بهترین کیف پول‌های مونرو (XMR) در سال ۲۰۲۱

برای سرمایه‌گذاری روی هر یک از ارزهای دیجیتال، ابتدا نیاز به یک کیف پول یا والت (Wallet) برای نگهداری این ارزها داریم. به‌بیان ساده، کیف پول نرم‌افزاری است که به شما اجازه می‌دهد به دارایی‌های دیجیتال خود دسترسی داشته باشید، با آنها تراکنش انجام دهید و هر زمان که نیاز داشتید موجودی حسابتان را چک کنید. در این مقاله ابتدا به‌طور مختصر با رمز ارز مونرو و ویژگی‌های خاص آن آشنا خواهید شد. سپس بهترین کیف پول‌های مونرو (XMR) در سال ۲۰۲۱ را مرور می‌کنیم و با نحوه کار هر یک از این کیف پول‌ها و نقاط ضعف و قوت آنها آشنا می‌شوید. با رمز ارز همراه باشید.
مونرو، شبحی در دنیای ارزهای دیجیتال

رمز ارز مونرو (Monero) از جمله شناخته‌شده‌ترین ارزهای مبتنی بر حریم خصوصی یا همان پرایوسی کوین‌ها است که از روش‌های پیشرفته رمزنگاری برای اطمینان از پیگیرگریزی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. برخلاف بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال که بلاک چین‌های شفاف دارند، در مونرو نمی‌توان تراکنش‌ها و موجودی آدرس‌ها را مشاهده کرد، مگر اینکه خود دارنده آدرس تمایل داشته باشد.
این رمز ارز که ابتدا بیت‌مونرو (Bitmonero) نام داشت، در سال ۲۰۱۴ با استفاده از کد بایت‌کوین (Bytecoin) رسماً راه‌اندازی شد. این رمز ارز با نماد اختصاری XMR، در زمان نگارش این مطلب چهاردهمین رمز ارز برتر بازار (از نظر ارزش بازار) است.
مانند بیت کوین، هویت خالق اصلی مونرو هم مشخص نیست و عده‌ای حدس می‌زنند که ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، سازنده مونرو هم هست.
اصلی‌ترین ویژگی مونرو، آدرس‌های مخفی این رمز ارز و پیگیر‌گریز‌بودن تراکنش‌های آن است. این ویژگی باعث پنهان‌ماندن فرستنده و گیرنده خواهد شد. به‌بیان دقیق‌تر، کاربران با استفاده از فناوری امضاهای حلقوی (Ring signatures)، می‌توانند خودشان تعیین کنند که چه کسانی اجازه مشاهده فرستنده و گیرنده تراکنش‌ها را داشته باشند.
فناوری امضاهای حلقوی، مجموعه تراکنش‌های هر فرد را با دیگران ترکیب می‌کند تا صاحبان آدرس‌های فرستنده و گیرنده به‌صورت عمومی قابل‌مشاهده نباشند. این فناوری همچنین مانده‌حساب‌ها را از طریق آدرس‌های پنهان (Stealth addresses) مخفی می‌کند. آدرس‌های پنهان، آدرس‌های یک‌بار‌مصرف تصادفی هستند و نمی‌توان آن را به شخص خاصی مرتبط کرد. برای پیاده‌سازی این فناوری، هر کاربر در شبکه مونرو دارای دو جفت کلید است: یک جفت کلید عمومی/خصوصی پرداخت (Spend key) که برای مشاهده موجودی و انجام تراکنش مورد‌استفاده قرار می‌گیرد و یک جفت کلید عمومی/خصوصی مشاهده (view key) که با استفاده از آن، کاربران می‌توانند جزئیات تراکنش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. بنابراین در این روش، اطلاعات تراکنش‌ها تنها برای افراد خاصی قابل‌مشاهده خواهد بود.
مونرو در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۰ آذر ۹۹) یک به‌روزرسانی اساسی را با هدف تمرکززدایی بیشتر از شبکه تجربه کرد. در این به‌روزرسانی، الگوریتم اجماع اثبات کار جدیدی به نام رندوم‌ایکس (RandomX) جایگزین الگوریتم کپی‌رایت (Copyright) شد. الگوریتم رندوم‌ایکس استخراج مونرو از طریق دستگاه‌های ای‌سیک (ASIC) را محدود کرده و استخراج از طریق CPUها را تسهیل می‌کند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مونرو می‌توانید به مقاله «مونرو چیست؟» مراجعه کنید.
معرفی بهترین کیف پول‌های مونرو

اگرچه ویژگی‌های خاص مونرو برای کاربران تازه‌وارد دنیای ارزهای دیجیتال تا حدی گیج‌کننده است، اما با انتخاب یک کیف پول مناسب و آگاهی دقیق از نحوه کارکرد آن، می‌توان به‌راحتی واحدهای XMR را مدیریت و نگهداری کرد. در ادامه ۱۲ کیف پولی را معرفی خواهیم کرد که از نظر وب‌سایت رمز ارز بهترین کیف پول‌های مونرو هستند.
توجه داشته باشید که در فهرست زیر معیارهایی همچون امنیت، تعداد نصب، اعتبار تیم توسعه‌دهنده و سهولت کاربری لحاظ شده است، اما در نهایت، مسئولیت حفظ دارایی‌های دیجیتال بر‌عهده خود افراد است. بنابراین بهتر است که پیش از انتخاب و استفاده از کیف پول‌ها شخصاً درباره اعتبار و امنیت آن‌ها تحقیق کنید.
برترین کیف پول‌های مونرو در زمان نگارش این مطلب عبارت‌اند از:
کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano Sکیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano Xکیف پول سخت‌افزاری Trezor Model Tکیف پول نرم‌افزاری Monero GUI (دسکتاپ)کیف پول نرم‌افزاری MyMonero (تحت وب و دسکتاپ)کیف پول نرم‌افزاری Cake (موبایل) کیف پول نرم‌افزاری Exodus (دسکتاپ و موبایل)کیف پول نرم‌افزاری Atomic (دسکتاپ و موبایل)کیف پول نرم‌افزاری Guarda (تحت وب، دسکتاپ، موبایل و افزونه مرورگر)کیف پول نرم‌افزاری Edge (موبایل)کیف پول کاغذی Monero Paperکیف پول نرم‌افزاری Monerujo (موبایل)
بهترین کیف پول‌های مونرو در سال ۲۰۲۱؛ برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید.
پیش از توضیح درباره کیف پول‌های مونرو، به خاطر داشته باشید که هیچ‌کدام از کیف پول‌ها به‌معنای واقعی رمز ارز در خود ذخیره نمی‌کنند، بلکه این کیف پول‌ها موجودی دارایی‌های شما را بر روی بلاک چین رهگیری کرده و با ذخیره کلیدهای خصوصی در دستگاه شما (موبایل، کامپیوتر یا دستگاه سخت‌افزاری کیف پول)، امکان انجام تراکنش را برای شما فراهم می‌کنند. تمامی کیف پول‌های معرفی‌شده در این مقاله، کنترل کلیدهای خصوصی را در اختیار خودتان قرار خواهند داد.
بنابراین در تمام کیف پول‌های معرفی‌شده خودتان مسئول مراقبت از دارایی‌های خود هستید و باید با روش‌هایی مانند تهیه بک‌آپ (دریافت کلمات بازیابی یا کلید خصوصی) و به‌روزرسانی نرم‌افزارها، امنیت دارایی‌های خود را در نظر داشته باشید.
فراموش نکنید کیف پول‌های موجود در صرافی‌ها، دارایی‌ها را به‌صورت امانی (Custody) نگهداری می‌کنند؛ به این معنی که کلیدهای خصوصی در اختیار صرافی‌ها بوده و از‌این‌رو کنترل دارایی‌ها به‌معنای واقعی در دست خود کاربران نیست. همچنین برای کاربران ایرانی، ذخیره ارزهای دیجیتال روی صرافی‌ها می‌تواند خطر تحریم و بلوکه‌شدن سرمایه را به همراه داشته باشد. بنابراین طبق تعریف اصولی بالا، هیچ‌یک از کیف پول‌های امانی به‌معنای واقعی کیف پول محسوب نمی‌شوند و به همین دلیل در این مقاله هم به آنها اشاره نشده است.
لجر نانو اس (Ledger Nano S)

نقات قوت:
دارای گواهینامه CSPN (گواهینامه سطح اول امنیت) از ANSSIامنیت بسیار بالاپشتیبانی از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتالتیم توسعه‌دهنده و پشتیبانی بسیار قویوزن کم
نقاط ضعف:
کوچک‌بودن صفحه‌نمایشنداشتن باتریراه‌اندازی اولیه نسبتاً سخت و زمان‌بر است.برای استفاده‌های روزمره (پرداخت یا معاملات) مناسب نیست.نرم‌افزار اصلی لجر (ledger live)، مستقیماً از مونرو پشتیبانی نمی‌کند و نیاز به نصب نرم‌افزارهای جانبی است.
کیف پول لجر نانو اس از جمله کیف پول‌های سخت‌افزاری است که به‌دلیل ذخیره آفلاین کلیدهای خصوصی، از امن‌ترین گزینه‌ها برای ذخیره مونرو به شمار می‌رود. کیف پول‌های لجر کلید خصوصی (عبارات بازیابی) را در اختیار خود کاربر قرار داده و سرویس‌دهندگان واسطه هیچ کنترلی بر روی دارایی‌های شما ندارند.
کیف پول‌های لجر را می‌توان به‌سادگی از طریق یک درگاه USB به هر دستگاه دیگری متصل کرد. این کیف پول از طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال از جمله مونرو، بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، اتریوم کلاسیک و دیگر آلت‌کوین‌ها پشتیبانی می‌کند.
از دیگر قابلیت‌های این کیف پول سخت‌افزاری می‌توان به ورود دو‌مرحله‌ای (۲FA)، پین‌کد امن و بازیابی از طریق عبارات سید (Seed) اشاره کرد. علاوه بر این، کیف پول لجر دارای یک نمایشگر داخلی اولِد (OLED) است که کاربر به‌کمک آن می‌تواند جزئیات هر تراکنش را با یک کلید دوحالته مشاهده کند.
قیمت این کیف پول در حال حاضر ۶۰ دلار است که در میان کیف پول‌های سخت‌افزاری، یک گزینه اقتصادی‌ برای کاربران به شمار می‌رود. خرید این کیف پول از فروشگاه‌های آنلاین ایرانی هم امکان‌پذیر است.
نکته مهم درباره ذخیره مونرو روی لجر، این است که رابط کاربری رسمی این کیف پول یعنی لجر لایو در زمان نگارش این مقاله از رمز ارز مونرو پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین برای ذخیره مونرو در کیف پول لجر، باید از کیف پول نرم‌افزاری دیگر مانند مونرو جی‌یو‌آی (Monero GUI) استفاده کنید که در ادامه آن را معرفی کرده‌ایم.
لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

نقاط قوت:
دارای گواهینامه CSPN (گواهینامه سطح اول امنیت) از ANSSIامنیت بسیار بالاپشتیبانی از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال (بیش از همه کیف پول‌های سخت‌افزاری دیگر)تیم توسعه‌دهنده و پشتیبانی بسیار قویارتباط بلوتوثی رمزنگاری‌شده با رابط نرم‌افزاریداشتن باتری
نقاط ضعف:
وزن بالاتر نسبت به مدل اسراه‌اندازی اولیه نسبتاً سخت و زمان‌بر است.رابط کاربری لجر (ledger live)، مستقیماً از مونرو پشتیبانی نمی‌کند و به نصب نرم‌افزارهای جانبی نیاز است.
کیف پول لجر نانو ایکس از تمامی ویژگی‌های مثبت لجر نانو اس برخوردار است، اما در نسخه لجر نانو ایکس تیم توسعه‎‌دهنده برخی از نقاط ضعف نسخه قبلی را نیز بهبود بخشیده است. به‌عنوان مثال، اندازه صفحه نمایش لجر نانو ایکس، نسبت به نسخه لجر نانو اس اندکی افزایش یافته است تا مشاهده اطلاعات را برای کاربران ساده‌تر کند.
همچنین علاوه بر کابل ارتباطی USB، در این مدل امکان ارتباط بلوتوثی هم وجود دارد تا امکان انجام تراکنش‌های روزمره و سریع را فراهم کند. لجر نانو ایکس همچنین دارای یک باتری است که امکان جابه‌جایی آسان و ارتباط بی‌سیم را فراهم می‌کند.
کیف پول لجر نانو ایکس به‌دلیل طراحی بهتر و امکانات جانبی بیشتر با قیمت بالاتر یعنی ۱۱۹ دلار عرضه می‌شود. خرید این کیف پول از فروشگاه‌های آنلاین ایرانی هم امکان‌پذیر است.
تأکید می‌کنیم که نرم‌افزار رسمی این کیف پول یعنی لجر لایو در زمان نگارش این مقاله از رمز ارز مونرو پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین برای ذخیره مونرو در کیف پول لجر، باید از کیف پول نرم‌افزاری دیگر مانند مونرو جی‌یو‌آی (Monero GUI) استفاده کنید که در ادامه آن را معرفی کرده‌ایم.
کیف پول سخت‌افزاری ترزور مدل تی (Trezor Model T)

نقاط قوت:
امنیت بسیار بالاپشتیبانی از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتالصفحه نمایش لمسیدارای اسلات کارت حافظهتیم توسعه‌دهنده و پشتیبانی قویفریمور متن‌باز
نقاط ضعف:
قیمت نسبتاً بالا در مقایسه با کیف پول‌های سخت‌افزاری هم‌ردهنرم‌افزار اصلی ترزور، مستقیماً از مونرو پشتیبانی نمی‌کند و به نصب نرم‌افزارهای جانبی نیاز دارد.
ترزور مدل تی (TREZOR Model-T)، دومین نسل از کیف پول‌های سخت‌افزاری است که شرکت ساتوشی‌لبز (SatoshiLabs) عرضه کرده است. ترزور مدل وان (نسل اول) با مدل تی از نظر امنیت تفاوت چندانی ندارند، اما مدل تی از مونرو، کاردانو و چندین رمز ارز دیگر – که در مدل وان پشتیبانی نمی‌شد – هم پشتیبانی می‌کند. همچنین، صفحه‌نمایش مدل تی لمسی و رنگی است که کار را برای کاربران راحت‌تر می‌کند. مدل تی قابلیت اتصال کارت حافظه برای ذخیره گذرواژه‌ها و اطلاعات حساس را هم دارد.
ترزور مدل تی از بیت کوین و بسیاری از آلت‌کوین‌ها پشتیبانی می‌کند و از این رو انتخاب مناسبی برای ذخیره بلند‌مدت ارزهای دیجیتال گوناگون (از جمله مونرو) است. کیف پول سخت‌‌افزاری ترزور فاقد نرم‌افزار دسکتاپ یا اپلیکیشن موبایل است و برای اتصال آن به دستگاه‌های آنلاین، می‌بایست ابتدا کیف پول را از طریق کابل به دستگاه متصل کرده و سپس با ورود به وب‌سایت ترزور، از رابط کاربری ترزور استفاده کنید.
البته در زمان نگارش این مقاله، رابط کاربری ترزور هم مانند لجر هنوز از رمز ارز مونرو پشتیبانی نمی‌کند. از‌ این رو برای ذخیره مونرو در ترزور، باید از کیف پول نرم‌افزاری مونرو جی‌یو‌آی (Monero GUI) استفاده کنید.
قیمت کیف پول ترزور ۲۰۲ دلار است و خرید آن از فروشگاه‌های آنلاین ایرانی هم امکان‌پذیر است.
کیف پول مونرو جی‌یوآی (Monero GUI)

نقاط قوت:
کیف پول رسمی مونرومتن‌بازقابلیت تبدیل به فول‌نودرابط کاربری سادهقابلیت مشارکت در ماینینگ مونروپشتیبانی از انواع سیستم‌عامل‌های دسکتاپقابلیت تعیین اولویت تراکنش (میزان کارمزد)قابلیت تعیین سطح حریم خصوصی تراکنشقابلیت ادغام با کیف پول‌های سخت‌افزاری پشتیبانی از چند حساب کاربری به‌صورت هم‌زمان
نقاط ضعف:
پشتیبانی‌نکردن از سایر ارزهای دیجیتال
مونرو جی‌یوآی، کیف پول رسمی مونرو است که در حال حاضر به‌صورت نسخه دسکتاپ عرضه شده و از سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک او‌اس و لینوکس پشتیبانی می‌کند.
این کیف پول در سه حالت ساده (Simple)، بوت‌استرپ (Bootstrap) و پیشرفته (Advanced) قابل‌نصب است. حالت ساده برای کارکردهای ساده مانند ارسال و دریافت تراکنش، حالت بوت‌استرپ برای دانلود بلاک چین مونرو و حالت پیشرفته برای تبدیل‌شدن به فول‌نود مونرو مورداستفاده قرار می‌گیرد.
انواع حالت‌های نصب کیف پول مونرو جی‌یوآی
این کیف پول رابط کاربری ساده‌ای دارد و استفاده از آن برای معامله‌گران و کاربران تازه‌کار و کم‌تجربه نسبتاً آسان است. همچنین می‌توان از مونرو جی‌یو‌آی برای اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند لجر نانو اس، لجر نانو ایکس و ترزور مدل تی استفاده کرد.
نحوه اتصال کیف پول مونرو جی‌یوآی به کیف پول‌های سخت‌افزاری

مای‌مونرو (MyMonero)

نقاط قوت:
رابط کاربری ساده متن‌باز قابلیت تعیین اولویت تراکنش (میزان کارمزد)مناسب برای کاربردهای ساده و روزمرهقابلیت تبدیل درون‌برنامه‌ای مونرو به بیت کوینپشتیبانی از چند حساب کاربری به‌صورت هم‌زمان
نقاط ضعف:
امنیت کمتر نسخه تحت وب نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزارینسخه دسکتاپ فقط از سیستم‌عامل ویندوز پشتیبانی می‌کند.پشتیبانی‌نکردن از سایر ارزهای دیجیتال
مای‌مونرو یک کیف پول متن‌باز برای ذخیره‌سازی مونرو است که هم به‌صورت تحت وب و هم به‌صورت دسکتاپی در اختیار کاربران قرار دارد. ریکاردو اسپاگنی (Riccardo Spagni)، یکی از توسعه‌دهندگان ارشد مونرو، مدیریت این کیف پول را بر عهده دارد.
ایجاد حساب در کیف پول مای‌مونرو بسیار ساده است. همچنین رابط کاربری ساده این کیف پول، ارسال و دریافت تراکنش را برای تازه‌واردان به‌ دنیای ارزهای دیجیتال تسهیل می‌کند.
دانلود MyMonero
کیف پول کیک (Cake wallet)

نقاط قوت:
پشتیبانی از اندروید و iOSپشتیبانی از زیرآدرس‌های (Subaddress) مخصوص شبکه مونرو قابلیت تعیین اولویت تراکنش (میزان کارمزد)پشتیبانی از چند حساب کاربری به‌صورت هم‌زمانقابلیت تبدیل XMR به ارزهای دیجیتال دیگر رابط کاربری بسیار ساده و کاربرپسنداستفاده از نودهای از‌ راه دور برای همگام‌سازی با بلاک چین مونروامنیت بیشتر نسبت به کیف پول‌های دسکتاپمتن‌باز
نقاط ضعف:
پشتیبانی‌نکردن از سایر ارزهای دیجیتال
کیک والت یکی از بهترین و البته امن‌ترین کیف پول‌های موبایلی مونرو است. این نرم‌افزار به‌صورت درون‌برنامه‌ای با ۳ صرافی رمز ارز همکاری می‌کند؛ بنابراین کاربران این کیف پول می‌توانند کوین‌های XMR خود را به دیگر ارزهای دیجیتال (بیت کوین، لایت کوین، اتریوم، بیت کوین کش، دش، تتر، ایاس،XRP، ترون، بایننس کوین، کاردانو، استلار و نانو) تبدیل کنند. هرچند این کیف پول تنها از مونرو پشتیبانی می‌کند و برای انجام تبدیل‌ها باید از آدرس‌های کیف پول‌های دیگر استفاده کرد.
کیک والت کلیدهای عمومی و خصوصی مشاهده (View) و پرداخت (Spend) و همچنین عبارات بازیابی را به‌صورت یکجا در اختیار کاربران می‌گذارد. بنابراین کنترل کامل دارایی‌ها در اختیار کاربران خواهد بود. گفتنی است که نسخه iOS این کیف پول، از بسیاری از کیف پول‌های دسکتاپ یا تحت وب امن‌تر است، چون سیستم‌عامل iOS دسترسی‌های روت‌لِوِل (Root-Level) را محدود می‌کند. کد این کیف پول به‌صورت متن‌باز منتشر شده است و به‌طور مرتب از سوی اعضای جامعه کاربری موردبازبینی قرار می‌گیرد.
یکی از ویژگی‌های جالب کیک والت، پشتیبانی از زیرآدرس‌های شبکه مونرو است. زیرآدرس‌ها، آدرس‌های مشتق‌شده از آدرس اصلی حساب مونرو هستند که موجودی آنها مستقیماً در آدرس اصلی نمایش داده می‌شود. بنابراین کاربران این کیف پول می‌توانند برای دریافت مونرو از زیرآدرس‌های حساب خود استفاده کنند تا سطح بیشتری از امنیت و حریم خصوصی را برای حساب خود فراهم کنند.
کیک والت در میان همه کیف پول‌های موبایلی مونرو بهترین رابط کاربری را دارد و در عین حال از تمامی قابلیت‌های امنیتی و حریم خصوصی خاص مونرو نیز پشتیبانی می‌کند.
دانلود Cake Wallet از اپ‌استور
دانلود Cake Wallet از پلی‌استور
کیف پول اکسودوس (Exodus wallet)

نقاط قوت:
رابط کاربری ساده و کاربرپسندپشتیبانی از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتالدارای نسخه موبایل و دسکتاپ برای همه سیستم‌عامل‌هاتیم پشتیبانی قویقابلیت تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگرپشتیبانی از زیرآدرس‌های مخصوص شبکه مونروقابلیت اتصال به نودهای سفارشی (Custom nodes)اتصال به کیف پول سخت‌افزاری ترزور
نقاط ضعف:
نبود قابلیت تنظیم دستی کارمزد برای مونرونبود قابلیت تنظیم دستی سطح حریم خصوصی برای تراکنش‌های مونروامتناع از سرویس‌دهی به آی‌پی ایرانمتن‌باز نیست.پشتیبانی‌نکردن از چند حساب کاربری به‌صورت هم‌زمان
اکسودوس یک کیف پول چند ارزی و کاربرپسند است که تقریباً برای تمام پلتفرم‌های اصلی از جمله اندروید، iOS، ویندوز، مک و لینوکس ارائه شده است.
رابط کاربری کیف پول اکسودوس بسیار ساده و کاربرپسند است. بنابراین اگر در دنیای ارزهای دیجیتال تازه‌کار هستید، در استفاده از این کیف پول، مشکل چندانی نخواهید داشت. علاوه بر این، اکسودوس با کیف پول سخت‌افزاری ترزور (Trezor) همگام‌سازی شده است؛ قابلیتی که به کاربران اجازه می‌‌دهد از رابط کاربری اکسودوس، برای مشاهده و انتقال موجودی خود از کیف پول سخت‌افزاری‌شان استفاده کنند.
اگرچه کد نرم‌افزاری اکسودوس متن‌باز نیست، اما طبق ادعای تیم توسعه‌دهنده این کیف پول، کلیدهای خصوصی کاربران اکسودوس در کامپیوتر یا موبایل کاربر تولید شده و در هیچ سروری آپلود نمی‌شوند.
از نقاط ضعف کیف پول اکسودوس، می‌توان به اعمال محدودیت‌های دسترسی به کاربران ایرانی اشاره کرد. این شرکت آمریکایی با تبعیت از قوانین و تحریم‌های ایالات متحده از سرویس‌دهی به کاربران ایرانی امتناع می‌ورزد. با این حال، اکسودوس امکان بلوکه‌کردن دارایی‌ها را ندارد و با استفاده از نرم‌افزار تغییر آی‌پی قابل‌اعتماد، به‌سادگی می‌توان این کیف پول را نصب و از آن استفاده کرد.
دانلود Exodus
کیف پول اتمیک (Atomic wallet)

نقاط قوت:
رابط کاربری ساده و جذابپشتیبانی از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتالدارای نسخه موبایل و دسکتاپ برای همه سیستم‌عامل‌هاقابلیت تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگرنیمه‌متن‌باز است.تیم پشتیبانی قوی
نقاط ضعف:
قابلیت ادغام با کیف پول‌های سخت‌افزاری را ندارد.پشتیبانی‌نکردن از چند حساب کاربری به‌صورت هم‌زماننبود قابلیت تنظیم دستی سطح حریم خصوصی برای تراکنش‌های مونرونبود قابلیت تنظیم دستی کارمزد برای مونروپشتیبانی‌نکردن از زیرآدرس‌های مخصوص شبکه مونروامنیت کمتر نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری
اتمیک یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارها برای ذخیره ارزهای دیجیتال است که بنا بر ادعای تیم توسعه‌دهنده آن، بر مبنای سه اصل امنیت، ناشناس‌بودن و تمرکززدایی ایجاد شده و توسعه یافته است. در حال حاضر نسخه‌های اندروید، iOS، ویندوز، لینوکس و مك او‌اس این کیف پول موجود است و در دسترس کاربران قرار دارد.
با این حال اگر از کاربران حرفه‌ای مونرو هستید، استفاده از این کیف پول برایتان چندان رضایت‌بخش نخواهد بود، زیرا این کیف پول از زیرآدرس‌های شبکه مونرو پشتیبانی نمی‌کند و همچنین سطح حریم خصوصی تراکنش‌ها و میزان کارمزدهای مونرو در این کیف پول به‌صورت دستی قابل‌تنظیم نیست.
اما گذشته از بحث عملکرد، این کیف پول نیمه‌متن‌باز بوده و رابط کاربری بسیار جذابی داشته و از این لحاظ با کیف پول‌هایی مانند اکسودوس در حال رقابت است.
دانلود Atomic
کیف پول گاردا (Guarda wallet)

نقاط قوت:
رابط کاربری سادهپشتیبانی از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتالدارای نسخه موبایل، دسکتاپ، وب و افزونه گوگل کرومقابلیت تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگرقابلیت ادغام با کیف پول‌های سخت‌افزاری
نقاط ضعف:
پشتیبانی‌نکردن از چند حساب کاربری به‌صورت هم‌زماننبود قابلیت تنظیم دستی سطح حریم خصوصی برای تراکنش‌های مونرونبود قابلیت تنظیم دستی کارمزد برای مونروپشتیبانی‌نکردن از زیرآدرس‌های مخصوص شبکه مونروامنیت کمتر نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری
گاردا یک کیف پول چندارزی که از بیش از ۴۵ بلاک چین و هزاران رمز ارز پشتیبانی می‌کند. این کیف پول دارای نسخه‌های دسکتاپ، موبایل (اندروید، iOS)، وب و افزونه کروم است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال با ارزهای رایج، دسترسی به صرافی داخلی و همچنین تعامل دوسویه با کیف پول سخت‌افزاری لجر از دیگر قابلیت‌های کیف پول گاردا هستند.
کیف پول گاردا نیز مانند کیف پول اتمیک، برای استفاده کاربران حرفه‌ای مونرو چندان مناسب نیست. این کیف پول از زیرآدرس‌های شبکه مونرو پشتیبانی نمی‌کند و همچنین سطح حریم خصوصی تراکنش‌ها و میزان کارمزدهای مونرو در این کیف پول به‌صورت دستی قابل‌تنظیم نیست.
دانلود Guarda
اج والت (Edge Wallet)

نقاط قوت:
رابط کاربری ساده پشتیبانی از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتالقابلیت تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگرمتن‌باز است.دارای قابلیت احرازهویت دومرحله‌ای (۲FA)
نقاط ضعف:
فقط دارای نسخه موبایل است.پشتیبانی‌نکردن از چند حساب کاربری به‌صورت هم‌زماننبود قابلیت تنظیم دستی سطح حریم خصوصی برای تراکنش‌های مونرونبود قابلیت تنظیم دستی کارمزد برای مونروپشتیبانی‌نکردن از زیرآدرس‌های (subaddress) مخصوص شبکه مونروامنیت کمتر نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاریقابلیت ادغام با کیف پول‌های سخت‌افزاری را ندارد.
اج والت، یک کیف پول‌ چندارزی متن‌باز با رابط کاربری ساده است که کاربران تازه‌کار نیز می‌توانند به‌ راحتی از آن استفاده کنند. با استفاده از صرافی داخلی اج والت، می‌توانید انواع ارزهای دیجیتال را به یکدیگر تبدیل و آن‌ها را در همین کیف پول ذخیره کنید. در حال حاضر تنها نسخه اندروید و iOS اج والت در دسترس است.
کیف پول اج بیش از هرچیز بر حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربر متمرکز است؛ از این رو توسعه‌دهندگان آن در تلاش بوده‌اند تا با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید امکان دسترسی امن کاربران را با روش‌هایی همچون پین، شناسه بیومتریک (Touch ID) و احراز هویت دومرحله‌ای (۲FA) فراهم کنند.
همچون سایر کیف پول‌های چندارزی، کیف پول اج والت انتظارات کاربران حرفه‌ای مونرو را برآورده نخواهد کرد.
دانلود Edge Wallet از اپ‌استور
دانلود Edge Wallet از پلی‌استور
کیف پول کاغذی مونرو پیپر (Monero Paper)
نقاط قوت:
غیرقابل‌هکرایگانساده و سریع ایجاد می‌شود.
نقاط ضعف:
برای کاربران تازه‌کار مناسب نیست.در معرض سرقت، گم‌شدن یا از بین رفتنمشکلات جزئی بازیابی کلید خصوصی در کیف پول‌های نرم‌افزاریبدون بازیابی در کیف پول‌های دیگر قابل‌استفاده نیست.
نمونه‌ای از کیف پول‌های کاغذی مونرو
کیف پول مونرو پیپر دارای یک کلید عمومی، یک کلید خصوصی مشاهده و یک کلید خصوصی پرداخت است. با استفاده از کلید عمومی می‌توانید یک آدرس مونرو ایجاد کنید و با استفاده از کلیدهای خصوصی، قادر به بازیابی موجودی و انجام تراکنش در کیف پول‌های دیگر خواهید بود.
کیف پول‌های کاغذی در صورتی که به‌روش صحیح نگه‌داری شوند، یکی از امن‌ترین کیف پول‌ها محسوب شده و هک‌شدن یا به‌سرقت‌رفتن آن‌ها عملاً ممکن نیست.
برای ساختن کیف پول کاغذی مونرو می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید.
فراموش نکنید برای ایجاد کیف پول کاغذی مونرو نیاز به اینترنت نیست. بنابراین برای افزایش امنیت می‌توانید پس از بارگذاری کامل صفحه، اتصال اینترنت خود را قطع کنید و بعد کیف پول را بسازید.
مونروجو (Monerujo)

نقاط قوت:
پشتیبانی از چند حساب کاربری به‌صورت هم‌زماناستفاده از نودهای از‌راه‌دور (Remote nodes) برای همگام‌سازی با بلاک چین مونروقابلیت اتصال به کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اسقابلیت پرداخت مستقیم به آدرس‌های بیت کوینقابلیت تعیین اولویت تراکنش (میزان کارمزد)قابلیت تعیین سطح حریم خصوصی تراکنشمتن‌باز است.
نقاط ضعف:
پشتیبانی‌نکردن از سیستم‌عامل iOSپشتیبانی‌نکردن از سایر ارزهای دیجیتالبرخی کاربران باگ‌هایی گزارش داده‌اند.
مونروجو یک کیف پول سبُک (Lightweight) مونرو برای سیستم‌عامل اندروید است که از نودهای از راه دور برای همگام‌سازی با بلاک چین مونرو استفاده می‌کند. این کیف پول، متن‌باز است و تمامی داده‌های خصوصی کاربر را روی دستگاه خود کاربر ذخیره می‌کند. همچنین تمامی داده‌ها و اطلاعات خصوصی کاربران (از جمله کلیدهای خصوصی)، با استفاده از گذرواژه‌ای که خودشان تعیین کرده‌اند رمزنگاری می‌شود.
رابط کاربری اپلیکیشن این کیف پول بسیار سرراست است و به‌سادگی می‌توان به آن عادت کرد. برخی از ویژگی‌های برجسته مونروجو از جمله قابلیت مدیریت چندین کیف پول و همچنین اسکن کد QR‌ برای ارسال و دریافت پرداخت‌های مونرو آن را به یکی از بهترین کیف پول‌های اندرویدی مونرو تبدیل کرده است.
کاربران این کیف پول می‌توانند بدون نیاز به تبدیل کوین‌های XMR به بیت کوین، با استفاده از تبدیل‌های درون کیف پول، مستقیماً به آدرس‌های بیت کوین تراکنش ارسال کنند. همچنین در صورتی که مایل به ذخیره مونرو در کیف پول لجر هستید، می‌توانید از کیف پول مونروجو برای اتصال به لجر نانو اس استفاده کنید.
اگرچه این کیف پول در وب‌سایت رسمی مونرو معرفی شده است، برخی کاربران درباره وجود باگ در آن گزارش‌هایی را ارسال کرده‌اند.
دانلود Monerujo

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز