اینترنت اشیا (IOT) چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که صبح خود را با زنگ ساعتی که پیش‌بینی آب و هوا را برای شما ارسال می‌کند، از خواب بیدار شوید؟ یا هنگام آماده‌شدن در مقابل آینه اتاقتان قرارهای کاری به شما یادآوری شود؟ این موارد و موارد بسیاری دیگری که همه آن‌ها را در فیلم‌ها دیده‌ایم، امروزه کم و بیش در زندگی ما وجود دارند و در آینده بخش جدایی‌ناپذیر زندگی بشر خواهند شد. به‌تازگی صحبت‌ها درباره اینکه اینترنت اشیا با نام اختصاری IOT به یکی از مهم‌ترین تخصص‌های آینده تبدیل خواهد شد، مطرح است.
با توجه به گسترش و اهمیت این فناوری، مفهوم آن هنوز برای برخی افراد گنگ است و افراد بسیاری از ساز و کار و ویژگی‌های آن بی‌اطلاع هستند. IOT به مردم کمک می‌کند تا به شیوه‌ای هوشمندانه‌تر زندگی و کار کنند و همچنین کنترل کاملی روی زندگی و دارایی خود داشته باشند. در ادامه مقاله به شرح این فناوری می‌پردازیم.
فهرست این مقاله
اینترنت اشیا چیست؟ (IOT)
اصطلاح اینترنت اشیا (IOT:Internet of things) به میلیاردها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان اشاره دارد که مجهز به حسگرها، گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های الکتریکی هستند و با یکدیگر ارتباط دارند. با اتصال این دستگاه‌ها به اینترنت و سیستم‌های خودکار می‌توان اطلاعات و داده‌ها را جمع‌آوری و تحلیل کرد و میان دستگاه‌ها به اشتراک گذاشت.
هنگامی که درباره معنای گسترده Internet of things صحبت می‌شود، همه دستگاه‌های متصل به اینترنت را شامل می‌شود اما این اصطلاح به‌مرور زمان بیشتر برای دستگاه‌هایی استفاده شد که متصل به یکدیگر بودند. درواقع اصطلاح IOT معمولاً به آن دسته از دستگاه‌هایی گفته می‌شود که انتظار نمی‌رود به اینترنت وصل شوند؛ بنابراین رایانه یا حتی گوشی هوشمند نمونه‌ای از اینترنت اشیا نیستند و می‌توان از ساعت هوشمند به‌عنوان نمونه‌ای از IOT نام برد.
با ورود تراشه‌های کامپیوتری بسیار ارزان و گسترش شبکه‌های بی‌سیم می‌توان هر محصول بزرگ و کوچک را به اینترنت اشیا تبدیل کرد. اتصال عناصر مختلف و افزودن حسگرها به آن‌ها سطحی از هوش مصنوعی را به دستگاه‌ها می‌افزاید و آن‌ها را قادر می‌سازد داده‌ها را در زمان واقعی و بدون دخالت انسان منتقل کنند. IOT با ادغام دنیای دیجیتال و فیزیکی، بافت دنیای اطراف ما را هوشمندتر و پاسخ‌گوتر می‌کند.
تاریخچه
تاریخچه Internet of things به دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی قرن بیستم بازمی‌گردد؛ زمانی که ایده اضافه‌کردن حسگرها و هوش مصنوعی به دستگاه‌های اطراف ما به ذهن بشر خطور کرد. اگرچه برخی پروژه‌های اولیه در آن زمان ظاهر شدند، پیشرفت در این حوزه به‌دلیل نبود فناوری‌های لازم بسیار کند پیش می‌رفت و تراشه‌ها آن‌قدر بزرگ و حجیم بودند که راهی برای اتصال مؤثر آن‌ها به یکدیگر وجود نداشت. پس از پیدایش تراشه‌های کم‌مصرف و ارزان که امکان اتصال بی‌سیم را نیز فراهم کردند، مشکل اتصال دستگاه‌ها و حجیم‌بودن آن‌ها حل شد. اصطلاح IOT برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ در سخنرانی یک پروفسور متخصص فناوری به نام کوین اشتون در مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) مطرح شد.
اینترنت اشیا چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار دستگاه‌های Internet of things از نظر تئوری بسیار ساده است. IOT داده‌هایی را که از محیط اطراف به دست می‌آورد، جمع‌آوری و به سیستم ابری ارسال می‌کند، سپس آن‌ها را تجزیه، تحلیل و پردازش کرده و درنهایت براساس آن داده‌ها عمل می‌کند. در ادامه نحوه کار IOT را مفصل‌تر و در سه مرحله شرح خواهیم داد.

جمع‌آوری داده‌ها از دستگاه‌ها و حسگرها

حسگرهای تعبیه‌شده در دستگاه‌ها، داده‌ها را از محیط اطراف خود جمع‌آوری می‌کنند. این داده‌ها می‌توانند با توجه به نوع حسگرها متفاوت باشند؛ زیرا حسگرهای مختلفی برای نور، دما، صدا، فشار و… وجود دارند. تلفن همراه را می‌توان جزء این دستگاه‌هایی قرار داد که تعداد زیادی حسگر دارند و قادر به جمع‌آوری، تشخیص و انتقال داده‌ها هستند، اما معمولاً دستگاه‌های IOT، تخصصی‌تر و متمرکزتر از تلفن همراه هستند. داده‌ها می‌توانند بسیار متفاوت باشند؛ برای مثال ممکن است تنها اعدادی برای نمایش دادن دما و فشار جو باشند و یا به‌صورت عکس و فیلم تهیه شوند.

اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر

تمام داده‌هایی که به‌وسیله حسگرها از محیط اطراف جمع‌آوری شده‌اند، از طریق اینترنت به سیستم ابری (ابزارها و سیستم‌هایی که هیچ‌گاه از بین نمی‌روند) منتقل می‌شود. داده‌ها در سیستم‌های ابری یا در خود دستگاه، تحلیل و پردازش می‌شوند. این مرحله مهم‌ترین مرحله در این فرایند است؛ زیرا تأثیر مستقیمی بر مراحل بعدی فرایند کار دارد که ایمنی و اثربخشی اینترنت اشیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر آن در این مرحله مشخص می‌شود یک دستگاه چه اندازه هوشمند است؛ زیرا هرچه دستگاه هوشمندتر باشد، درک آن از محیط اطراف نیز بیشتر خواهد بود.

تعامل و روابط کاربری

در این مرحله داده‌ها و خروجی به فرمی تبدیل می‌شوند که برای کاربر قابل درک باشند. خروجی می‌تواند از طریق یک برنامه کاربردی (اپلیکیشن) یا از طریق یک پیام هشدار به کاربر نمایش داده شود. در بسیاری از این موارد، رابط کاربری IOT به کاربر اطلاع می‌دهد چه کارهایی را باید انجام دهد و گزینه‌هایی را نیز در مقابل او قرار خواهد داد که کاربر بتواند از میان آن‌ها یکی را انتخاب کند. برای فهم بهتر نحوه عملکرد IOT اجازه دهید با یک مثال آن را بیان کنیم.

کشاورزی را در نظر بگیرید که در مزرعه خود از فناوری IOT استفاده کرده و حسگرهایی را درون خاک قرار داده است. این حسگرها خشکی و رطوبت خاک را اندازه‌گیری و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند. سپس داده‌هایی را که جمع‌آوری کرده‌اند به سیستم ابری ارسال می‌کنند که در آن ذخیره شوند (داده‌ها معمولاً وضعیت خاک را بیان می‌کنند) پس از ذخیره داده‌ها در سیستم ابری، یک شبکه عصبی مصنوعی آن را تجزیه و تحلیل می‌کند تا به این نتیجه برسد که رطوبت خاک مناسب است یا نیاز به آبیاری دارد.
پس از آن نتیجه را به اپلیکیشنی روی گوشی کاربر ارسال می‌کند که نتیجه را به او اطلاع دهد؛ سپس کاربر نتیجه می‌گیرد که آیا گیاهان نیاز به آبیاری دارند یا خیر؟ اگر کشاورز تصمیم بگیرد به گیاهان آب دهد، آبیاری به‌کمک چندین دستگاه اینترنت اشیا که در زمین تعبیه شده‌اند و به منبع آب متصل هستند، انجام می‌شود.
ابزارهای تشکیل‌دهنده اینترنت اشیا

دستگاه‌های هوشمند پیشرفته

IOT می‌تواند در هر دستگاهی استفاده شود؛ به شرطی که ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی را داشته باشد که به دستگاه اجازه دهد از این فناوری استفاده کند؛ برای مثال خودرویی را در نظر بگیرید که دارای توانایی‌های بالای مکانیکی است و قادر است کارهای مختلفی مانند بازکردن درب‌ها به‌کمک این فناوری و به‌صورت خودکار را انجام دهد.

حسگرها و دوربین‌های پیشرفته با قابلیت دریافت اطلاعات دقیق

بخش بسیار مهمی از دنیای اینترنت اشیا مبتنی بر دریافت داده‌ها است. داده‌ها تجزیه و تحلیل می‌شوند و سپس خروجی آن در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که درنهایت سبب بهبود زندگی کاربر و صرفه‌جویی در وقت او می‌شود؛ بنابراین لازم است ابزارهای مناسبی برای دریافت داده‌ها وجود داشته باشد؛ برای مثال می‌توان از تراشه‌های هوشمندی که قادر به دریافت اطلاعات از طریق لمس هستند، اشاره کرد.

دسترسی به اینترنت

دسترسی به اینترنت را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد:

دستگاه‌های هوشمند کوچکی که از نظر فنی قادر هستند نقش یک رایانه را بازی کنند.
اتصال به اینترنت (۵G) طبق پروتکل IP Address (IP Address آدرس منحصربه‌فردی است که به هر دستگاه متصل به اینترنت داده می‌شود). این مسئله در دنیای شبکه‌ها بسیار مهم است؛ چراکه مسیر داده‌های بین دستگاه‌های متصل به اینترنت و دیگر دستگاه‌ها براساس آدرس IP مشخص می‌شود. علاوه بر آن مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه داشت، سرعت و پهنای باند اینترنت است. ماهیت اینترنت اشیا براساس اتصال دستگاه‌های مختلف با یکدیگر از طریق اینترنت است. همچنین با توجه به اهمیت کاهش زمان تأخیر در بسیاری از پروژه‌ها، استفاده از اینترنت نسل پنجم (۵G) که سرعت و پهنای باند بیشتری دارد، لازم و ضروری است.

برنامه‌نویسی

در مطالب بالا درباره دستگاه‌های هوشمند، حسگرها و اتصال به اینترنت صحبت کردیم. برای تکمیل فرایند لازم است یک نرم‌افزار یا اپلیکیشن وجود داشته باشد. وظیفه این اپلیکیشن کنترل، مدیریت، تنظیم و سازمان‌دهی دستورات یک دستگاه و نحوه تعامل آن با دیگر دستگاه‌هاست. این برنامه‌ها براساس برنامه‌نویسی پیچیده و آمیخته با هوش مصنوعی کار می‌کنند.
کاربرد اینترنت اشیا
اگر امکان اتصال یک دستگاه به اینترنت وجود داشته باشد، می‌توان آن را به اینترنت اشیا تبدیل کرد. لامپی که می‌توان با استفاده از اپلیکیشن گوشی هوشمند روشن یا خاموش کرد، مثال ساده‌ای از IOT است. برنامه‌های کاربردی فراوانی در دنیا وجود دارد که می‌توانند از فناوری اینترنت اشیا در محصولات و خدمات خود استفاده کنند. در ادامه به برخی از این کاربردها اشاره خواهیم کرد.

کسب و کارهای تجاری

اجرای اینترنت اشیا برای هر کسب ‌و کاری در وهله اول به زیرساخت آن سازمان بستگی دارد. کارایی و انعطاف‌پذیری از اولویت‌های اصلی استفاده از IOT هستند. ایده استفاده از این فناوری برای کسب ‌و کارها و سازمان‌ها این است که شرکت‌ها و سازمان‌ها بتوانند اطلاعات بیشتری درباره محصولات و سیستم‌های داخلی خود به دست آورند؛ از این‌رو امکان ایجاد تغییرات مناسب براساس داده‌های موجود امکان‌پذیر است.
تولیدکنندگان حسگرهایی را به بخش‌هایی از محصولات خود اضافه می‌کنند. با این کار محصولات قادر خواهند بود که داده‌های مربوط به عملکرد خود را به کاربر ارسال کنند. این فناوری می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا احتمال خرابی قطعه‌ای را قبل از ایجاد مشکل شناسایی و جایگزین کنند. علاوه بر آن شرکت‌ها می‌توانند به‌کمک داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط حسگرها برای کارآمدترکردن سیستم‌های خود اقدام کنند.
IOT به کاهش زمان کار برای شرکت‌ها و کارخانه‌ها، بهبود عملکرد ماشین‌ها، تدارکات، خودکارسازی فرایندها، بهبود خدمات ارائه‌شده به مشتریان، کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و در کل بهبود عملکرد شرکت‌ها کمک می‌کند.

علاوه بر سازمان‌ها و شرکت‌ها، بسیاری از حوزه‌های دیگر استفاده از اینترنت اشیا را شروع کرده‌اند؛ برای مثال کشاورزان می‌توانند از این فناوری برای تسهیل کار خود و بهبود کیفیت تولید استفاده کنند. حسگرها می‌توانند داده‌های مربوط به بارندگی را جمع‌آوری کنند. همچنین به‌کمک IOT دما، رطوبت هوا، رطوبت خاک و محتوای آن از مواد مغذی مورد نیاز گیاهان قابل اندازه‌گیری خواهد بود. داده‌ها برای خودکار سازی فرایندهای کشاورزی و بهبود محصولات آن‌ها، تجزیه و تحلیل می‌شوند.

IOT را می‌توان در بخش ساخت ‌و ساز همچنین زیرساخت اعمال کرد؛ برای مثال حسگرها را می‌توان برای نظارت بر تغییراتی که در داخل ساختمان‌ها، سازه‌های پل، جاده‌ها و کارهای زیربنایی رخ می‌دهد، استفاده کرد. از این طریق می‌توان درصد تکمیل پروژه را متوجه شد و همچنین خطاها را به‌راحتی پیدا کرده و به این ترتیب در هزینه و زمان انجام کار صرفه‌جویی کرد. علاوه بر آن این فناوری می‌تواند به جلوگیری از بسیاری از کاغذ بازی‌ها و یا انجام کارهای غیرضروری کمک کند.

فناوری IOT این نوید را به ما می‌دهد که محیط، خانه، وسایل نقلیه و… می‌توانند هوشمندتر و قابل‌اندازه‌گیری‌تر شوند؛ برای مثال بلندگوهای هوشمند Amazon Echo، پخش موسیقی، تنظیم ساعت و دریافت اطلاعات را آسان می‌کند. سیستم‌های امنیتی خانه نظارت بر آنچه را در داخل و خارج از خانه می‌گذرد، آسان می‌کنند.
هم‌زمان ترموستات‌های هوشمند می‌توانند به ما کمک کنند خانه‌هایمان را قبل از بازگشت گرم کنیم یا با استفاده از چراغ‌های هوشمند می‌توان زمانی که بیرون از خانه هستیم روشنایی داخل خانه را کنترل کنیم. با نگاهی فراتر از خانه، حسگرها می‌توانند به ما کمک کنند تا بفهمیم محیط اطراف تا چه اندازه پر سر و صدا و دارای آلودگی صوتی است.

برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا برای خودروها، مطلوب هر دو گروه تولیدکننده و مصرف‌کننده هستند. به‌کمک IOT می‌توان بر عملکرد خودرو نظارت داشت. تراشه‌ها و حسگرها در این فناوری قادر هستند خرابی‌های اتومبیل را قبل از وقوع آن پیش‌بینی کنند؛ برای مثال حسگرهای تعبیه‌شده در چرخ‌های ماشین‌های هوشمند در صورتی که چرخ ماشین نیاز به تعویض یا هواگیری داشته باشد، آن را به راننده اطلاع می‌دهند. به این ترتیب می‌توان از تصادفات و خرابی‌های مرگبار جلوگیری کرد.

 اینترنت اشیا می‌تواند در امنیت عمومی به شکل فعال عمل کند. به‌کمک این فناوری می‌توان زمان پاسخ‌گویی کارکنان متخصص در آمبولانس، آتش‌نشانی و پلیس در شرایط مختلف و اضطراری را بهبود بخشید و آن را هوشمندتر کرد؛ برای مثال کمک‌کردن به آتش‌نشان‌ها در شناسایی مکان آتش‌سوزی و همچنین اولویت‌های مقابله با آن و هشدار به وجود شخص زنده در محل حادثه از جمله کاربردهای IOT در زمینه آتش‌نشانی است.

مراقبت‌های بهداشتی

سیستم‌های مرتبط با IOT در حوزه بهداشت، بسیار محبوب هستند؛ زیرا از طریق این فناوری می‌توان خدمات درمانی با کیفیت بالاتر و کارآمدتر را به افراد بیمار و ناتوان ارائه داد. در حال حاضر ابزارهای پیشرفته‌ای مانند پمپ‌های انسولین و مانیتورهای قلب در بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند که قادر هستند وضعیت سلامت فرد بیمار را کنترل کنند و در زمان مناسب برای نجات جان یا بهبود سلامتی او مداخله کنند.
علاوه بر آن در بیمارستان‌ها، فناوری IOT به اتصال همه دستگاه‌های بهداشتی به یکدیگر کمک می‌کند. این فناوری امکان تسهیل فرایند پیگیری درمان بیمار و مداخله سریع را به‌ویژه اگر بیمار در اتاق مراقبت‌های ویژه باشد، فراهم می‌کند.

حمل و نقل و ترافیک

جاده‌های هوشمند، ماشین‌های هوشمند و پارکینگ‌های هوشمند رؤیا و هدف IOT در حوزه حمل و نقل هستند. هدف این فناوری کاهش تصادفات جاده‌ای و ایمن‌ترکردن سفرهای جاده‌ای است.  IOT می‌تواند تراکم ترافیک را با تنظیم و بهبود زمان‌بندی حرکت اتومبیل‌ها کنترل کرده و با این کار به حمل و نقل جاده‌ای کمک کند. همچنین با کنترل روشنایی خیابان‌ها، روشن و خاموش‌کردن چراغ‌ها هنگام طلوع و غروب خورشید سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی شود.

ردیاب حیوانات

نمونه دیگری از استفاده از IOT، دستگاه‌های ردیاب برای مکان‌یابی حیوانات است که زیر پوست حیوانات برای ردیابی مکان آن‌ها کاشته می‌شود؛ برای نمونه یک چوپان قادر است به‌کمک این فناوری دام خود را کنترل کند.
مزایا و معایب
پس از صحبت درباره اینترنت اشیا و کاربردهای آن، بی‌شک به درک بالاتری از این فناوری رسیده‌اید. هر انقلاب تکنولوژی در دنیا مزایا و معایب مختص به خود را دارد که ما به‌عنوان کاربر لازم است از آن‌ها آگاه باشیم و نتایج آن‌ها را درک کنیم. در ادامه برخی از رایج‌ترین مزایا و معایب IOT را بیان کرده‌ایم.
مزایای اینترنت اشیا
اینترنت اشیا از طیف وسیعی از مشاغل و حوزه‌ها پشتیبانی می‌کند. این فناوری در حال حاضر یکی از امیدوارکننده‌ترین فناوری‌های دیجیتال است و بی‌شک در آینده گسترده‌تر و مفیدتر نیز خواهد شد. در ادامه به چند نمونه از مزایای IOT می‌پردازیم.

جمع‌آوری داده‌ها

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هر صنعت و سازمان، داده‌های آن است. سازمان‌ها با استفاده از IOT در کسب ‌و کار خود می‌توانند حجم عظیمی از داده‌ها را درباره مشتریان و محصولات خود جمع‌آوری کنند. با جمع‌آوری این اطلاعات، سازمان‌ها به تحلیل و درک عمیق آن می‌پردازند و در پی آن می‌توانند کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند.

خودکارکردن کارها

برای خودکارسازی کارهای روزمره می‌توان از IOT استفاده کرد. از این فناوری برای یافتن مشکلات فنی در سیستم و سپس گزارش یا رفع آن‌ها قبل از وقوع حادثه استفاده کرد که می‌تواند سبب به وجود آمدن وقفه در کار شود.

افزایش تعامل با مشتری

یکی از اهداف کلی برای هر شرکت و سازمانی کسب رضایت مشتری است که شرکت‌ها به‌طور مداوم برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند. اینترنت اشیا با تعامل بین دستگاه‌ها عملکردهای تجاری را بهبود می‌بخشد؛ برای مثال می‌توان با استفاده از این فناوری کاستی‌های محصول را شناسایی و برطرف کرد. این عمل به بهبود خدمات و افزایش سطح رضایت مشتری کمک می‌کند.

نظارت بر داده‌ها

نظارت بر داده‌ها یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های اینترنت اشیا است و به کاربر کمک می‌کند اطلاع کافی از مقدار دقیق منابع و کیفیت آن‌ها داشته باشد. حسگرهای هوشمندی که روی دستگاه‌ها تعبیه می‌شوند، ظرفیت نامحدودی برای مدیریت داده‌ها دارند. علاوه بر مطالب بالا می‌توان به موارد دیگری به‌عنوان مزایای استفاده از IOT اشاره کرد:

امکان دسترسی به اطلاعات در هر زمان، مکان و از هر دستگاه هوشمند
بهبود ارتباط بین دستگاه‌های هوشمند متصل به یکدیگر
صرفه‌جویی در زمان و مکان در بسیاری از کارها
بهبود کیفیت کارها
کاهش نیاز به دخالت انسان
ارائه خدمات و محصولات در سطح جهانی
افزایش سطح بهره‌وری

معایب اینترنت اشیا
IOT ایراداتی نیز دارد که از نظر متخصصان این حوزه، در صورتی که برطرف نشوند، می‌توانند بسیار مخرب عمل کنند. در ادامه به شرح این معایب خواهیم پرداخت.

نداشتن حریم خصوصی

امنیت و حفاظت از حریم خصوصی یکی از بزرگ‌ترین مسائلی است که اینترنت اشیا با آن مواجه است. در بسیاری از موارد حسگرهایی که به یک دستگاه متصل هستند، داده‌های حساسی مانند گفت‌وگوهای درون خانه و کارهایی را که انجام می‌شود، جمع‌آوری می‌کنند. حفظ این امنیت برای ایجاد حس اعتماد مصرف‌کننده بسیار مهم است.

تغییر ماهیت انسان

استفاده و برخورداری بیش‌ازحد از این فناوری ممکن است در درازمدت به ایجاد تغییرات اساسی در طبیعت انسان از نظر رفتاری و جنبه‌های روانی منجر شود. برخی روان‌شناسان اعتقاد دارند که ممکن است فرد از نظر عاطفی سرد شود و به‌تدریج توانایی تعامل با دیگران را از دست بدهد. علاوه بر آن استفاده مکرر از این فناوری به وابستگی کامل به آن منجر خواهد شد. وابستگی به این معنا که تمام کارها را به ماشین واگذار کنیم و مهارت‌هایی را که امروزه ضروری می‌دانیم، از دست بدهیم و درصورت خرابی دستگاه، قادر به انجام آن کارها نباشیم.

پیچیدگی اینترنت اشیا

پیچیدگی IOT مقابله با خطاها را دشوار می‌کند. در سیستم‌های بزرگ و پیچیده، لازم است همکاری میان تعداد زیادی دستگاه برقرار باشد، پردازش و مدیریت داده‌ها از همه این دستگاه‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

اینترنت اشیا در حال پرکردن شکافت میان دنیای دیجیتال و فیزیکی است؛ به این معنا که هک‌کردن دستگاه‌ها می‌تواند عواقب جدی در دنیای واقعی ایجاد کند؛ برای مثال هک‌کردن سنسورهای دما در یک نیروگاه می‌تواند اپراتورها را فریب دهد تا تصمیمی فاجعه‌بار بگیرند. همین امر درباره کنترل اتومبیل خودران نیز صدق می‌کند؛ زیرا ممکن است به فاجعه ختم شود؛ برای مثال ممکن است با هک‌کردن اینترنت اشیا، اتومبیل خودران به‌جای پیچیدن به سمت راست و توسط هکر به سمت چپ حرکت کند.

ویروس‌های رایانه‌ای

اگر رایانه‌ها و سیستم‌ها درگیر ویروس یا باگ نرم‌افزاری شوند، این مشکل می‌تواند سبب آسیب و اختلال در تمام دستگاه‌هایی شود که به یکدیگر متصل هستند.

نبود استانداردسازی

در حال حاضر، با توجه به نبود استاندارد بین‌المللی برای سازگاری فناوری IOT با اینترنت ممکن است ارتباط دستگاه‌های مختلف با یکدیگر مشکل باشد.
مهارت‌ها و مشاغل مورد نیاز در Internet of things
در اصل رشته‌ای با نام اینترنت اشیا وجود خارجی ندارد. این رشته با کسب و کارها، حرفه‌ها و بخش‌های زیادی در ارتباط است و محدود به یک شغل نیست، بلکه افزوده‌ای به بسیاری از حرفه‌ها خواهد بود و مهارتی است که با بسیاری از حرفه‌ها ادغام خواهد شد. با این حال الزاماتی وجود دارد که به ایجاد یک پروژه IOT کمک می‌کند. در ادامه به شناخته‌شده‌ترین این مهارت‌ها اشاره خواهیم کرد.

هوش مصنوعی
علم تجزیه و تحلیل داده‌ها
طراحی UI/UX
امنیت اطلاعات سایبری
برنامه‌نویسی اپلیکیشن موبایل
برنامه‌نویسی الکترونیک
مهندسی شبکه
مهندسی الکترونیک
مهندسی سخت‌افزار

آینده اینترنت اشیا
با کاهش قیمت حسگرها و به‌طورکلی ارتباطات در سال‌های اخیر، افزودن دستگاه‌های بیشتری به اینترنت اشیا از نظر مالی امکان‌پذیر می‌شود؛ حتی اگر در برخی موارد هیچ سود چشمگیری برای مصرف‌کنندگان وجود نداشته باشد. در حال حاضر این فناوری در مراحل اولیه است؛ چراکه فناوری‌های زیرساختی آن مانند حسگر، شبکه ۵G و تجزیه و تحلیل با استفاده از ماشین تا حدودی در مراحل اولیه توسعه خود هستند.
شرکت بین‌المللی IDC پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۵ میلادی، ۴۱.۶ میلیارد دستگاه متصل به Internet of things وجود خواهد داشت. همچنین این گزارش نشان می‌دهد تجهیزات صنعتی و اتومبیل‌ها بزرگ‌ترین فرصت برای استفاده از IOT را دارند.
مانند تمام فناوری‌های جدید، برخی افراد از عصر جدید و پیشرفت دستگاه‌های هوشمند استقبال خواهند کرد؛ درحالی‌که عده‌ای برای آن عصرهایی که انسان اسیر تکنولوژی نبود و در اطراف خود رها بود تأسف می‌خورند! شما در کدام دسته قرار دارید؟
سخن پایانی
هر فناوری جدیدی که در جهان عرضه می‌شود، حلقه‌ای در مسیر پیشرفت انسان‌هاست. برخی این تکامل را در جهت سعادت بشر و در مقابل عده‌ای آن را مسیری در جهت تبدیل‌کردن انسان به ماشین‌های انسان‌نما می‌دانند، اما درمجموع روش استفاده انسان از این فناوری، خوب یا بد بودن آن را مشخص می‌کند؛ یعنی هر فردی می‌تواند محصول مفید یا مضری را با استفاده از این فناوری خلق کند. دستگاه‌های اینترنت اشیا بی‌شک نقش بسیار مهمی در پیشرفت‌های فناوری در آینده خواهند داشت.
اگرچه هنوز مسائلی مهمی مانند امنیت وجود دارد که باید به‌صورت جدی به آن‌ها پرداخته شود، ولی ما در عصری زندگی می‌کنیم که هر روز شاهد پیشرفت‌ها و اکتشافات در همه سطوح علمی، زندگی فردی، مالی و… هستیم. همراه‌شدن ما با فناوری‌های نو، به‌عنوان کسانی که در جامعه زنگی می‌کنیم، بسیار ضروری است.
زیرساخت بازار ارزهای دیجیتال نیز یکی از فناوری‌های نو است و افرادی که توانستند با این نوآوری همراه شوند، سودهای خوبی را کسب کردند؛ البته بلاک چین و بازار ارزهای دیجیتال هنوز هم یک حوزه جدید به شمار می‌آید که به گفته بسیاری از متخصصان قرار است آینده اقتصاد را متحول کنند. اگر شما هم به این پیش‌بینی باور دارید، بهتر است با گذراندن یک دوره آموزش رمز ارز، مهارت لازم برای فعالیت در این بازار را کسب کنید.
پرسش‌های متداول

اینترنت اشیا چیست؟

اشاره به دستگاه فیزیکی در سراسر جهان دارد که با یکدیگر در ارتباط و مجهز به حسگرها، گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های الکتریکی هستند. با اتصال این دستگاه‌ها به اینترنت می‌توان اطلاعات و داده‌ها را جمع‌آوری و تحلیل کرد و میان دستگاه‌ها به اشتراک گذاشت. به‌کمک این فناوری دستگاه‌ها هوشمندانه‌تر از قبل با موقعیت و اطراف خود ارتباط برقرار می‌کنند.

اینترنت اشیا چگونه کار می‌کند؟

دستگاه‌ها حاوی تجهیزاتی مانند حسگرها هستند که داده‌ها را از اطراف جمع‌آوری و ارسال می‌کنند، سپس آن‌ها را تجزیه، تحلیل و پردازش کرده و درنهایت براساس آن داده‌ها عمل می‌کند.

کاربردهای اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا کاربردهای بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله کسب و کارهای تجاری، کشاورزی، ساخت‌وساز، منازل، خودرو، امنیت عمومی، ترافیک و حمل و نقل، مراقبت‌های بهداشتی، ردیاب‌ها و موارد دیگر دارد.

مزایای اینترنت اشیا چیست؟

جمع‌آوری داده‌ها، خودکارکردن کارها، افزایش تعامل با مشتری، نظارت بر داده‌ها، امکان دسترسی به اطلاعات در هر زمان، مکان و از هر دستگاهی، بهبود ارتباط بین دستگاه‌های هوشمند متصل به یکدیگر، صرفه‌جویی در زمان و مکان در بسیاری از کارها، بهبود کیفیت کارها، کاهش نیاز به دخالت انسان، ارائه خدمات و محصولات در سطح جهانی و افزایش سطح بهره‌وری.

معایب اینترنت اشیا چیست؟

نداشتن حریم خصوصی، تغییر ماهیت انسان، پیچیدگی، احتمال هک شدن، ویروس رایانه‌ای و نبود استانداردسازی.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *