چین لینک (chainlink) چیست؟ مزایا، امنیت و کارکرد آن

آشنایی با چین لینک
چین لینک chainlink در سال ۲۰۱۷ توسط سرگئی نظروف معرفی شد. چین لینک شبکه رمزنگاری‌شده از گره‌ها و مبتنی بر بلاک چین است. بلاک چین چین لینک از طریق اوراکل، پیوندی بین داده‌های دنیای واقعی و قراردادهای هوشمند برقرار می‌کند؛ مانند بلاک چین بیت کوین و اتریوم بلاک‌چین link غیرمتمرکز است، به این معنا که هیچ مرجعی بر امور آن کنترلی ندارد. کوین مرتبط با چین لینک به‌عنوان رمز ارز link شناخته ‌می‌شود که یکی از توکن‌های استاندارد erc20 است. از این رمز ارز برای پرداخت هزینه‌های معاملات در شبکه vhainlink استفاده‌ می‌شود. با توجه به این‌که Link در ۱۲ ماه گذشته افزایش قیمت زیادی داشته، در ادامه مطلب قصد داریم درباره علت ابداع و نحوه کارکرد این شبکه صحبت کنیم.
علت ابداع چین لینک
قراردادهای هوشمند، قراردادهای از پیش تعریف‌شده‌ای هستند که برای آنالیز شرایط در بلاک چین ایجاد می‌شوند. این قراردادها به‌منظور ارزیابی تصمیم نهایی خود به شرایط و داده‌های مشخصی متکی می‌باشند. ازآنجایی‌که قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاک چین هستند، هر دو قابل تائید و تغییرناپذیر هستند. به این معنا که هیچ فردی نمی‌تواند آن‌ها را حذف و یا اصلاح کند.
بااین‌حال برنامه قراردادهای هوشمند شاهد محدودیت‌هایی است که بر اساس آن‌ها این قراردادها به داده‌هایی فراتر از بلاک چین وابسته هستند. این همان نقطه‌ای است که بر اساس آن باید داده‌های خارج از زنجیره به فرمت درون زنجیره‌ای ترجمه شوند. به دلیل تفاوت زبان داخل و خارج زنجیره پیوند منابع داده‌های خارجی با قراردادهای هوشمند دشواراست.
بلاک چین chainlink ابداع شد تا این شکاف را طریق یک شبکه غیرمتمرکز اوراکل‌ برطرف کند. اوراکل‌ به‌عنوان میان‌افزار عمل کرده و داده‌ها را از منابع خارجی به زبانی که قراردادهای هوشمند داخلی آن‌ها را درک ‌می‌کنند، ترجمه کند.
نحوه کارکرد چین‌ لینک

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، چین لینک یک شبکه غیرمتمرکز است که اطلاعات را از طریق اوراکل از منابع خارج از بلاک چین آن جمع‌آوری کرده و برای قراردادهای هوشمند درون بلاک چین آماده‌ می‌کند. نحوه جمع‌آوری اطلاعات به‌این‌ترتیب است:

زمانی که یک قرارداد هوشمند به اطلاعات نیاز دارد درخواستی برای دریافت اطلاعات موردنیاز ارسال‌ می‌کند. پروتکل chainlink درخواست ارسال‌شده را به‌عنوان یک رویداد درنظرگرفته و متعاقباً قرارداد هوشمند دیگری را به‌عنوان chainlink Service Level Agreement یا به‌اختصار SLA، برای جمع‌آوری داده‌ها از منابع خارج از بلاکچین ایجاد می‌کند.
قرارداد SLA سه قرارداد فرعی ایجاد‌ می‌کند:
قرارداد اعتبار: این قرارداد سابقه گره اوراکل را برای اطمینان از اعتبار و عملکرد خوب آن، ارزیابی کرده و تائید می‌کند. در طول این فرایند گره‌های غیرقابل‌اعتماد و ناکارآمد حذف می‌شوند.
قرارداد تطبیق سفارش: درخواست قرارداد را به گره (node) ارائه داده و در عوض پیشنهاد‌های آن‌ها را دریافت ‌می‌کند. سپس در ادامه نوع و تعداد صحیح گره‌ها را برای پاسخگویی به درخواست مشخص ‌می‌کند.
قرارداد تجمع: تمام اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط اوراکل‌های انتخاب‌شده را برای ارزیابی، تطبیق و تائید نهایی. جمع‌آوری می‌کند.
در این مرحله، چین لینک هسته (core)، برای فهم منابع API خارجی، “درخواست”را از زبان درون زنجیره‌ به زبان خارج زنجیره ترجمه‌ می‌کند.
سپس درخواست ترجمه‌شده به API هدایت‌ می‌شود.API داده‌ها را از منبع خارجی جمع‌آوری می‌کند.
در آخر نیز پس از جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز بار دیگر اطلاعات به زبان درون زنجیره ترجمه‌شده و به CAC ارسال می‌شود

اپراتورهای قراردادهای هوشمند برای پرداخت هزینه‌های عملکرد گره بلاک چین chainlink از رمز ارز link استفاده‌ می‌کنند. قیمت‌ها بر مبنای تقاضای داده و بازار فعلی این نوع داده‌ها مشخص می‌شود.
آیا چین لینک را می‌توان به‌عنوان پول واقعی دانست؟
چین لینک در حوزه رمز ارزها نسبتاً تازه‌وارد است؛ بنابراین پیش‌بینی کاربردهای آن در این برهه از زمان دشوار است. بااین‌حال باید توجه داشته باشید که هدف اصلی بلاک آن لینک ارائه رمز ارز نیست. درواقع توکن link به‌منظور تشویق اپراتورهای node طراحی‌شده است؛ بنابراین بعیداست که در حالت فعلی چین لینک به‌عنوان پول واقعی طبقه‌بندی شود.
بااین‌حال قیمت رمز ارز لینک در چند ماه گذشته افزایش گسترده‌ای داشته است. همچنین می‌توانید لینک را با بیت کوین و سایر آلت کوین‌ها مانند XRP و ETH مبادله کرده و از آن در فروشگاه‌های خرده‌فروشی و تجارت الکترونیکی استفاده‌ کنید.
کارمزد و هزینه‌ ها
متوسط هزینه‌های تراکنش در چین لینک ناچیز و به‌طورکلی کسری از یک درصد است؛ اما در صورت افزایش قیمت ارز و همچنین افزایش میزان تقاضا داده‌های خارج از زنجیره برای انجام قراردادهای هوشمند احتمال افزایش هزینه‌ها بالا است.
بااین‌حال، اگر رمز ارز لینک را در صرافی‌ معامله‌ می‌کنید لازم است بدانید که صرافی‌های مختلف ارزهای دیجیتال، ساختار هزینه‌ای و کارمزد متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. کمترین میزان کارمزد معاملاتی ۱/۰% از میزان کل معامله است و در برخی مواقع ممکن است به ۰.۲% نیز برسد. به همین ترتیب هزینه‌های برداشت در هر مبادله‌ای متفاوت بوده و در برخی مواقع به میزان ۰.۷ لینک است. ممکن است در برخی از صرافی‌ها این عدد به ۰/۱۰link به ازای هر برداشت برسد.
اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در لینک هستید، قبل انتخاب یک پلتفرم معاملاتی درباره هزینه‌های معاملاتی، کارمزدها، هزینه‌های برداشت و سایر هزینه‌ها به‌خوبی مطالعه کنید. ممکن است هزینه‌های بالا، تمام سود شما را از بین ببرند.
مزایای بلا کچین چین لینک

ازآنجایی‌که چین لینک برای کمک به جمع‌آوری داده‌های خارج از زنجیره برای قراردادهای هوشمند طراحی‌شده است، موارد زیر را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین مزایای این بلاک چین نام برد:

اتصال به API مختلف: ازآنجایی‌که چین لینک Core برای ترجمه درخواست‌های داده از یک زبان برنامه‌نویسی درون زنجیره‌ای به زبان خارج از زنجیره طراحی‌شده است، در حال حاضر قراردادهای هوشمند در صورت اطمینان از امنیت، دسترسی غیرمتمرکز و دقت منابع، توانایی ارائه درخواست داده از هر منبع خارجی را دارند.
ارسال پرداخت در سطح جهانی: اکنون‌که قراردادهای هوشمند به منابع اطلاعات خارجی دسترسی دارند، می‌توان قراردادهای قوی‌تر و تطبیق‌پذیرتری را باقابلیت ارسال پرداخت به هرجای جهان از طریق شبکه‌های غیرمتمرکز اوراکل منعقد کرد.
غیرمتمرکز: همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، چین لینک بر اساس بلاکچین غیرمتمرکز ساخته‌شده است. به این معنا که هیچ مرکزی ازجمله دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ بر امور آن کنترلی ندارند.
رمزنگاری End-To-End: ازآنجاکه کل سیستم چین لینک برای کار در حوزه مبتنی بر بلاک چین طراحی‌شده است، شبکه‌های اوراکل داده‌های صحیح را جمع‌آوری کرده و با استفاده از رمزنگاری end-to-end از قرار گرفتن اطلاعات قرارداد هوشمند در معرض منابع خارجی جلوگیری می‌کنند.
افزایش کارآمدی قراردادهای هوشمند: درگذشته امکان دسترسی امن چین لینک به منابع خارجی محدود بود؛ اما اکنون امکان اتصال قراردادهای هوشمند به بی‌نهایت داده‌های ورودی و خروجی فراهم‌شده است؛ بنابراین می‌توان گفت کارایی و پتانسیل قرارداد‌های هوشمند بیشتر از هر زمان دیگری افزایش‌یافته است.
بهبود مداوم پروژه: گروه پشتیبان این پروژه به‌صورت مداوم در تلاش‌اند تا با اضافه کردن قابلیت‌های جدید به آن باعث افزایش کارآمدی آن شده و شرکت‌ها و مشاغل بیشتری به قراردادهای هوشمند اعتماد کنند.

امنیت بلا کچین چین لینک
چین لینک بر روی یک بلاکچین امن ساخته‌شده است. به این معنا که اگر تراکنشی در بلاک چین chaonlink انجام‌شده و یا اطلاعاتی در آن بایگانی شود به‌هیچ‌وجه امکان تغییر آن‌ها وجود ندارد. تنها را تغییر اجماع همه گره‌ها است.
علاوه بر آن رمزنگاری چین لینک باعث می‌شود تا لینک در برابر مهاجمان سایبری و هکرهایی که به بلاک چین حمله ‌می‌کنند، به‌خوبی محافظت شود.
درصورتی‌که در رمز ارز لینک سرمایه‌گذاری کرده‌اید بهتراست برای افزایش امنیت آن از کیف پول سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری استفاده کنید. به‌این‌ترتیب احتمال به خطر افتادن دارایی رمز ارز شما کمتر می‌شود.
استخراج چین لینک
رمز ارز چین لینک به معنای متداول ماینینگ، مانند سایر رمز ارزها استخراج نمی‌شود. بااین‌وجود می‌توانید لینک را با خریدوفروش داده‌ها و خدمات خارج از زنجیره از طریق یک API مرتبط با شبکه چین لینک به دست ‌آورید. همچنین امکان مبادله و خرید آن در تعدادی از صرافی‌های ارزهای دیجیتال فراهم است.
کیف پول چین لینک
رمز ارز لینک یک توکن ERC-677 است که می‌توانید آن را در هر کیف پولی که امکان ذخیره توکن ERC-20 را دارد، نگهداری کنید. بسته به سطح امنیت و قابلیت‌های مدنظر خود می‌توانید یکی از انواع کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را به‌دلخواه انتخاب کنید.
تعدادی از بهترین کیف پول‌های Link عبارت‌اند از:

کیف پول اتمی: نرم‌افزاری و مناسب موبایل و دسک‌تاپ
Ledger Nano X, S: سخت‌افزاری
MyEtherWallet: کیف پول وب
Trezor: سخت‌افزاری
Coinbase: موبایل
Trust: موبایل
Exodus: کیف پول نرم‌افزاری
KeepKey: کیف پول سخت‌افزاری

آیا چین لینک ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

در مورد سرمایه‌گذاری در هیچ‌یک از رمز ارزها پاسخ مستقیمی وجود ندارد. معامله در بازار ارزهای دیجیتال کاملاً مشابه معامله در فارکس است. هردوی آن‌ها بی‌ثبات هستند و نمی‌توان تصویر دقیقی از آینده آن‌ها متصور بود. فاکتورهای زیادی بر قیمت‌ها تأثیرگذار هستند حتی اگر از تمام آن‌ها آگاهی داشته باشید غیرممکن است همه آن‌ها را در تصمیمات سرمایه‌گذاری خود دخیل کنید.
بنابراین لازم است برای سرمایه‌گذاری در لینک یا هر رمز ارز دیگری رویکرد محتاطانه‌ای را در پیش بگیرید. اگرچه در طی یک سال گذشته قیمت رمز ارزها رشد ۴۵۰ درصدی را تجربه کرده است، اما توصیه ‌می‌شود برای مدیریت ریسک، در ارزهای دیجیتال مختلف سرمایه‌گذاری‌ کنید.
به‌طورکلی به دلیل بی‌ثبات بودن ارزش رمز ارز Link، بهتر است تنها درصورتی‌که تمایل به حمایت از این فنّاوری در آن سرمایه‌گذاری کنید.
کدام مؤسسات مالی در چین لینک سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟
همان‌طور که اشاره شد chainlink به‌عنوان یک میان‌افزار بین قراردادهای هوشمند و منابع ورودی و خروجی داده‌های خارجی عمل‌ می‌کند و در حال حاضر بانک‌ها ازنظر سرمایه‌گذاری در آن ارزش بالایی ندارند؛ اما اگر در آینده اعتماد بانک‌ها و مؤسسات مالی به قراردادهای هوشمند بیشتر شود که به‌احتمال‌زیاد این اتفاق‌ خواهد افتاد؛ بانک‌ها نگاه سخت‌گیرانه‌تری به روند کاری چین لینک و توانایی‌های آن خواهند داشت.
نتیجه‌ گیری
چین لینک شبکه‌ای غیرمتمرکز از اوراکل‌ها است. این شبکه با استفاده از یک سیستم ترجمه، داده‌های دنیای واقعی خارج از زنجیره را به زبان قابل‌فهم در قراردادهای هوشمند داخل زنجیره ترجمه‌ می‌کند. رمز ارز لینک در بلاک چین آن به‌منظور ارائه پاداش به اپراتور گره‌ها طراحی‌شده‌ و ریسک سرمایه‌گذاری نسبتاً بالایی دارد.
سوالات متداول
۱) آیا سرمایه‌گذاری در چین لینک توصیه می‌شود؟
بسیاری از کارشناسان معتقدند پتانسیل رشد چین لینک بسیار بالا است. نکته مهم این است که چین لینک با پروژه‌های صرفاً سوداگرانه متفاوت بوده و بسیار ایمن‌تر است چراکه می‌تواند بازده قابل‌توجهی به همراه داشته باشد.
۲) آیا چین لینک بر روی اتریوم ساخته‌شده است؟
چین لینک یک سرویس اوراکل است که در حال حاضر بر روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود؛ اما به‌صورت اگنوستیک طراحی‌شده است. مأموریت آن ارائه محیطی است که بتوان از طریق آن اطلاعات دنیای خارج را به‌صورت غیرمتمرکز در قراردادهای هوشمند موجود در بلاکچین وارد کرد.
۳) وظیفه گره (node) در چین لینک چیست؟
اپراتورهای گره با انجام فعالیت‌های باکیفیت و صادقانه از طریق رمز ارز لینک پاداش دریافت ‌می‌کنند. هر گره چین لینک مشخصات فنی مشخصی داشته وظایف هماهنگ شده‌ای را متناسب با قراردادهای اوارکل را انجام‌ می‌دهد. فعالیت در یک گره به شما این امکان را می‌دهد تا داده‌های خارجی را مستقیماً به قراردادهای هوشمند ارائه دهید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *