تگ یا ممو در کیف پول رمز ارز چیست؟

tag یا memo شناسه‌ای اضافی برای شناسایی دریافت‌کننده‌ها در تراکنش‌های رمز ارز است. درواقع این شناسه در کنار نشانی کیف پول‌های دیجیتالی در فرایند تراکنش استفاده می‌شود. این آدرس در قالب یک رشته یا به‌صورت عددی است و مشخص می‌کند دریافت‌کننده برخی از ارزها در تراکنش‌های ارزی چه کسانی هستند.
امکان استفاده از این شناسه برای تراکنش برخی از ارزهای دیجیتالی وجود دارد؛ به عبارت دقیق‌تر از ممو یا تگ برای مسیریابی ارسال معامله و تراکنش در حوزه رمز ارز استفاده می‌شود.
memo یا tag شناسه و آدرسی برای پیگیری دقیق‌تر مسیر تراکنش‌ها هستند. به کمک این شناسه می‌توانید بابت ارسال درست ارز به نشانی دریافت‌کننده مطمئن شوید. زمانی که می‌خواهید منابع مالی و ارزها را به شخصی دیگر بفرستید، چنین چیزی برایتان کاربرد پیدا می‌کند.
برای درک بهتر کارکرد این تگ یا شناسه، صرافی بایننس را در نظر بگیرید. این صرافی ارزهای خاصی دارد که تراکنش آن‌ها با امکان استفاده از ممو یا تگ ممکن است. بعضی از ارزهای موجود در این صرافی آدرس کیف پول مشترک دارند. برای اینکه تراکنش کاربران مختلف تفکیک شود، به حساب کاربری هر فرد شناسه‌ای منحصربه‌فرد اختصاص داده می‌شود که همین تگ یا ممو است.
لزوم استفاده از تگ یا ممو چیست؟
همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، برخی از ارزها به‌ویژه مواردی که در صرافی‌های متمرکز هستند، از نشانی مشترکی برای کاربران مختلف استفاده می‌کنند. در این صورت، ممکن است مسیر فعالیت افراد با یکدیگر ترکیب شده و شفاف‌سازی از تراکنش‌ها دور شود.
برای اینکه وضعیت فعالیت و تراکنش هر کاربر واضح باشد، شناسه ممو یا تگ در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند عبارتی حاوی اعداد یا حروف باشد. شاید هم ترکیبی از این دو در ساختارش وجود داشته باشد.

تفاوت میان tag یا memo و آدرس ولت چیست؟
از آدرس کیف پول برای واریز توکن‌ها به حسابتان استفاده می‌شود. بعد از مراحل احراز هویت می‌توانید نشانی کیف پول خود را بسازید. هر کوین هم نشانی مخصوص به خود را دارد. بسیاری از صرافی‌ها از آدرس کیف پول مشترک برای کاربران مختلف استفاده می‌کنند.
درنتیجه ممو یا تگ برای شناسایی و تعریف هر حساب کاربری و تراکنش‌های آن کاربرد دارد؛ به بیان ساده‌تر آدرس ولت‌ها یا همان کیف پول شبیه بلوکی است که واحد و آپارتمان شما هم در آن قرار دارد، اما tag یا memo شماره دقیق واحدتان را نشان می‌دهد. اگر بخواهید کالایی را آنلاین سفارش بدهید و فقط شماره بلوکتان را به فروشنده بگویید، امکان دارد بسته پستی به دست‌تان نرسد.
کدام ارزها از فناوری تگ استفاده می‌کنند؟
از جمله کوین‌هایی که از تگ برای تراکنش‌شان استفاده می‌شود، عبارت‌اند از:

کازماس (Cosmos (ATOM))
ریپل (Ripple (XRP))
ایاس (EOS (EOS))
استلار (Stellar (XLM))
بایننس‌کوین (Binance Coin (BNB))

بیشتر تراکنش‌ها با این ارزها، علاوه بر نشانی و آدرس متداول به تگ هم نیاز دارند تا با موفقیت نهایی و تکمیل شوند. برای تراکنش با این کوین‌ها، هم در زمان دریافت و هم سپرده‌گذاری و ارسال باید تگ/ ممو را برای رمزارزها اعمال کنید. اگر تراکنش شما نیازمند استفاده از این تگ‌ها باشد و فرایند برچسب‌گذاری را فراموش کنید یا تگی اشتباه برای تراکنش در نظر بگیرید، احتمال گم‌شدن و از دست ‌رفتن ارزها در مسیر تراکنش وجود خواهد داشت.

چه زمانی به tag یا memo نیازی نیست؟
تنها زمانی نیازی به استفاده از این دو برای انجام تراکنش ارزهای مشخص نیست که آن‌ها را به استوریج (محل ذخیره) کنترل‌شده یا دیوایس و ابزاری مشخص می‌فرستید. کیف پول‌های خصوصی ابزارهایی هستند که حضانت درباره‌ آن‌ها وجود دارد و صاحبشان با کلیدهای عمومی و خصوصی، کنترل آن‌ها را در دست دارد. از جمله کیف پول‌های خصوصی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کرد:

کیف پول‌های تحت دسکتاپ که روی لپ‌تاپ یا رایانه شخصی دانلود می‌شوند.
کیف پول‌های سخت‌افزاری که روی ابزارهای سخت‌افزاری مانند usb ذخیره می‌شوند و آفلاین کار می‌کنند.

شیوه استفاده از ممو یا تگ چیست؟
زمانی که می‌خواهید رمز ارزی از دسته ارزهای نیازمند به این دو را در تراکنش به نشانی گیرنده‌ای بفرستید، با این شناسه روبه‌رو می‌شوید. باید رشته مربوط به اعداد/ حروف یا ترکیب آن‌ها که شناسه تگ را می‌سازند، در کادری اختصاصی در کیف پول وارد کنید؛ برای مثال، این روند در کیف پول تراست‌ولت به شکل زیر خواهد بود:

ابتدا وارد صرافی مورد نظری می‌شوید که می‌خواهید ارز را به آن بفرستید.
به بخش کیف پول در حساب کاربری خود در آن صرافی وارد می‌شوید و گزینه واریز را انتخاب می‌کنید.
اگر توکن مورد نظرتان برای ارسال حاوی memo یا tag باشد، علاوه بر گزینه آدرس گیرنده این شناسه را هم مشاهده خواهید کرد.
آدرس گیرنده را کپی کنید و وارد ولت خود شوید.
آدرس گیرنده را در بخش «فرستادن تراکنش» وارد کنید.
دوباره به کیف پول صرافی بازگردید و این ‌بار شناسه ممو یا تگ را در بخش مخصوصی در آنجا وارد کنید.
درنهایت تراکنش را نهایی کنید.

از جمله صرافی‌هایی که از ممو یا تگ استفاده می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

والکس (Wallex)
بایننس (Binance)
اکسدوس (Exodus)
بلاک‌چین ولت (Blockchain Wallet)
اج‌اپ (Edge App)
کرکن (Kraken)

سخن پایانی
وجود tag یا memo راهی برای کنترل و مدیریت دقیق تراکنش‌ها در صرافی‌های متمرکز است. این شناسه‌ها می‌توانند دریافت‌کننده ارز در هر تراکنش را به‌طور دقیق شناسایی کنند و مانع بروز مشکل در فرایند جابه‌جایی ارزهای دیجیتالی شوند. این فناوری ساده به تراکنش‌ها در دنیای ارزها نظم خوبی می‌دهد.
پرسش‌های متداول memo یا tag چیست؟ممو یا تگ شناسه‌ای است که برای نقل ‌و انتقال برخی ارزها مانند ریپل و شناسایی دقیق دریافت‌کننده آن استفاده می‌شود. این شناسه چیزی فراتر از آدرس کیف پول است و در کنار ولت‌ها، به وجودش نیاز است.شکل ممو یا تگ چگونه است؟با توجه به اینکه چه نوع ارزی را می‌خرید و جابه‌جا می‌کنید، شناسه ممو یا تگ می‌تواند رشته‌ای در قالب حروف، اعداد یا ترکیبی از این دو باشد.اهمیت ممو یا تگ در چیست؟این شناسه برای شناسایی دقیق دریافت‌کننده رمزارزها در هر تراکنش کاربرد دارد. صرافی‌های متمرکزی مانند بایننس و کوین‌بیس از این تگ‌ها برای مدیریت آدرس هر کاربر استفاده می‌کنند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *