رمز ارز UST چیست؟ به همراه نمودار و قیمت لحظه ای آن

فهرست این مقاله
قیمت لحظه ای رمز ارز TerraUSD (UST)

نمودار لحظه ای رمز ارز TerraUSD (UST)

رمز ارز UST چیست؟
رمز ارز UST یک استیبل کوین غیرمتمرکز، مقیاس‌پذیر و الگوریتمی است که روی بلاک چین Terra ساخته شده و ویژگی‌های بسیار متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهد، اما به‌طور خاص می‌توان گفت این ارز به‌دلیل پیروی از سیاست‌های پولی بی‌نهایت مقیاس‌پذیر شهرت پیدا کرده است.
درواقع این ارز یک استیبل کوین و یک پروتکل بلاک چینی ساخته‌شده روی  Tendermint — Cosmos SDKاست. این ارز پرداخت‌های قابل برنامه‌ریزی پایدار و توسعه زیرساخت‌های مالی باز پشتیبانی می‌کند. شبکه Terra مجموعه‌ای از استیبل‌کوین‌ها را برای پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) و پلتفرم‌های مالی سنتی (TraFi) ایجاد کرده است.
با افزایش تقاضا برای خرید استیبل کوین‌های موجود در بازار، مشخص شد بیشتر آن‌ها آن‌طور که باید مقیاس‌پذیر نیستند؛ بنابراین نیاز به طراحی و ارائه یک استیبل کوین بسیار مقیاس‌پذیر مانند TerraUSD وجود داشت. هدف از ارائه رمز ارز UST به چالش کشیدن رهبر استیبل کوین‌های بازار یعنی استیبل کوین DAI است.
تاریخچه رمز ارز TerraUSD

شرکت پشتیبان رمز ارز Terra در آوریل سال ۲۰۱۹ توسط Do Kwon و Daniel Shin راه‌اندازی شد و پس از آن توانست این رمز ارز را در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰ در Bittrex Global منتشر کند. از آن تاریخ، TerraUSD موفق شد از بسیاری از رقبای استیبل کوین موجود در بازار مانند GUSD  (Gemini)و PAX  (Paxos)پیشی بگیرد. Terra بلاک چین اختصاصی رمز ارز TerraUSD بوده و توسط یکی از شرکت‌های تابع Alliance Terra به نام Terraform Labs  ساخته شده است.
Do Kwon پیش از آنکه مدیرعامل شرکت Terraform Labs باشد، به‌عنوان مهندس نرم‌افزار در شرکت‌های معتبری همچون مایکروسافت و اپل مشغول به کار بوده و علاوه بر این دو، سمت مدیرعاملی Anyfi را نیز برعهده داشته است که یک شرکت استارتاپی ارائه‌دهنده راه‌حل‌های غیرمتمرکز برای شبکه‌های بی‌سیم مش است. جالب است بدانید Do Kwon در فهست ۳۰ نفر اول موفق‌ترین کارآفرینان زیر ۳۰ سال مجله Forbes قرار گرفته است.
Daniel Shin یکی دیگر از بنیان‌گذاران این رمز ارز بوده و به‌عنوان یک اقتصاددان و کارآفرینان بااستعداد شناخته می‌شود. پیش از ورود به این پروژه، Shin به‌عنوان کمک بنیان‌گذار استارتاپ‌های موفقی مانند Fast Track Asia و TMON فعالیت کرده است.
ویژگی‌های رمز ارز TerraUSD

این رمز ارز استیبل کوین غیرمتمرکز و الگوریتمی بلاک چین Terra است.
UST یک استیبل کوین با ارزش ثابت است.
ارزش رمز ارز UST به دلار آمریکا ۱:۱ بوده و این امر آن را به یک وسیله مبادله‌ای ایده‌آل در پلتفرم‌های DeFi و TraFi تبدیل کرده است.
این ارز بسیار مقیاس‌پذیر است.
در مقایسه با سایر استیبل‌کوین‌ها، UST نوآوری‌های زیادی را ارائه می‌دهد.
ارتباط با Terra و LUNA سبب افزایش اعتبار TerraUSD شده است.
این ارز شامل فناوری‌های yield-bearing، Anchor، Dropship و اتصال بین زنجیره‌ای است.
کمیسیون برداشت رمز ارز UST، برابر با UST 5 است.
Terra یک بلاک چین غیرمتمرکز و منبع باز است.
این بلاک چین حاوی قراردادهای هوشمند است.
کل عرضه در گردش این رمز ارز برابر با ۱۰,۰۹۱,۸۵۶,۰۴۸ UST است.
ارزش بازار این ارز بیش از ۱۰.۱ میلیارد دلار است.

مزایا و معایب رمز ارز TerraUSD
این رمز ارز یک توکن خاص با ویژگی‌های متفاوت است. این ارز رقبای زیادی در بازار دارد و در مقایسه با سایر استیبل کوین‌های موجود مزایا و معایبی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:
مزایای TerraUSD

این رمز ارز موفق شده از چند رقیب اصلی خود مانند PAX و GUSD پیشی بگیرد.
UST در لیست ۱۰۰ ارز برتر قرار دارد.
این استیبل کوین مقیاس‌پذیری پیشرفته‌ای دارد.
به لطف وجود نرخ بهره ثابت پروتکل Anchor، کاربران UST می‌توانند درآمد غیرفعال کسب کنند.
به‌دلیل وجود فناوری پل Dropship، TerraUSD از قابلیت همکاری و اتصال به اکوسیستم‌های بلاک چین بهره می‌برد.
این رمز ارز یک پروژه مطمئن، معتبر و دارای وایت پیپر است.

معایب TerraUSD

این رمز ارز مسیری طولانی در پیش دارد؛ چراکه رقبای زیادی در این حوزه وجود دارند و هرکدام از آن‌ها در حال ارائه ویژگی‌های متفاوت و منحصربه‌فردی هستند.

نحوه عملکرد رمز ارز TerraUSD
بلاک چین Terra برای دستیابی به ویژگی‌های ضروری این رمز ارز از چند پروتکل و سیاست ساده استفاده می‌کند که شامل مقیاس‌پذیری yield-bearing و قابلیت بین زنجیره‌ای هستند. تیم توسعه‌دهنده این ارز با بهره‌گیری از تکنولوژی‌ها و نوآوری‌های موجود، بهترین خدمات را به کاربران خود ارائه می‌دهد. TerraUSD  (UST)یک استیبل کوین الگوریتمی است؛ به این معنا که هزینه استخراج آن با ارزش اسمی استیبل کوین‌های ضر‌ب‌شده برابر است.
در این سیستم از LUNA که ارز بومی بلاک چین Terra است، به‌عنوان یک دارایی ذخیره استفاده می‌شود؛ به بیان دیگر، درصورت ضرب یک TerraUSD، تنها یک دلار از توکن LUNA بلاک چین Terra از سیستم سوخته و حذف می‌شود. علاوه بر این، این ارز با استفاده از پروتکلی به نام Dropship امکان لینک‌شدن و فعال‌سازی اکوسیستم بلاک چین را فراهم کرده است. این پروتکل امکان ادغام TerraUSD در پلتفرم‌های DeFi و DEX و حرکت آن بین بلاک چین‌ها را ایجاد کرده است. پروتکل Dropship علاوه بر حفظ مقیاس‌پذیری شبکه، ثابت ماند ارزش UST را تضمین می‌کند؛ چراکه میزان عرضه و تقاضای LUNA تعیین‌کننده ارزش این ارز است.
این سیستم روی یک سیستم اثبات سهام (PoS) اجرا می‌شود. در این سیستم استخراج‌کنندگان به‌منظور استخراج تراکنش‌های Terra باید توکن LUNA بومی بلاک چین Terra را در شبکه به اشتراک بگذارند. اعتبارسنج‌هایی که تمایل به استخراج توکن داشت باشند، باید LUNA بومی شبکه Terra را در شبکه استیک کنند. این اعتبارسنج‌های به‌عنوان اوراکل‌های قیمت دلاری ارز LUNA عمل خواهند کرد، اما درمقابل، اعتبارسنج‌های شبکه مقدار کمی توکن از تراکنش‌های UST را به دست خواهند آورد.
یکی دیگر از فناوری‌های حیاتی موجود در این شبکه پروتکل Anchor است. Anchor یک پروتکل وام‌دهی و پس‌انداز است و وعده بازدهی ۲۰ درصدی پس‌انداز در UST را به کاربران می‌دهد؛ درحالی‌که رقیبان این پروتکل مانند MakerDAO و USDC به‌ترتیب وعده بازدهی ۱۲ و ۱۴ درصدی را به کاربران خود داده‌اند. علاوه بر این، پروتکل Anchor به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند نیمی از LUNA استیک‌شده خود را قرض بگیرند.
کاربردهای رمز ارز TerraUSD

این رمز ارز به‌عنوان یک استیبل کوین با هدف سوددهی به کاربران، به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شد. این ارز در طیف گسترده‌ای از خدمات مشارکت داشته و به‌عنوان بخشی از چند محصول ظاهر شده است؛ برای مثال در برخی مواقع از UST در کنار ارز LUNA استفاده شده و در موارد دیگر عملکردی کاملاً منحصربه‌فرد از خود نشان می‌دهد.
به‌دلیل بهره‌گیری از مکانیسم منحصربه‌فرد در ضرب، این سکه توانایی برآورده‌کردن تقاضاهای بالا را دارد و درنتیجه چندین پروتکل DeFi بدون از دست ‌دادن مقیاس‌پذیری خود می‌توانند از آن استفاده کنند. چندین کیف پول الکترونیکی مانند Chai و MemePay با ادغام TerraUSD به‌عنوان گزینه پرداخت، از این استیبل کوین استفاده می‌کنند.
زیرساخت‌های این شبکه، Mirror Protocol را که یک صرافی غیرمتمرکز ساخته‌شده روی Terra، Ethereum و CHAI است قدرت می‌دهد. این پلتفرم به‌عنوان یک شبکه پرداخت در کشور کره جنوبی تا امروز به بیش از ۱.۳ میلیون کاربر خدمات ارائه داده است.
کیف پول‌های رمز ارز TerraUSD

مانند سایر ارزهای دیجیتال، پس از خرید این رمز ارز لازم است برای افزایش امنیت دارایی خود، ارز خریداری‌شده را از پلتفرم‌های معاملاتی به یک کیف پول مطمئن و ایمن انتقال دهیم. کیف پول‌های دیجیتالی در دو گروه کیف پول سرد (سخت‌افزاری) و کیف پول گرم (نرم‌افزاری) قرار می‌گیرند.
اصولاً کیف پول‌های سرد به‌دلیل اتصال‌نداشتن به اینترنت، به‌عنوان پلتفرم‌های امن‌تر شناخته می‌شوند، اما به‌طورکلی هریک از آن‌ها مزایا و معایبی دارند که لازم است کاربر با در نظر گرفتن شرایط و نیازهای خود، مناسب‌ترین گزینه را از میان آن‌ها انتخاب کند. در ادامه به معرفی کیف پول‌های سرد و گرم پشتیبان رمز ارز UST می‌پردازیم:
۱- کیف پول متامسک (MetaMask)
۲- کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)
۳- کیف پول بایننس چین (Binance Chain Wallet)
۴- کیف پول لجر (Ledger)
۵- کیف پول اتوس (Ethos)
۶- کیف پول ترون لینک (Tronlink)
۷- کیف پول ترزور (Trezor)
۸- کیف پول متا ولت (Mathwallet)
۹- کیف پول سیف پل (Safepal)
۱۰- کیف پول اسکتر (Scatter)
۱۱- کیف پول توکن پاکت (TokenPocket)
۱۲- کیف پول (ImToken)
صرافی‌های پشتیبان رمز ارز TerraUSD

این رمز ارز یک استیبل کوین موفق با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که با اقبال زیادی در میان سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار مواجه شده است. صرافی‌های معتبری استیبل کوین UST را در فهرست ارزهای خود قرار داده و آن را با ارزهای مختلف جفت کرده‌اند. در ادامه به معرفی تعدادی از این پلتفرم‌ها می‌پردازیم:

Binance
Uniswap
KuCoin
BKEX
Huobi
Coinbase Pro
Terraswap
FTX
io
Kraken
Hotbit
Gemini
MEXC Global
SushiSwap
Bittrex
CoinDCX

آموزش خرید (ترید) رمز ارز TerraUSD
اگر مایل به خرید این رمز ارز هستید، ابتدا لازم است از میان یکی از صرافی‌های معرفی‌شده در قسمت قبل مناسب‌ترین پلتفرم را انتخاب کنید. توجه داشته باشید پلتفرمی که انتخاب می‌کنید از کاربران ایرانی پشتیبانی می‌کند و خرید مقادیر اندک ارز در آن، بدون انجام مراحل احراز هویت امکان‌پذیر است. توجه داشه باشید که درصورت استفاده از VPN و VPS هنگام ثبت سفارش خرید و فروش، ریسک قطعی فیلترشکن، لغو تراکنش و از دست ‌رفتن دارایی را به همراه دارد.
مرحله اول: ثبت‌نام در صرافی

پس از انتخاب مناسب‌ترین صرافی پشتیبان UST، ارزهای جفت‌شده با UST را بررسی کنید.
سپس به سایت رسمی پلتفرم بروید و از طریق گزینه Sign Up در آن ثبت‌نام کنید.
عموماً مراحل ثبت‌نام شامل ارائه ایمیل یا تلفن همراه و انتخاب پسورد است.

مرحله دوم: شارژ حساب

پس از انجام مراحل ثبت‌نام، برای انجام مراحل خرید UST لازم است کیف پول خود را شارژ کنید.
معمولاً ارزهای دیجیتال با ارزهای محبوبی مانند BTC و ETH یا ارزهای فیات جفت می‌شوند.
برای شارژ کیف پول یکی از این ارزها، از طریق داشبورد موجود در حساب کاربری، به بخش کیف پول بروید.
از طریق لیست کیف پول‌های موجود، ارز مدنظر را پیدا کنید.
سپس گزینه Receiveرا انتخاب کرده و آدرس کیف پول ارز را اسکن یا کپی و کیف پول خود را شارژ کنید.

مرحله سوم: خرید استیبل کوین UST

پس از شارژ حساب خود، از طریق داشبورد موجود در صفحه به بخش Trade صرافی بروید.
در صفحه معاملات صرافی، ابتدا جفت ارز مدنظر را انتخاب کنید.
سپس به باکس خرید UST بروید.
میزان و مبلغی که قصد خرید دارید مشخص کرده و در آخر مراحل خرید را تأیید و نهایی کنید.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت رمز ارز TerraUSD
براساس یک قانون ساده در علم اقتصاد، یکی از مهم‌ترین عوامل اصلی تعیین‌کننده ارزش یک کالا و سرمایه میزان عرضه و تقاضای آن در بازار است؛ به این معنا که هرچه میزان تقاضای خرید یک دارایی افزایش یابد، به همان میزان ارزش آن نیز بیشتر می‌شود. این رمز ارز نیز این قاعده مستثن نیست؛ بنابراین هرچه اقبال عمومی به خرید این دارایی رمزنگاری بیشتر شود، ارزش آن نیز سیر صعودی پیدا می‌کند، اما از آنجا ‌که این ارز یک استیبل کوین بوده و به دلار گره خورده، ارزش آن نیز از ارزش دلار آمریکا پیروی می‌کند.
آینده رمز ارز TerraUSD
به‌دلیل وجود نوسانات شدید در بازار ارزهای دیجیتال، امکان پیش‌بینی درست و دقیق آینده بازار وجود ندارد؛ با این ‌حال کارشناسان بازار با استفاده از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل تکنیکال و بنیادی تا حد مناسبی می‌توانند آینده یک ارز را پیش‌بینی کنند.
از آنجا ‌که این بازار همچنان در حال رشد است، فرصت‌های زیادی برای افزایش قیمت ارزهای دیجیتال معتبر وجود دارد. براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، وضعیت رمز ارز TerraUSD در بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ بسیار مثبت است.
نتیجه‌گیری
رمز ارز TerraUSD، به‌عنوان یک استیبل کوین، روی بلاک چین غیرمتمرکز، منبع‌باز، الگوریتمی و بسیار مقیاس‌پذیر Terra ساخته شده است. این ارز با بهره‌گیری از پروتکل‌های منحصربه‌فرد، در مقایسه با سایر رقبای خود ویژگی‌های متفاوتی را به کاربران ارائه می‌دهد.
سؤالات متداول

رمز ارز TerraUSD چیست؟

این رمز ارز یا همان UST، یک استیبل کوین غیرمتمرکز، مقیاس‌پذیر و الگوریتمی است که بر بلاک چین Terra ساخته شده و ویژگی‌های بسیار متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهد.

رمز ارز TerraUSD را چطور می‌توان خریداری کرد؟

این رمز ارز را نیز مانند سایر رمز ارزها می‌توان از طریق صرافی‌های معتبر دیجیتالی خریداری کرد.

کدام صرافی‌ها از استیبل کوین UST پشتیبانی می‌کنند؟

بسیاری از صرافی‌های معتبر رمزنگاری‌شده مانند Binance، Kucoin، Kraken، Huobi، Hotbit و… رمز ارز TerraUSD را در فهرست ارزهای خود قرار داده‌اند.

کدام کیف پول‌های دیجیتالی از ارز TerraUSD پشتیبانی می‌کنند؟

دارندگان این رمز ارز می‌توانند دارایی خود را در کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری معتبری مانند Trust Wallet، MetaMask، Ledger و… ذخیره و مدیریت کنند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *