معرفی و خلاصه کتاب رازهای مدیریت اثر وارن بافت

سرمایه گذاری کردن ترکیبی دلنشین از تجربه، اطلاعات و دانش است. هر چقدر که بیشتر در این ماجرا باشید، بیشتر می‌فهمید که برای بازی کردن باید صبر، حوصله و البته اطلاعات دست‌اول‌تری در چنته‌تان وجود داشته باشند. در حقیقت، شما باید بتوانید، سرمایه خودتان را در طوفان‌های ایجاد شده به درستی مدیریت کنید. در این قسمت از خبر روز به سراغ کتاب «رازهای مدیریت وارن بافت» می‌رویم که به دست «ماری بافت» عروس سابق او نوشته شده است. اگر به دنبال شنیدن نصیحت‌های یک سرمایه‌گذار با تجربه‌ می‌گردید، بافت ۹۰ ساله، بهترین فرد برای این کار است. پس تا پایان این ماجرا با ما همراه باشید.
سرفصل‌های این مقاله
قانون‌ هایی ساده اما اثرگذار برای ثروتمند شدن
ثروتمند شدن به عوامل پیچیده بستگی ندارد. نیازی نیست که برای پولدار شدن به یک فیزیکدان تبدیل شوید؛ هر چند، بیشتر فیزیکدان‌ها هم ثروتمند نیستند! به همین دلیل نباید وقتی قانون‌های ثروتمند شدن را از زبان ثروتمندان می‌شنوید فکر کنید که آنها دستتان انداخته‌اند. این قوانین واقعا ساده هستند. چیزی که باعث می‌شود شما و آنها با وجود دانستن این قانون‌ها دو نوع زندگی متفاوت را تجربه کنید در عمل کردن به این قانون‌ها نهفته است. افراد ثروتمند این قانون‌ها را زندگی می‌کنند. اما این قانون‌ها چه هستند؟ بیایید نگاهی به آنها بیندازیم:
۱. به هر قیمتی که شده از پولتان محافظت کنید
قبل از قدم گذاشتن در هر معامله‌ای باید فکر کنید که آیا این کار، جدا از سودی که وعده می‌‌دهد با اصل سرمایه من چه می‌کند؟ آیا ورود به این معامله، خرید این سهام یا این سرمایه گذاری، می‌تواند آسیبی به پول من بزند؟ بیشتر وقت‌ها بهتر است به جای اینکه به دنبال محاسبه سود باشید، راهی برای محافظت از اصل پولتان پیدا کنید.
۲. صبر کردن را تمرین کنید
یکی از بزرگ‌ترین رازهای مدیریت وارن بافت «صبر کردن» است. صبر، ماجرایی است که بسیاری از سرمایه گذاران با آن غریبه هستند. معمولا سهام‌دارن همچون زنبوری که جذب یک گل می‌شود، به سمت فرصت‌های گوناگون سرمایه گذاری کشیده می‌شوند. در این میان آنها می‌ترسند که با از دست دادن آن گل یا ماندن در گلی که اکنون دارند، دیگر فرصتی برای چشیدن طعم گل‌های دیگر را پیدا نکنند. این در حالی است که آنها در دشتی از گل‌ها روزگار می‌گذرانند. با این حساب، رفتار عجولانه، بدون فکر و پیروی بدون منطق از دیگران نه تنها خوب نیست بلکه باعث زیان دیدن هم می‌شود.
۳. چانه بزنید و از قیمت خودتان پایین نیایید
وقتی می‌خواهید در یک معامله شرکت کنید، در مورد قیمت آن از قبل تصمیم بگیرید. اگر طرف معامله حاضر نشد با شرایط شما کنار بیاید از معامله بیرون بیایید. این ماجرا هیچ ربطی به غرور یا کلاس کاری شما ندارد. موضوع بر سر تجارت است و شما باید از دارایی خودتان در برابر کسانی که می‌خواهند بدون پرداخت بهایش آن را از چنگتان در بیاورند محافظت کنید.
۴. درست بودن خشت اول در معامله را شخصا بررسی کنید
خشت اول در یک معامله، طرف مقابلتان است. اگر طرف مقابلتان، فردی قابل اعتماد و درستکار نباشد، معامله‌ای که با او انجام می‌دهید هم به مقصد درستی نمی‌رسد. پس حواستان را حسابی جمع کنید. باید از خودتان بپرسید: «آیا من حاضر هستم با طنابی که این فرد در دستانم می‌گذارد صخره‌نوردی کنم؟» اگر پاسختان منفی بود، پس باید قید آن معامله را بزنید. شما باید بتوانید در هر زمینه‌ای به این فرد اعتماد کنید. در غیر این صورت، معامله‌ای که اکنون پیش رویتان قرار دارد چیزی در مایه‌های تار عنکبوت خواهد بود. اگر وارد آن شوید، فقط خدا می‌داند که چطور نجات پیدا خواهید کرد!
۵. شناخت خود را از شرکت‌ ها افزایش دهید تا به موفقیت برسید
برخی بر این باور هستند که خوش‌ شانس بودن، یکی از رازهای مدیریت سرمایه است. چون به هنگام مدیریت سرمایه، عوامل زیادی دست در دست هم می‌دهند تا شما با موفقیت یا شکست، ملاقات کنید. نظر وارن بافت در این مورد متفاوت است. او باور دارد که شانس واقعی یک سرمایه گذار در شناخت به موقع موقعیت‌های عالی نهفته است. او باید همچون یک شکارچی، موقعیت شرکت‌های گوناگون را رصد کند تا بتواند در بهترین زمانی که پیش پایش قرار می‌گیرد، معامله‌های طلایی را انجام دهد.
۶. مراقب خودکارتان باشید!
حرف، باد هوا است. این قلم است که با نگارش گفته‌های معلق در هوا به آنها اعتبار می‌بخشد. با این حساب باید تا زمانی که حرف‌ها روی هوا هستند و هنوز چیزی را روی کاغذ امضا نکرده‌اید در مورد تصمیم خودتان خوب و اساسی فکر کنید. چون پاک کردن جوهر امضایتان بسیار سخت‌تر از رد کردن شفاهی یک معامله است. این هم یکی دیگر از رازهای مدیریت سرمایه است که باید آن را با طلا بنویسید!
۷. به جای فکر کردن به حل مشکلات، از اول وارد آنها نشوید
واقعا نکته جالبی است. چون ما معمولا برعکس این کار را انجام می‌دهیم؛ یعنی اول دردسر را قبول می‌کنیم و سپس دست به دامان همه می‌شویم تا ما را از دست این مشکل، خلاص کنند. بهترین کار این است که چشمان خودمان را باز کنیم، مشکلات را از دور تشخیص بدهیم و هنگامی که به ما نزدیک شدند خیلی راحت، راهمان را کج کنیم.
۸. هنگام سرمایه گذاری کردن به فکر شراکت دائمی باشید
یک سرمایه گذار واقعی مانند سفته‌بازها عمل نمی‌کند. او کسی است که قبل از وارد شدن به یک معامله در مورد آن به خوبی می‌اندیشد و پس از وارد شدن به آن به جای فرار کردن، سر جای خودش می‌ماند. منظور این نیست که با ماندن در معامله‌های اشتباه، تمام سرمایه خود را بر باد دهید. منظور این است که فرصت ماندن در معامله‌های خوب را به هوای امتحان کردن چیزهای دیگر از کف ندهید.
۹. مراقب مشاوره‌ هایی که می‌ گیرید باشید
معمولا افرادی که شغلشان مشاوره سرمایه گذاری است پول چندانی در بساطشان ندارند. با این حال، آنها به افرادی مشاوره می‌دهند که ثروت، ماجرای همیشگی زندگی آنها است. با این حساب، نباید فکر کنید مشاوره‌هایی که می‌گیرید کاملا درست و بدون سوگیری هستند. اگر این افراد توانایی واقعی برای مشاوره دادن داشتند، از آن دانش برای ثروتمند شدن خودشان با کمترین مقدار پولی که دارند استفاده می‌کردند.
۱۰. خوشبختی و پول به هم گره عجیبی خورده‌ اند
برخی از رازهای مدیریت سرمایه به قلب شما برمی‌گردند. داشتن پول به تنهایی نمی‌تواند از شما یک آدم خوشبخت و شاد بسازد. اما اگر ذاتا آدم خوشبخت و شادی باشید، پول می‌تواند طعم شیرین زندگی شما را چندین و چند برابر کند. بنابراین، اگر هدفتان از پولدار شدن، رسیدن به خوشبختی است، راه اشتباهی را در پیش گرفته‌اید.
۱۱. اعتبار را پیش پای پول، قربانی نکنید
پول – چه کم و چه زیاد – می‌آید و می‌رود؛ چیزی که به سختی به دست می‌آید و به آسانی از دست می‌رود، اعتبار است. اگر شما اعتبار داشته باشید، می‌توانید بارها و بارها از زمین بلند شوید. چون دیگران به دانش، قضاوت و حرفتان اعتماد می‌کنند. اما اگر کاری کنید که اعتبارتان زیر سوال برود، نگاه مردم به شما تغییر می‌کند. این چیزی است که نمی‌توانید آن را با پول بخرید.
۱۲. بازار سهام، به کسی لطف یا رحم نمی‌ کند
نباید انتظار داشته باشید که بازار سرمایه همچون پدری مهربان، دست شما را بگیرد، فرصت‌های خوب را به شما نشان دهد و اگر اشتباه کردید، شما را ببخشد. این بازار، یک مربی سختگیر است که هیچ اعتقادی به محبت ندارد! شما یا قواعد بازی را یاد می‌گیرید و پولدار می‌شوید یا در یادگیری کُند عمل می‌کنید و همه سرمایه‌تان را از کف می‌دهید. راه سومی برای این ماجرا وجود ندارد.
۱۳. سرمایه گذاری را پیچیده نکنید
از دیگر رازهای مدیریت سرمایه، نگاه ساده به ماجرای سهم‌ها و شرکت‌ها است. موفقیت شما در بازار سرمایه به فهمیدن ساده این موضوع بستگی دارد که آیا یک شرکت می‌تواند در طول چندین دهه آینده نیز با قدرت به رشد خود ادامه دهد یا نه. با این حساب، حتی اگر از نمودارهای پیچ‌در‌پیچ و استراتژی‌های عجیب و غریب چیزی نمی‌دانید باز هم می‌توانید بهترین تصمیم را برای سرمایه خود بگیرید.
۱۴. مراقب عادت‌ های معاملاتی خودتان باشید
بسیاری از معامله‌گران بعد از مدتی به طور خودکار یک سبک معاملاتی را روی تمام سرمایه‌شان پیاده می‌کنند. آنها حاضر نیستند به این راحتی سبک معاملاتی خود را تغییر دهند. این ماجرا به ویژه زمانی که سبکشان کارایی خوبی را از خود نشان می‌دهد بیشتر می‌شود. این در حالی است که باید تجربه‌های جدید را هم در نظر گرفت و گاهی به سبک‌های تازه هم اجازه عرض اندام داد.
۱۵. هر سهم، بخش کوچکی از یک تجارت است
یکی دیگر از رازهای مدیریت سرمایه، نگاه کردن به سهم‌ها به عنوان بخش کوچکی از یک شرکت است. بسیاری از سرمایه گذاران چنین بینشی به سهم‌ها ندارند. آنها سهم‌‌ها را نوعی کاغذ تصور می‌کنند که با بالا رفتن ارزشش می‌توان آن را فروخت. این در حالی است که تماشای سهم‌ها به عنوان بخشی از یک شرکت، نگاهی عمیق‌تر را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد تا هوشمندانه‌تر دست به معامله بزنند.
۱۶. آیا شجاعت ایستادن در برابر بادها را دارید؟
وارن بافت، تمایل عجیبی به تمرکز روی تجزیه ‌و ‌تحلیل‌ها و استراتژی‌های خودش از بازار سرمایه دارد. او در مقابل بیشتر جریان‌های حاکم در وال استریت، ساز مخالف می‌زند و توجهی به آنها ندارد. این هم یکی دیگر از رازهای مدیریت وارن بافت است. او به باورهای خود در زمینه سرمایه گذاری تکیه کرده است و اجازه نمی‌دهد که تند بادهای وال استریت او را از ریشه دربیاورند. شاید به همین دلیل باشد که او توانست ثروتی چند میلیارد دلاری را از آن خود کند. شما هم باید به دنبال ساخت کتاب قوانین معاملاتی خودتان باشید و اجازه ندهید که هر نسیمی شما را با خودش ببرد.
۱۷. موقع سرمایه گذاری، به کسب و کار نگاه کنید نه کسی که آن را هدایت می‌ کند
کسب و کارهای خوب زیادی هستند که به دست انسان‌های نادان هدایت می‌شوند. نباید این موضوع را ملاک خود قرار دهید. اگر یک کسب و کار خوب باشد، آینده خوبی هم برای آن پیش‌بینی شود، بالاخره یک آدم درست هم به تورش می‌خورد و آن را به جاده اصلی باز می‌گرداند.
۱۸. امید، چیز خوبی برای سرمایه گذاری نیست
به هنگام سرمایه گذاری نباید بر اساس اینکه امیدوار هستید یک سهم در آینده نزدیک رشد می‌کند، دست به معامله بزنید. شما باید بر اساس دانسته‌ها، نتیجه تجزیه و تحلیل و تجربه‌ای که به دست آورده‌اید قدم بردارید. پول، دیدنی‌ترین امیدی است که وجود دارد. پس هنگام تصمیم به انجام معامله‌ها به پولی که در جریان است نگاه کنید.
۱۹. به حباب‌ ها دل نبندید

دل نبستن به حباب‌ها یکی دیگر از رازهای مدیریت سرمایه به شمار می‌رود. شاید در یک برهه زمانی با سهمی روبه‌رو شوید که در نگاه اول، پله‌های صعود را دو تا یکی طی می‌کند. باید مراقب باشید. این ماجرا می‌تواند یک حباب بزرگ برای بلعیدن سهام شما به حساب بیاید. باید به دنبال کشف قیمت واقعی آن سهم باشید. همه سهم‌ها با وجود بالا و پایین رفتن‌ها به قیمت اصلی خود باز می‌گردند. گذشته از این، دنیا هر روز در حال تغییر است. شاید شرکتی که امروز عالی عمل می‌کند با از بین رفتن بازارش دیگر ارزشی نداشته باشد. پس گاهی سرتان را بالا بیاورید و به مسیر آینده شرکت‌ها هم نگاهی بیندازید.
۲۰. یک سرمایه گذار خوب، یک متخصص حسابداری است
حسابداری، زبانی است که تجارت با آن سخن می‌گوید. اگر به این زبان مسلط نباشید، چطور می‌توانید حرف شرکت‌ها را بفهمید و سر از کارشان در بیاورید. بنابراین، حتی اگر به نظر سخت می‌رسد باز هم تلاشتان را بکنید تا یک بار برای همیشه، حسابداری را بیاموزید.
۲۱. ماجرای واقعی، ارزش شرکت‌ ها در بلند مدت است
از دیگر رازهای مدیریت سرمایه، درک قیمت شرکت‌ها با توجه به ارزش آنها در بلند مدت است. اگر شرکتی در بلند مدت عملکرد خوبی داشته باشد بدون شک، سهام آن نیز ارزشمندتر خواهد شد. وقتی چنین شرکت‌هایی را پیدا کردید، به این راحتی‌ها آنها را از دست ندهید. گاهی در اثر امواج بازار، ارزش واقعی شرکت‌ها دست‌کم گرفته می‌شود و گاهی هم بیش از اندازه ارزشمند می‌شوند. در هر دو صورت و همان‌طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، قیمت‌ها به ارزش واقعی شرکت‌ها باز می‌گردند. پس صبور باشید.
۲۲. شرکت‌ های تشنه سرمایه، گزینه‌ های خوبی برای سرمایه گذاری نیستند
وقتی شرکتی را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنید باید بفهمید که آیا این شرکت به سرمایه شما و دیگران محتاج است یا نه. شرکت‌هایی که در به در به دنبال جذب سرمایه باشند در آینده نیز سیراب نخواهند شد. به دنبال این ماجرا، سهام شما هم رشدی نخواهد کرد. ولی شرکت‌هایی که بدون سرمایه شما هم به خوبی عمل می‌کنند و از پس هزینه‌های خود برمی‌آیند بهترین فرصت برای سرمایه‌ گذاری هستند. چون در آینده، ارزش سهام شما را افزایش می‌دهند.
۲۳. یک مربی داشته باشید
حرکت کردن در بازار سرمایه بدون داشتن یک مربی مثل حرکت کردن در اتوبان بدون روشن کردن چراغ خودرو است. وقتی در بازار سرمایه مشغول به کار می‌شوید، ماجراهای زیادی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگر تنه‌ای برای تکیه کردن و استادی برای سوال پرسیدن نداشته باشید، شاید به راحتی سرمایه خودتان را از دست بدهید. وارن بافت «بنجامین گراهام» را به عنوان استاد خود در سرمایه گذاری انتخاب کرد. شما هم یک نفر را انتخاب کنید. آقای بافت چطور است؟
۲۴. خرید ارزان، باعث ثروتمند شدن شما نمی‌ شود
برخی از رازهای مدیریت سرمایه، خط بطلانی بر رازهای قدیمی هستند. شاید فکر کنید که با ارزان خریدن سهم‌ها و فروش آنها هنگامی که رشد قابل توجهی کرده‌اند می‌توانید خودتان را یک سرمایه گذار صدا بزنید و به ثروت برسید؛ اما این ماجرا یک استراتژی قدیمی است که نمی‌تواند جوابگوی بازار امروز با این همه سرمایه گذار باشد. شما باید روشی برای کشف شرکت‌ها و سهم‌های ارزشمند پیدا کنید. می‌توانید این کار را با در نظر گرفتن مزیت‌های رقابتی شرکت‌ها آغاز کنید یا از فاکتورهای ویژه خودتان برای این کار کمک بگیرید. در هر حال، ارزان خریدن، نمی‌تواند یک استراتژی تمام عیار به حساب بیاید.
۲۵. تقلید کردن، بدترین روش برای سرمایه گذاری است
به یکی دیگر از رازهای مدیریت وارن بافت می‌رسیم و آن «تقلید نکردن» است. اگر شما به دنبال این باشید که با تقلید کردن از روش معاملاتی افراد بزرگ به پیروزی یا ثروت برسید به زودی با شکست ملاقات خواهید کرد. چون شما در جای خودتان و آن فرد هم در جای خودش ایستاده و دست به معامله می‌زند. این درست مانند آن است که یک فرمانده در نبردی کوهستانی از شیوه‌های نبرد یک فرمانده بزرگ در مبارزه‌های آبی استفاده کند. شیوه‌ها غلط نیستند، فقط در جای درستی قرار نگرفته‌اند. سعی کنید از روش‌های سرمایه گذاری دیگران برای ساخت روش سرمایه گذاری ویژه خودتان ایده بگیرید نه اینکه صفر تا صد آن را مو به مو تقلید کنید.
۲۶. به جای تجربه کردن از تجربه دیگران استفاده کنید
تکرار کردن اشتباهی که دیگران در بازار سرمایه بارها و بارها آن را تجربه کرده‌اند یک اشتباه بزرگ‌تر است. می‌توانید به جای این کار، به سراغ داستان اشتباه‌های دیگران بروید و بفهمید که انجام دادن چه کاری چه پیامدی را به دنبال دارد. نباید فقط سر خود را با خواندن داستان موفقیت دیگران گرم کنید. بدون شک، شما از درک اشتباه‌های دیگران چیزهای بیشتری را یاد خواهید گرفت.
۲۷. هر روز، کاری را انجام دهید که عاشقش هستید
زندگی شما به عنوان یک انسان، آن‌قدر طولانی نیست که بخواهید تمام روزهای عمرتان را به تحمل کردن سپری کنید. باید هر روز به شوق انجام دادن کاری که عاشقش هستید از خواب بیدار شوید. نباید به هوای درآوردن پول بیشتر، روزهای خود را با انجام دادن کاری که از آن متنفر هستید بسوزانید. روزهای رفته هیچ‌وقت باز نمی‌گردند. اگر به دنبال کاری که عاشقش هستید و انجامش لبخند را لبانتان جاری می‌کند باشید، پول هم از پشت سر به شما می‌رسد.
الان در حال انجام چه کاری هستید؟
هر روز به هنگام انجام هر معامله از خودتان بپرسید که در حال انجام چه کاری هستید؟ آیا می‌توانید کاری که انجام می‌دهید را به دیگران توضیح دهید؟ اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید یا حتی بدتر، دلیل خوبی برای انجام کارتان ندارید پس چرا آن را انجام می‌دهید؟ پرسیدن پیوسته این پرسش از خودتان به شما کمک می‌کند تا از اشتباه‌های خنده‌دار در بازار سرمایه جلوگیری کنید!
پیام اصلی ماری بافت در کتاب رازهای مدیریت وارن بافت چه بود؟
«ماری بافت» به عنوان عروس وارن بافت از نزدیک با این نابغه سرمایه گذاری آشنا شد. او در طول سالها زندگی با خانواده بافت چیزهای زیادی را از آنها یاد گرفت. سبک فکری و نگرش بافت نه تنها در سرمایه گذاری بلکه در زندگی شخصی او هم ریشه دوانده بود. نکته‌هایی که ماری در کتابش بیان کرد، نمونه‌هایی از خروار تجربه‌ها، دانش و اطلاعات این پیر دنیای سرمایه گذاری هستند.
نظر شما چیست؟
کدام یک از درس‌های وارن بافت را به هنگام سرمایه گذاری به کار بستید؟

توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران (کشورهایی مثل ترکیه، فنلاند، سنگاپور و روسیه) وارد شوید!

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *