معرفی انواع اندیکاتور آنچین (Onchain Indicators)

فهرست این مقاله
معرفی انواع اندیکاتور آنچین
بازار ارزهای دیجیتال یک‌بازار مالی نسبتاً جدید است که علاوه بر نقاط مشترک با بازارهای مالی دیگر ، تفاوت‌هایی نیز با آن‌ها دارد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بازار ارزهای دیجیتال با بازارهای نسبتاً سنتی مالی این است که تراکنش‌های این بازار روی یک‌زیرساخت جدید به نام بلاک‌چین منتقل می‌شوند. همین موضوع باعث شده است تا در کنار تحلیل‌های قدیمی همچون تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، با نوع جدیدی از تحلیل آشنا شویم. درواقع، داده‌هایی که در تراکنش‌ها منتقل می‌شوند، اطلاعات بسیار ارزشمندی به ما می‌دهند که از این داده‌ها در تحلیل آنچین استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم انواع اندیکاتور آنچین را معرفی کنیم اما پیش از آن، شرحی مختصر بر تحلیل آنچین خواهیم داشت.
تحلیل آنچین چیست؟
فعالان بازارهای مالی سعی می‌کنند با کمک تحلیل‌های مختلف، بهترین و مطمئن‌ترین زمان برای بازکردن و بستن یک‌معامله را پیدا کنند. به‌عنوان مثال، شما ممکن است با تحلیل بنیادی به این نتیجه برسید که این لحظه بهترین زمان برای خرید بیت‌کوین است؛ اما آیا این عاقلانه است که یک‌فعال بازار در هر زمانی وارد معامله شود؟ قطعاً خیر. یک‌معامله‌گر بهتر است چند تحلیل مختلف را دنبال کند و از تحلیل‌ها برای تأیید بیش‌تر و برای بازکردن و یا بستن معامله استفاده کند. در تحلیل آنچین و استفاده از انواع اندیکاتور آنچین نیز باید بر این اصل پایبند بود؛ حتی اگر یک‌اندیکاتور شرایط یک‌‌رمز ارز را صعودی پیش‌بینی کرده باشد، نباید انتظار داشت که حتماً این اتفاق رقم بخورد بلکه باید دیگر تحلیل‌ها را نیز بررسی کرد. برای آنکه بتوانید از انواع اندیکاتورها در تحلیل خود استفاده کنید و سود خود را به حداکثر و ضرر خود را به حداقل برسانید، باید اطلاعات خود را بالا برده و از تجربیات دیگران استفاده کنید تا مجبور نباشید ضررهای آن‌ها را تجربه کنید. برای این کار شرکت در یک‌دورة رمز ارز می‌تواند بسیار چاره‌ساز باشد. در تحلیل آنچین، با اطلاعات جمع‌آوری شده از شبکة بلاک‌چین ارزهای دیجیتال سروکار داریم که به‌صورت منظم و در اندیکاتور آنچین که تعداد آن‌ها بسیار زیاد است، به‌صورت گرافیک در اختیار کاربران قرار گرفته است. دومنبع بسیار شناخته ‌شده و عالی برای انجام تحلیل آنچین، سایت‌های تحلیلی گلسنود (Glassnode) و کریپتوکوانت (Cryptoquant) هستند. تعداد زیادی از اندیکارتور آنچین که در این سایت‌ها وجود دارند، اطلاعات بسیار جالبی را به ما می‌دهند که قرار است در ادامه برخی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها را بررسی کنیم.
۱- اندیکاتور آنچین MPI

عبارت MPI از عبارت Miner’s Position Index گرفته شده است. این شاخص، رفتار روز ماینرها را با توجه به رفتار آن‌ها در کل سال (365روز) بررسی می‌کند. در این شاخص، میزان عرضة ماینرها نسبت به میانگین یک‌‌سال در نظر گرفته می‌شود. ماینرها بخش قابل‌توجهی از رمزارزها را در اختیار دارند؛ بنابراین، با بررسی رفتار آن‌ها، اینکه چه زمانی اقدام به فروش و یا نگهداری رمز ارز می‌کنند، می‌تواند در تشخیص جهت روند رمز ارز به ما کمک کند.
اگر این اندیکاتور آنچین را در سایت‌های تحلیلی آنچین همچون کریپتوکوانت (Cryptoquant) و گلسنود (Glassnode) بررسی کنید، چند حالت مختلف را مشاهده خواهید کرد. این اندیکاتور ممکن است به سقف و یا به کف خود رسیده باشد و یا در حال اوج‌گرفتن و افت‌کردن باشد. در ادامه، شرایط مختلف اندیکاتور MPI را بررسی خواهیم کرد.

در شرایطی که شاخص MPI اوج گرفته باشد، این موضوع نشانة ورود بیت‌کوین‌های ماینرها برای فروش به صرافی (احتمالاً) است. می‌توان نتیجه گرفت که ایجاد یک‌روند نزولی برای رمز ارز مربوطه دور از انتظار نیست.
در صورتی که شاخص MPI افت کرده باشد، می‌توان چنین برداشت کرد که ماینرها در آن روز کم‌ترین مقدار رمز ارز را نسبت به یک‌سال گذشته به صرافی‌ها وارد کرده‌اند. درنتیجه، می‌توان چنین برداشت کرد که ماینرها قصد نگهداری رمز ارز خود را دارند و انتظار می‌رود قیمت افزایش یابد.

روش محاسبه
MPI  مساوی است با تعداد کل کوین‌هایی که ماینرها به صرافی ارسال می‌کنند یا میانگین متحرک 365روزه‌ی تعداد کوین‌هایی که ماینرها به صرافی‌ها ارسال می‌کنند.

۲- اندیکاتور آنچین Estimated Leverage Ratio

اندیکاتور آنچین دیگر، نسبت اهرمی (Estimated Leverage Ratio)  است که به‌اختصار ELR نیز گفته می‌شود. ELR یکی از اندیکاتورهای مهم در بازار ارزهای دیجیتال است که برای اعتبارسنجی سازمان‌ها و صرافی‌ها از نظر تعهدات مالی در اموری همچون بدهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. واضح است که هرچه میزان بدهی یک‌سازمان بیش‌تر باشد، ریسک سرمایه‌گذاری در آن بخش بیش‌تر و اعتبار آن سازمان کم‌تر خواهد بود.
بررسی اندیکاتور آنچین Estimated Leverage Ratio
این اندیکاتور را می‌توان به‌عنوان شاخصی برای میزان استفاده از اهرم توسط معامله‌گران در نظر گرفت. می‌توان با کمک این شاخص، ارزهای دیجیتال با ریسک کم را برای انجام معامله پیدا کرد. در ادامه، شرایط متفاوتی که از این اندیکاتور استنتاج می‌شود، خواهیم آورد:
صعودی: روند صعودی این شاخص، تعداد بیش‌ترین معاملات با اهرم بالا و ریسک بیش‌تر معاملات مشتقه توسط معامله‌گران را نشان می‌دهد. در صورتی که این شاخص نسبت به روزهای گذشته‌ی خود مقادیر بیش‌تری را ثبت کند، می‌توان نتیجه گرفت که معامله‌گران کاملاً به معاملات خود مطمئن هستند؛ اما زمانی‌که این نمودار مقادیر بالایی را نشان می‌دهد، می‌توان ایجاد یک‌نوسان قیمتی را محتمل دانست.
نزولی: در صورتی که اندیکاتور آنچین ELR در روندی نزولی قرار گیرد، می‌توان نتیجه گرفت که تعداد زیادی از معامله‌گران در حال بستن اهرم معاملات خود هستند. همچنین، در صورتی که این اندیکاتور مقدار کم‌تری را نسبت به چند روز قبل خود ثبت کند، می‌توان چنین برداشت کرد که دیدگاه معامله‌گران در رابطه با شرایط بازار تغییر کرده است و یا آن‌ها موقعیت‌های باز خود را بسته‌اند.
Estimated Leverage Ratio دارای سه‌ شاخص است که در ادامه بیش‌تر توضیح خواهیم داد:

اهرم عملیاتی نشان‌دهنده‌ی نسبت هزینه‌های ثابت به هزینه‌های متغیر یک‌شرکت یا پروژة عملیاتی است. میزان بالای اهرم عملیاتی نشان‌دهنده‌ی میزان سود کم در آن شرکت یا پروژه، به‌دلیل سرمایة بالای موردنیاز برای هزینه‌های ثابت است. در صورتی که فروش یک‌شرکت بالا و به‌طور کلی سود شرکتی بالا باشد، درصدی از هر فروش در آن شرکت برای ایجاد حاشیه در نظر گرفته می‌شود و گفته می‌شود که چنین شرکتی اهرم عملیاتی پایینی دارد.
زمانی‌که در شرکتی نسبت هزینه‌های ثابت به درآمد 50درصد باشد یا به عبارت دیگر شرکت بتواند دوبرابر هزینه‌های ثابت خود سود کسب کند، می‌توان گفت شرکت در وضعیت مناسبی به سر می‌برد. مقادیر پایین نسبت هزینه‌های ثابت به درآمد،‌ مثلاً نسبت 20درصد یا مقادیر پایین‌تر هزینه‌های ثابت به سود شرکت، نشان‌دهندة میزان پایین اهرم عملیاتی در آن شرکت است.

اهرم مالی میزان بدهی یا تعهد مالی یک‌سازمان را نشان می‌دهد. درواقع، برخی از شرکت‌ها به جای آنکه مبالغ موردنیاز خود برای انجام فعالیت‌های تجاری را از بانک دریافت کنند و یا سرمایه‌گذاران عمدة بیش‌تری جذب کنند، این مبالغ را از سهام‌داران دریافت می‌کنند و به این ترتیب، سهام‌داران در زمان دریافت سود، سود بالاتری را به دست خواهند آورد. اگر شرکتی میزان فروش یا سود تجارت خود را اشتباه پیش‌بینی کند، در بازپرداخت سود به سهام‌داران با مشکل مواجه خواهد شد و حتی این امر می‌تواند منجر به ورشکستگی شرکت شود. میزان بالای درجة اهرم مالی، نشان‌دهنده‌ی این است که سود هر سهم (EPS) ممکن است نوسان بیش‌تری را تجربه کند.

همان‌طورکه از نام این شاخص پیدا است، در آن ترکیبی از هر دوشاخص درنظر گرفته می‌شود. درنتیجه، میزان دوشاخص قبلی در میزان اهرم مرکب نقش اساسی دارد. سرمایه‌گذاری در شرکتی که اهرم عملیاتی و اهرم مالی بالایی استفاده می‌کند، بسیار پرریسک است.

روش محاسبه
این اندیکاتور آنچین که اطلاعات بسیار خوبی از فعالیت‌ها و مقدار نقدینگی بازار را در اختیار ما قرار می‌دهد، از تقسیم میزان معاملات باز مشتقة کاربران بر ذخایر صرافی به ‌دست می‌آید.
ELR مساوی است با میزان دخیرة یک‌صرافی از کوین موردنظر یا تعداد معاملات باز مشتقه.

۳- اندیکاتور آنچین SOPR & aSOPR

SOPR یک‌اندیکاتور آنچین است که مقدار سود و زیان تحقق یافتة یک‌معامله را مشخص می‌کند. در ادامه، شرایط مختلفی که ممکن است در این اندیکاتور مشاهده شود بررسی خواهیم کرد.

در صورتی که SOPR بزرگ‌تر از عدد یک باشد ( SOPR>1)، یعنی معامله‌های فروش همراه با سود بوده‌اند.
هرگاه SOPR با عدد یک‌مساوی باشد ( SOPR=1)، می‌توان نتیجه گرفت که معاملات بدون کسب سود و ضرر بسته‌ شده‌اند؛ به عبارت دیگر، قیمت خرید و فروش یکسان بوده است.
اگر SOPR کوچک‌تر از عدد یک باشد ( SOPR<1)، یعنی معاملات در زمان فروش با ضرر همراه بوده‌اند و سرمایه‌گذاران نتوانسته‌اند از معاملات انجام شده سودی دریافت کنند.

اگر اندیکاتور روی عدد یک ‌قرار گیرد، یعنی معامله‌گران رمز ارز خود را در همان قیمتی که خریده بودند به فروش رساندند اما اگر این شاخص بالای عدد یک باشد، با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران سودهای خود را دریافت کرده‌اند، احتمالاً تصمیم به فروش ارزهای خود خواهند گرفت. درنتیجه، بازار روند کاهشی را تجربه خواهد کرد. علاوه بر آن، می‌توان با بررسی روند حرکتی شاخص SOPR روی نمودار، میزان سود یا ضرر معاملات را بررسی کرد. چنانچه روند حرکت SOPR  رو به بالا باشد، می‌توان نتیجه گرفت که معامله‌‌های فروش همراه با سود بوده است و برعکس، اگر حرکت اندیکاتور آنچین رو به پایین باشد، یعنی سرمایه‌گذاران معاملات خود را با ضرر بسته‌اند. همچنین، در صورتی که لندیکاتور در پایین عدد یک قرار گیرد، می‌توان گفت که معامله‌گران متضرر شده‌اند.

aSOPR
اندیکاتور آنچین aSOPR همانند SOPR  سود و زیان خروجی یا تحقق یافته را نشان می‌دهد. تنها اختلافی که این دوشاخص با یکدیگر دارند، آن است که شاخص aSOPR معاملاتی که حداقل یک‌ساعت از انجام آن‌ها گذشته باشد، در محاسبات خود دخیل می‌کند.
روش محاسبه SOPR
برای به‌دست‌آوردن SOPR که نشان‌دهندة سود خروجی مصرف شده است، باید حجم رمز ارز موردنظر را در قیمت فروش آن رمزارز ضرب کرده و دوباره این میزان را بر حجم رمزارز در قیمت خرید آن رمز ارز ضرب کنید؛ به عبارت دیگر، تقسیم مبلغ فروش (Value * Price) یک‌رمز ارز بر مبلغ خرید آن. به‌عنوان مثال، اگر شما یک‌واحد اتریوم را در قیمت 2000دلار خریده باشید و آن را در قیمت 3000دلار به فروش برسانید، میزان SOPR به دست آمده 1.5خواهد بود.

۴- اندیکاتور آنچین MVRV Ratio
اندیکاتور آنچین MVRV Ratio یکی از بهترین ابزارهای تحلیلی است که توسط بسیاری از تحلیلگران آنچین مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرمایه‌گذاران می‌توانند از اندیکاتور MVRV برای بررسی روند حرکت ارزهای دیجیتال و تحلیل آنچین استفاده کنند.
اندیکاتور MVRV Ratio با تعیین دوعدد (1 و 3.7)، محدوده‌ی سقف و کف قیمت را برای یک‌رمز ارز مشخص می‌کند. همان‌طور که روشن است، عدد 1 محدوده‌ی کف قیمت و عدد 3.7، سقف قیمت را تعیین می‌کند. هرگاه شاخص MVRV بالاتر از محدوده‌ی 3.7 (سقف قیمتی) قرار بگیرد، نشان‌دهنده‌ی آن است که رمز ارز موردنظر با قیمتی بیش‌تر از ارزش واقعی خود در حال معامله است؛ درنتیجه، می‌توان انتظار کاهش قیمت رمز ارز را داشت. درمقابل، قرارگرفتن شاخص MVRV در محدوده‌ی پایین‌تر از عدد 1 (کف قیمتی)، بیانگر آن است که ارزش واقعی یک‌رمز ارز بیش‌تر از قیمت لحظه‌ای آن است و می‌توان انتظار افزایش قیمت آن رمز ارز را داشت.

روش محاسبه
اندیکاتور MVRV  از تقسیم مارکت‌کپ یا بزرگی بازار رمز ارز بر ارزش واقعی یا ارزش تحقق‌یافتة آن به دست می‌آید.

۵- اندیکاتور آنچین NUPL
این شاخص مخفف عبارت Net Unrealized Profit/Loss است که به سود و ضرر حاصل از فروش یک‌رمز ارز اشاره دارد. درواقع، می‌توان از این اندیکاتور آنچین برای پیداکردن مناسب‌ترین زمان برای خرید و یا سیو سود استفاده کرد.
برای بررسی این شاخص، هر بخش از نمودار اندیکاتور را به یک‌رنگ خواهید دید که این رنگ‌ها، وضعیت آن را در شرایط مختلف مشخص خواهند کرد؛ البته، در دوسایت محبوب تحلیل آنچین گلسنود و کریپتوکوانت، این رنگ‌ها مفاهیم متفاوتی را به ما نشان خواهند داد. در ادامه، مفهوم هر رنگ را بیان خواهیم کرد.
قرمز: زمانی‌که اندیکاتور آنچین NUPL را در سایت گلسنود بررسی می‌کنید، قرمز به این معنا خواهد بود که سرمایه‌گذاران از شرایط موجود مأیوس هستند و امیدی به بازگشت روند ندارند. این شرایط در سایت کریپتوکوانت با رنگ آبی مشخص شده است.
نارنجی: در بخش‌هایی که اندیکاتور NUPL در سایت گلسنود نارنجی است، می‌توان چنین برداشت کرد که سرمایه‌گذاران امیدی همراه با ترس را در دل دارند که ممکن است منجر به انجام معاملات با ریسک نیز شود. اگر اندیکاتور آنچین NUPL را در سایت تحلیلی کریپتوکوانت بررسی کنید، متوجه خواهید شد که این وضعیت با رنگ سبز در این سایت مشخص شده است.
زرد: زمانی‌که اندیکاتور آنچین NUPL در سایت گلسنود به رنگ زرد باشد، یعنی سرمایه‌گذاران امیدوار و خوشبین هستند اما فعالیت‌های خود را در بازار با احتیاط انجام می‌دهند. این وضعیت در سایت کریپتوکوانت با رنگ نارنجی مشخص شده است.
سبز: در نواحی‌ای که با رنگ سبز در سایت گلسنود مشخص می‌شود، برخی از سرمایه‌گذاران روند مثبت ایجاد شده را باور کرده‌اند؛ درحالی‌که عده‌ای این موضوع را انکار می‌کنند. این نواحی در سایت کریپتوکوانت با رنگ قرمز متمایز می‌شوند.
آبی: زمانی‌که اندیکاتور آنچین به رنگ آبی در می‌آید، می‌توان برداشت کرد که سرمایه‌گذاران کاملاً به بازار خوشبین هستند و معاملاتی با ریسک بسیار بالا باز خواهند کرد.

البته، این رنگ‌ها ممکن است در سایت‌های مختلف با رنگ‌های متفاوتی نشان داده شوند که معمولاً در قسمت توضیحات چارت، هر رنگ توضیح داده می‌شود. رنگ‌های بالا مختص به سایت گلسنود (Glassnode) می‌باشد.
این اندیکاتور می‌تواند مقادیر مختلفی را به خود ببیند. در صورتی که این رقم مثبت و یا منفی باشد، می‌توان برداشت‌های مختلفی از آن‌ها داشت که در ادامه شرح خواهیم داد.

در چنین حالتی، بیت‌کوین در حال معامله‌شدن با قیمتی بالاتر از قیمت موردانتظار شبکه است و این یعنی تعداد زیادی از افراد در سود هستند و احتمالاً سیو سود کرده و دارایی خود را به‌طور کامل به فروش می‌رسانند. این موضوع باعث بالارفتن عرضه و درنتیجه افت قیمت خواهد شد. درواقع، در این حالت، کوین‌هایی که در سود هستند، بیش از کوین‌هایی خواهد بود که در ضرر هستند؛ منظور از کوین، دارندگان رمز ارز هستند اما به هر حال، ما با کوین‌ها در این مبحث سروکار داریم و نه انسان‌ها. به‌عنوان مثال، ممکن است یک‌هولدر ده‌هزار واحد بیت‌کوین داشته باشد که همگی در سود باشند اما هفتادنفر دیگر مجموعاً پنج‌هزار بیت‌کوین داشته باشند که تراکنش‌های آن‌ها در ضرر باشد؛ در چنین شرایطی، مهم نیست سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذاران چه کسانی هستند و چندنفر هستند بلکه تعداد کوین‌ها اهمیت دارند.
مارکت‌کپ هر رمز ارز، به بزرگی آن کوین اشاره دارد؛ به‌عنوان مثال، در صورتی که کل بیت‌کوین‌ها عرضه شوند و تعداد آن‌ها به 21میلیون واحد برسد، و قیمت این رمز ارز در آن زمان به 100.000 دلار رسیده باشد، مارکت‌کپ بازار بیت‌کوین از ضرب 21میلیون واحد در 100.000 دلار به دست می‌آید که این میزان برابر است با مبلغ 2.100.000.000.000 دلار.

منفی‌بودن NUPL به این معنا است که مارکت‌کپ رمز ارز، کوچک‌تر از حجم مورد انتظار بازار است؛ در چنین شرایطی، کوین‌های بیش‌تری در ضرر هستند و این شرایط زمانی محقق می‌شود که NUPL منفی باشد.
روش محاسبه
برای محاسبه‌ی NUPL با دورقم سروکار داریم؛ اولی به بزرگی بازار رمز ارز یا مارکت‌کپ یک‌کوین اشاره دارد که دائماً در حال تغییر است و مقدار دوم که همان Realized Cap است، به مقداری اشاره می‌کند که شبکه انتظار دارد. زمانی‌که مارکت‌کپ بازار یعنی بزرگی بازار بیت‌کوین (یا هر رمز ارز دیگری) بالاتر از قیمت مورد انتظار شبکه باشد، NUPL مثبت و زمانی‌که مارکت‌کپ کوچک‌تر از میزان مورد انتظار شبکه باشد، NUPL منفی است.
NUPL = مارکت‌کپ – ارزش تحقق یافته بازار /مارکت‌کپ

 
۶- اندیکاتور آنچین Coin Days Destroyed (CDD)
اگر تحلیل بازار ارزهای دیجیتال را دنبال کرده باشید، احتمالاً با عباراتی همچون هولدرهای بلندمدت بیت‌کوین‌ و یا دیگر عبارات مشابه برخورد کرده‌اید. نقل و انتقالات کاربران با توجه به مدت‌زمانی‌که بیت‌کوین یا دیگر رمزارزهای خود را نگهداری کرده‌اند، در شاخص یا اندیکاتور آنچین CDD بررسی می‌شود. در ادامه این اندیکاتور را بیش‌تر شرح خواهیم داد.
زمانی‌که هولدرهای قدیمی بازار که بیت‌کوین‌های خود را برای مدت طولانی نگهداری کرده بودند، اقدام به انجام تراکنش روی دارایی‌های بیت‌کوین خود می‌کنند، احتمال مواجه شدن با یک‌روند نزولی وجود دارد. نهنگ‌های بیت‌کوین نیز جزء افرادی هستند که از گذشته تعداد زیادی بیت‌کوین را هولد کرده بودند؛ درنتیجه، می‌توان چنین برداشت کرد که با فروش بیت‌کوین توسط نهنگ‌ها، عرضه افزایش یافته و قیمت کاهش می‌یابد.
براساس توضیحاتی که سایت کریپتوکوانت در رابطه با این شاخص ارائه داده است، بهتر است که سه‌رقم 50، 100 و 200میلیون واحد CDD به‌دقت مورد بررسی قرار گیرند. با بررسی گذشتة این شاخص، اطلاعات مفید و کاربردی‌ای دریافت خواهید کرد.

زمانی‌که این شاخص زیر 50میلیون واحد باشد، بازار در شرایط کاملاً مساعد و نرمالی قرار دارد. در این حالت، هولدرها تصمیمی برای فروش دارایی خود ندارند و کاهش آن سیگنال کم‌شدن فعالیت نهنگ‌ها را در بازار می‌دهد؛ این موضوع می‌تواند خبر از بازاری با نوسان کم بدهد.
زمانی‌که این شاخص در محدودة 50 الی 100میلیون واحد قرار می‌گیرد، یعنی بازار کمی حالت نوسانی پیدا خواهد کرد و از حالت نرمال فاصله خواهد گرفت؛ بنابراین، باید با احتیاط بیش‌تری در بازار فعالیت کرد.
زمانی‌که شاخص در محدودة بین 100 الی 200واحد قرار می‌گیرد، با یک‌بازار هیجانی مواجه هستیم که تراکنش‌هایی با نوسانات شدید و هیجانی در حال شکل‌گرفتن در آن هستند.
زمانی‌که شاخص CDD بالای 200میلیون واحد قرار می‌گیرد، بازار اصلاً در وضعیت مساعدی قرار ندارد و ریسک انجام معاملات در آن بسیار بالا است. در چنین شرایطی احتمالاً بخشی از سرمایه‌گذاران به اهداف خود رسیده و قصد فروش کل یا بخشی از دارایی خود برای سیو سود را دارند. بنابراین، اگر انتقال رمزارز به مقصد صرافی باشد، عرضه افزایش یافته و قیمت افت پیدا می‌کند.

توجه داشته باشید که با بررسی شاخص CDD گاهی برای مدت کوتاهی متوجه نوسانات شدید این شاخص خواهیم شد. باید بدانید که این نوسانات همیشه مهم نیستند بلکه ممکن است کاربری با بیت‌کوین‌های قدیمی خود این نوسان را ایجاد کرده باشد. به همین دلیل است که گفته می‌شود نباید به‌تنهایی از یک‌شاخص در تحلیل خود استفاده کرد. برای انجام یک‌تحلیل با نتایج بهتر، باید چند ابزار و اندیکاتور آنچین را در کنار هم استفاده کنید و زمانی‌که این ابزارها یک‌سیگنال مشترک به شما مخابره کردند، می‌توانید با اطمینان بیش‌تری از آن استفاده کنید که احتمالاً سود خواهید کرد.

روش محاسبه
برای محاسبة هر نقطه‌ از این شاخص، مقدار بیت‌کوین در مدت‌زمانی‌که انتقال داده نشده است، مقدار CDD را به ما نشان می‌دهد. به‌‍عنوان مثال، در صورتی که شما پنج‌واحد بیت‌کوین داشته باشید که برای نودروز هولد کرده باشید و هیچ نقل و انتقالی هم انجام نشده باشد، CDD این بیت‌کوین‌ها مقدار 450 = 90 * 5 خواهد بود. پس، هم تعداد روزهایی که بیت‌کوین‌ها در یک‌آدرس به‌صورت دست‌نخورده باقی می‌مانند و هم حجم بیت‌کوین‌ها در مشخص‌کردن این شاخص مؤثر هستند. این بخش از محاسبه به Coin Days اشاره دارد اما این شاخص بخش دومی نیز دارد که با عبارت Destroy به معنای نابودی مشخص می‌شود. زمانی‌که یک‌هولدر بیت‌کوین اقدام به انتقال دارایی خود کند، Coindays صفر خواهد شد. برای درک بهتر این مفهوم، به این مثال توجه کنید: فرض کنید شما دوواحد بیت‌کوین دارید که برای یک‌روز آن را نگه داشته‌اید؛ در چنین حالتی، Coin Days برابر با دو است و زمانی‌که این دوواحد بیت‌کوین را برای روز پنجم هم نگه دارید، Coin Days برابر با ده‌ خواهد شد؛ این مقدار با گذر زمان هم بزرگ‌تر خواهد شد. زمانی‌که هولدر اقدام به انتقال دارایی خود کند، عددی متناسب با آن در شاخص مشخص می‌شود و Coin Days به صفر تغییر می‌کند؛ یعنی اگر شما دوواحد بیت‌کوین را پس از صدروز به فروش برسانید، Coin Days تا روز صدم برابر با دویست خواهد شد اما به محض انتقال، به صفر تغییر خواهد کرد و همین رقم یعنی دویست، روی شاخص اعمال خواهد شد.
CDD  =تعداد روزهایی که رمز ارز نگهداری شده است * میزان رمز ارز

۷- اندیکاتور آنچین NVT Ratio
اگر در بازارهای مالی‌ای که قدمت بیش‌تری نسبت به بازار ارزهای دیجیتال (همچون بازار فارکس یا بازار بورس ایران)دارند فعالیت کرده باشید، احتمالاً با نسبت P/E برخورد داشته‌اید. رقم P/E که از تقسیم قیمت لحظه‌ای سهام بر میزان سود آن به دست می‌آید، توسط کاربران در هنگام تحلیل مورد بررسی قرار می‌گیرد. هرچه این میزان کوچک‌تر باشد، سهام ارزنده‌تر است و می‌توان با اطمینان بیش‌تری روی آن سرمایه‌گذاری کرد. استفاده از این نسبت برای ارزهای دیجیتالی که سهام نیستند (بلکه رمزارز هستند)، شدنی نیست. کاربران بازار ارزهای دیجیتال برای تشخیص ارزندگی یک‌رمز ارز می‌توانند از اندیکاتور آنچین NVT Ratio استفاده کنند.
این اندیکاتور، ارزش شبکه را نسبت به ارزش تراکنش‌ها محاسبه می‌کند. به زبان دیگر، با بررسی این اندیکاتور متوجه خواهید شد که ارزش فعلی بیت‌کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال، در چه جایگاهی نسبت به ارزش واقعی خود قرار دارد. درواقع، آیا رمز ارز در حال معامله‌شدن با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی خود است و یا معامله‌گران حاضر شده‌اند این رمز ارز را با قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی خود مبادله کنند.
برای درک بیش‌تر مفهوم این اندیکاتور، می‌توان دورمز ارز با مارکت‌کپ یکسان را درنظر گرفت که حجم معاملات روزانة یکی از آن‌ها بیش‌تر و دیگری کم‌تر است. در حالتی که داشته باشد، یعنی این رمز ارز با قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی خود در حال معامله‌‌شدن است و این موضوع، رمز ارز مربوطه را به یک‌گزینه‌ی مناسب برای سرمایه‌گذاری و یا ترید تبدیل می‌کند.

بالابودن NVT به این معنا است که یک‌رمز ارز با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی خود در حال مبادله‌شدن است و احتمالاً باید در انتظار یک‌روند نزولی باشیم.

پایین‌بودن NVT به این معناست که یک‌رمز ارز در حال مبادله با قیمتی زیر ارزش ذاتی خود است و احتمالاً به سمت ارزش واقعی خود حرکت خواهد کرد. برای چنین رمزارزی می‌توان انتظار صعود داشت.
روش محاسبه
برای محاسبه‌ی این مقدار بزرگی بازار یا مارکت‌کپ یک‌رمز ارز را بر حجم معاملات آن رمز ارز در 24ساعت گذشته بر حسب دلار تقسیم می‌کنند.
NVT Ration  =  مارکت‌کپ فعلی رمز ارز /حجم معاملات 24ساعت گذشته بر حسب دلار

۸- اندیکاتور آنچین NVM Ratio
اندیکاتور آنچین NVM Ratio یکی دیگر از ابزارهای تحلیلی آنچین است که در بازار ارزهای دیجیتال و در کنار دیگر اندیکاتورها می‌تواند به کاربران کمک کند تا معاملات بهتری داشته باشند. زمانی‌که معامله‌گری روند قیمتی یک‌رمز ارز را تحلیل می‌کند، نباید صرفاً با تاییدگرفتن از یک‌ابزار یا حتی تحلیل (همچون تحلیل تکنیکال)، اقدام به بازکردن معامله کند بلکه بهتر است از چند ابزار مختلف تأیید گرفته و سپس معامله‌ای را با رعایت مدیریت سرمایه و حد سود و ضرر باز کند. یکی از مواردی که می‌توان پیش از انجام معامله بررسی کرد، اندیکاتور آنچین NVM Ratio است. در این اندیکاتور می‌توانید تشخیص دهید که آیا رمز ارز موردنظر بالاتر از ارزش واقعی خود در حال معامله‌شدن است و یا پایین‌تر از این ارزش در میان کاربران مبادله می‌شود.
بازار ارزهای دیجیتال دارای نوسانات شدیدی است که تحت‌تأثیر شبکه‌های اجتماعی و صحبت‌های افراد مشهور تحرکاتی دارد. این نوسانات به هر دلیلی که رخ داده باشند، نمی‌توانند ارزش رمزارز را برای مدت طولانی بالاتر و یا پایین‌تر از قیمت حقیقی خود نگه دارند و معمولاً پس از گذشت مدتی رمزارز مربوطه به ارزش واقعی خود باز می‌گردد. بنابراین، دانستن این موضوع که آیا یک‌رمز ارز در حال معامله‌شدن با قیمت واقعی خود است و یا حباب مثبت و منفی دارد، بسیار ارزشمند است.
فرض کنید با انجام تحلیل تکنیکال و بررسی اخبار متوجه شده‌اید که بیت‌کوین در آیندة نزدیکی روند نزولی خواهد داشت؛ در صورتی که اندیکاتور NVM Ratio را بررسی کنید، مشخص شود که بیت‌کوین با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی خود در حال معامله است، می‌توانید یک‌پوزیشن فروش (Short) را با اطمینان بیش‌تری باز کنید. درواقع، اندیکاتور NVM Ratio ‌ابزاری برای تحلیل قیمت رمز ارز است. در ادامه، چگونگی استفاده از این اندیکاتور و سیگنال‌گرفتن را از آن توضیح خواهیم داد.

احتمال افزایش قیمت

زمانی‌که این اندیکاتور (که با رنگ آبی مشخص شده است) پایین‌تر از نمودار قیمتی باشد، می‌توان چنین برداشت کرد که رمز ارز با قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی خود معامله می‌شود و انتظار می‌رود که قیمت افزایش یابد.

احتمال کاهش قیمت

زمانی‌که این اندیکاتور بالاتر از نمودار قیمتی باشد، می‌توان چنین برداشت کرد که رمز ارز با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی خود معامله می‌شود و انتظار می‌رود که قیمت کاهش یابد.

روش محاسبه
میزان NVM Ratio از تقسیم لگاریتم مارکت‌کپ یا بزرگی بازار یک‌رمز ارز بر لگاریتم مجذور آدرس‌های فعال روزانة آن رمزارز به دست می‌آید.

۹- اندیکاتور آنچین UTXO
فرض کنید شما یک‌اسکناس صددلاری در کیف‌پول خود دارید و قصد خرید تیشرتی به قیمت هفتاددلار را دارید. در این شرایط، شما نمی‌توانید تنها مقدار هفتاددلار را به فروشنده بدهید بلکه باید اسکناس صددلاری را به فروشنده تحویل داده و سی‌دلار از او پس بگیرید. در انجام معاملات برخی از ارزهای دیجیتال همچون بیت‌کوین نیز چنین مراحلی انجام خواهد شد؛ به‌عنوان مثال، در صورتی که شما قصد ارسال دوواحد بیت‌کوین را به شخص دیگری داشته باشید و دارایی شما پنج‌واحد بیت‌کوین باشد، نمی‌توانید تنها دوواحد بیت‌کوین را به شخص ارسال کنید بلکه کل پنج‌واحد وارد این تراکنش می‌شود و سپس باقیماندة آن (چیزی شبیه به پول خرد) به کیف‌پول شما برگردانده خواهد شد. البته، این عملیات در کیف‌پول‌های مدرن امروزی دیده نمی‌شود و همه چیز در پس‌زمینه اتفاق خواهند افتاد.
به زبان ساده می‌توان تراکنش‌های بیت‌کوین را چنین شرح داد که وقتی یک‌تراکنش بیت‌کوین اتفاق می‌افتد، دو UTXO یا خروجی خرج نشده از آن ایجاد می‌شود. درواقع، کل دارایی بیت‌کوین شخص، به دوبخش تقسیم می‌شود؛ بخش اول UTXO است که باید صرف تراکنش شود (یعنی همان هفتاددلار برای خرید تیشرت) و بخش دوم آن UTXO است که باید به کیف‌پول فرستنده برگردد (یعنی سی‌دلار باقیمانده از صددلار).
روش محاسبه
همان‌طور که در بخش پیش نیز توضیح دادیم، برای محاسبة UTXO باید حجم تراکنش از کل دارایی بیت‌کوین شخص فرستنده کم شود.
UTXO  =  کل دارایی – حجم تراکنش
به‌عنوان مثال، UTXO شخصی که ده‌واحد بیت‌کوین داشته و قصد ارسال سه‌واحد از آن را به شخصی دیگر دارد، به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:
UTXO = 10 – 3 = 7
UTXO = 7
بنابراین، چنین شخصی می‌تواند در آینده تراکنش‌هایی را انجام دهد که حجم آن‌ها با احتساب کارمزد به مبلغ هفت‌واحد بیت‌کوین و یا کم‌تر باشد.
۱۰- اندیکاتور آنچین Miner Reserve
پیش از این نیز اشاره کردیم که ماینرها، بخشی از کاربران بازار ارزهای دیجیتال هستند که به‌دلیل دارایی زیادی که دارند، بررسی رفتار آن‌ها بسیار مهم است. شاخص Miner Reserve، به مقدار رمز ارزی اشاره دارد که ماینرها در کیف‌پول خود ذخیره می‌کنند.
زمانی‌که این شاخص صعودی شود، می‌توان چنین برداشت کرد که تعداد بیت‌کوین‌هایی که در کیف‌پول ماینرها در حال ذخیره‌شدن هستند، در حال افزایش است؛ درنتیجه، عرضه کاهش یافته و قیمت افزایش پیدا خواهد کرد. برعکس این حالت نیز برقرار است؛ یعنی، زمانی‌که اندیکاتور آنچین Miner Reserve نزولی شود، یعنی تعداد کوین‌هایی که توسط ماینرها در کیف‌پول ذخیره می‌شود در حال کاهش است و احتمال دارد با فروش آن کوین‌ها، قیمت نیز کاهش پیدا کند. درواقع، می‌توان گفت که نمودار قیمت و اندیکاتور Miner Reserve با هم همبستگی دارند. البته، زمانی‌که تقاضا بالا باشد، ماینرها گاها اقدام به عرضه می‌کنند که نیاز بازار برطرف شود و این موضوع باعث می‌شود که در برخی نواحی شاهد واگرایی این دو نمودار باشیم.

روش محاسبه
تحرکات این اندیکاتور آنچین به ذخیره و یا عرضة کوین‌هایی که در دسترس ماینرها هستند بستگی دارد. برخی از عوامل مانند تعداد ماینرها که ممکن است در دوره‌هایی کم و زیاد شوند، می‌تواند بر روند این اندیکاتور مؤثر باشد. به‌عنوان مثال، پس از رویداد هاوینگ بیت‌کوین و زمانی‌که استخراج سخت‌تر شده و به دستگاه‌های ماینر با قدرت محاسباتی بالایی نیاز است، گاهی دیده شده است که برخی از ماینرها به‌دلیل عدم توانایی در استخراج (به‌دلایلی ازجمله سخت‌ترشدن رقابت و ضعیف‌بودن دستگاه ماینر)، دستگاه‌های ماینر خود را خاموش می‌کنند.
هزینه‌ی استخراج از دیگر عواملی است که می‌تواند بر روند اندیکاتور  Miner Reserve مؤثر باشد. این عامل می‌توانند برخی از افراد را مجبور به توقف استخراج به‌دلیل هزینة بالای برق و یا هزینة ارتقاء دستگاه‌های قوی‌تر کنند.
۱۱- اندیکاتور آنچین Miner flows (Inflow,Outflow, Netflow)
فعالان بازار ارزهای دیجیتال همواره در حال انتقال دارایی از صرافی به کیف‌پول و بالعکس هستند. همان‌طور که در ابتدای مقاله در بیان مفهوم تحلیل آنچین گفته شد، بررسی داده‌های منتقل شده در شبکة بلاک‌چین و استخراج اطلاعات مهم و پیش‌بینی آیندة روند قیمتی رمز ارز، همان کاری است که این نوع تحلیل برای ما انجام می‌دهد. انتقال رمز ارز به کیف‌پول و یا صرافی می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار معامله‌گران قرار دهد تا بتوانند در تحلیل‌های خود از آن استفاده کنند. در ادامه، انواع تحلیل مربوط به ورودی و خروجی رمز ارز به صرافی‌ها را بررسی خواهیم کرد.

Inflow اشاره به جریان ورودی ارزهای دیجیتال به کیف‌پول‌های صرافی‌ها دارد. معمولاً افرادی که دارایی خود را از کیف‌پول شخصی به کیف‌پول صرافی انتقال می‌دهند، قصد فروش آن را دارند. با فروش و عرضة یک‌رمز ارز، قیمت آن کاهش خواهد یافت. درنتیجه، اگر این اندیکاتور صعودی شود، به این معنا خواهد بود که تعداد زیادی رمز ارز در حال ورود به صرافی‌ها هستند و باید منتظر افت قیمت رمزارز مربوطه باشیم.
اما در صورتی که این اندیکاتور نزولی شود، چنین برداشت می‌شود که تعداد رمزارزهای منتقل شده به صرافی، در حال کاهش است و درنتیجه، افراد قصد فروش دارایی خود را نداشته و می‌خواهند آن را برای مدت بیش‌تری در کیف‌پول خود نگه دارند؛ این موضوع می‌تواند باعث کاهش عرضه و درنتیجه افزایش قیمت شود.
جریان‌های ورودی رمز ارز به صرافی‌ها را می‌توان در چهارنوع دسته‌بندی کرد:

در اندیکاتور آنچین Inflow Total همة ارزهای دیجیتال (البته از یک‌نوع مثلاً بیت‌کوین) که وارد صرافی‌ها شده‌اند در نظر گرفته می‌شوند.

در این اندیکاتور میانگینی از تعداد ارزهای دیجیتالی که روانة صرافی‌ها شده‌اند بررسی می‌شوند.

در اندیکاتور Inflow Top10 ورود رمز ارز به صرافی‌ها از طریق ده‌تراکنش برتر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این اندیکاتور میانگین متحرک هفت‌روزه روی تمام تراکنش‌های ورودی به صرافی‌ها اعمال می‌شود.

اندیکاتور آنچین Miner Outflow به جریان خروجی کوین‌ها از کیف‌پول صرافی اشاره دارد. معمولاً خروج رمز ارز از صرافی می‌تواند یک‌نکتة مثبت برای رمز ارز باشد؛ زیرا با خروج دارایی از صرافی، کاربر این سیگنال را مخابره می‌کند که قصد فروش آن رمزارز را ندارد؛ درنهایت، می‌توان نتیجه گرفت که قیمت رمز ارز افزایش یابد. Miner Outflow نیز مانند Inflow به چهارنوع مختلف تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه بیان خواهد شد.

در اندیکاتور آنچین Outflow Total همة ارزهای دیجیتال که از صرافی‌ها خارج شده‌اند، در نظر گرفته می‌شوند.

در این اندیکاتور، میانگینی از تعداد ارزهای دیجیتالی که از صرافی‌ها خارج شده‌اند بررسی می‌شوند.

در اندیکاتور Outflow Top10 خروج رمز ارز از صرافی‌ها در ده‌تراکنش برتر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این اندیکاتور، میانگین متحرک هفت‌روزه روی تمام تراکنش‌های خروجی از صرافی‌ها اعمال می‌شود.

اگر تعداد کوین‌هایی که به صرافی منتقل می‌شوند بیش‌تر از تعداد کوین‌هایی باشد که به کیف‌پول‌ها واریز می‌شوند، این اندیکاتور آنچین مثبت خواهد بود و درنتیجه‌ با بالا‌رفتن احتمال فروش دارایی‌های منتقل شده به صرافی‌ها، قیمت رمزارز کاهش خواهد یافت. سیگنال صعود قیمت از طریق این اندیکاتور زمانی صادر می‌شود که مقدار آن منفی باشد یا به عبارت دیگر تعداد کوین‌هایی که به صرافی‌ها منتقل می‌شوند، کم‌تر از تعداد کوین‌هایی باشد که به کیف‌پول‌ها ارسال می‌شوند.

روش محاسبه
میزان Miner Netflow از تفریق ارزهای دیجیتال انتقال داده شده به کیف‌پول‌ها و ارزهای دیجیتال انتقال داده شده به صرافی‌ها به دست می‌آید.
Miner Netflow  =  کوین‌های انتقال داده‌شده به کیف‌پول – کوین‌های انتقال داده‌شده به صرافی
Netflow = Inflow – Outflow
۱۲- اندیکاتور آنچین Open Interest
اندیکاتور آنچین Open Interest که گاهی با مخفف OI هم دیده می‌شود، علاقة فعالان بازار ارزهای دیجیتال را به بازکردن موقعیت‌های خرید و فروش (Long / Short) در بازار آتی نشان می‌دهد. درواقع این اندیکاتور، فعال‌بودن بازار را به‌صورت یک‌نمودار به تصویر می‌کشد. این شاخص تنها مربوط به قراردادهای آتی (Futures) است و مثل هر اندیکاتور دیگری قرار نیست به‌تنهایی مورد استفاده قرار گیرد. به زبان ساده، این اندیکاتور حجم معاملات باز را از نوع فیوچرز به ما نشان می‌دهد.
با بررسی این اندیکاتور متوجه خواهید شد که با اوج‌گرفتن این شاخص، قیمت افزایش و با افت آن قیمت کاهش خواهد یافت. وقتی تعداد پوزیشن‌هایی که در طول یک‌روز باز می‌شوند بیش از تعداد پوزیشن‌هایی باشد که بسته می‌شوند، این شاخص به سمت بالا و زمانی‌که تعداد پوزیشن‌های بسته شده در یک‌روز بیش از تعداد پوزیشن‌های باز در همان روز باشد، این شاخص روند نزولی به خود می‌گیرد.
این اندیکاتور آنچین می‌تواند به طرق مختلف به معامله‌گران کمک کند. به‌عنوان مثال، زمانی‌که این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، می‌توان چنین برداشت کرد که بازار در شرایط مساعدی به سر می‌برد و در صورتی که این شاخص نزولی شود، احتمالاً بازار نیز روندی کاهشی و یا رنج را طی می‌کند.

روش محاسبه
شاخص Open Interest با توجه به معاملاتی که فعالان بازار در طول روز باز می‌کنند، تغییر می‌کند. در تحلیل آنچین بیش‌تر به جنبه‌ی روانی معامله‌گران براساس اطلاعاتی از تراکنش‌های انجام شده توجه می‌شود. زمانی‌که این شاخص صعودی شود، به این مفهوم است که علاقه‌ی تریدرها به بازکردن معامله در حال افزایش است و ازآنجایی‌که معمولاً براساس مفهوم FOMO، تریدرها نمی‌خواهند از روند جا بمانند، اقدام به بازکردن معاملات خواهند کرد اما این شاخص در شرایط مختلف می‌تواند مفاهیم متفاوتی را به ما مخابره کند که در ادامه در قالب یک‌جدول مشاهده خواهید کرد.

Open Interst
حجم
قیمت

صعودی
صعودی
صعودی
1

نزولی
نزولی
صعودی
2

صعودی
صعودی
نزولی
3

نزولی
نزولی
نزولی
4

 

روند صعودی قوی است و افزایش قیمت ادامه دارد.
روند در حال تضعیف است و روند صعودی اما در حال ضعیف‌شدن است.
روند ضعیف و نزولی است که نشان‌دهندة ادامه‌داربودن روند نزولی است.
روند در حال قدرت گرفتن است و روند کنونی که نزولی است، در حال تضعیف است، درنتیجه می‌توان منتظر روند مثبت بود.

۱۳- اندیکاتور آنچین Funding Rates
درواقع، معاملات Perpetual یکی از انواع معاملات آتی (Futures) هستن. معاملات فیوچرز به دو‌دستة معاملات آتی سنتی و Perpetual تقسیم می‌شود. تفاوت این دونوع معاملة فیوچرز در این است که معاملات سنتی فیوچرز دارای تاریخ انقضا هستند در حالی که معاملات Perpetual دائمی هستند و تا زمانی‌که تریدر معامله را نبندد، معامله باز خواهد ماند. نکتة موجود این است که معاملات در بخش اسپات و فیوچرز (سنتی و پرپچوال) کمی اختلاف قیمت دارند. در معاملات آتی سنتی که دارای تاریخ انقضا هستند، با نزدیک‌شدن به زمان انقضا معاملات، قیمت‌ها در بازار اسپات و فیوچرز سنتی به هم نزدیک می‌شوند اما در معاملات آتی Perpetual که تاریخ انقضا ندارند، باید مشکل به طریقی حل می‌شد. صرافی‌ها برای حل این مشکل سیاستی را اتخاذ کردند که طی آن، افرادی که معاملات باز Perpetual دارند (معمولاً)، هر هشت‌ساعت یک‌بار باید مبلغی بین تریدرهایی که معاملة باز خرید (Long) و یا معاملات باز فروش (Short) دارند، مبادله شود.
فاندینگ ریت (Funding Rate) می‌تواند مثبت و یا منفی باشد که این موضوع و البته نوع موقعیتی که شما باز کرده‌اید (Long/Short)، تعیین می‌کند که شما مبلغ فاندینگ ریت را دریافت می‌کنید و یا باید آن را پرداخت کنید. پیش از شرح حالت‌های مختلف لازم است بدانید که مبلغ فاندینگ ریت تنها در میان تریدرهایی که معاملات باز پرپچوال دارند مبادله می‌شود و صرافی هیچ درصدی از این مبلغ را دریافت نخواهد کرد.
فاندینگ ریت مثبت (زمانی‌که قدرت خریداران بیش‌تر است):

اگر موقعیت باز خرید (Long) داشته باشید، باید مبلغ فاندینگ ریت را به تریدرهایی که موقعیت باز فروش (Short) دارند، پرداخت کنید.
اگر موقعیت باز فروش (Sell) داشته باشید، مبلغ فاندیگ‌ریت را از تریدرهایی که موقعیت باز خرید دارند، دریافت خواهید کرد.

فاندینگ ریت منفی (زمانی‌که قدرت فروشندگان بیش‌تر است):

اگر موقعیت باز خرید (Long) داشته باشید، مبلغ فاندیگ‌ریت را از تریدرهایی که موقعیت باز فروش (Short) دارند، دریافت خواهید کرد.
اگر موقعیت باز فروش (Short) داشته باشید، باید مبلغ فاندینگ ریت را به تریدرهایی که موقعیت باز خرید (Long) دارند، پرداخت کنید.

روش محاسبه
اگر تعداد معامله‌گران Long بیش‌تر از تعداد معامله‌گران Short باشد، Runding Rate مثبت خواهد بود. درواقع، میزان Funding Rate اختلاف قیمت بازار اسپات و Perpetual را مشخص می‌کند که با توجه به شرایط بازار می‌تواند متفاوت باشد. در چنین شرایطی برای کم‌کردن این مقدار، باید تریدرها را به بستن معاملات Long تشویق کرد؛ بنابراین، افراد با معاملات Long باز باید مبلغ را به معامله‌گران با Short پرداخت کنند. بنابراین، بسیاری از افراد برای آنکه مبلغ فاندیگ‌ریت را نپردازند، پیش از اتمام هشت‌ساعت معاملات Long خود را می‌بندد و درنتیجه عرضه بالا رفته و قیمت و فاندینگ ریت کاهش می‌یابد. شرایط برعکس برای فاندیگ‌ریت منفی نیز برقرار است.
۱۴- اندیکاتور آنچین Market Cap (Realized Cap, Average Cap)
یکی از شاخص‌های مهم در بازار‌های مالی به‌ویژه بازار ارزهای دیجیتال، مارکت‌کپ (Market cap) است که می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی در مورد ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران قرار ‌دهد. مارکت‌کپ به معنای ارزش بازار، یک‌شاخص اقتصادی برای ردیابی و اندازه‌گیری ارزش بازار یک‌رمزارز است و همچنن معیاری اصلی برای نشان‌‌دادن تسلط یک‌رمز ارز نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال بر بازار است؛ به این معنی که این شاخص به طبقه‌بندی، موقعیت، محبوبیت و شهرت رمز ارز در بازار ارزهای دیجیتال اشاره دارد. به عبارت ساده، هرچه ارزش بازار (Market cap) یک‌رمز ارز بالاتر باشد، ارزش و محبوبیت آن رمزارز در بازار ارزهای دیجیتال بیش‌تر خواهد بود.

روش محاسبه
برای به‌دست‌آوردن مارکت‌کپ یک‌رمز ارز، تعداد کل توکن‌های درگردش رمز ارز را در قیمت لحظه‌ای آن ضرب می‌کنند.
Market Cap  =  تعداد کل کوین‌ها * قیمت لحظه‌ای بر حسب دلار

اندیکاتور آنچین Realized Cap

مارکت‌کپ هر رمز ارز، بزرگی بازار آن رمز ارز را نشان می‌دهد؛ به عبارت دیگر، با توجه به همة کوین‌های موجود و قیمت لحظه‌ای آن، مارکت‌کپ مشخص می‌شود که از ضرب این دوعدد حاصل می‌شود اما در اندیکاتور آنچین Realized Cap هر کوین با توجه به قیمتی که آخرین تراکنش در آن انجام شده است، لحاظ می‌شود. به‌عبارتی، کوین‌هایی که در ابتدای پیدایش بیت‌کوین گم شده‌ بودند و یا کوین‌های ساتوشی ناکاموتو که زمان زیادی است انتقالی روی آن‌ها انجام نشده است، ارزش برابری با کوین‌هایی در اوج قیمتی بیت‌کوین (زمانی‌که بیت‌کوین در محدوده‌ی 60.000 دلار معامله می‌شد) ندارند. این میزان که با ارزش بازار تحقق‌یافتة شناخته می‌شود، تخمین دقیق‌تری از شرایط جاری شبکه در اختیار کاربران قرار می‌دهد و درواقع، ارزش بازار فعال رمزارز را نشان می‌دهد.
در این اندیکاتور آنچین کوین‌ها می‌توانند دائماً در حال تجربة قیمت جدیدی باشند. زمانی‌که یک‌کوین در آخرین تراکنش خود که قیمتی پایین‌تر از قیمت لجظه‌ای بیت‌کوین دارد، منتقل شود، بار دیگر وارد چرخة ارزش‌گذاری شده و قیمتی جدید بر آن اعمال خواهد شد. به‌عنوان مثال، در صورتی که آخرین تراکنش یک‌واحد بیت‌کوین در قیمت ده‌دلار انجام شده باشد، در صورت منتقل‌شدن این بیت‌کوین، برای بار بعدی با قیمت روز (در زمان نگارش این مقاله قیمت بیت‌کوین 23هزار دلار است) ارزش‌گذاری خواهد شد؛ بنابراین، چنین حالتی افزایش میزان Realized Cap را به‌دنبال خواهد داشت. توجه داشته باشید که در فرمول محاسبة این اندیکاتور، قیمت کوین در آخرین تراکنش لحاظ می‌شود و بدیهی است که 10‌دلار (قیمت قبلی) کم‌تر از 23هزار دلار (قیمت اخیر) است.
اگر قیمت آخرین تراکنش کوین موردنظر بیش‌تر از قیمت لحظه‌ای باشد، در صورتی که با این قیمت انتقالی صورت بگیرد، میزان Realized Cap کاهش خواهد یافت.
همچنین، زمانی‌که نمودار قیمتی بالاتر از نمودار ارزش تحقق‌یافته (Realized Cap) باشد، بازار در سود و زمانی‌که نمودار قیمتی بیت‌کوین در زیر Realized Cap باشد، بازار به‌طور کلی در ضرر است.

روش محاسبه
Realized Cap  = ∑  کوین‌های خرج نشده * قیمت کوین در زمان آخرین تراکنش

اندیکاتور آنچین Average Cap

اندیکاتور آنچین Average Cap یک‌میانگین متحرک و داینامیک است که از تقسیم مارکت‌کپ یک‌رمز ارز بر عمر بازار کوین به دست می‌آید. درواقع، در این شاخص از یک‌رقم مشخص برای بازة ‌زمانی (مثلاً دویست‌روز) استفاده نشده است بلکه با گذشت زمان این مقدار نیز تغییر خواهد کرد و به همین دلیل است که گفته می‌شود این اندیکاتور، میانگین واقعی و حقیقی را نشان می‌دهد و از این حیث ارزشمند است.

روش محاسبه
Average Cap  = مارکت‌کپ (بزرگی بازار بر اساس حجم)/ عمر بازار

سخن آخر
در بازار ارزهای دیجیتال، کاربران می‌توانند از تحلیل بنیادی و تکنیکالی که تحلیل‌های کاربردی در دیگر بازارهای مالی هستند، استفاده کنند. یک‌تحلیل جدید نیز برای استفاده در این بازار وجود دارد که در بازارهای مالی سنتی کاربردی ندارد؛ این تحلیل که با نام تحلیل آنچین (On chain) یا درون‌ زنجیره‌ای شناخته می‌شود، توانسته است جایگاه ویژه‌ای را در میان معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال پیدا کند. درواقع، یک‌سرمایه‌گذار یا معامله‌گر می‌تواند با کمک انواع اندیکاتور آنچین که در این مقاله برخی از کاربردی‌ترین آن‌ها را بررسی کردیم، تحلیلی بهتر با شانس موفقیت (Win Rate) بالاتری داشته باشد. نکته‌ای که وجود دارد، این است که حتی بهترین اندیکاتور آنچین و یا هر شاخص و تحلیل دیگری نباید به‌تنهایی مورد استفاده قرار گیرد و شما به‌عنوان یک‌تحلیلگر باید با کمک ابزارهای مختلف و البته مدیریت سرمایه اقدام به بازکردن معاملات در بازار ارزهای دیجیتال کنید. سعی ما بر این بود تا در این مقاله، اندیکاتورهای کاربردی آنچین را به شما معرفی کنیم و شیوه‌ی محاسبه‌ی هر کدام را بیان کنیم.
سؤالات متداول
۱. تحلیل آنچین چیست؟
در تحلیل آنچین یا درون‌زنجیره‌ای با توجه به داده‌های منتقل شده در شبکة بلاک‌چین و به نمایش گذاشتن آن‌ها به‌صورت اندیکاتور آنچین، اطلاعاتی از وضعیت شبکه در اختیار معامله‌گران قرار می‌گیرد.
۲. عبارت ELR مخفف نام کدام اندیکاتور است و چه کاربردی دارد؟
ELR مخفف اندیکاتور آنچین Estimated Leverage Ratio است و میزان اعتبار سازمان‌ها و صرافی‌ها را از نظر تعهد مالی مانند بدهی بررسی می‌کند.
۳. فرمول محاسبه‌ی مارکت‌کپ به چه ترتیب است؟
Market Cap  =  تعداد کل کوین‌های موجود * قیمت لحظه‌ای بر حسب دلار
۴. فاندیگ‌ ریت چیست و این اندیکاتور به کدام معاملات بازار مربوط است؟
فاندیگ‌ریت برای معاملات آتی از نوع Perpetual طراحی شده است. درواقع، فاندینگ ریت مبلغی است که برای کنترل همگرایی قیمت در بازار اسپات و فیوچرز تعیین می‌شود. معامله‌گرانی که معامله‌ی باز پرپچوال دارند، باید مبلغ را براساس شرایطی پرداخت کرده و یا تحویل بگیرند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *