رویکرد بالا به پایین در رمز ارز چیست؟

یک سرمایه‌گذار، عوامل مختلف اقتصادی را از بالا به پایین بررسی می‌کند تا ببیند این عوامل چگونه می‌توانند بر کل بازار و درنهایت بر سهام او در بازار تأثیر بگذارند. آن‌ها تولید ناخالص داخلی و کاهش یا افزایش نرخ بهره را تجزیه و تحلیل می‌کنند. بنابراین، بررسی نرخ‌ها، تورم و قیمت کالاها در هر بازار مالی ضروری است. آن‌ها همچنین به عملکرد کلی بخش یا صنعتی که سهام به آن تعلق دارد نگاه می‌کنند. این سرمایه‌گذاران بر این باورند که اگر این بخش خوب عمل کند، بازده خوبی خواهد داشت. این سرمایه‌گذاران می‌توانند تشخیص دهند که عوامل خارجی مانند افزایش قیمت نفت یا کالاها یا تغییر نرخ بهره بر برخی از بخش‌ها بیش از سایر بخش‌ها و درنتیجه بر شرکت‌های آن بخش‌ها تأثیر می‌گذارد. در این مقاله قصد داریم رویکرد بالا به پایین نام در بازار ارزهای دیجیتال بررسی کنیم.
رویکرد بالا به پایین چیست؟
در رویکرد بالا به پایین، تحلیلگر سطوح بالای اقتصاد یعنی اقتصاد جهانی، سپس اقتصاد کشور، صنعت و درنهایت شرکت را تحلیل می‌کند. درواقع نقطۀ شروع این رویکرد، اخبار مؤثر اقتصادی یا سیاسی در سطح کلان جهانی است.
به‌عنوان مثال، چین، غول اقتصادی و تولیدی جهان، خواهان فولاد بیش‌تری است و یا در درگیری‌های سال 2018 بین یمن و عربستان سعودی، پالایشگاه‌های نفت عربستان مورد حمله قرار گرفتند و تولید نفت عربستان کاهش یافت که منجربه کاهش عرضۀ نفت و افزایش قیمت نفت در جهان تولید شد. نوسانات قیمت نفت در دنیا بر تمامی صنایع مرتبط با نفت مانند پتروشیمی تأثیر می‌گذارد.
تحلیلگر با شنیدن این خبر ابتدا به بررسی وضعیت اقتصاد جهانی می‌پردازد که این افزایش قیمت نفت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و تبعات اقتصادی و سیاسی آن چه خواهد بود؟
سپس وضعیت کشورش را بررسی می‌کند. مثلاً آیا کشور ما با وجود تحریم‌ها امکان صادرات نفت به کشورهای دیگر را دارد و از این فرصت به نفع خود استفاده می‌کند؟
در مرحلۀ بعد صنعت را تحلیل می‌کند. در این مثال به صنعت پتروشیمی می‌رود و بررسی می‌کند که آیا این صنعت در وضعیت خوبی قرار دارد یا اینکه برای چندین سال فعالیتی انجام نشده است؟
درنهایت، شرکت‌های فعال در این بخش را تحلیل می‌کند. به‌عنوان مثال، شرکت‌های فعال در این زمینه را بررسی می‌کند و با اطلاع از صورت‌های مالی و وضعیت و اخبار مربوط‌به آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب می‌کند.

رویکرد بالا به پایین در رمز ارز چیست؟
بازار ارزهای دیجیتال پر از پروژه‌های مختلف است که هرکدام مدعی ارائۀ ویژگی‌های جدیدی هستند. بدون شک انتخاب بهترین پروژه از میان تعداد زیاد پروژه کار دشواری است. رویکردهای مختلفی برای تحقیق در مورد پروژه‌های رمز ارز و انتخاب پروژه‌های امیدوارکننده وجود دارد. یکی از این رویکردها رویکرد از بالا به پایین است. اما رویکرد بالا به پایین برای کریپتو چیست و چه تفاوتی با رویکرد پایین به بالا دارد؟
با رویکرد از بالا به پایین در کریپتو، به عقب برمی‌گردید و به تصویر بزرگ‌تر صنعت ارزهای دیجیتال نگاه می‌کنید. این رویکرد به سؤالاتی از قبیل: صنعت ارزهای دیجیتال به کجا می‌رود، بزرگ‌ترین موانع پیش روی این صنعت چیست، اکثر راه‌حل‌ها چه مشکلاتی دارند و آیا کسی روی مشکل موردنظر کار کرده است یا نه، پاسخ می‌دهد.
این دیدگاه را می‌توان به‌عنوان دیدگاه کلان صنعت ارزهای دیجیتال توصیف کرد؛ البته نباید آن را با نگاه کلان در اقتصاد سنتی اشتباه گرفت. درواقع، یک رویکرد از بالا به پایین تمایل دارد آیندۀ کل صنعت ارزهای دیجیتال را در ماه‌ها، سال‌ها یا حتی دهه‌های آینده پیش‌بینی کند.
سرمایه‌‌گذاران پیش‌بینی‌های خود را اغلب برای دو سال آینده متمرکز می‌کنند و آنچه ممکن است در ده سال آینده رخ دهد را در نظر نمی‌گیرند.
در رویکرد از بالا به پایین، برای تحقیق در مورد پروژه‌های رمز ارز، ابتدا به یک اصل اساسی نگاه می‌کنیم، سپس آن را به چندین اصل کوچک‌تر تقسیم می‌کنیم و درنهایت پروژه‌های مرتبط با آن اصول را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنیم. همیشه به یاد داشته باشید که با این رویکرد، ابتدا این اصول مهم است و سپس ادعای پروژه‌ها مطرح می‌شود. درواقع، فرض بر این است که اگر یک اصل درست تشخیص داده شود، ادعاهای بر مبنای آن نیز صادق خواهند بود.
یک رویکرد از بالا به پایین برای تحقیق پروژۀ ارزهای دیجیتال بسیار دشوارتر از رویکرد پایین به بالا است و به تلاش بیش‌تری نیاز دارد. برای درک بهتر رویکرد از بالا به پایین در رمز ارز، بد نیست مفهوم رویکرد پایین به بالا را هم با هم مرور کنیم.
رویکرد پایین به بالا در رمز ارز به چه معناست؟
اکثر مردم، سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی یا نهنگ‌ها هنگام جست‌وجوی بهترین پروژۀ رمز ارز از روشی به نام روش پایین به بالا استفاده می‌کنند.
این رویکرد شامل بررسی پارامترهای مختلف مانند کل ارزش قفل‌شده (TVL) در وب‌سایت DeFillama، فعالیت کیف‌پول Wal، پست‌های توییتر، پروژه‌های مختلف در لانچ‌پد بایننس، ردیاب قرارداد هوشمند، آنالیز Anchan و… است. شما بدون آگاهی استفاده از این رویکرد، از این پارامترها استفاده می‌کنید.
بااینکه رویکرد پایین به بالا می‌تواند در شرایط خاص به خوبی کار کند اما در دراز مدت چندان پایدار نیست. درواقع، این رویکرد مانند حملات brute force عمل می‌کند. حملات Brute Force یک روش آزمون و خطا برای رمزگشایی داده‌ها است که از هیچ استراتژی فکری خاصی استفاده نمی‌کند و کورکورانه ترکیب‌های مختلف شخصیت‌ها را امتحان کرده و ترکیب مناسب را پیدا می‌کند.
به بیان ساده، رویکرد پایین به بالا به خوبی کار نمی‌کند و درست مانند یافتن مقدار کمی طلا در مقدار زیادی خاک است. درواقع، منصفانه است که بگوییم شانس زیادی در این رویکرد وجود ندارد.
روش‌های معمول تحقیق در مورد پروژه‌های ارزهای دیجیتال تا حدودی سطحی هستند درحالی‌که می‌توانند در کوتاه‌مدت جواب دهند، به ندرت شش ماه یا بیش‌تر دوام می‌آورند. پس باید کمی آن را تغییر دهیم. رویکرد پایین به بالا و درنظرگرفتن پارامترهای ذکرشده در بالا در بهترین حالت نتایج متوسطی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند و بدون روش مطالعۀ معکوس آن، یعنی رویکرد از بالا به پایین، ناقص هستند.

پارامترهای رویکرد بالا به پایین در بازار رمز ارز
برای استفاده از رویکرد بالا به پایین در بازار ارزهای دیجیتال، باید پارامترهای مختلفی را در نظر گرفت. برخی از مهم‌ترین پارامترها به شرح زیر هستند:
آیندۀ بازار ارزهای دیجیتال
همانطورکه گفته شد، رویکرد از بالا به پایین در رمز ارز یک دیدگاه بلندمدت است و در کوتاه‌مدت به هیچ‌وجه کار نخواهد کرد. درواقع با این رویکرد همه چیز به گذر زمان بستگی دارد.
فرض اصلی ما این است که دنیای غیرمتمرکز درنهایت بر دنیای کنونی ما مسلط خواهد شد و این فناوری ساختار جامعه را از جهات مختلف شکل خواهد داد. برای تحقق بخشیدن به آن آینده باید اشتیاق و امید زیادی داشته باشید و مانند یک سرمایه‌گذار گذرا یا کسی که دنبال سود است رفتار نکنید.
شما باید خیلی چیزها را یاد بگیرید
برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد فناوری‌های موجود در صنعت ارزهای دیجیتال، یک رویکرد از بالا به پایین موردنیاز است. درواقع با این رویکرد، به‌جای سرمایه‌گذاری فقط در یک توکنERC20، باید بدانید که این استاندارد چیست و چگونه کار می‌کند.
مطالب زیادی در مورد مبانی فناوری کریپتو و بلاک‌چین وجود دارد. به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید پروژه‌های لایۀ دوم اتریوم را ارزیابی کنید، باید بدانید شبکۀ اصلی اتریوم چگونه کار می‌کند و سپس آن را با سایر رقبا مقایسه کنید. هنگام انجام این مقایسه، باید رویکردهای متمایز رقبا را نیز بررسی کنید.
در برخی موارد متوجه خواهید شد که زمانی‌که برای تحقیق صرف می‌کنید بسیار کم‌تر از پروژه‌هایی است که مایل به سرمایه‌گذاری در آن‌ها هستید. طبق تجربه، هرچه دانش بیش‌تری در مورد ارزهای دیجیتال به دست آورید، در پروژه‌های کم‌تری سرمایه‌گذاری می‌کنید. به یاد داشته باشید که پروژه‌های امیدوارکننده نادر هستند و هرچه بیش‌تر اطلاعات خود را افزایش دهید، استاندارد بالاتری را هنگام سرمایه‌گذاری تعیین خواهید کرد.
افراد ناآگاه و آماتور در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند اما کسانی که اطلاعات خوبی از این صنعت دارند، به‌ندرت پروژه‌های مختلفی را انتخاب می‌کنند و ضمن سرمایه‌گذاری در یک پروژۀ خاص، مبلغ زیادی به آن اختصاص می‌دهند.
به گفتۀ خیلی از افراد باتجربه، کار در بازار ارزهای دیجیتال یک شغل تمام‌وقت است. درواقع، بسیاری از مردم وسعت فناوری رمزنگاری، توسعۀ نرم‌افزار و امور مالی را دست‌کم می‌گیرند. کارکردن در این بازار مثل این است که برای آموزش خود به دانشگاه برگردید!
این رویکرد به درک فنی اولیه نیاز دارد
تجربۀ توسعۀ نرم‌افزار و اطلاعات در مورد علوم کامپیوتر به شناخت این بازار و رویکرد بالا به پایین کمک زیادی می‌کند.
شناخت اصول اولیه، مطالعه در مورد این صنعت و افزایش اطلاعات اهمیت زیادی دارد. هرچه بیش‌تر یاد بگیرید، بیش‌تر متوجه می‌شوید که هیچ چیز در مورد صنعت نمی‌دانید.
برنامه‌نویسی، ریاضیات و رمزنگاری برخی از مهارت‌های اساسی هستند که برای درک واقعی فناوری بلاک‌چین و رمزنگاری نیاز دارید. ممکن است احساس کنید که این نیازها بسیار زیاد هستند اما هنگامی‌که این اصول را درک کردید، درک موارد دیگر در آینده بسیار آسان‌تر خواهد بود.
مشارکت
اگر می‌خواهید روند درک فناوری بلاک‌چین و حوزۀ ارزهای رمزپایه را تسریع کنید، بهتر است وارد این حوزه شوید و به‌طور مستقیم با این صنعت تعامل داشته باشید. پارامترهای زیادی در فضای ارزهای دیجیتال وجود دارد که باید در نظر بگیرید.
بگذارید بازار شما را غافلگیر کند
انسان‌ها قدرت تخیل محدودی دارند حتی اگر فکر می‌کنید همۀ احتمالات را با تمام اطلاعات موجود در نظر گرفته‌اید، باز هم مواردی وجود دارد که ممکن است به آن‌ها توجه نکرده باشید.
اجازه دهید حرکات بازار شما را غافلگیر کند و رویدادهایی که نمی‌توانید کنترل کنید را کنار بگذارید. گاهی اوقات اتفاقاتی که به‌خصوص در کوتاه‌مدت رخ می‌دهد، دلیل خاصی ندارد و نیازی به دانستن جزئیات نیست. ممکن است برای دیدن اصول واقعی به زمان نیاز داشته باشیم.
همچنین از حد وسط بپرهیزید. اطلاعات اضافی می‌تواند شما را از تجزیه‌و‌تحلیل و تصمیم‌گیری باز دارد. درواقع، مرز مشخصی بین فرد علاقه‌مند به فناوری رمز ارز و یک سرمایه‌گذار وجود دارد. سعی کنید در این زمینه تعادل داشته باشید. همچنین، ایده‌های مختلف را صرفاً به این دلیل که منطقی نیستند دور نریزید. به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری بیش‌تر یک هنر است تا یک علم دقیق.
از دانش دیگران استفاده کنید
شاید همه این فرصت را نداشته باشند که هر روز زمانی را صرف یادگیری در مورد صنعت ارزهای دیجیتال کنند. علاوه‌بر این، دریافت اطلاعات دقیق در مورد این منطقه برای تازه‌کارها می‌تواند کمی دلهره‌آور باشد. اگر اطلاعات زیادی در مورد ارزهای دیجیتال ندارید، ناامید نشوید. به یاد داشته باشید که همیشه می‌توانید نتایج و تحقیقات دیگران را بخوانید و خودتان در مورد آن‌ها نتیجه‌گیری کنید.
سخن پایانی
چه پول خود را در بازار سرمایه‌گذاری کنید و چه آن را در بانک نگه دارید، در معرض خطر هستید. آنچه اهمیت دارد، رویکردی است که برای مقابله با این خطر انتخاب می‌کنید. متأسفانه، وقتی اکثر سرمایه‌گذاران می‌خواهند در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند، به نمودارهای نهنگ و دهان تأثیرگذاران نگاه می‌کنند و تفاوت بین سیگنال و استراتژی را درک نمی‌کنند. به همین دلیل، آن‌ها اغلب شکست می‌خورند و بازار کریپتو را محکوم می‌کنند. واقعیت این است که برای ورود به بازار رمز ارز و کسب سود، به یک مدل ذهنی جدید نیاز دارید. یک مدل ذهنی مبتنی بر دیدگاه از بالا به پایین. اگر به عقب برگردید و صبورانه به تصویر بزرگ‎تر بازار نگاه کنید، رویکردی از بالا به پایین در پیش گرفته‌اید.
سؤالات متداول

رویکرد بالا به پایین چیست؟

تحلیلگر در این رویکرد، سطوح بالای اقتصاد یعنی اقتصاد جهانی، سپس اقتصاد کشور، صنعت و درنهایت شرکت را تحلیل می‌کند. درواقع، نقطۀ شروع این رویکرد، اخبار مؤثر اقتصادی یا سیاسی در سطح کلان جهانی است.

رویکرد بالا به پایین در رمز ارز چیست؟

با رویکردی از بالا به پایین در رمز ارز، به عقب برمی‌گردید و به تصویر بزرگ‌تر صنعت ارزهای دیجیتال نگاه می‌کنید.

پارامترهای استفاده از رویکرد بالا به پایین در بازار رمز ارز چه مواردی هستند؟

برای استفاده از رویکرد بالا به پایین در بازار ارزهای دیجیتال، باید پارامترهای مختلفی را در نظر گرفت. برخی از مهم‌ترینِ این پارامترها، آیندۀ بازار ارزهای دیجیتال، افزایش دانش فنی و تخصصی، استفاده از تجربۀ دیگران، مشارکت و افزایش اطلاعات عمومی هستند.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۶۵ رای)

۴.۵

ترتیبی که برای خواندن مقالات مفاهیم تخصصی ارزهای دیجیتال به شما پیشنهاد میکنیم:

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *