همه چیز درباره نرم افزار Bitcoin Core

فهرست این مقاله
نرم‌افزار بیت کوین کور (Bitcoin Core) چیست؟
نرم افزار Bitcoin Core نرم افزار کلاینت شبکه بیت کوین است که توسط جامعه بیت کوین منتشر شده است. این نرم افزار شامل یک کیف پول است که می‌توانید از آن برای استخراج بیت کوین استفاده کنید. اگر می‌خواهید Bitcoin Core چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
وقتی صحبت از رمز ارز به میان می‌آید، به نظر می‌رسد هیچ ارزی محبوب‌تر از بیت کوین نیست. همان‌طور که حتماً می‌دانید، هم ساختار به کار برده شده در توسعه بیت کوین و هم خود ارز مترادف با دنیای کریپتو شده‌اند؛ به‌طوری‌که هر ارزی که بیت کوین نباشد، به‌عنوان یک آلت کوین شناخته می‌شود. درواقع هیچ فرد یا شرکتی واقعاً مالک بیت کوین نیست.
 طبق وب سایت رسمی بیت کوین «بیت کوین توسط تمام کاربران بیت کوین در سراسر جهان کنترل می‌شود. توسعه‌دهندگان در حال بهبود نرم افزار هستند، اما نمی‌توانند قوانین پروتکل بیت کوین را تغییر دهند».
اگر شما هم به صنعت ارزهای دیجیتال علاقه‌مند هستید، آنچه سازمان و جامعه BTC انجام می‌دهد برای شما جالب خواهد بود؛ اگرچه کلمه «سازمان» کلمه مناسبی برای چارچوب غیرمتمرکز در شبکه ارزهای دیجیتال نیست.
نرم افزار Bitcoin Core چه چیزی نیست؟!
قبل از آنکه به چیستی نرم افزار Bitcoin Core بپردازیم، لازم است به چند تصور رایج و غلط درباره این نرم افزار اشاره کنیم.
Bitcoin Core در هیچ‌یک از دسته‌های انواع رمز ارز قرار نمی‌گیرد؛ چراکه ارز نیست. ممکن است برخی از افراد به‌اشتباه Bitcoin Core را به‌عنوان یک فورک از بیت کوین در نظر گرفته و آن را نوعی ارز معرفی کنند؛ درحالی‌که این‌طور نیست.
در برخی منابع، Bitcoin Core به تیمی از توسعه‌دهندگان اشاره دارد؛ درحالی‌که این باور هم درباره این نرم افزار صحیح نیست.
Bitcoin Core چیست؟
Bitcoin Core یک کد منبع‌باز است، بدان معنی که هرکسی می‌تواند کد این نرم افزار را مشاهده کند، نظر دهد یا تغییراتی درباره آن پیشنهاد دهد. علاوه بر این، هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند ساختار این برنامه را مطابق نیازمندی‌های مدنظرش تغییر دهد.
تاریخچه نرم افزار Bitcoin Core

تاریخ تولد بیت کوین کور به ۹ ژانویه ۲۰۰۹ و هم‌زمان با انتشار نسخه ۰.۱.۰ توسط ساتوشی ناکاموتو برمی‌گردد. در این دوران نرم افزار بیت کوین در مرحله اولیه توسعه خود قرار داشت و یک برنامه بسیار ابتدایی بود که با وجود این توانست اولین نسخه شبکه بیت کوین را اجرا کند. به لطف عملکرد عالی ناکاموتو، نرم افزار بیت کوین توجه بسیاری از توسعه‌دهندگان را به خود جلب کرد و جامعه کسانی که Cypherpunk نامیده می‌شدند، به‌تدریج بزرگ‌تر شد.
همین گروه مسئول بهبود نرم افزار اصلی ایجادشده توسط ناکاموتو بود و نسخه ۰.۱.۵ در مخزن توسعه در GitHub را منتشر کرد. از آن زمان، نرخ توسعه بیت کوین Core به‌طور تصاعدی رشد کرده و بر حل مسائل اصلی و افزودن ویژگی‌های جدید متمرکز شده است. این کار عمدتاً توسط ناکاموتو و گاوین آندرسن (Gavin Andresen) توسعه‌دهنده نرم افزار حرفه‌ای انجام شد.
در سال ۲۰۱۰ ساتوشی ناکاموتو پروژه را به گاوین آندرسن واگذار کرد و این تصمیم سبب شد کیفیت نرم‌افزار بیت کوین به شکلی کاملاً آشکار تغییر کند؛ زیرا رهبر جدید بیش از نیمی از کد اصلی ناکاموتو را بازنویسی کرد. تغییر بزرگ دیگری توسط امیر تاکی (Amir Taaki) انجام شد.
این طرح پیشنهادی در ۱۹ آگوست ۲۰۱۱ با نام Bitcoin Improvements Proposal (BIP) شناخته می‌شود. در این طرح پیشنهادی که از طراحی معروف PEP الهام گرفته شده بود، توسعه‌دهندگان می‌توانستند از سراسر جهان پیشنهادهای خود را برای پروتکل بیت کوین Core ارائه کنند.
بعدها، توسعه‌دهنده Wladimir J. van der Laan رابط گرافیکی رسمی بیت کوین، Bitcoin-QT را ایجاد کرد. از آن زمان توسعه بیت کوین کور بدون محدودیت شروع به پیشرفت کرد.
چه کسی نرم افزار بیت کوین کور را راه‌اندازی کرد؟
Bitcoin Core توسط ساتوشی ناکاموتو در اواخر سال ۲۰۰۸ ایجاد شد. ساتوشی ناکاموتو تا زمانی که در اواخر سال ۲۰۱۰ ناپدید شد، به‌عنوان نگه‌دارنده اصلی بیت کوین Core شناخته می‌شود و از آن زمان، یک سری افراد دیگر به‌عنوان نگه‌دارنده این نرم افزار فعالیت کردند. نقش نگه‌دارنده به‌صورت داوطلبانه واگذار می‌شود و اگر نگهبانان اعتماد جامعه را از دست بدهند، به‌راحتی می‌توان آن‌ها را حذف کرد.
چه کسی مسئولیت اجرای Bitcoin Core را به عهده دارد؟
اگرچه هرکسی می‌تواند تغییراتی را درباره این برنامه پیشنهاد دهد، اما همه تغییرات پیشنهادی با ورژن اصلی Bitcoin Core ادغام نمی‌شوند. در عوض، جامعه هر تغییر پیشنهادی را بررسی می‌کند و سپس تصمیم می‌گیرد تغییر پیشنهادی را بپذیرد یا رد کند. هرکسی می‌تواند در این بحث‌ها شرکت کند و تصمیم‌گیری‌ها با اجماع و نه با رأی‌گیری اجرا می‌شوند.
هنگامی که یک تغییر توسط جامعه پذیرفته شد، چند نفر که به‌عنوان نگه‌دارنده کد عمل می‌کنند، تغییرات را اعمال می‌کنند. این افراد مورد اعتماد جامعه هستند تا کدهایی را که توسط جامعه تأیید نشده است، خودسرانه با ورژن اصلی ادغام نکنند. اگر نگه‌دارنده‌ها این اعتماد را از بین ببرند، کد قدیمی بیت کوین Core را می‌توان به‌راحتی با نادیده‌گرفتن تغییرات مخرب بازیابی کرد؛ بنابراین نقش نگه‌دارنده هسته بیت کوین ارزشمند است، اما قدرت یا نفوذ بسیار کمی دارد.
چه کسی نرم افزار Bitcoin Core را توسعه می‌دهد؟
همان‌طور که گفته شد، نرم‌افزار Bitcoin Core از ابتدای سال ۲۰۰۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. با این حال، مانند هر پروژه نرم افزاری، اشکالاتی وجود دارد که باید رفع شده و ارتقا داده شوند. بسیاری از افراد روی بهبود بیت کوین Core کار می‌کنند.
این افراد را توسعه‌دهندگان هسته می‌نامند و هیچ شرایط یا محدودیتی برای توسعه‌دهندگان اصلی وجود ندارد. از زمانی که ساتوشی ناکاموتو نسخه اصلی بیت کوین را منتشر کرد، تعداد توسعه‌دهندگان افزایش یافته است. در زمان نگارش این مقاله، بیش از ۷۵۰ نفر در توسعه Bitcoin Core مشارکت داشته‌اند.
توسعه‌دهندگان اصلی یک گروه متمرکز از افراد نیستند. درواقع هیچ رهبر یا مدیر پروژه‌ای وجود ندارد که به توسعه‌دهندگان دستور دهد که چه چیزی یا چگونه بسازند. درعوض، توسعه‌دهندگان Core افرادی از سراسر جهان هستند که هرکدام خودشان تصمیم می‌گیرند که چگونه می‌خواهند به بیت ‌کوین کمک کنند.
درواقع برخی از توسعه‌دهندگان، از جمله ساتوشی ناکاموتو کاملاً ناشناس باقی می‌مانند و اجازه می‌دهند شایستگی ایده‌های آن‌ها صرف‌نظر از شهرت یا رزومه آن‌ها مورد قضاوت قرار گیرد.
بررسی ارتباط بین بیت کوین و نرم افزار Bitcoin Core
وقتی درباره بیت کوین صحبت می‌کنیم، درواقع به سازمان و نرم افزار بلاک ‌چین پشت رمز ارز بیت کوین (BTC) اشاره داریم. نرم افزار Bitcoin Core و بیت کوین، هر دو فعالیت خود را در اواخر دهه ۲۰۰۰ آغاز کردند. در طی این چند سال، ساختار بیت کوین ثابت بوده، اما نرم افزار تغییر کرده است و به احتمال زیاد در آینده هم تغییر خواهد کرد. پروتکل شبکه این نرم افزار در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. این پروتکل که با نام بیت کوین ۰.۱ شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۹ اجرا شد.
Bitcoind، SegWit و شبکه لایتنینگ (Lightning Network)
 
با توسعه Bitcoin Core، گاوین آندرسن، با داشتن قدرت خاصی برای مدیریت کد نرم افزار، قصد داشت مقیاس‌پذیری بیت کوین را بهبود بخشد و به همین دلیل پیشنهاد افزایش اندازه بلوک بیت کوین را مطرح کرد، اما حمایت مورد انتظار را از جامعه دریافت نکرد. در سال ۲۰۱۴، پس از تلاش او برای تغییر کد بدون اجماع جامعه، او از جامعه کنار گذاشته شد و از دسترسی به مخزن توسعه محروم شد.
بنابراین رهبری Bitcoin Core به ولادیمیر جی. وان در لان (Wladimir J. Van der Laan)، متخصص فناوری اطلاعات و سایفرپانک از آمستردام واگذار شد که تا همین اواخر نقش رهبر پروژه را حفظ کرد تا اینکه در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرد که تصمیم دارد به‌صورت شخصی فعالیتش را ادامه دهد.
در سال ۲۰۱۴، پس از چند تلاش برای نقض امنیتی پروژه OpenSSL، Van der Laan پیشنهاد داد کتابخانه OpenSSL مورد استفاده در بیت کوین را به یکی از کتابخانه‌های سفارشی خود تغییر دهد. با وجود اختلاف‌نظر جامعه، پیشنهاد Van der Laan برنده شد و پروژه بیت کوین رسماً کتابخانه OpenSSL را رها کرد تا از کتابخانه خود که «Bitcoind» نامیده می‌شود، استفاده کند.
در سال ۲۰۱۶، مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین دوباره مورد بحث قرار گرفت، موضوعی که جامعه را به دنبال راه‌حل جایگزین و معرفی SegWit هدایت کرد و درنهایت شبکه را برای یک ویژگی اضافی، شبکه لایتنینگ که مشکل مقیاس‌پذیری را حل می‌کرد، آماده کرد.
آیا نرم‌افزار Bitcoin Core بیت کوین را کنترل می‌کند؟
همان‌طور که گفته شد، Bitcoin Core یک کد منبع باز است. هر اپراتور نود در شبکه بیت کوین نسخه بیت کوین موردنظر خود را برای اجرا انتخاب می‌کند. این بدان معناست که شبکه بیت کوین از ده‌ها نود تشکیل شده است که ده‌ها نسخه مختلف از نرم افزار بیت کوین را اجرا می‌کنند.
علاوه بر این، زمانی که توسعه‌دهندگان و نگهبانان به‌روزرسانی Bitcoin Core را انجام می‌دهند، همه اعضای شبکه بیت ‌کوین بلافاصله این تغییرات را ادغام نمی‌کنند. درواقع بسیاری از نودها به اجرای نرم‌افزارهای قدیمی ادامه می‌دهند و به‌روزرسانی‌ها را نادیده می‌گیرند.
این سیستم کنترل شبکه را کاملاً در دست اپراتورهای نود قرار می‌دهد، نه توسعه‌دهندگان و نگهبانان. اگر توسعه‌دهندگان یک تغییر در بیت کوین Core ایجاد کنند، اما تعداد بسیار کمی از نودهای بیت کوین آن تغییرات را اجرا کنند، شبکه تحت تأثیر تغییرات قرار نمی‌گیرد.
علاوه بر این، Bitcoin Core تنها نرم افزار اختصاصی برای شبکه بیت کوین نیست. بسیاری از بسته‌های نرم افزاری دیگر قادر به پیوستن و تعامل با شبکه بیت کوین هستند. این پیاده‌سازی‌های مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا یک شبکه منسجم تشکیل دهند. شبیه به دسترسی مرورگرهای اینترنتی مختلف مانند Google Chrome، Firefox و Safari، علی‌رغم تفاوت‌های سطحی‌شان.
آموزش ایجاد حساب در نرم افزار Bitcoin Core

در ادامه نحوه ایجاد حساب کاربری در Bitcoin Core را به‌صورت مرحله به مرحله به شما آموزش می‌دهیم.
برای ایجاد یک حساب Bitcoin Core، شما نیاز دارید:

رایانه‌ای با حداقل ۲۰۰ تا ۲۵۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی (برای ذخیره کل بلاک ‌چین و بلوک‌های آینده موردنیاز است).
یک نرم افزار آنتی‌ویروس برای محافظت از رایانه شما
اتصال به اینترنت با سرعت خوب و بدون محدودیت داده
درایوهای USB برای پشتیبان گیری از کیف پول

سپس برای بازکردن حساب Bitcoin Core خود باید:

نرم افزار را از مسیر https://bitcoin.org/en/bitcoin-core/ دانلود کنید. آن را نصب و سپس اجرا کنید. ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا دانلود شود؛ زیرا کل بلاک ‌چین بیت کوین باید بر روی هارد دیسک شما که چندین ده گیگابایت است ذخیره شود.
پس از دانلود نرم افزار، به «settings» بروید، سپس «encrypt wallet» و رمز عبوری از ترکیبی از حروف و اعداد که پیچیده باشند را انتخاب کنید.
رمز عبور را روی یک کاغذ یادداشت کنید و مطمئن شوید آن را در مکانی امن نگه دارید؛ زیرا درصورت گم‌شدن رمز عبور، هیچ راهی برای دسترسی به کیف پول شما وجود ندارد.
به‌هیچ‌عنوان در فرایند دانلود و نصب نرم افزار اختلال ایجاد نکنید. بعد از به پایان رسیدن این فرانید، کلاینت Bitcoin Core را بار دیگر راه‌اندازی کرده و رمز عبور خود را وارد کنید. اکنون می‌توانید استفاده از کیف پول خود را شروع کنید.
برای ارسال بیت کوین به کیف پول، کافی است روی «file» و سپس «receiving addresses» کلیک کنید.

مهم‌ترین نکاتی که بعد و هنگام استفاده از نرم افزار Bitcoin Core باید به خاطر داشته باشید، عبارت هستند از:

مراقب عملکرد مرورگر مورد استفاده‌تان باشید.
نرم افزار را از سایت‌های غیر معتبر دانلود نکنید.
با استفاده از یک آنتی ویروس، درایورها را چندین بار اسکن کنید.
نرم افزار آنتی ویروس خود را به‌روز نگه دارید.

ویژگی‌های نرم افزار Bitcoin Core چیست؟
همان‌طور که در ابتدا ذکر شد، بیت کوین Core از یک نرم افزار «فول نود» برای اعتبارسنجی کامل بلاک ‌چین و یک کیف پول بیت کوین تشکیل شده است. در ادامه به ویژگی‌های اصلی این نرم افزار اشاره خواهیم کرد:

اول از همه، نرم افزار Bitcoin Core به شما امکان می‌دهد بخشی یا تمام بلاک ‌چین بیت کوین را دانلود کنید و کامپیوترتان را به یک نود کامل از شبکه بیت کوین تبدیل کنید.
این نرم افزار منبع‌باز است؛ به این معنا که هرکسی می‌تواند کد را بررسی کند و تغییراتی را برای توسعه پیشنهاد دهد.
Bitcoin Core دارای کتابخانه مخصوص به خود به نام Bitcoind و دارای یک رابط گرافیکی است که امکان ناوبری یا دسترسی آسان به کیف پول را فراهم می‌کند.
این نرم افزار امکان ایجاد یک کیف پول بسیار امن از هر نوع (تک یا چند امضایی) را فراهم می‌کند؛ زیرا به‌طور خودکار یک عبارت بازیابی تولید می‌کند که کاربر می‌تواند با استفاده از یک عبارت ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای به نام Security seed به آن دسترسی داشته باشد.
در این کیف پول، تنها کارمزد تراکنش و هزینه پهنای باند از کاربر دریافت می‌شود.

مزایا و معایب نرم افزار Bitcoin Core
مانند هر فناوری دیگری، Bitcoin Core دارای مزایا و معایب است:
مزایای بیت کوین Core

از تراکنش‌های ورودی و خروجی محافظت می‌کند. این ابزار از طریق آدرس‌های چرخشی و Tor به‌عنوان یک پروکسی، حریم خصوصی کاربران را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.
این نرم افزار یک کیف پول منبع‌باز است که امکان بهبود مداوم توسط جامعه توسعه‌دهندگان را فراهم می‌کند.
امکانات کنترلی کامل را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
به‌عنوان یک نود کامل (فول نود) که تراکنش‌ها را تأیید می‌کند و آن‌ها را به شبکه بیت کوین ارسال می‌کند، نیازی به تأیید تراکنش‌ها توسط اشخاص ثالث نیست.

معایب بیت کوین Core

نصب و راه‌اندازی اولیه این نرم افزار به زمان زیادی نیاز دارد. به‌عنوان یک نرم‌افزار فول کلاینت، بیت کوین Core فضای زیادی را اشغال می‌کند (بیش از ۱۴۰ گیگابایت) و برای اجرا به ظرفیت دانلود ۵۰۰ مگابایت در روز یا ۱۵ گیگابایت در ماه و سرعت آپلود ۵ گیگابایت در روز نیاز دارد.
اگر محدودیت پهنای باند از طرف ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی وجود داشته باشد، ممکن است در اجرای کلاینت با مشکلاتی مواجه شویم.
استفاده از آن آسان نیست. نیاز به دانش فنی دارد و استفاده از آن برای همگان راحت نیست.
در حال حاضر، کیف پول بیت کوین Core فقط بر روی رایانه شخصی، لپ‌تاپ یا دستگاه‌های ARM قابل اجرا است.

جایگزین نرم افزار بیت کوین کور
Bitcoin Core مطمئناً یکی از امن‌ترین نرم افزارها برای بیت کوین است، اما با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی که در بالا ذکر کردیم، اگر به گزینه دیگری برای ذخیره ایمن بیت کوین نیاز دارید، به خاطر داشته باشید که جایگزین‌های دیگری نیز وجود دارند که سطح بالایی از امنیت را ارائه می‌دهند. جایگزین‌هایی که هنگام دانلود و اجرای برنامه بسیار سبک‌تر و آسان‌تر می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار بدون شک کیف پول رمزنگاری Bitnovo است. این یک برنامه رایگان است که برای هر دو دستگاه اندروید و iOS در دسترس است. کیف پول رمزنگاری Bitnovo به شما امکان می‌دهد بیت کوین و Dash را ارسال و دریافت کنید (و همچنین از فناوری Dash Text و Instant Send استفاده کنید)، جزئیات تراکنش‌های انجام شده را مشاهده کنید، کوپن‌های رمز ارز را بازخرید کنید و بیت کوین را بدون هیچ کارمزد پنهانی مستقیم در کیف پول خود دریافت کنید.
 
مهم‌تر از همه، کیف پول Bitnovo دارای فناوری BIP۳۹ است و به شما امکان می‌دهد کیف پول خود را از طریق عبارت بازیابی یا Security Seed ایجاد کنید. عبارت بازیابی متشکل از ۱۲ کلمه است که هنگام راه‌اندازی کیف پول خود ایجاد می‌شود و به شما امکان می‌دهد کی پول خود را در هر دستگاه دیگری بازیابی کنید.
سخن پایانی
در ۲۵ آوریل ۲۰۲۲، بیت کوین Core ۲۳.۰ منتشر شد به این امید که به‌روزرسانی‌های جدید بهبودهایی در حفظ حریم خصوصی، امنیت و تجربه کاربر به همراه داشته باشد. در این مطلب به مزایا و معایب این نرم افزار و همچنین نحوه ایجاد حساب کاربری در آن اشاره کردیم. اگر تجربه استفاده از این ابزار را دارید، در بخش نظرات تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.
پرسش‌ های متداول
۱- آیا Bitcoin Core همان بیت کوین است؟
Bitcoin Core نرم افزار و بیت کوین، شبکه است. هر رایانه‌ای که نرم افزار بیت کوین را دانلود و نصب می‌کند و به شبکه بیت کوین می‌پیوندد «نود» نامیده می‌شود. محبوب‌ترین کلاینت برای اجرای فول نود شبکه بیت کوین، پروژه نرم افزار Bitcoin Core است.
۲- آیا نرم افزار Bitcoin Core امنیت دارد؟
امنیت نرم افزار بیت کوین Core به امنیت رایانه شما بستگی دارد. هنگام کار با نرم افزار باید تمام اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. در حال حاضر این نرم افزار محبوب‌ترین نرم افزار مورد استفاده برای اتصال به شبکه بیت کوین و اجرای یک نود است.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *