آموزش گام به گام بازی دیسنترالند (Decentraland) و خرید زمین در آن

جهان در حال آماده‌شدن برای استقبال از متاورس است؛ دنیایی که توانسته است فناوری بلاک چین و رمز ارز را در خود جای دهد. متاورس ترکیبی از واقعیت مجازی، بلاکچین و شبکه‌های اجتماعی است که در آن کاربران در یک دنیای دیجیتال زندگی می‌کنند. متاورس‌ها یا جهان‌های مجازی در حال حاضر بسیار محبوب شده‌اند و کاربران در آن‌ها می‌توانند علاوه بر انجام بازی‌های آنلاین، درآمد هم داشته باشند. بازی دیسنترالند در حال حاضر اولین و محبوب‌ترین بازی در دنیای متاورس است که در مدت‌زمان نسبتاً کوتاهی که عرضه شده، رشد چشمگیری داشته است.
توجه به این نکته ضروری است که Decentraland چیزی بیش از یک بازی ویدئویی است. شما در این جهان مجازی می‌توانید در کنار بازی‌کردن، املاک مجازی بخرید، فروشگاهی را در پلتفرم دیسنترالند راه‌اندازی کنید یا حتی به خرید و فروش کالاهای دیجیتالی و NFT بپردازید. در این مقاله قصد داریم به معرفی، آموزش و بیان جزئیات بازی دیسنترالند بپردازیم که یکی از بهترین راه‌ها برای بهره‌مندی از مزایای تمرکززدایی است.
فهرست این مقاله
معرفی تیم سازنده

پلتفرم Decentraland توسط آری میلیچ (ARi Meilich) و استیبان اوردانو (Esteban Ordano) تأسیس شد. این پلتفرم از سال ۲۰۱۷ در حال توسعه است و در سال ۲۰۲۰ به‌طور رسمی عرضه شد. ملیچ و اوردانو سابقه فعالیت در حوزه ارز را در کارنامه خود دارند و در حال حاضر به‌عنوان مشاور در این پروژه همکاری می‌کنند. در ادامه به معرفی مختصری از این دو بنیان‌گذار می‌پردازیم.

آری میلیچ (ARI Meilich)

آری میلیچ رهبری پروژه DAO (سازمان خودگردان غیرمتمرکز) را بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ بر عهده داشت. میلیچ کارآفرینی است که تا به حال چندین استارتاپ را تأسیس کرده و به‌عنوان تحلیلگر در صندوق سرمایه‌گذاری Charles River Ventures در شهر سیلیکون‌ولی فعالیت داشته است.

استیبان اوردانو (Esteban Ordano)

استیبان اوردانو نیز سابقه حضور در حوزه ارزهای دیجیتال را به‌صورت حرفه‌ای دارد. وی علاوه بر اداره شرکت توسعه قراردادهای هوشمند خود، یک شرکت در حوزه زیرساخت فناوری بلاکچین تأسیس کرده است.
مخاطبان بازی دیستنرالند چه کسانی هستند؟

همان‌طور که از نام آن مشخص است، بخش بزرگی از مخاطبان بازی دیسنترالند، گیمرها هستند.

اگر فکر می‌کنید قدرت طراحی انواع NFT در بازی دیسنترالند را دارید، می‌توانید به‌کمک ابزارهای موجود در این پلتفرم، طراحی خود را اجرا کرده و پاداش دریافت کنید.

سرمایه‌گذاران

بسیاری از افراد معتقدند متاورس‌ها آینده بسیار روشنی دارند و می‌توان با خرید Land و دیگر NFT های این متاورس، سرمایه‌گذاری مطمئنی را برای آینده انجام داد.
آموزش بازی دیسنترالند

بازی دیسنترالند بسیار آسان است، این بازی روی مرورگر و به‌صورت تحت وب انجام می‌شود؛ درواقع شما برای بازی‌کردن نیازی به نصب فایل آن ندارید. برای شروع بازی کافی است به وب‌سایت Desentraland.org مراجعه کنید. علاوه بر آن می‌توانید ابتدا وارد سایت Coinmarketcap شوید، کلمه Decentraland را جست‌وجو کنید و سپس در صفحه مربوط به دیسنترالند، روی لینک Decentraland.org کلیک کنید تا با این کار مطمئن شوید وارد سایت اصلی خواهید شد.

بعد از واردشدن به سایت، در صفحه بازشده گزینه‌های GET STARTED و START EXPLORING در کادری قرمزرنگ نمایش داده شده‌اند که شما می‌توانید با انتخاب هرکدام، گام دوم برای ورود به محیط بازی را بردارید.

حال در صفحه بازشده دو کادر را در مقابل خود می‌بینید.

با انتخاب این گزینه شما نیاز دارید حتماً کیف پول رمز ارز خود را به بازی متصل کنید. این گزینه بهترین روش برای اتصال به بازی است؛ زیرا شما می‌توانید از تمام خدمات ارائه‌شده در بازی دیسنترالند استفاده کنید.

اگر گزینه Play as Guest را انتخاب کنید، شما به‌عنوان کاربر مهمان بازی خواهید کرد و اجازه استفاده از خدماتی مانند خرید و فروش زمین، لباس، نام کاربری، ابزارهای مختلف و شرکت در رویدادها را نخواهید داشت. توجه داشته باشید اگر هدف شما از بازی‌کردن در پلتفرم دیسنترالند، کسب درآمد باشد، باید گزینه Play Using your wallet را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه یک کادر با سه تب برای شما ظاهر می‌شود.

می‌توانید با استفاده از مرورگر و کیف پول متامسک وارد بازی شوید که بهترین روش اتصال به بازی است.

می‌توانید با استفاده از ایمیل وارد بازی شوید.

با انتخاب این گزینه می‌توانید کیف پول‌هایی به غیر از متامسک را به بازی کانکت کنید. در مطالب بالا گفته شد که بهترین روش اتصال به بازی از طریق کیف پول متامسک است. حال اگر شما تصمیم گرفته باشید از این روش استفاده کنید، باید در ابتدا روی گزینهMetaMask  کلیک کنید.

اگر کیف پول متامسک روی مرورگر شما نصب نیست، حتماً آن را روی مرورگر سیستم خود نصب کنید. برای نصب این ولت با کلیک روی گزینه متامسک (MetaMask) شما به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که به شما اجازه می‌دهد کیف پول متامسک را دانلود کنید. دقت داشته باشید ولت متامسک را برای مرورگر، برای مثال کروم (Chrome) را دانلود و نصب کنید.

اما اگر از قبل کیف پول متامسک خود را نصب کرده‌اید، کافی است پسورد را وارد کنید و روی گزینه Unlock کلیک کنید.

اکنون برای اتصال و ورود به بازی باید گزینه Sign in را که در کادر مربوط به کیف پول باز شده است، کلیک کنید. بعد از انتخاب این گزینه، آخرین نسخه بازی برای شما دانلود می‌شود.

پس از تکمیل دانلود بازی، وارد صفحه جدیدی می‌شوید که می‌توانید در آن آواتار دلخواه خود را با توجه به گزینه‌هایی بسازید که پلتفرم Decentraland در اختیار شما قرار داده است و رایگان هستند. اگر مایل نیستید از گزینه‌های رایگان و ارائه‌شده در پلتفرم استفاده کنید، این امکان برای شما فراهم است که با پرداخت توکن مانا (MANA) کاراکتر منحصربه‌فرد خود را بسازید.

بعد از اتمام مراحل ساخت آواتار روی گزینه Done کلیک کنید تا صفحه جدیدی برای شما باز ‌شود که از شما می‌خواهد نام کاربری خود را وارد کنید. پس از واردکردن نام کاربری و ایمیل (ایمیل برای ارسال آخرین خبرهای مربوط به دیسنترالند است و واردکردن آن الزامی نیست) روی گزینه NEXT کلیک کنید. نکته‌ای که بهتر است به آن توجه داشته باشید این است که شما می‌توانید با انتخاب یک نام خاص و منحصربه‌فرد، آن را بفروشید.

پس از تکمیل این مرحله، قوانین و مقررات مربوط به بازی برای شما نمایش داده می‌شود که با کلیک روی گزینه «I agree» وارد مرحله بعدی می‌شوید. حال در صفحه بازشده، پیام Welcome to Genesis Plaza که یک پیام خوشامدگویی است برای شما ظاهر می‌شود. جنسیس پلازا (Genesis Plaza) اولین محیطی است که کاربران وارد آن می‌شوند. در این مرحله باید روی گزینه GOT IT کلیک کنید.

و درنهایت وارد محیط بازی می‌شوید که امکان شروع بازی از همین مرحله برای کاربران فراهم شده است.

با زدن دکمه C در کیبورد، صفحه راهنما برای شما باز می‌شود که به شما کمک می‌کند کلیدهایی را که برای حرکت در بازی دیسنترالند به آن‌ها نیاز دارید، بشناسید.

W= حرکت رو به جلو
S= حرکت رو به عقب
D= حرکت به سمت راست
A= حرکت به سمت چپ
l= ادیت‌کردن کاراکتر
M= نقشه‌ها
X= رفتن به Expolore و انتخاب یک بازی
U= مخفی کردن نقشه و چت‌ها از روی صفحه
N= مخفی کردن نام دیگر کاربران
ESC= پریدن کاراکتر

علاوه بر آن با استفاده از ماوس، شما می‌توانید اطراف خود را به‌صورت ۳۶۰ درجه مشاهده کنید که دید بهتری از محیط اطراف خود داشته باشید. در فضای جنسیس پلازا (Genesis Plaza) تابلوهای بزرگی وجود دارند که هرکدام از آن‌ها مطالب مختلفی را نمایش می‌دهد.

یک تابلو مربوط به بازی‌های ساده است که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و یک بازی را شروع کنید، تابلو دیگر محیط‌های مختلف بازی را نمایش می‌دهد؛ یعنی با انتخاب هرکدام از گزینه‌های آن، وارد فضای جدیدی می‌شوید. تابلو دیگر محل نمایش رویدادهای زنده در Decentraland را به نمایش می‌گذارد. برای استفاده از این تابلوها، زمانی که مقابل هر تابلو قرار بگیرید، دو فلش در کنار هر تابلو مشاهده می‌کنید که شما می‌توانید به‌کمک آن‌ها مطالب و تصاویر نمایش داده‌شده روی تابلوها را اسکرول کنید. برای انتخاب هر گزینه کافی است روی آن کلیک کنید که با این کار کادری برای شما باز می‌شود که شما می‌توانید با انتخاب گزینه JUMP IN وارد آن محیط شوید.
روش بازی‌کردن در دیسنترالند چگونه است؟
برای شروع و انتخاب یک بازی می‌توانید با زدن دکمه X از کیبورد یا کلیک روی عکس آواتار در سمت راست صفحه وارد محیط EXPLORE شوید.

پس از واردشدن می‌توانید از دو تب یا گزینه که در پلتفرم در اختیار شما قرار داده است، استفاده کنید.

با انتخاب این گزینه محیط‌های مختلف بازی برای شما نمایش داده می‌شوند که شما با انتخاب‌کردن و کلیک روی هر کادر و انتخاب‌کردن گزینه JUMP IN وارد محیط آن بازی می‌شوید.

این تب تمام رویدادهایی را که در بازی دیسنترالند در حال وقوع هستند، برای شما به نمایش می‌گذارد. در ادامه به آموزش بازی و کسب درآمد از آن می‌پردازیم.

همان‌طور که در مطالب بالا بیان کردیم، برای انتخاب محیط بازی، تب PLACE در صفحه EXPLORE را باز می‌کنیم و در صفحه پیش‌رو روی بازی موردنظر کلیک می‌کنیم که در اینجا ما برای نمونه WONDERMINE را انتخاب کردیم.

با کلیک روی گزینه JUMP IN وارد محیط بازی می‌شوید. بازی به این صورت است که شما باید با ماین‌کردن پاداش بگیرید و منابع موردنیاز را به دست آورید، اما چگونه می‌توان ماین کرد و منظور از ماین‌کردن در این بازی چیست؟ بازی بسیار ساده است. در این بازی در هر دقیقه یک شهاب‌سنگ به شکل سنگ سیاه بزرگ در محیط فرود می‌آید. هرگاه شما به هریک از این شهاب‌سنگ‌ها نزدیک شوید، گزینه MINE در نزدیکی سنگ برای شما نمایان می‌شود، حال اگر روی شهاب‌سنگ کلیک کنید، یک چکش ظاهر می‌شود و به‌صورت خودکار شروع به کوبیدن روی سنگ می‌کند. زمانی که سنگ خرد شد، منابع مختلفی مانند الماس، طلا، گرانیت و… به‌عنوان پاداش به شما تعلق می‌گیرد. درواقع هرگاه شما یک سنگ را خرد کنید، در حال ماین‌کردن هستید.

باید توجه داشته باشید که هر بار شما عمل ماین‌کردن را انجام دهید، یک چکش و ۵ عدد واندرکوین از دارایی شما در کیف پول کاسته می‌شود. به یاد داشته باشید که هر ۲۴ ساعت ۱۰۰ عدد واندرکوین در اختیار شما قرار می‌گیرد و زمانی که واندرکوین‌های موجود در کیف پول تمام شوند، شما دیگر قادر به ماین‌کردن نیستید. برای اینکه بدانید چه مقدار منابع به دست آورده‌اید، می‌توانید روی کیف پول در بخش پایینی و سمت راست کلیک کنید.

علاوه بر ماین‌کردن شما می‌توانید منابع و ابزارهای مختلف را با توجه به دارایی خود خریداری کنید. مکان‌هایی برای خرید منابع و ابزار در محیط بازی وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها چکش، واندرکوین یا هر کالای دیگری را خریداری کنید.

در هر مرحله بعد از به دست آوردن تعداد مشخصی Wondre coin و Wonder Game به سطح بالاتری در بازی دسترسی پیدا می‌کنید.

در محیط بازی با دستگاهی برخورد می‌کنید که می‌توانید با استفاده از آن دارایی و منابع خود را بفروشید و در مقابل، چکش خود را ارتقا دهید. برای این کار در مقابل دستگاه قرار بگیرید. سپس روی یکی از دو فلش قرمزرنگ مجاور دستگاه که در تصویر مشخص کرده‌ایم کلیک کنید تا دارایی‌های شما و همین‌طور انواع مختلف چکش و منابع موردنیاز برای خرید هر چکش را برای شما نمایش دهد. شما می‌توانید با توجه به دارایی خود یک چکش را انتخاب کنید. حال که چکش موردنظر را با توجه به دارایی خود انتخاب کرده‌اید، روی اهرم کنار دستگاه در سمت راست را کلیک کنید تا این ابزار برای شما ذخیره شود؛ برای مثال برای خرید چکش در تصویر زیر شما نیاز دارید ۳۰ عدد الماس صورتی، ۱ عدد چکش، ۲۰ عدد گرانیت، ۲۰ عدد الماس آیس و ۱۰ عدد الماس سبز داشته باشید. بازی به همین سادگی است، اما به یاد داشته باشید اگر بدون سرمایه اولیه بازی را شروع کرده‌اید نیاز است برای کسب درآمد هر روز مدت‌زمانی را برای بازی در نظر بگیرید تا بتوانید بعد از گذشت ۱ الی ۲ هفته به درآمد برسید.

خرید از فروشگاه بازی دیسنترالند
در مطالب بالا نحوه فعالیت در بازی دیسنترالند بدون سرمایه اولیه را بیان کردیم. حال ببینیم با داشتن سرمایه چگونه می‌توان در این پلتفرم سرمایه‌گذاری کرد و درآمد کسب کرد، اما اگر شما فعالیت در این پلتفرم را با سرمایه اولیه آغاز کنید، می‌توانید علاوه بر بازی‌کردن، با خرید و فروش زمین، ابزارها، لباس، نام کاربری،NFT و برگزاری رویدادها (Events) در این پلتفرم فعالیت داشته باشید و سرمایه‌گذاری کنید. برای خرید زمین، لباس، ابزار یا موارد دیگر در ابتدا شما باید وارد سایت Desentraland.org شوید و از گزینه‌های موجود در بالای صفحه، روی گزینه MarketPlace کلیک کنید.

با انتخاب این گزینه، صفحه‌ای پیش روی شما قرار می‌گیرد که در آن آیتم‌های مختلف به‌صورت ردیفی قرار گرفته‌اند؛ برای مثال یک ردیف آخرین ابزارهای آماده فروش را نمایش می‌دهد و ردیف دیگری مربوط به (Parcels and Estates)  Land یا زمین است.

برای دیدن تمام ابزارها و زمین‌ها در سمت راست هر ردیف، گزینه قرمزرنگ view all قرار گرفته است که با کلیک روی آن، تمام ابزارها و زمین‌ها برای شما نمایش داده می‌شود. با انتخاب گزینه view all وارد صفحه جدید می‌شویم که در صفحه جدید دو گزینه قرمزرنگ در سمت راست صفحه قرار دارند، گزینه اول ON SALE است که حتماً باید روشن باشد و گزینه دیگر این امکان را به شما می‌دهد تا محصولات را براساس قیمت، جدیدترین‌ها، نام‌ها، تازه لیست‌شده‌ها یا بیشترین فروش تنظیم کنید.

 خرید زمین (Land) چگونه است؟
در بازی دیسنترالند دو توکن بومی معرفی شده‌اند که یکی از این توکن‌ها، توکن مانا MANA نام دارد و می‌توان از آن برای خرید زمین یا هر دارایی و خدمات، در بازی دیسنترالند استفاده کرد. درواقع در دیسنترالند همه‌چیز با توکن مانا ارزش پیدا می‌کند. توکن بومی دیگر LAND است، در زبان انگلیسی Land به معنای زمین است. در این بازی نیز توکن‌هایی که مالکیت زمین‌های مجازی را نشان می‌دهند، land نام‌گذاری شده‌اند. درواقع هر قطعه زمین یک توکن NFT است. صاحبان لندها می‌توانند هر چیزی را که اراده کنند، در زمین‌های خود بسازند، نمایشگاه بر پا کنند، مطالب آموزشی یا هنری ارائه دهند و…
در بازی دیسنترالند کاربران اجازه دارند تا با معامله توکن‌های NFT که به اسم LAND (زمین) شناخته می‌شوند در این بازی فعالیت داشته باشند. درمجموع ۹۰ هزار توکن لند وجود دارد که قابل خرید و فروش هستند. برای خرید زمین وارد سایت Desentraland.org شوید و پس از آن روی گزینه MarketPlace کلیک کنید و در صفحه‌ای که برای شما به نمایش درمی‌آید از قسمتParcels and Estates  که مربوط به Land می‌شود، یک کادر را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. برای دیدن تمام زمین‌های موجود روی گزینه view all در سمت راست کلیک کنید.

پارسل (Parcel) کوچک‌ترین زمینی است که در بازی دیسنترالند می‌توان خریداری کرد و ابعاد آن ۱۶*۱۶ متر است.

اگر حداقل دو قطعه زمین (Parcels) در کنار هم باشند، یک ایالت (Estate) را تشکیل می‌دهند. زمین‌های مختلف در کادرهای جداگانه و محیط‌های متفاوت وجود دارند که شما می‌توانید با نگه‌داشتن ماوس روی یک زمین قیمت و نام صاحب آن زمین را ببینید. بعد از انتخاب یک روی آن کلیک کنید تا صفحه جدیدی که اطلاعات مربوط به آن زمین را نمایش می‌دهد برای شما نمایش داده ‌شود. حتماً قبل از خرید، زمین موردنظر را بررسی کنید. برای این کار می‌توانید علاوه بر موقعیت مکانی که به‌صورت کلی و دوبعدی نمایش داده می‌شود، با زدن گزینه JUMP IN وارد محیط و فضای زمین شوید و آن را به‌صورت ۳D (سه‌بعدی) بررسی کنید. درنهایت اگر زمین نظر شما را جلب کرد، با اطمینان از اتصال کیف پول خود به بازی دیسنترالند و داشتن مقدار کافی توکن مانا MANA با انتخاب گزینه Buy آن قطعه زمین را بخرید. یادآور می‌شویم که زمین‌های سبزرنگ مشاع هستند و امکان معامله آن‌ها وجود ندارد. تنها زمین‌هایی که به رنگ آبی هستند، برای فروش گذاشته شده‌اند که شما می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.

خرید کلکسیون
خرید کلکسیون دقیقاً مانند خرید زمین است. شما باید بعد از واردشدن به سایت Desentraland.org، گزینه MARKET Place را کلیک کنید. حال تب Collectibles را انتخاب کنید و با توجه به بودجه خود برای خرید یک ابزار یا کالا اقدام کنید؛ برای مثال در تصویر زیر قیمت کلاه قرمزرنگ، ۵ ماناست؛ یعنی شما برای خرید این کلاه باید حداقل ۵ توکن مانا در کیف پول خود داشته باشید.

اگر مقدار توکن موردنیاز برای خرید را داشته باشید، روی کادر مربوط به آن کالا کلیک کنید تا وارد صفحه خرید مربوط به آن شوید و با زدن گزینه BUY کالا را خریداری کنید.

سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم بازی دیسنترالند را برای شما معرفی کنیم و آن را گام به گام آموزش دهیم. دیسنترالند یک پلتفرم دیجیتال است که کاربران می‌توانند در آن خرید کنند و املاک دیجیتال، آثار هنری و NFT داشته باشند. همچنین کاربران می‌توانند با بازی و سرمایه‌گذاری‌های مختلف، از این پلتفرم کسب درآمد کنند. دو راه برای مشارکت در دنیای دیسنترالند وجود دارد. شما می‌توانید رمز ارز مانا MANA را خریداری و نگهداری کنید یا مالک زمین و دارایی در این بازی باشید.
بلاکچین و دنیای مربوط به آن روز به روز در حال گسترش است و در آینده نیز بخش بزرگ‌تری از زندگی افراد در جهان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. مهم نیست تا چه مقطعی تحصیل کرده‌اید و در چه حوزه و زمینه‌ای تخصص دارید، مباحث مربوط به بلاکچین و ارزهای دیجیتال بسیار جدید هستند و شما نمی‌توانید بدون دانش در این حوزه، فعالیت موفقی داشته باشید. برای کسب موفقیت و لذت‌بردن از دنیای جدیدی که پیش روی ما قرار گرفته است، نیاز به آموزش است که خوشبختانه دوره‌های مختلفی برای کمک به شما در این مسیر وجود دارند و شما می‌توانید با تهیه یک دوره آموزش رمز ارز موفقیت خود را تضمین کنید.
سؤالات متداول

آیا می‌توان با گوشی موبایل بازی کرد؟

خیر، در حال حاضر تنها نسخه تحت وب این بازی در دسترس است و به‌زودی نسخه‌های موبایلی آن نیز عرضه خواهد شد.

آیا بازی دیسنترالند رایگان است؟

شما می‌توانید به‌عنوان یک کاربر مهمان و به‌صورت رایگان به‌سادگی با رفتن به سایت Desentraland.org شروع کنید، اما برای استفاده از امکانات، شرکت در رویدادها و خرید و فروش نیاز به کیف پول دارید.

توکن موردنیاز برای خرید و فروش در پلتفرم دیسنترالند چیست؟

خرید و فروش در بازی دیسنترالند با داشتن توکن MANA امکان‌پذیر است.

راه‌های کسب درآمد در بازی دیسنترالند چگونه است؟

هر فردی می‌تواند با بازی و خرید و فروش زمین، ابزار، اسم، لباس و NFT از این بازی کسب درآمد کند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *