سوشال تریدینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

سوشال تریدینگ (Social trading) مانند رسانه‌های اجتماعی است که در آن‌ها افکار افراد تأثیرگذار یا همان «اینفلوئنسرها» درباره نحوه تجارت به اشتراک گذاشته می‌شود. بسیاری از افراد این اینفلوئنسرها را -چه اعتبار لازم برای توصیه‌های خود داشته و چه نداشته باشند- دنبال می‌کنند. همچنین بسیاری از مردم از حرکات آن‌ها بدون توجه به داشتن نفع مالی برایشان استفاده می‌کنند.
سوشال تریدینگ (Social Trading) چیست؟
Social trading راهی برای سرمایه‌گذاری است که در آن می‌توانید از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری دیگران استفاده کنید. بیشتر مشاوران استفاده از استراتژی‌های دیگران را حتی اگر برای شما سودآور باشد، یا شما را از صرف زمان زیاد برای یافتن فرصت‌ها یا استراتژی‌های معاملاتی نجات دهد، توصیه نمی‌کنند؛ زیرا ممکن است آنچه کپی می‌کنید با نیازهای شما مطابقت نداشته باشد؛ بنابراین اگر اطلاعات لازم برای استفاده از اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در Social trading را نداشته باشید، ممکن است به‌سرعت دچار مشکل شوید.
تفاوت سوشال تریدینگ و کپی تریدینگ
کپی تریدینگ یک رویکرد معاملاتی است که در آن بخش‌هایی از استراتژی شخص دیگر کپی می‌شود. عناصر کپی‌شده می‌تواند شامل انواع سفارش و تخصیص باشد؛ بنابراین حتی اگر پلتفرم‌های سوشال تریدینگ به شما اجازه تعامل با معامله‌گر دیگر را می‌دهند، ممکن است لازم باشد در انتخاب تنها بخشی از یک استراتژی محتاط باشید و با توجه به اهداف خود از آن استفاده کنید.
همچنین اگر استراتژی‌های چند معامله‌گر مختلف را با هم بچینید، به‌ویژه اگر از اقدامات خود مطمئن نباشید، ممکن است با پیروی از استراتژی یک نفر، بیشتر در معرض خطر قرار بگیرید. همچنین باید توجه داشته باشید عملکرد موفق گذشته، به‌خصوص در این بازارهای نامطمئن نتایجی در آینده ندارد و لازم است شما حداقل پنج سال سابقه تجارت داشته باشید.
سوشال تریدینگ چگونه انجام می‌شود؟
سوشال تریدینگ سرمایه‌گذاران مبتدی و باتجربه‌تر را در یک پلتفرم تجارت اجتماعی مشترک گرد هم می‌آورد تا بتوانند استراتژی‌ها و ایده‌های معاملاتی را به اشتراک بگذارند. آن‌ها می‌توانند سرمایه‌گذاران دیگر را جست‌وجو کنند، عملکرد تاریخی آن‌ها را ببینند، فعالیت معاملاتی آن‌ها را مطالعه کنند و قبل از تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا می‌خواهند حرکت‌های خود را برای پرتفوی خود کپی کنند، از آن‌ها سؤال بپرسند. ایده این است که شما باید معامله‌گری را پیدا کنید که بیشتر با نیازهای شما مطابقت دارد و سپس با یک کلیک فعالیت او را تکرار کنید. حتی می‌توانید از برخی اطلاعات آن‌ها استفاده کرده و با توجه به نیاز خود بخشی یا تمام آن را کپی کنید.
سوشال تریدینگ چقدر هزینه دارد؟
معمولاً هیچ هزینه اضافی برای تجارت اجتماعی وجود ندارد؛ زیرا پلتفرم‌های تجارت اجتماعی در حال حاضر از کارمزدهای عادی معاملاتی و غیر معاملاتی درآمد کسب می‌کنند؛ همان هزینه‌هایی که هنگام معامله مستقل در پلتفرم پرداخت می‌کنید؛ سرمایه‌گذارانی که کپی می‌شوند، با توجه به دارایی‌های تحت مدیریت و بازده ماه به ماه، از پلتفرم پاداش دریافت می‌کنند.
مزایا و معایب  سوشال تریدینگ چیست؟
همان‌طور که گفتیم، سوشال تریدینگ مانند یک شبکه اجتماعی است. این شبکه که مختص تجارت اجتماعی است، مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
مزایا

معامله‌گران موفق می‌توانند با ارائه سیگنال در پلتفرم سود کسب کنند.
امکان کسب سود با کپی‌کردن معاملات برای افراد مبتدی وجود دارد.
می‌توان نتایج معاملات دیگران را به‌صورت لحظه‌ای در آن دنبال کرد.
معامله‌گران می‌توانند در آن به برقراری ارتباط و تعامل با یکدیگر بپردازند و از تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های هم استفاده کنند.
ارائه شفاف اطلاعات بدون هیچ‌گونه مخفی‌کاری
راهی سریع و آسان برای افرادی که به‌دنبال یادگیری و رشد سریع در زمینه معامله‌گری هستند.

معایب

ممکن است معامله‌گران مبتدی تحت تأثیر قرار بگیرند و راه اشتباه را انتخاب کنند.
افراد غیرمتخصص نیز می‌توانند اطلاعات و نظرات خود را به اشتراک بگذارند؛ بنابراین لازم است قبل از استفاده از هر نوع نظر و اطلاعات به‌خوبی تحقیق و بررسی شود.
در سوشال تریدینگ به میزان ریسک‌پذیری و سطح اطلاعات مخاطبان توجهی نمی‌شود.

آیا سوشال تریدینگ امن است؟
بیشتر مشاوران تجارت اجتماعی «Social trading» را توصیه نمی‌کنند؛ زیرا زمینه‌ای را که آن‌ها برای ایمن نگه‌داشتن شما و رسیدن به اهداف مالی شخصی‌تان انجام می‌دهند، ایجاد نمی‌کند. وقتی با مشاورانی کار می‌کنید که برنامه‌های مالی را انجام می‌دهند، به‌کمک آن‌ها می‌توانید به درآمد، هزینه‌ها و دارایی‌های خود نگاهی بیندازید و تعیین کنید چقدر می‌توانید با خیال راحت برای رسیدن به اهداف مالی خود سرمایه‌گذاری کنید. سپس مشاوران برای تعیین اهداف مالی و بررسی میزان تحمل ریسک شما با شما همکاری می‌کنند و بعد از آن یک برنامه مالی می‌سازند تا در رسیدن به این امتیازها به شما کمک کنند.
مشکل Social trading این است که شاید دیرتر از سایر افراد آن‌ها را انجام دهید؛ بنابراین ممکن است از اینکه می‌توانید با خیال راحت سرمایه‌گذاری کنید یا حتی از اهداف مالی و میزان تحمل ریسک خود کاملاً آگاه نباشید؛ از این‌رو صرف کپی‌کردن از شخص دیگری ممکن است شما را از هدفتان دور کند؛ زیرا اهداف او احتمالاً با اهداف شما متفاوت است.
نگرانی دیگر این است که برخی از این «معامله‌گران» ممکن است برای پیشبرد یک استراتژی سرمایه‌گذاری خاص به نفع شخص دیگری، مانند یک شرکت، دستمزد دریافت کنند. آن‌ها ممکن است تضاد منافع خود را اعلام نکنند، اما ممکن است سبب انحراف توصیه‌های آن‌ها شود؛ بنابراین اگر از نظر مالی به‌خوبی آگاه نباشید، در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرید.
از این‌رو اگر تصمیم دارید به این مسیر بروید، باید خطرات را به حداقل برسانید. برای انجام این کار بهتر است با یک مشاور کار کنید، سپس درباره معامله‌گرانی که دنبال می‌کنید، تحقیق کنید و ببینید آیا معتبر هستند و عملکرد تاریخی آن‌ها چگونه است. شما باید ماه‌ها به دنبال نتایج باشید و بدانید آن‌ها به کدام سطوح ریسک می‌پردازند؛ بنابراین لازم است پیش از هر اقدامی احتیاط کنید.

سیگنال‌های معاملاتی چیست؟
با توجه به پلتفرم و تنوع معامله‌گران در آن، شخصی که دنبال می‌کنید ممکن است از شما آگاه‌تر نباشد، اما اگر تمام مراحل آماده‌سازی اولیه را برای تعیین میزان سرمایه‌گذاری (و ضرر) انجام داده‌اید، همچنین اهداف مالی و میزان تحمل ریسک خود را با توجه به همه موارد مشخص کرده‌اید، تصمیم می‌گیرید که از چه گزینه‌هایی برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنید.
همچنین با یادگیری و استفاده از تحلیل تکنیکال می‌توانید به شناسایی زمان مناسب معامله در طیف وسیعی از بازارها بپردازید. عملکرد سیگنال یک پلتفرم معاملات آنلاین خوب به شما پیشنهاد خرید و فروش می‌دهد.
چگونه می‌توان از شاخص‌های احساسات بازار استفاده کرد؟
یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای شناسایی گرایش‌های معامله‌گران، استفاده از احساسات بازار است. این حالت روحیه فعالان بازار مالی را نشان می‌دهد، اما می‌تواند بینش‌هایی درباره این به شما بدهد که چه چیزی و چه زمانی معامله می‌شود. سنجش احساسات بازار می‌تواند سخت باشد؛ زیرا عوامل زیادی وجود دارد که می‌توانند بر خوش‌بین بودن یا بدبین‌بودن معامله‌گران تأثیر بگذارند، اما برخی معیارهایی که باید در نظر گرفته شوند عبارت‌اند از: تعهد معامله‌گر، احساسات مشتری، شاخص نوسانات و نسبت احساسات بالا/ پایین.
اهمیت تجارت اجتماعی برای صنعت سرمایه گذاری
بسیاری از مردم به دنبال فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در بازار سهام و ارزهای دیجیتال هستند؛ با این حال بخش بزرگی از این سرمایه‌گذاران تازه‌وارد هستند. از این نظر، مشارکت در تجارت اجتماعی بهترین راه برای آن‌ها برای شروع سفر سرمایه‌گذاری است. هنگامی که سرمایه‌گذاران اطلاعاتی را درباره سرمایه‌گذاری یا رویدادهایی که در بازارها و صنایع رخ می‌دهد به اشتراک می‌گذارند، تازه‌واردان دانش بیشتری در زمینه سرمایه‌گذاری به دست می‌آورند.
همچنین می‌توانند افکار خود را به اشتراک بگذارند یا حتی سؤال بپرسند؛ بنابراین استفاده از یک پلتفرم امن به سرمایه‌گذاران اطمینان بیشتری می‌دهد که به آن‌ها کمک می‌کند تا شهرت خود را در صنعت افزایش دهند.
سخن پایانی
توجه کنید که فعالیت در هر نوع بازار مالی به دانش و صبر بالا نیاز دارد. این تصور که پلتفرم‌های سوشال تریدینگ با ارائه اطلاعات خط را به‌طور کامل از شما دور می‌کنند، کاملاً غلط است. در تمامی معاملات و سیگنال‌های معرفی‌شده توسط حرفه‌ای‌ترین افراد نیز امکان خطا وجود دارد و همه معامله‌گران در طول فعالیت خود در برخی مواقع ضرر می‌کنند.
به همین دلیل بسیاری از کارشناسان استفاده از پلتفرم‌های تجارت اجتماعی را تأیید نمی‌کنند؛ بنابراین اگر شما قصد استفاده از استراتژی‌های دیگران در این پلتفرم‌ها را دارید، ابتدا لازم است دانش خود را افزایش دهید و سپس با توجه به میزان سرمایه، ریسک‌پذیری و اهداف خود از آن‌ها استفاده کنید؛ زیرا این استراتژی‌ها براساس نیازهای یک فرد دیگر طراحی شده‌اند و ممکن است شما سود نکنید و حتی متضرر نیز شوید.
به‌عنوان کلام آخر برای موفق‌شدن در مسیر تجارت لازم است ابتدا اهداف و انگیزه‌های خود را شناسایی کنید تا بتوانید حتی اگر از پلتفرمی استفاده می‌کنید، در پایان روش تجارت خود را داشته باشید.
پرسش‌های متداول

سوشال تریدینگ چیست؟

این روند راهی برای سرمایه‌گذاری است که در آن می‌توانید از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری دیگران استفاده کنید.

سوشال تریدینگ چقدر هزینه دارد؟

معمولاً هیچ هزینه اضافی برای تجارت اجتماعی وجود ندارد؛ زیرا پلتفرم‌های تجارت اجتماعی در حال حاضر از کارمزدهای عادی معاملاتی و غیر معاملاتی درآمد کسب می‌کنند؛ همان هزینه‌هایی که هنگام معامله مستقل در پلتفرم پرداخت می‌کنید.

سوشال تریدینگ چگونه کار می‌کند؟

Social trading سرمایه‌گذاران مبتدی و باتجربه‌تر را در یک پلتفرم تجارت اجتماعی مشترک گرد هم می‌آورد تا بتوانند استراتژی‌ها و ایده‌های معاملاتی را به اشتراک بگذارند.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۳۵ رای)

۴.۵

ترتیبی که برای خواندن مقاhلات مفاهیم تخصصی ارزهای دیجیتال به شما پیشنهاد میکنیم:

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *