اوراکل (Oracle) در بلاک چین و ارزهای دیجیتال چیست؟

بدون اوراکل های موجود در بستر بلاک چین، قراردادهای هوشمند مجبورند تنها به اطلاعات درون شبکه اتکا کنند و این کار هم به‌طور قابل ‌توجهی قابلیت‌ آن‌ها را محدود می‌کند.
با پذیرش گسترده‌تر شدن ایده‌ی اینترنت غیرمتمرکز یاWeb3 ، بسترهای بلاک چین روزبه‌روز بیش‌تر مورد پذیرش و استقبال افراد، دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ قرار می‌گیرند. درحال‌حاضر، بلاک چین در عرصه‌های گوناگون و بزرگی همچون صنایع، پزشکی و درمان، بازی و گیمینگ، گردشگری و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این‌ وجود، بلاک‌چین جهت ادامه‌ی حیات و روند کار خود، به ابزارهای دیگری نیز احتیاج دارد که اوراکل (Oracle) یکی از این ابزارها می‌باشد.
از طرفی، فناوری بلاک چین بر اساس اطلاعاتی که به‌طور عمومی در شبکه‌ی غیرمتمرکز در دسترس قرارمی‌گیرد، تعریف می‌شود. با این ‌وجود، برخی مواقع بلاک چین قادر نیست به اطلاعات خارج از زنجیره (Off-chain)  دسترسی داشته باشد.
درحقیقت، این موضوع گویای وجود چالشی بزرگ درمقابل قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) و تأمین شرایط لازم جهت اجرای این قراردادها است؛ ولی باید راهی برای ایجاد چنین شرایطی وجود داشته باشد. خب! در این شرایط است که نقش اوراکل‌ها مشخص می‌شود. 
درواقع، اوراکل‌ها خدمات شخص ثالثی در فضای بلاک چین هستند که قراردادهای هوشمند را با داده‌های خارجی مرتبط می‌سازند. البته، توجه به این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که اوراکل‌ها در بلاک چین، منبع داده‌ها نیستند؛ بلکه لایه‌ای هستند که منابع داده‌ی خارجی را جست‌وجو، تأیید و اعتبار سنجی کرده و پس ‌از آن اطلاعات را مجدداً ارسال می‌کنند.
حتماً برای شما نیز این سؤال ایجاد شده است که Oracle چیست و چه کاربردی دارد؟ از این ‌رو، در این مقاله قصد بررسی مفهوم اوراکل و بررسی تمامی زوایای آن را داریم.
فهرست این مقاله
اوراکل (Oracle) چیست؟

لازم است معنی لفظی اوراکل را در عهد یونان باستان جست‌وجو کنیم. اساساً در جامعه‌ی یونان باستان، Oracleها به افرادی گفته می‌شد که به‌نوعی غیب‌گو یا دانای کل بودند و  از همه ‌چیز اطلاع داشتند. افراد مختلف برای مشورت در کارهای خود به اوراکل‌ها مراجعه می‌کردند و نظر آن‌ها را می‌پرسیدند اما در لغت،  Oracleبه معنی پیغام‌رسان است.
با این ‌حال، در عصر حاضر اوراکل‌ها به پلتفرم‌هایی گفته می‌شود که داده‌های لازم جهت برخی خدمات سامانه‌ای اینترنت نوین و غیرمتمرکز را فراهم می‌سازند.
تصور کنید که یک سامانه جهت تخمین قیمت چای ساخته‌اید. برای اینکه این سامانه بتواند به خوبی کار کند، نیاز دارد به اطلاعاتی مثل وضعیت آب ‌و هوا در کشورهای تولیدکننده‌ی چای و میزان فروش چای در کشورهایی با بیش‌ترین میزان فروش و… دسترسی داشته باشد.
حال اینکه، بهترین کار جهت یافتن داده‌های گوناگون و استفاده از آن‌ها متصل کردن سامانه‌ی خود به یک پلتفرم اوراکل است تا این پلتفرم وظیفه‌ی جست‌وجو و یافتن اطلاعات را بر عهده بگیرد. درنتیجه، با اتصال سامانه‌ی خود به یک پلتفرم اوراکل، کلیه‌ی داده‌های لازم در اختیار سیستم ما قرار می‌گیرد و این سیستم می‌تواند پیش‌بینی قیمت چای در آینده را انجام دهد.
مفهوم اوراکل بر بستر بلاک چین
اوراکل‌ها راهی برای ایجاد تعامل میان یک بلاک چین یا قرارداد هوشمند با داده‌های خارج از زنجیره هستند. درواقع، بلاک چین‌ها همچون خیابان‌های یک طرفه و Oracleها همانند خیابان‌های فرعی هستند. اوراکل‌ها داده‌ها را از دنیای خارج از بلاک چین‌ها به خیابان‌های اصلی انتقال می‌دهند. به ‌بیان‌ دیگر، اوراکل‌های بلاک چین، سومین قسمت از قراردادهای هوشمند هستند که اطلاعات خارج از زنجیره را برای قراردادهای هوشمند فراهم می‌کنند.
به‌طور کلی، وجود اوراکل‌ها در اکوسیستم بلاک چین‌ها بسیار حیاتی است؛ زیرا باعث گسترش دامنه‌ی فعالیت قراردادهای هوشمند می‌شوند. درواقع، بدون وجود آنها قراردادهای هوشمند کاربرد بسیار محدودی خواهند داشت. البته، توجه به این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که یک اوراکل خود به‌ تنهایی یک منبع داده به ‌حساب نمی‌آید؛ بلکه، یک لایه است که منابع داده‌های خارجی را جست‌وجو، تأیید و پس ‌از آن اطلاعات یافت شده را منتقل می‌کند. 
علاوه بر این، داده‌های منتقل‌شده توسط اوراکل، به اشکال متفاوتی ارائه می‌شوند که ازجمله‌ی آن‎ها می‌توانیم به اطلاعات مرتبط با قیمت دارایی یا کالاهای گوناگون، یک پرداخت موفق یا دمای ثبت ‌شده به‌ وسیله‌ی دماسنج و… اشاره کنیم.
همچنین، در فرایند ادغام Oracleها و بلاک چین، همزمان با دستور قراردادهای هوشمند جهت دستیابی به اطلاعات خارج از شبکه، منابع شبکه مصرف خواهند شد. جدا از این، برخی اوراکل‌ها علاوه بر گردآوری داده‌ها برای قراردادهای هوشمند، قابلیت ارسال داده‌ها از قرارداد هوشمند به خارج شبکه را نیز دارا هستند.
دقت کنید که هم‌اکنون انواع گوناگونی از Oracleها وجود دارد که نحوه‌ی عملکرد هر کدام بستگی به نوع طراحی آن دارد. 
انواع اوراکل‌ها در بلاک چین 

اوراکل‌ها را در یک دسته‌بندی کلی می‌توان به اوراکل‌های منبع (داده‌ها از نرم‌افزار یا سخت‌افزار نشأت می‌گیرند)، اوراکل‌های مسیر داده‌ها (داده‌ها ورودی هستند یا خروجی) و اوراکل‌های اطمینان (داده‌ها متمرکز هستند یا غیرمتمرکز) طبقه‌بندی کرد. جدا از این، یک اوراکل میتواند در چندین دسته‌ی مختلف نیز قرار بگیرد.
به‌عنوان نمونه، اوراکلی که به ‌وسیله‌ی وب‌سایت یک شرکت، اقدام به تهیه‌ی اطلاعات می‌کند، یک اوراکل متمرکز نرم‌افزاری ورودی خواهد بود. به دلیل ذکر نام چند دسته از اوراکل‌ها (اوراکل متمرکز، نرم‌افزاری و ورودی)، لازم است در ادامه انواع Oracleها را معرفی کرده و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

ورودی و خروجی (Inbound) و (Outbound) 

اوراکل‌های ورودی، اطلاعات را از منابع خارجی به قراردادهای هوشمند انتقال میدهند؛ درحالی‌که اوراکل‌های خروجی، اطلاعات را از قراردادهای هوشمند به دنیای خارجی ارسال می‌کنند.
ازجمله‌ اوراکل‌های ورودی می‌توان به قرارداد هوشمندی اشاره کرد که دما را به‌وسیله‌ی یک سنسور دماسنج اندازه‌گیری می‌کند و ازجمله اوراکل‌های خروجی نیز می‌توان به سنسورهای قفل هوشمندی اشاره‌ کرد که درصورت واریز وجوه به یک آدرس، قرارداد هوشمند این اطلاعات را به‌وسیله‌ی این Oracleها به پروتکل ارسال و قفل هوشمند را باز می‌کند.

متمرکز و غیرمتمرکز (Centralized) و (Decentralized)

اوراکل متمرکز توسط یک نهاد واحد کنترل می‌شود و تنها ارائه‌دهنده‌ی اطلاعات برای قرارداد هوشمند است. استفاده از یک منبع اطلاعات می‌تواند خطرناک باشد؛ زیرا اثربخشی قرارداد کاملاً به نهاد کنترل‌کننده‌ی آن اوراکل بستگی دارد.
همچنین، دست‌کاری هرگونه عامل خارجی می‌تواند تأثیر مخرب مستقیمی بر قرارداد هوشمند داشته باشد. مشکل اصلی اوراکل‌های متمرکز، وجود یک نقطه‌ی شکست است که باعث می‌شود قراردادها نسبت به آسیبها و حملات کم‌تر مقاومت کنند.
از طرفی، اوراکل‌های غیرمتمرکز برخی از اهداف مشابه بلاک چین عمومی را دارند. درواقع، این دسته از Oracleها فقط به یک منبع جهت ارائه‌ی داده‌ها به قراردادهای هوشمند اتکا ندارند و جهت تعیین اعتبار و صحت دادهها از اوراکل‌های مختلفی استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل است که به اوراکل‌های غیرمتمرکز، اوراکل‌های اجماع نیز گفته می‌شود.
به‌طور کلی، برخی از پروژههای بلاک چین وجود دارند که خدمات اوراکل غیرمتمرکز را به دیگر بلاک چینها ارائه می‌دهند. همچنین، اوراکل‌های غیرمتمرکز میتوانند در بازارهای پیش‌بینی مفید باشند؛ جایی که اعتبار یک نتیجه مخصوصاً با اجماعی گروهی، قابل‌اثبات است.
جدا از این موارد، اوراکل‌های غیرمتمرکز برای دستیابی به عدم نیاز به اعتماد تلاش میکنند؛ ولی توجه به این نکته نیز بسیار مهم است که مانند شبکه‌های بی‌نیاز به اعتماد بلاک چین، این دسته از Oracleها هم نیاز به اعتماد را به‌طور کامل از بین نمیبرند؛ بلکه آن را در میان بسیاری از شرکت‌کنندگان توزیع می‌کنند.

نرم‌افزاری (Software) 

اوراکل نرم‌افزاری، با منابع آنلاین اطلاعات تعامل دارد و آن را به بلاک چین منتقل می‌کند. این اطلاعات میتوانند از طریق پایگاه دادههای آنلاین، سرورها، وب‌سایت‌ها یا هر منبع اطلاعاتی در وب باشند.
این واقعیت که اوراکل نرم‌افزاری متصل به اینترنت است، نه ‌تنها به آن‌ها امکان می‌دهد اطلاعات را برای قراردادهای هوشمند تهیه کنند، بلکه این اطلاعات را در لحظه نیز منتقل می‌کنند و این امر آن‌ها را به یکی از متداول‌ترین انواع اوراکل‌های زنجیرهای تبدیل کرده است.
اطلاعاتی که معمولاً توسط اوراکل نرم‌افزاری ارائه می‌شود، می‌تواند شامل نرخ ارز، قیمت دارایی دیجیتال یا اطلاعات پرواز در لحظه  باشد.

سخت‌افزاری (Hardware) 

برخی از قراردادهای هوشمند باید با دنیای واقعی ارتباط برقرار کنند. اوراکل‌های سخت‌افزاری برای دستیابی به اطلاعات از دنیای فیزیکی و قرار دادن آن‌ها در اختیار قراردادهای هوشمند طراحی شدهاند. چنین اطلاعاتی میتواند از حسگرهای الکترونیکی، اسکنر بارکد و سایر دستگاههای خواندن اطلاعات منتقل شود.
اوراکل سخت‌افزاری، در اصل رویدادهای دنیای واقعی را به مقادیر دیجیتالی ترجمه می‌کند؛ به‌طوری‌که توسط قراردادهای هوشمند قابل ‌درک باشد. به‌عنوان ‌مثال، سنسور نمونهای از آنها است که رسیدن یک کامیون حامل کالا به اسکله بارگیری را بررسی و اطلاعات را به شبکه ارسال میکند تا قرارداد هوشمند با توجه به آن تصمیماتی را اجرا کند.

برخی اوقات افراد با دانش تخصصی در یک زمینه‌ی خاص، می‌توانند به‌عنوان اوراکل ظاهر شوند. آن‌ها می‌توانند صحت اطلاعات را از منابع گوناگون تحقیق، تأیید و آن اطلاعات را به قراردادهای هوشمند ترجمه کنند.
حال از آن‌جایی‌که اوراکل‌های انسانی می‌توانند هویت خود را با استفاده از رمزنگاری تأیید کنند، احتمال اینکه فرد کلاه‌برداری هویت خود را جعل کند و داده‌های خراب را ارائه دهد، نسبتاً کم است.

خاص قرارداد (Contract-specific) 

Oracleها برای استفاده، توسط قراردادهای هوشمند خاصی طراحی‌ شده‌اند. این بدان معناست که اگر کسی بخواهد چندین قرارداد هوشمند را راه‌اندازی کند، باید تعداد متناسبی از اوراکل‌های خاص قرارداد را توسعه دهد. اساساً این نوع اوراکل، برای ادامه‌ی کار بسیار وقت‌گیر و گران به‌ حساب می‌آید و ممکن است شرکت‌هایی که می‌خواهند دادهها را از منابع گوناگون استخراج کنند، این رویکرد را بسیار غیرعملی بدانند.
از طرف دیگر، ازآنجاکه اوراکل‌های خاص قرارداد میتوانند از ابتدا برای یک استفاده‌ی خاص طراحی شوند، توسعه‌دهندگان برای متناسب‌سازی آن‌ها با نیازهای خاص خود از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند.
کاربرد اوراکل‌ ها
توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند با توجه به طیف وسیع اپلیکیشن‌های قابل ساخت بر روی بلاک چین‌ها، از اوراکل‌ها جهت ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps) و البته به ‌مراتب پیشرفته‌تر استفاده می‌کنند. از آن‌جایی‌که این حوزه روزبه‌روز در حال رشد بوده و در حوزه‌های گوناگون از اوراکل‌ها استفاده می‌شود، در ادامه قصد داریم چند مورد از کاربردهای مهم Oracleها را مورد بررسی قرار دهیم.

NFT ها (هنر و بازی‌های مبتنی بر بلاک چین)

Oracleها موارد استفاده‌ی غیرمالی را برای قراردادهای هوشمند نیز فعال می‌کنند. همان‌طورکه می‌دانید، ظاهر، ارزش یا توزیع توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) می‌تواند بر اساس رویدادهای خارجی  تغییر کند. از این ‌رو، تعیین برنده‌ی خوش‌شانسNFT ها به‌طور تصادفی باعث ایجاد هیجان بیش‌تر می‌شود. همچنین برنامه‌های بازی توکن‌های غیر مثلی نیز از تأیید تصادفی برای ایجاد تجربه‌های بازی جذاب‌تر و غیرقابل ‌پیش‌بینی‌تر همچون خواستگاری تصادفی در طول مسابقات استفاده می‌کنند.

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) 

تصور کنید دو نفر  نتیجه‌ی مسابقه‌ی فوتبال بین دو تیم A و B را پیش‌بینی کرده‌اند. نفر اول معتقد است که تیم A  برنده می‌شود و نفر دوم تیم B را پیروز مسابقه می‌داند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند مبلغی را در یک قرارداد هوشمند قرار دهند تا براساس نتیجه‌ی مسابقه، فرد برنده صاحب آن مبلغ باشد.
از آن‌جایی‌که قرارداد هوشمند، برای با خبر شدن از نتیجه‌ی مسابقه قادر به ارتباط با منابع خارجی نیست، اوراکل وظیفه‌ی دریافت این داده‌ها را از منبعی معتبر و ارسال آن به قرارداد هوشمند را بر عهده دارد. درنهایت، قرارداد هوشمند طبق نتیجه‌ی مسابقه، پاداش فرد برنده را پرداخت می‌کند.
از طرفی، هم‌اکنون تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز که در بستر شبکه‌ی بلاک چین اتریوم ساخته‌ شده‌اند، از Oracleها استفاده می‌کنند. به‌عنوان نمونه، می‌توان به آگور (Agor) که یک پلتفرم غیرمتمرکز جهت پیش‌بینی بازار است، اشاره کرد.  آگور از داده‌های اوراکل استفاده می‌کند تا بتواند پیش‌بینی‌ها را انجام دهد.
دیگر پلتفرم‌ها نیز مثل چین لینک(Chainlink) ، اوراکل را در بخش اصلی خود جای‌ داده و روش‌های گوناگونی را برای مقابله‌ی اوراکل‌ها با اطلاعات غلط ارائه داده‌اند.

شرکت‌ها (Enterprises

اوراکل‌های میان زنجیره‌ای (Cross-chain) به شرکت‌ها پیشنهاد یک میان‌افزار امن بلاک چینی را می‌دهند که به آن‌ها اجازه‌ی اتصال سیستم‌های Back-end خود به هر شبکه‌ی بلاک چین را می‌دهد. نتیجه این است که مؤسسات می‌توانند سریعاً به بلاک چین‌های مورد تقاضای طرف مقابل خود بپیوندند و یک پشتیبانی برای خدمات قراردادهای هوشمند ایجاد کنند؛ بدون اینکه نیاز به صرف زمان و منابع توسعه برای ادغام با هر بلاک چینی باشد.

امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای  (DeFi)

بخش بزرگی از اکوسیستم دیفای برای دسترسی به داده‌های بازارهای مالی و همین‌طور دارایی‌ها، نیاز به استفاده از اوراکل‌ها دارند. برای مثال، در حوزه‌ی ییلد فارمینگ، پلتفرم‌های فعال در این زمینه، نیاز به اطلاعات لحظه‌ای از حجم پول قفل‌ شده در استخرهای نقدینگی دارند تا بتوانند سودی که به کاربر تعلق می‌گیرد، محاسبه کنند، درصد سود را به‌صورت شفاف و لحظه‌ای به کاربر نشان داده و پس از سررسید وام، با قراردادهای هوشمند به‌صورت خودکار با کاربر تسویه ‌حساب کنند.

شرکت‌های بیمه‌ای هم شروع به غیر متمرکز سازی و استفاده از بلاک چین کرده‌اند که این عوامل باعث استفاده از Oracleها می‌شود. قراردادهای هوشمند بیمه‌ای از «اوراکل‌های ورودی» برای تأیید وقوع رویدادهای بیمه پذیر، باز کردن دسترسی به حسگرهای فیزیکی، API‌ های وب، تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعات قانونی استفاده می‌کنند.
مشکلات و چالش‌های پیش روی اوراکل‌ ها
از آن‌جایی‌که قراردادهای هوشمند تصمیمات را بر اساس داده‌های ارائه‌ شده توسط اوراکل‌ها اجرا می‌کنند، برای یک اکوسیستم بلاک چین سالم، مهم تلقی می‌شوند. چالش اصلی در زمینه‌ی ‌طراحی اوراکل این است که اگر اوراکل به خطر بیفتد، قرارداد هوشمندی که به آن متکی است نیز به خطر می‌افتد.
از آن‌جایی‌که اوراکل از اجماع اصلی بلاک چین نیست، بخشی از سازوکارهای امنیتی که بلاک چین‌های عمومی می‌توانند ارائه دهند، از Oracleها پشتیبانی نمی‌کند. درواقع، تضاد اعتماد میان اوراکل‌ها (به‌عنوان سومین بخش یک قرارداد هوشمند) و همچنین اجرای بدون اعتماد قراردادهای هوشمند، یک چالش عمدتاً حل‌نشده برای اوراکل‌ها است.
جدا از این اگر کسی به جریان داده‌ی بین اوراکل و قرارداد هوشمند و بلاک چین دسترسی پیدا کند، قادر خواهد بود تا داده‌ها را تغییر داده یا آن‌ها را جعل کند.
رفع مشکلات اوراکل‌ ها
همان‌طور که اشاره شد، یکی از مشکلات اساسی Oracleها، نیاز به اعتماد است. درحقیقت هر گونه اطلاعاتی که اوراکل‌ها به قراردادهای هوشمند انتقال می‌دهند، باید معتبر باشد. تصور کنید که در مثال بالا، شخص A به هر شکل ممکن بتواند وب‌سایت ورزشی را متقاعد کند که یک تیم دیگر (به ‌دروغ) برنده بازی شده است.
در چنین شرایطی، وی در این شرط‌بندی با کلاه‌برداری برنده خواهد شد. درواقع، اگر اطلاعاتی که به‌وسیله‌ی اوراکل‌ها برای قراردادهای هوشمند ارسال می‌شوند اشتباه باشند، در اجرای صحیح قراردادهای هوشمند شکاف‌های امنیتی ایجاد می‌شود.
حال اینکه یکی از راه حل‌های مقابله با این مشکلات ارسال از اوراکل‌های متعدد است. به‌عنوان نمونه، در مثال بالا اگر یک وب‌سایت، برنده را تیم B اعلام کند ولی چند وب‌سایت دیگر تیم A را برنده اعلام کنند، اوراکل بر اساس تعدد نتایج، برنده‌ی واقعی را پیش‌بینی می‌کند.
جهت حل این مشکل نیاز به تعیین شرایطی است که طی آن، قرارداد هوشمند بر اساس نوعی برنامه‌ریزی عمل کرده و عملکردش را طبق بیش‌ترین داده‌های ورودی مشابه برنامه‌ریزی ‌کند. از طرفی، اجرای یک قرارداد هوشمند را می‌توان به شکلی برنامه‌ریزی کرد که اگر داده‌های ورودی از اوراکل‌های گوناگون با هم مختلف باشند، قرارداد اجرا نشود و دو طرف قرارداد با کمک هم نتیجه‌ی صحیح را یافته و سپس بند اجرایی قرارداد را عملی کنند.
اعتبارسنجی منابع اطلاعاتی اوراکل‌ ها
اعتبارسنجی منابع اطلاعاتی به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن داده‌ها به بلاک چین ارسال می‌شوند. جهت درک دقیق و صحیح‌تر ماهیت فنی اوراکل‌های بلاک چین، می‌توان دو فاکتور دستیابی به اطلاعات معتبر و ثبت این اطلاعات را در بلاک چین به‌طور جداگانه از هم در نظر گرفت. فرایند نگارش داده‌ها در بلاک چین، فرایندی ساده است. درحقیقت طی این فرایند، زمانی که اطلاعات به‌وسیله‌ی قرارداد هوشمند اوراکل دریافت گردد، از راه یک فراخوانی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
اما سؤال اساسی این است که به چه شکل می‌توانیم از صحت داده‌های ثبت‌شده در بلاک چین اطمینان حاصل کنیم؟
اوراکل‌ های متعدد
یک شبکه‌ی اوراکل یا مصرف‌کننده‌ی اطلاعات می‌تواند از اوراکل‌های متعددی برای کاهش خطر داده‌های اشتباه استفاده کند. در این حالت احتمال مخرب بودن اکثر Oracleها بسیار کم است.
منابع اطلاعاتی مختلف
استفاده‌ی گره‌ها از میانگین داده‌های دریافتی، یک روش ساده برای کاهش ریسک داده‌های ناصحیح است. به ‌این ‌ترتیب، فقط درصورتی‌که بیش‌تر منابع اطلاعاتی یا حتی خود گره‌ها در معرض خطر قرار بگیرند، این امکان وجود خواهد داشت که داده‌های ناصحیح بر روی بلاک چین ثبت شوند.
محیط اجرایی قابل‌اعتماد (TEE)
یک محیط اجرایی قابل‌اعتماد (Trusted Executive Environment) این امکان را در اختیار اپلیکیشن‌ها قرار می‌دهد تا در بخش‌های جداگانه‌ای از پردازنده‌ی اصلی اجرا شده و موجب حفاظت بیش‌تر آن‌ها در برابر حملات خرابکارانه شوند.
با این کار، درحالی‌که خود برنامه همچنان قادر به خواندن و نوشتن حافظه خارج از بخش جداگانه‌اش است، سایر بخش‌های سیستم‌عامل قادر به خواندن داده‌ها نیستند. ازاین‌رو، اجرای سرویس‌های اوراکل در یک محیط اجرایی قابل ‌اعتماد، موجب ایجاد یک لایه‌ی امنیتی اضافه خواهد شد.
سهام گذاری یا استیکینگ (Staking)
این‌جا استیکینگ به این معنا است که گره‌های اوراکل باید توکن‌هایی را جهت ضمانت داده‌های خود به وثیقه بگذارند. درواقع، این روش یکی از برترین مکانیسم‌های اعتمادسازی در اپراتورهای گره اوراکل است.
شناخته‌شدگی و پرداخت
اگر یک گره اوراکل به‌صورت مداوم نتایج صحیح و قابل قبولی را از خود ارائه دهد، شهرت آن گره به ‌مرور افزایش پیدا خواهد کرد. درحقیقت، این فاکتور می‌تواند به پرداخت‌های بیش‌تر جهت ارائه‌ی داده‌ها مرتبط باشد.
برترین پروژه‌های اوراکل بلاک چین
پس از آشنایی با مفهوم اوراکل‌های بلاک چین و کاربردهای آن، در ادامه به معرفی چند مورد از برترین پروژه‌های اوراکل بلاک چین خواهیم پرداخت.
اوراکل تلور (Tellor)

تلور یک اوراکل غیرمتمرکز است که در آن استخراج‌کنندگان گواه اثبات کار (Proof of Work) برای واکشی داده‌ها و قرار دادن آن‌ها روی زنجیره‌ی قراردادهای هوشمند با یکدیگر رقابت می‌کنند. تلور می‌تواند به‌سادگی سیستمی را ایجاد ‌کند که نهادها ارزش اطلاعات خارج از زنجیره را ارسال کنند و استخراج‌کنندگان برای افزودن اطلاعات به یک پلتفرم درون زنجیره‌ای رقابت کنند.
تلور از توکن بومی خود TRB برای تشویق و پاداش به ماینرها استفاده می‌کند. برای شروع استخراج، ماینر مؤظف است توکنTRB  را برای رأی دادن به اعتبار اطلاعات یا داده‌ها واریز کند.
اوراکل دیا (DIA)

دیا یک پلتفرم اطلاعات مالی منبع باز است که از مشوق‌های رمزنگاری برای تهیه و اعتبارسنجی داده‌ها استفاده می‌کند. دیا یک انجمن غیرانتفاعی مستقر در سوئیس است که به‌عنوان یک بستر اوراکل برای اکوسیستم دیفای کار می‌کند.
درحقیقت، دیا بستری است که امکان دسترسی به داده‌های مالی تأیید شده را فراهم می‌کند و یک اکوسیستم مالی منصفانه و متقارن را امکان‌پذیر می‌کند و هدف آن ارائه‌ی داده‌های شفاف، ایمن و تأیید شده در بازار است.
اوراکل پروتکل بند (Band Protocol)

پروتکل بند یک اوراکل زنجیره‌ای است که قراردادهای هوشمند را قادر می‌سازد هر منبع داده‌ی خارجی یا API را به‌صورت مقیاس‌پذیر جمع و یا وصل کند. درواقع، این‌یک نرم‌افزار طراحی‌ شده است برای ایجاد انگیزه در کاربرانی که داده‌های دنیای واقعی را به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز موجود در بلاک چین ارائه می‌دهند.
پروتکل بند در ابتدا بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود و پس ‌از آن بلاک چین خود را با استفاده از فناوری کازماس (Cosmos) در زمان مناسب ایجاد می‌کند. یک اعتبارسنج در پروتکل بند نقش حیاتی دارد؛ زیرا آن‌ها مسئول بررسی تراکنش‌ها و افزودن آن‌ها به بلاک چین هستند و اگر کار خود را انجام ندهند، ممکن است برخی از توکن‌های بند را که در دست دارند، ضبط کنند.
اوراکل ای پی آی تری (API3)

رمز ارز API3 یک پروژه‌ی حاکم بر دائو (DAO) جهت ایجاد  API برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی به نام DAPI است. از طرفی API3 یک پروژه‌ با هدف ایجاد روشی شفاف جهت همکاری بلاک چین‌ها در API ارائه‌دهندگان است.
 DAPI خدمات بلاک چین و غیرمتمرکز API است که با ترکیب چندین اپراتور و کار با نودهای اوراکل بدون هیچ واسطه ساخته‌ شده است.
اوراکل چین لینک (ChainLink)

چین لینک یک اوراکل یا یک نرم‌افزار واسطه است که داده‌ها را از پلتفرم‌های خارج از بلاک چین به قراردادهای هوشمند درون بلاک چین منتقل می‌کند. این موضوع احتمال هر خطایی که ممکن است با استفاده از یک پلتفرم متمرکز رخ دهد، کاهش می‌دهد.
اکوسیستم چین لینک متشکل از بیش از پنجاه پروژه‌ی بلاک چین و بیش از صد شرکت مبتنی بر نرم‌افزار است. در سال ۲۰۲۰، چین لینک به یکی از برترین ارائه‌دهندگان اوراکل در صنعت بلاک چین تبدیل شد که همکاری با آن همانند یک معامله پر سود بود.
نتیجه‌گیری
هم‌اکنون رمز ارزهای مبتنی بر اوراکل در عرصه‌ی ارزهای دیجیتال (مثل چین لینک و پروتکل بند) جزء اصلی‌ترین پروژه‌های ارائه‌دهنده‌ی اوراکل‌ها به‌حساب می‌آیند. و به ابن دلیل، میزان تقاضا جهت استفاده از Oracleها در حوزه‌های مرتبط با امور مالی به‌صورت روزافزون در حال افزایش است.
جدا از این، با افزایش محبوبیت و پذیرش قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین اتریوم، میزان تقاضا برای استفاده از Oracleها نیز بیش‌تر شده است؛ زیرا اوراکل‌ها این امکان را در اختیار قراردادهای هوشمند قرار می‌دهند تا به سیستم‌های وب و دنیای واقعی متصل شوند. درحقیقت، توسعه‌دهندگان به دنبال این هستند تا با ساخت یک پلتفرم واحد اوراکل، به‌راحتی با دنیای خارج ارتباط برقرار کنند.
این موضوع باعث خواهد شد تا کاربردهای قراردادهای هوشمند و بلاک چین‌های غیرمتمرکز بسیار بیش‌تر از گذشته گسترش پیدا کند. نتیجه اینکه با تکیه‌ بر علومی همچون علم لاجستیک(Logistics) ، مدیریت هویت (Identity Management) ، مالکیت دارایی (Property Ownership) و دارایی‌های ذهنی(Intellectual Property) ، قراردادهای هوشمند و اوراکل‌ها قادر خواهند بود تا راه‌حل جدیدی را معرفی کنند.
به‌طور خلاصه، اوراکل‌های بلاک چین، منابع اطلاعاتی شخص ثالثی هستند که وظیفه‌ی تأمین داده‌های قراردادهای هوشمند را بر عهده ‌دارند. Oracleها با فراهم ساختن ابزاری جهت برقراری ارتباط با خارج از شبکه‌ی بلاک چین، دامنه‌ی کار پروتکل‌های بلاک چین را افزایش می‌دهند.
سؤالات متداول
۱- اوراکل چیست؟
اوراکل یک رابط است که به‌وسیله‌ی آن میتوان اقدام به تبادل اطلاعات بین قراردادهای هوشمند و دنیای خارج از بلاک چین‌ها کرد.
۲- انواع اوراکل‌ها کدام هستند؟
اوراکل‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها نیز دارای کاربردهای مختلفی در بستر بلاک چین‌ها هستند. ازجمله انواع اوراکل‌ها می‌توان به اوراکل‌های ورودی و خروجی، اوراکل‌های میان زنجیره‌ای، اوراکل‌های محاسباتی و… اشاره‌ کرد.
۳- کاربرد اصلی اوراکل‌ها چیست؟
از Oracleها میتوان جهت دریافت قیمت دارایی‌های مختلف مثل طلا و ارزها، اطلاعات پرواز و حرکت قطارها، اطلاعات مربوط به سنسورها مانند دما و موارد دیگری استفاده کرد.
۴- اوراکل‌ها در چه بلاک چین‌هایی قابل‌استفاده هستند؟
Oracleها در کلیه‌ی شبکه‌های بلاک چینی که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی میکنند، قابل استفاده هستند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *