ارزها وجود دارد که یک فعال بازار فارکس احتمالاً با آن‌ها آشنا نیست.
پرسش‌های متداول
۱- متاتریدر چیست؟
Meta Trader یک پلتفرم معاملاتی است که برای فعالان بازارهای مالی به‌ویژه فارکس طراحی شده است.
۲- به چند روش می‌توان معاملات را در متاتریدر باز کرد؟

بروی جفت ‌ارزها یا هر دارایی دیگری در بخش Market Watch راست‌ کلیک کرده و سپس از منویی که باز می‌شود New Order را انتخاب کنید.
پس از بازکردن نمودار قیمتی روی آن کلیک ‌راست کنید و از منوی بازشده Trading و سپس New Order را انتخاب کنید.
بروی تب Tools از بالای صفحه کلیک کرده و New Order را انتخاب کنید.
کلید میان‌بر F9 از روی کیبورد را فشار دهید.
بروی تب New Order از نوار بالای صفحه کلیک کنید.

۳- انواع روش‌های ثبت سفارش در متاتریدر کدام هستند؟
Market Excution، Sell Stop، Sell Limit، Buy Stop و Buy Limit
۴- تفاوت متاتریدر ۴ و ۵ چیست؟
تعداد بیشتر ابزارهای موجود و محیط پیشرفته‌تر برای برنامه‌نویسان از تفاوت‌های نسخه‌های ۴ و ۵ Meta Trader است؛ با این حال اگر معامله‌گری هستید که معاملات خود را به‌صورت دستی وارد می‌کند، احتمالاً Meta Trader 4 را بیشتر بپسندید. شما می‌توانید از تمام اطلاعات آموزشی موجود برای متاتریدر ۴ در متاتریدر ۵ هم استفاده کنید.
۵- آیا می‌توان پلتفرم Metatrader را بر روی گوشی موبایل هم نصب کرد؟
بله، شما می‌توانید علاوه بر نسخه دسکتاپ و همچنین نسخه تحت وب، اپلیکیشن این پلتفرم را برای گوشی‌هایی با سیستم‌عامل اندروید و IOS نیز دانلود و نصب کنید.
 

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *