هرآنچه که سرمایه گذار مبتدی بیت کوین باید بداند

سرفصل‌های این مقاله
بیت کوین به زبان ساده
بیت کوین به عنوان بزرگترین رمز ارز در بازار رمزارزها از نظر بزرگی بازار با تسلط بر ۴۵ درصد بازار به عنوان پادشاه رمزارزها شناخته شده است. در بسیاری از موارد دیده شده است که بازار رمزارزها تحت تاثیر بیت کوین و رویدادهای پیرامون بیت کوین دستخوش تغییراتی شده‌ است. از طرف دیگر معمولا افرادی که قصد شروع فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی‌ ها را داشته باشند فعالیت خود را با خرید و سرمایه گذاری بر روی بیت کوین آغاز می‌کنند. یک سرمایه گذار مبتدی بیت کوین باید بداند که بیت کوین رمز ارزی است که بر روی بستر شبکه بلاک چین پیاده‌سازی شده است. شبکه بلاک چین غیرمتمرکز است یعنی اینکه هیچ دولت یا سازمانی بر روی آن نظارت ندارد. این موضوع باعث شده افراد زیادی جذب بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال شوند.
صحبت راجع به ارزهای دیجیتال و نحوه کار آنها بسیار گسترده است، قصد ما در این مطلب این است که با گرداوری اطلاعاتی به سرمایه گذار مبتدی بیت کوین کمک کنیم که با دید بازتر در این بازار قدم بردارد.
پیش نیازهای سرمایه گذاری در بیت کوین
مطالعه و بررسی
بازار ارزهای دیجیتال از اکتبر سال ۲۰۲۰ یک رشد قیمتی بزرگی را تجربه کرد، اما در ماه گذشته با افت قیمت شدید رو به رو شد طوری که از بالاترین قیمت خود که ۶۴ هزار دلار بود در طی مدت کوتاهی بیش از ۵۰ درصد ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳۰ هزار دلار رسید.
شما به عنوان شخصی که قصد سرمایه گذاری بر روی بیت کوین را دارید باید بدانید که نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین بسیار شدید هستند و شما حتی در یک روز هم می‌توانید سود هنگفت کرده و یا با ضرر جبران ناپذیری مواجه شوید.
با توجه به این خصوصیات بیت کوین و به طور کلی ارزهای دیجیتال، بهتر است هیچ وقت بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها وارد این عرصه نشوید، زیرا همان‌طور که گفته شد این بازار در مدت کمی می‌تواند سود و یا ضرر سنگینی را برای سرمایه گذارانش به جا بگذارد.
ممکن است شخصی که شما را ترغیب به ورود به این بازار می‌کند در بهترین زمان و پیش از رشد قیمتی وارد این بازار شده باشد و شما پس از رسیدن قیمت به بالاترین حد خود وارد این بازار شده باشید و با افت قیمت شدید فقط متضرر شوید.
پس برای ورود به این بازار حتما حتما تحقیق و بررسی کنید و از ماهیت این بازار تا حدودی مطلع شوید و بر اساس تعاریف و یا میزان سود دیگران تصمیم نگیرید. البته به دلیل ضررهای دیگران نیز از این بازار جذاب دل نکنید، اگر شما آگاهانه وارد این بازار شوید و اصول را رعایت کنید از تجربه خود لذت برده و سود دلچسبی نیز خواهید کرد.
درک مفاهیم پایه

برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاری و معامله گری در رمزارزها باید تا حدودی با مفاهیم پایه آشنا باشید.
اینکه بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟ نقش بلاک چین چیست و چطور به بیت کوین کمک می‌کند؟
جایگاه بیت کوین در بازار رمزارزها، بزرگی بازار بیت کوین، صرافی چیست و بسیاری از مفاهیم و مطالب دیگر که در تصمیم‌گیری بهتر در زمینه سرمایه گذاری بر بیت کوین به شما یک دید کلی می‌دهد که آگاهانه‌تر در این زمینه تصمیم بگیرید.
بهتر است پیش از آغاز سرمایه گذاری بر روی بیت کوین تمام سوالاتی که برای شما پیش آمده است را بر روی یک تکه کاغذ نوشته و به دنبال جواب درست از منبع مناسب برای سوالات خود باشید.
شاید سپری کردن یک دوره آموزش رمز ارز بتواند کمک شایانی به شما در فهم مطالب در ابتدای مسیر کند.همچنین شما به راحتی می‌توانید مطالب خوبی را از سراسر اینترنت به رایگان دریافت کنید.
انتخاب کیف پول

بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال نوعی دارایی به شمار می‌آیند که شما باید به فکر حفاظت از آنها باشید (مثل هر دارایی دیگر)، یک راه حفاظت از ارزهای دیجیتال نگه داری ارزها در کیف پول‌های مناسب است.
شما به عنوان سرمایه گذار مبتدی بیت کوین باید بدانید که کیف پول چیست؟ (که احتمالا در مرحله قبل به این آگاهی رسیده‌اید) و سپس بهترین و مناسب‌ترین کیف پول را با توجه به میزان دارایی خود انتخاب کنید.
کیف پول‌های ارزهای دیجیتال و بیت کوین به دو دسته کلی کیف پول‌های سخت افزاری و کیف پول های نرم افزاری تقسیم می‌شوند. کیف پول‌های نرم افزاری را می‌توانید از منابع معتبر دانلود کنید و کیف پول‌های سخت افزاری همان‌طور که از نام آنها مشخص است فیزیکی هستند.
کیف پول‌های سخت افزاری نسبت به کیف پول‌های نرم افزاری امنیت بالاتری دارند و البته برای تهیه آنها باید بیشتر هزینه کنید. استفاده از این کیف پول‌ها برای افرادی که دارایی دیجیتال زیادی دارند توصیه می‌شود.
کیف پول‌های تحت وب نیز وجود دارند که البته امنیت کمتری دارند زیرا این کیف پول‌ها همیشه در معرض تهدید هکرها قرار دارند.
پس بهتر است با توجه به میزان دارایی خود بهترین نوع کیف پول را برای خود انتخاب کنید. در پایان باید اضافه کنم که کیف پول‌ها دارای کلیدهای خصوصی و عمومی هستند.
فراموش نکنید که کلید خصوصی کیف پول خود را به هیچ شخص یا سازمانی ندهید زیرا تمام دارایی شما در اختیار او قرار خواهد گرفت و با توجه به ماهیت شبکه امکان بازگرداندن دارایی وجود نخواهد داشت.
آموزش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی
حتی شما که یک سرمایه گذار مبتدی بیت کوین هستید نیز باید تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی را یاد بگیرید. تا قبل از آموزش به هیچ عنوان وارد این بازار نشوید زیرا به احتمال زیاد با ضرر مواجه خواهید شد و اگر سود کنید سود شما همچون قمار بوده است.
شما می‌توانید با آموزش رایگان رمز ارز و یا شرکت در کلاس‌هایی که هم به صورت آنلاین و هم حضوری وجود دارند، مهارت تحلیل تکنیکال و بنیادی (فاندامنتال) را کسب کنید.
در تحلیل تکنیکال شما با مشاهده نمودار قیمتی و کمک گرفتن از چند ابزار، آینده قیمتی بیت کوین را پیش بینی می‌کنید. (بیت کوین یا هر رمزارز دیگر را) درواقع در تحلیل تکنیکال شما با توجه به گذشته، آینده را پیش‌بینی می‌کنید. فراموش نکنید تاریخ همیشه تکرار می‌شود.
اما در تحلیل بنیادی همان‌طور که از نام آن مشخص است شما باید به دنبال اطلاعات بنیادی رمزارز باشید، با مطالعه وایت پیپر، بزرگی بازار رمزارز و همچنین اخبار و اطلاعات مرتبط با آن رمزارز می‌توانید این تحلیل را انجام دهید.
خرید بیت کوین

حالا که با ماهیت بازار آشنا شدید و تحلیل تکنیکال و بنیادی را برای رمزارز مورد نظر خودتان انجام دادید و بهترین زمان برای انجام معامله را پیدا کردید، باید فرصت را غنیمت بشمارید و معامله را انجام دهید.
اگر مرحله تحقیق و بررسی را درست انجام داده باشید احتمالا متوجه شده‌اید که فعالیت در بازار رمزارزها برای ما ایرانی‌ها به دلیل تحریم‌ها به سادگی آن برای مردم دیگر کشورها نیست.
به هر حال شما در اولین قدم باید یک رمز ارز را از یک صرافی ایرانی تهیه کنید. بسیاری از افراد برای فعالیت‌های حرفه‌ای تر پس از خرید رمزارز مثل بیت کوین یا تتر آن را به یک صرافی خارجی مثل بایننس منتقل می‌کنند تا بتوانند ضمن پرداخت کارمزد کمتر معاملات متنوع‌تری را انجام دهند.
معمولا در صرافی‌های ایرانی شما فقط می‌توانید رمزارز خود را خریداری کرده و منتظر بالا رفتن قیمت آن باشید به این معاملات معاملات اسپات گفته می‌شود.
معاملات آتی (که می‌توانید در صرافی‌های خارجی تجربه کنید) و یا استفاده از امکان اهرم از جمله امکاناتی هستند که برای شما که سرمایه گذار مبتدی بیت کوین هستید به دلیل ریسک بالای آن و امکان از دست رفتن کل سرمایه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
برای استفاده از این امکانات ابتدا بهتر است به میزان لازم تجربه کسب کنید و سپس اقدام به باز کردن موقعیت در این بازارها کنید.
اگر قصد فعالیت و انجام خرید و فروش در یکی از صرافی‌های خارجی را دارید حتما پیش از آن به فکر یک VPN (فیلترشکن) با آی پی ثابت باشید، زیرا در غیر این صورت اگر مسئولان صرافی متوجه شوند که شما ایرانی هستید حساب شما را بسته و دسترسی به دارایی را برای شما سخت و یا غیرممکن خواهند کرد.
فراموش نکنید پس از خرید رمزارز خود حتما آن را به کیف پولی که قبلا تهیه کرده بودید انتقال دهید تا در صورتی که مشکلی برای صرافی پیش آمد دارایی شما با خطر مواجه نشود.
خطراتی که سرمایه گذار مبتدی بیت کوین را تهدید می کند

به طور کلی هر فردی که اقدام به سرمایه گذاری و معامله در بازارهای مالی می‌کند قصد کسب سود و افزایش دارایی خود را دارد.
افرادی که بدون آگاهی وارد هر بازاری می‌شوند بالاخره دیر یا زود متضرر خواهند شد، پس برای کسب سود و افزایش دارایی خود حتما آگاهانه و با دید باز شروع به فعالیت در این بازار کنید.
بازار ارزهای دیجیتال نسبت به دیگر بازارهای مالی عمر کمتری دارد، نوسانات در این بازار شدیدتر هستند و مفاهیمی در این بازار وجود دارد که مختص همین بازار هستند و شما حتی اگر تجربه فعالیت در دیگر بازارهای مالی را داشته باشید نمی‌توانید خود را بی‌نیاز از آموزش و آگاهی بدانید.
به دلیل نوظهور بودن این بازار کلاه برداران در سراسر دنیا ناآگاهی فعالین این بازار را هدف قرار داده و دارایی آنها را به چنگ می‌آورند. برای در امان بودن از این تهدیدات مواردی که در ادامه آمده است را مطالعه کرده و به کار ببندید.
نکاتی که باید بدانید:
۱. کیف پول با امنیت را برای نگه‌داری دارایی‌های خود انتخاب کنید.
۲. کلید خصوصی و اطلاعات کاربری خود را به هیچ شخصی ندهید حتی اگر ادعا کردند از مسئولان یا پشتیبان صرافی و یا کیف پول هستند.
۳. طرح‌های پانزی را بشناسید و گول این طرح‌ها را نخورید.
۴. ابزارهای مورد نیاز خود برای فعالیت در بازار رمزارزها را حتما از منابع معتبر دانلود کنید.
۵. در هنگام ارسال بیت کوین و یا دیگر دارایی‌های دیجیتال به آدرس دیگر حتما آدرس گیرنده را به درستی وارد کنید، بهتر است آدرس را کپی کنید تا مشکلی پیش نیاید.۶. به کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی اعتماد نکنید.
۷. اگر قصد وارد کردن اطلاعات خود در پلتفرمی را داشتید حتما آدرس آن را به خوبی بررسی کنید و مطمئن شوید که پلتفرم و وبسایت تقلبی نیستند.
۸. استفاده از نرم افزارهای امنیتی و ضد بدافزار را فراموش نکنید.
۹. آگاه باشید که گول وعده‌های شیرین که عموما از سمت کلاه برداران داده می‌شود را نخورید. طرح‌های پانزی که به دلیل ناآگاهی مردم سود کلان به جیب زده و محو شده‌اند.
در این طرح‌ها به شما وعده داده می‌شود که با سرمایه گذاری که این شرکت توسط دارایی شما بر روی بیت کوین انجام می‌دهد به شما سود تعلق می‌گیرد.
کسب سود به صورت مرتب در هیچ بازار مالی منطقی نیست، هوشیار باشید.
حتی شما که سرمایه گذار مبتدی بیت کوین هستید با رعایت این موارد می‌توانید خطرات محتمل روی سرمایه گذاری را تا حد زیادی از بین ببرید.
روش های کسب درآمد از بیت کوین

شاید برای شما که سرمایه گذار مبتدی بیت کوین هستید تنها راه سود کردن از بیت کوین خرید و نگه داری آن و انتظار برای بالا رفتن قیمت بیت کوین باشد. در این قسمت قصد داریم روش‌هایی را به شما معرفی کنیم تا با استفاده از آنها بتوانید از بیت کوین درآمد داشته باشید.
۱. سرمایه گذاری
اگر شما قصد دارید سرمایه گذار بیت کوین برای مدت طولانی باشید شما یک هولدر خواهید بود. یعنی اینکه شما بیت کوین‌های خود را از یک صرافی خریده و با انتقال آن به کیف پول خود آن بیت کوین‌ها را برای مدت طولانی نگه می‌دارید تا از افزایش قیمت بیت کوین در آینده به سود برسید.
از زمانی که بیت کوین به وجود آمد تا به امروز که حدودا ۱۲ سال از ظهور آن گذشته است در اکثر مواقع (حدودا ۹۰ درصد مواقع) بیت کوین افزایش قیمت داشته است.به عبارت دیگر شما به عنوان هولدر اگر در گذشته بیت کوین خریده و در کیف پول خود نگه داری می‌کردید حتی با وجود سقوط قیمتی اخیر بیت کوین باز هم برآیند سودتان مثبت بود.
اگر قصد شما سرمایه گذاری به صورت بلند مدت بر روی بیت کوین و یا هر رمز ارز دیگر باشد باید به تحلیل فاندامنتال بیش از تحلیل تکنیکال توجه کنید، چرا که وقتی شما قصد هولد کردن یک رمز ارز را داشته باشید، باید حتما از ارزش بنیادی آن رمز ارز مطمئن باشید.
توجه داشته باشید سود شما به عنوان هولدر در بلند مدت از شناخته شدن بیت کوین و ترویج و پذیرش آن از سمت مردم ناشی می‌شود. پس اگر فکر می‌کنید بیت کوین رمزارزی نیست که آینده داشته باشد بهتر است بر روی آن سرمایه گذاری نکنید.
اما از طرف دیگر بعد از بررسی فاندامنتال بیت کوین باید به دنبال بهترین موقعیت خرید باشید تا میزان سود خود را افزایش دهید.
هولدرهای بیت کوین
هولدرهای بیت کوین باید حتما بیت کوین‌های خریداری شده خود را به سرعت به کیف پولی که تهیه کرده بودند منتقل کنند و از نگه داری بیت کوین در کیف پول صرافی اجتناب کنند. فراموش نکنید خطر هک شدن، کلاه برداری و بسیاری از موارد دیگر ممکن است پیش بیاید و دست شما برای باز گرداندن دارایی خود به هیچ جا بند نخواهد بود.
شما به عنوان هولدر بیت کوین قصد بررسی هر روزه دارایی خود را ندارید پس پیش از سرمایه گذاری امنیت را تا جایی که امکان دارد در سرمایه گذاری خود لحاظ کنید و در نهایت اگر قصد خرید بیت کوین را دارید بهتر است دارایی خود را تقسیم کرده و در چند مرحله خرید خود را به پایان برسانید، به این ترتیب شما از نواسانات احتمالی در امان خواهید بود و قیمت نهایی خرید شما میانگینی از قیمت‌های خریداری شده خواهد بود.
به عنوان مثال اگر وقتی که قیمت بیت کوین به اوج خود یعنی ۶۴ هزار دلار رسیده بود کل دارایی خود را بیت کوین می‌خریدید حتما ضرر سنگینی را تجربه می‌کردید در حالی که اگر خریدهای خود را در چند مرحله انجام می‌دادید، قیمت نهایی شما میانگینی بود از مثلا ۶۴ هزار دلار، ۴۵ هزار دلار، ۳۰ هزار دلار و این به مراتب از ضرر شما کاسته و به سود شما می‌افزاید. به این کار خرید پله‌ای گفته می‌شود.
۲. معامله گری
معامله گری یا ترید کردن هرچند پرریسک و خطرناک است، هستند معامله‌گران موفقی که توانسته‌اند از این راه سود هنگفتی کسب کنند. اما شما که به تازگی وارد این بازار شده‌اید باید احتیاط کرده و در اوایل راه فقط هولد کردن را امتحان کنید.
به هر حال اگر قصد ترید کردن را دارید با مطالعه و تماشا به تنهایی موفق نمی‌شوید برای این کار بهتر است پس از آنکه اطمینان کسب کردید که توانایی حداقل حفظ سرمایه خود را دارید، با کمترین مبلغ ممکن اقدام به معامله‌گری کنید.
شخصی که معامله‌گر است به تحلیل تکنیکال بیش از تحلیل فاندامنتال اهمیت می‌دهد. این شخص قرار است از نواسانات قیمتی سود کسب کرده و به سرعت معامله‌ی خود را ببندد، پس بنیاد رمزارز به اندازه‌ای که برای هولدرها اهمیت دارد، برای معامله‌گران که دارایی خود را برای مدت زمان کوتاهی در یک معامله می‌گذارند اهمیت ندارد.
هرچند این کار نیز درست نیست و معامله‌گران نیز باید تریدهای خود را بر روی ارزهایی که اعتبار دارند انجام دهند.
متخصصین و کارکشتگان رمزارزها به افراد حقیقی توصیه می‌کنند اگر قصد ترید بر روی بیت کوین را دارند تنها بخش کوچکی از دارایی خود را به ترید اختصاص دهند و مابقی دارایی خود را بیت کوین خریده و به کیف پول خود انتقال دهند.
۳. استخراج
شما علاوه بر هولد کردن و ترید کردن بیت کوین می‌توانید با استخراج این رمزارز نیز به درآمد برسید. البته ناگفته نماند که برای این کار شما نیاز به یک سرمایه گذاری اولیه دارید یعنی ابتدا باید دستگاه‌های سخت افزاری مورد نیاز (دستگاه ماینر) برای استخراج را خرید به شبکه متصل کنید و به سود برسید.
امروزه به دلیل توان پردازشی بسیار بالای برخی از دستگاه‌های ماینر، دستگاه‌های ماینر قدیمی‌تر که توان پردازشی بالایی ندارند هیچ کاربردی ندارند و عملا از چرخه خارج شده‌اند. در حال حاضر افراد یا شرکت‌هایی که دستگاه‌های استخراج در تعداد بالا با توان زیاد را در اختیار دارند موفق به کسب سود می‌شوند.
از طرف دیگر هزینه برق برای استخراج بسیار بالا است. از این رو گفته می‌شود خرید بیت کوین برای افرادی که ماینرهای کم و ضعیفی دارند که توان رقابت با ماینرهای قدرتمند را ندارند سودمندتر است.
امکان استفاده از خدمات ابری نیز برای شما فراهم است که در صورت استفاده از این خدمات شما بدون نیاز به خرید تجهیزات سخت افزاری قدرت پردازش را از شرکت‌های بزرگی که در زمینه استخراج بیت کوین فعال هستند تهیه می‌کنید.
کلاه برداری در این شاخه از استخراج بسیار رواج دارد پس اگر قصد فعالیت در این حوزه را دارید با احتیاط کامل قدم بردارید.
اشتباهات متداول سرمایه گذار مبتدی بیت کوین

عدم نگه داری از اطلاعات مهم کاربری در یک نسخه فیزیی

نه تنها شما به عنوان یک سرمایه گذار مبتدی بیت کوین که حتی افرادی که مدت‌هاست در این بازار فعال هستند، باید یک نسخه فیزیکی از اطلاعات کاربری خود داشته باشند، اطلاعات خود را در دفتری نوشته و در جای مطمئنی نگه‌داری کنید.
هیچ کس نمی‌داند چه چیزی ممکن است پیش بیاید. ممکن گوشی تلفن شما به سرقت برود، کامپیوتر شخصی‌تان مشکل پیدا کرده و اطلاعات آن از بین بروند، اپلیکیشن‌های موبایل شما از کار بیفتند و یا هر مشکل دیگری که دسترسی به اطلاعات کاربری شما را غیر ممکن کند.

نگه داری از دارایی‌ های دیجیتال در کیف پول‌ های آنلاین

پیش از این نیز عنوان کردیم که دارایی‌های دیجیتال خود را به هیچ عنوان در کیف پول صرافی نگه داری نکنید. حتی توصیه شده است تا جای ممکن از کیف پول‌های آنلاین که یکی از انواع کیف پول هستند استفاده نکنید زیرا نسبت به بقیه انواع کیف پول امنیت کمتری دارند.

در هنگام ارسال بیت کوین به شخصی دیگر از تایپ کردن آدرس آن شخص اجتناب کرده و سعی کنید آدرس را از گیرنده دریافت کرده و آن را کپی کنید تا امکان خطا به صفر برسد.

از دست دادن کلیدها

توجه داشته باشید شما به وسیله کلیدهای خود به دارایی‌های دیجیتال خود دسترسی خواهید داشت، گم کردن این اطلاعات به دلیل بی دقتی یا هر مورد دیگر در دنیای رمزارزها ضرر جبران ناپذیری را به شما تحمیل می‌کند، زیرا هیچ سازمان پشتیبانی وجود ندارد که بتوانید با کمک آن اطلاعات خود را بازیابی کنید.
این درواقع یکی از نقاط قوت بیت کوین است که شما می‌توانید با سهل انگاری از این ویژگی خوب متضرر هم بشوید.
کل بیت کوین‌های موجود ۲۱ میلیون واحد بیت کوین هستند که از این تعداد بیش از ۱۸ میلیون واحد آن استخراج شده است و از این ۱۸ میلیون واحد استخراج شده ۳ میلیون واحد آن گم شده‌اند. درواقع کاربران کلیدهای خود را گم کرده و دسترسی به دارایی بیت کوین برای آنها از بین رفته است.
آیا سرمایه گذاری در بیت کوین منطقی است؟

برخی طرفداران بیت کوین معتقدند که رمزارزها و در صدر آنها بیت کوین آینده اقتصاد دنیا را در دست خواهند گرفت. بیت کوین ارزشمند است، اما گذر زمان همه چیز را مشخص می‌کند.
پس با توجه به مطالب گفته شده و ماهیت بیت کوین و بازار رمزارزها تنها بخشی از دارایی خود را وارد این بازار کنید و حتی سبد دارایی خود در بازار رمزارزها را تنها به بیت کوین اختصاص ندهید. مدیریت سرمایه یکی از موارد مهم در تمام بازارهای مالی است که حتما باید رعایت کنید.
اما اینکه آیا سرمایه گذاری در بیت کوین منطقی است یا خیر برای هر شخص می‌تواند جواب متفاوتی داشته باشد. شما با توجه به شخصیت و روحیات خود و همچنین
ماهیت بازار ارزهای دیجیتال که سعی کردیم در این مطلب به آن اشاره کنیم باید تصمیم بگیرید که آیا منطقی است که بر روی بیت کوین سرمایه گذاری کنید یا خیر؟به هرحال برای تصمیم‌گیری این موضوع حتما آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرید که در صورت سرمایه گذاری کردن با ایمن بودن از خطرات احتمالی و کسب سود از روش‌های موجود به دارایی خود بیفزایید و اگر تصمیم گرفتید که سرمایه گذاری بر روی بیت کوین را انجام ندهید این تصمیم شما هم از روی آگاهی باشد نه اینکه به دلیل برداشت غلط، خود را از سودهایی که بسیاری از دیگر فعالین این بازار به دست می‌آورند محروم کنید.
نکات مهم
امکان خرید کمتر از یک واحد بیت کوین نیز برای شما فراهم است، پس اگر شما هم دغدغه این را دارید که به دلیل قیمت بالای بیت کوین امکان خرید این رمزارز برای شما فراهم نیست باید بدانید سخت در اشتباه هستید.
شما به میزان دارایی خود می‌توانید بیت کوین خریداری کنید، البته در هنگام خرید باید کارمزد را هم در نظر بگیرید.
تا جایی که می‌توانید پول وارد بازار کنید، شاید بهتر باشد که بگوییم تا جایی که توانایی از دست دادن پول دارید، پول وارد بازار ارزهای دیجیتال کنید. البته این یک اصل برای فعالیت در تمام بازارهای مالی است اما در بازار رمزارزها به دلیل نوسانات شدیدتر باید توجه ویژه‌تری به این موضوع کرد.
هرگز و هرگز با پول وام، قرض و یا پولی که مدتی بعد به آن نیاز خواهید داشت وارد این بازار نشوید.
سلامت روانی از سود مهم‌تر است. سعی کنید به این موضوع توجه کنید، شما به عنوان سرمایه گذار یا معامله گر در صورتی می‌توانید موفق باشید که آرامش داشته باشید. پس اگر در این بازار احساس استرس و ناامنی آزارتان داد بهتر است این کار را فراموش کرده و به سرمایه گذاری به روشی دیگر فکر کنید.
سخن آخر
بیت کوین یک دارایی دیجیتال است که اخیرا طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده است، اما شما که سرمایه گذار مبتدی بیت کوین هستید باید بدانید که نوسانات این رمزارز بسیار شدید هستند به طوری که بارها این رمزارز نوسان بیشتر از ۸۰ درصد را در طول یک ماه تجربه کرده است.
و این امر در روند بازار اصلا چیز عجیبی نیست. پس کسب سود بالا و همچنین ضرر زیاد در این بازار در مدت کوتاه اصلا چیز عجیبی نیست.
سعی ما بر این بود تا در این مطلب به سوالاتی که برای سرمایه گذار مبتدی بیت کوین مطرح می‌شوند پاسخ دهیم.

برای ثبت نام در صرافی کوینکس (CoinEx) با تخفیف کارمزد معاملات کلیک کنید!
برای ثبت نام در صرافی بایننس (Binance) با تخفیف کارمزد معاملات کلیک کنید!
توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران وارد شوید

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *