بهترین استراتژي های سرمایه گذاری در بازار نزولی چیست؟

از نظر تحلیلگران و کارشناسان مسائل اقتصادی، زمانی که بازار افت قیمت ۲۰ درصدی یا بیشتر را برای مدت‌زمانی بیشتر از ۲ ماه تجربه کند، در اصطلاح بازار در وضعت نزولی به سر می‌برد. به احتمال زیاد و در نگاه اول، سرمایه گذاری در بازار نزولی ایده خوبی نیست.
درواقع برخی معتقدند سرمایه‌ گذاری در چنین بازاری موجب کاهش ارزش دارایی در گذر زمان خواهد شد. در نتیجه در چنین شرایطی بسیاری از سرمایه‌ گذاران امید خود را به بازگشت بازار از دست می‌دهند و تصمیم به فروش دارایی خود می‌گیرند که این اقدام نیز به نوبه خود موجب کاهش شدید قیمت‌ها و روند نزولی بازار می‌شود.
در این زمان، مشاوران سرمایه‌ گذاری توصیه می‌کنند با استفاده از استراتژی‌های معاملاتی صحیح، میزان ضرردهی را به حداقل برسانید و درعوض از فرصت‌هایی که تنها در زمان کاهش قیمت‌ها به وجود می‌آیند، استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم به بررسی ۱۰ استراتژی برای سرمایه گذاری در بازار نزولی بپردازیم؛ پس همراه ما باشید.
فهرست این مقاله
معرفی ده استراتژی برای سرمایه گذاری در بازار نزولی

۱- هزینه‌های زندگی‌تان را برآورد کنید
قبل از سرمایه‌ گذاری در هر بازاری، چه سودده و چه نزولی، در وهله اول شما باید هزینه زندگی روزمره‌تان را کنار بگذارید. پوشش هزینه‌های زندگی باید اولویت اول شما باشد. اگر برای پرداخت اجاره به سود کوتاه‌مدت بازار حساب کرده‌اید، قطعاً در خطر هستید! زیرا شرایط بازار ارزهای دیجیتال به اندازه‌ای پایدار نیست که بتوانید از میزان سود دریافتی خود در هر ماه مطمئن باشید. مشاوران توصیه می‌کنند سبک زندگی خود را با میزان حقوق خود تطبیق دهید و یک حساب پس‌انداز حاوی هزینه‌های زندگی سه تا شش ماه ایجاد کنید تا در مواقع اضطراری دچار استرس و اضطراب نشوید. شما باید فقط پولی را سرمایه‌ گذاری کنید که توانایی از دست دادن احتمالی آن را داشته باشید.
۲- در بازارهای متنوعی سرمایه‌ گذاری کنید
در هر بازار نزولی، برخی از بخش‌های بازار بیشتر از سایر بخش‌ها دچار رکود و نزول می‌شوند. کارشناسان مسائل اقتصادی می‌گویند یک سبد سرمایه‌ گذاری متنوع می‌تواند به شما کمک کند تا زیان را به حداقل برسانید و از سود در بازارهای رو به رشد بهره ببرید.
در دنیای ارزها این موضوع ممکن است به معنای گسترش سرمایه‌ گذاری شما در بین رهبران بازار با ارزش بالا، ارزهای دیجیتال جدید با سریع‌ترین رشد، کوین‌ها و توکن‌های مرتبط با DeFi، ارزهای دیجیتال مرتبط با بازار NFT و استیبل کوین‌ها باشد.
۳- در شرایط نزولی بازار نترسید
بسیاری از سرمایه‌گذاران هنگام سقوط قیمت‌ها تمایل شدیدی به نقدکردن دارایی خود پیدا می‌کنند، اما واقعیت این است که در شرایط نزولی بازار ارزهای دیجیتال، نقدکردن دارایی همیشه راه‌حل درستی نیست. مشاوران مالی باتجربه می‌گویند که بهتر است نفس عمیقی بکشید و در بازار بمانید. هر بازار نزولی درنهایت با شرایط بهتر این دوره را به پایان می‌رساند و سرمایه‌ گذارانی که می‌توانند از طوفان به سلامت گذر کنند، در درازمدت سود زیادی کسب می‌کنند.
درواقع اگر پرتفوی شما (سبد سرمایه‌ گذاری) متنوع است و اعصاب فولادی دارید، ماندن در بازار می‌تواند موقعیت شما را برای استفاده از فرصت‌های سود به محض به وجود آمدن آن‌ها فراهم کند.
۴- از نوسانات بازار به بهترین شکل استفاده کنید

در سرمایه گذاری در بازار نزولی سرمایه گذاران بیشتر به دارایی‌هایی روی می‌آورند که ارزش خود را حفظ می‌کنند؛ برای مثال افراد دارایی خود را به طلا تبدیل می‌کنند. سپس هنگامی که قیمت‌ها کاهش می‌یابد، آن‌ها می‌توانند دارایی‌های خود را دوباره خریداری کنند و مابه‌التفاوت را به‌عنوان سود به جیب بزنند.
در دنیای رمز ارز، شما می‌توانید در شرایط نزولی بازار، دارایی خود را به استیبل کوین تبدیل کنید؛ ارز که با همین هدف طراحی شده است. استیبل کوین‌ها به شما این امکان را می‌دهند که دارایی‌تان را در کیف پول خود نگه دارید تا بتوانید به‌سرعت به تغییرات بازار واکنش نشان دهید.
۵- به‌صورت پی در پی خرید کنید
سرمایه‌گذاران باهوش با استراتژی‌ای به نام میانگین هزینه دلاری در بازارهای نزولی خرید و فروش می‌کنند. آن‌ها طبق برنامه هفتگی یا ماهانه خریدهای منظم کوچکی انجام می‌دهند. این استراتژی به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون نیاز به یک خرید بزرگ که می‌تواند به‌سرعت به ضرر بزرگی تبدیل شود، به ساختن سبد رمز ارز متنوع ادامه دهند.
استراتژی میانگین هزینه دلاری بر هموارسازی نوسانات قیمت مؤثر است. به‌جای ریسک خرید با قیمت بسیار بالا یا بسیار پایین، به‌تدریج و با توجه به میانگین قیمت مبتنی بر زمان سبد دارایی خود را ایجاد می‌کنید. با بهبود بازار، ارزش دارایی‌های شما افزایش یابد. با استفاده از استراتژی میانگین هزینه دلاری، لازم نیست نگران زمان‌بندی بازار و پیش‌بینی این باشید که آیا قیمت‌ها در شرف کاهش بیشتر یا بازگشت هستند.
۶- بخش‌های در حال رشد بازار را شناسایی کنید
برخی از ارزهای دیجیتال حتی در طول رکود شدید بازار نیز ارزش خود را حفظ می‌کنند؛ برای مثال ارزهایی که در صنعت بازی‌های ویدئویی و قمار آنلاین استفاده می‌شوند، با وجود رکود بازار، معمولاً همیشه عملکرد خوبی دارند. ارزهای دیجیتال مرتبط با DeFi، بازارهای NFT مبتنی بر تکنولوژی، ارتباطات میان زنجیره‌ای و سایر برنامه‌ها ارزش ارزیابی دارند؛ به‌ویژه اگر دانش خاصی درباره شرایط یک بخش خاص از بازار داشته باشید.
۷- در ارزهای محبوب سرمایه‌ گذاری کنید
 
منطق پشت این استراتژی ساده است. ارزهایی که در بازار شرایط پایداری دارند، معمولاً در شرایط رکود و نزول، ارزش خود را حفظ می‌کنند و کمتر دچار نوسان می‌شوند. زمانی که یک رمز ارز ارزش بازار بالایی دارد و زمانی که چند سرمایه‌گذار دارایی‌های خود را بفروشند، قیمت آن کاهش نمی‌یابد؛ درحالی‌که شما نمی‌توانید این استراتژی را درباره ارزهای جدیدتر با جامعه کاربری کوچک‌تر بگویید. درواقع درخصوص این ارزها باید بدانید که اگر سرمایه‌گذاران اعتماد خود را به آن‌ها از دست بدهند، در برابر زیان‌های جبران‌ناپذیر آسیب‌پذیر هستند.
۸- برای سرمایه گذاری در بازار نزولی فراتر از قیمت نگاه کنید
درحالی‌که ممکن است قیمت کریپتو در طی یک بازار نزولی کاهش یابد، داشتن برخی از کوین‌ها یا توکن‌ها همچنان می‌تواند مزایایی داشته باشد؛ برای مثال شما می‌توانید برای دریافت کارمزد از وام‌دادن رمز ارز به یک استخر نقدینگی یا قراردادن آن‌ها در یک شبکه اجماع بلاک چین، از مزایای خرید رمز ارز حتی در بازار نزولی هم بهره‌مند شوید.
۹- در بازار مشتقات سرمایه‌ گذاری کنید
ابزارهای مشتقه ابزارهای مالی پیچیده‌ای هستند که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند ریسک سرمایه‌ گذاری را به حداقل برسانند و حتی زمانی که قیمت‌های بازار در حال کاهش است، از سرمایه گذاری در بازار نزولی آسیب نبینند. رایج‌ترین ابزارهای مشتقات، قراردادهای آتی و آپشن هستند. با استفاده از این ابزارها سرمایه‌گذار یک دارایی، برای مثال بیت کوین زمان خرید را با قیمتی کمتر یا بالاتر در یک تاریخ مشخص، تعیین می‌کند.
ابزار مشتقات به حداقل رساندن ریسک کمک می‌کنند؛ زیرا اگر نتیجه معامله زیان باشد، خرید یا فروش انجام نمی‌شود. درواقع تنها ضرری که ممکن است سرمایه‌گذار در یک بازار نزولی با استفاده از ابزارهای مشتقه متحمل شود، کارمزدی است که برای استفاده از ابزارها پرداخته است؛ مبلغی که در برابر ضررهای کلان چندان به چشم نمی‌رسد. این ابزارهای مالی کاملاً بدون ریسک نیستند، اما به سرمایه‌گذاران باتجربه این امکان را می‌دهند که در بازارهای در حال سقوط سود زیادی کسب کنند.
۱۰- صبور باشید
محققان می‌گویند افزایش قیمت در میانگین بازار صعودی حدود ۶ سال طول می‌کشد و بازدهی تجمعی بیش از ۲۰۰ درصد را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند؛ درحالی‌که بازارهای نزولی ۱۸ ماه یا کمتر دوام می‌آورند و میانگین زیان ۳۹ درصد است.
این ارقام نشان می‌دهد اگر آمادگی دارید دارایی‌های خود را به مدت ۵ یا ۱۰ سال نگه دارید، می‌توانید در شرایط نزولی بازار، هیچ‌یک از دارایی‌های خود را نقد نکنید و صبور باشید! قیمت‌ها دوباره افزایش می‌یابد، ارزش سبد سرمایه‌ گذاری شما بازیابی می‌شود و کسب سود شما از سر خواهد گرفته شد.
سخن پایانی
به یاد داشته باشید، هیچ سرمایه‌ گذاری بدون ریسک وجود ندارد. متخصصان سرمایه‌ گذاری، استراتژی‌های ذکرشده در این مقاله را به‌عنوان راهی برای کاهش ضرر و حتی ایجاد ارزش سبد سرمایه‌ گذاری خود با وجود بازاری که قیمت‌ها در آن در حال سقوط هستند، توصیه می‌کنند. گفتنی است هیچ‌یک از استراتژی‌های بیان‌شده در این مطلب یک‌شبه کار نمی‌کنند، اما کارشناسان می‌گویند اگر واکنش خود به کاهش قیمت‌ها را با دقت برنامه‌ریزی کنید و به یک برنامه بلندمدت متعهد شوید، می‌توانید در بازار نزولی دوام بیاورید و حتی موفق شوید.
پرسش‌های متداول
۱- آیا سرمایه گذاری در بازار نزولی خوب است؟
به‌طور معمول، بازار نزولی درنهایت با شرایط بهتر این دوره را به پایان می‌رساند و سرمایه‌گذارانی که می‌توانند از طوفان به سلامت گذر کنند، در درازمدت سود زیادی کسب می‌کنند.
۲- بهترین استراتژی سرمایه گذاری در بازار نزولی چیست؟
سبد سرمایه‌ گذاری متنوع می‌تواند به شما کمک کند تا زیان را به حداقل رسانده و از سود در بازارهای رو به رشد بهره ببرید.
۳- بهترین استراتژی خرید در بازار نزولی چیست؟
استراتژی میانگین هزینه دلاری بر هموارسازی نوسانات قیمت مؤثر است. به‌جای ریسک خرید با قیمت بسیار بالا یا بسیار پایین، به‌تدریج و با توجه به میانگین قیمت مبتنی بر زمان سبد دارایی خود را ایجاد می‌کنید.
۵- بهترین رمز ارز برای سرمایه‌ گذاری در بازار نزولی چیست؟
ارزهایی که در صنعت بازی‌های ویدئویی و مرتبط با DeFi، بازارهای NFT مبتنی بر تکنولوژی، ارتباطات میان زنجیره‌ای و سایر برنامه‌ها معمولاً ارزش سرمایه‌ گذاری دارند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *