تبلیغات در گوگل (گوگل ادز) سریع ترین راه برای رسیدن به صفحه اول گوگل، افزایش فروش و جذب مشتری بیشتر است تبلیغات در گوگل به سه نوع تبلیغات کلیکی ، تبلیغات نمایشی و تبلیغات ویدیویی تقسیم میشوند. تبلیغات کلیکی یا جستجو بین نتایج جستوجو در صفحه نتایج گوگل به نمایش درمیآیند. تبلیغات نمایشی مبتنی بر تصویر هستند و در صفحات وب در شبکه نمایشی گوگل نشان داده میشوند. تبلیغات ویدیویی معمولا ۶ تا ۱۵ ثانیه هستند و در یوتیوب نمایش داده میشوند
گوگل ادز چیست؟
گوگل ادز چیست؟ Google Ads (که قبلاً Google AdWords بود) یکی از انواع تبلیغات آنلاین است که مشاغل برای تبلیغ محصولات و خدمات خود در جستجوی Google و یوتیوب استفاده می کنند. Google Ads همچنین به تبلیغ کنندگان اجازه می دهد تا اهداف خاصی را برای تبلیغات خود انتخاب کنند، مانند تماس تلفنی یا بازدید از وب سایت. با یک اکانت Google Ads، تبلیغکنندگان میتوانند بودجه و هدف خود را سفارشی کنند و تبلیغات خود را در هر زمانی شروع یا متوقف کنند.
شاید بهتر باشد برای شروع آموزش و توضیحات مربوطه ابتدا به این سوال پاسخ دهیم. گوگل ادز پلتفرم آنلاین مربوط به تبلیغات میباشد که خود گوگل صاحب آن است. فعالیت رسمی گوگل ادز از سال 2000 آغاز شدهاست. این سیستم با دریافت هزینه از کسب و کارهای مختلف، وبسایت آنها را با شرایط مختلفی به کاربرانش نمایش میدهد.
تبلیغ در گوگل ادز را در این مقاله از سایت دیجیتال مارکتینگ 98 مورد بررسی قرار میگیرد و به آموزش گوگل ادز و خرید و شارژ اکانت گوگل ادز با دقت بالایی خواهیم پرداخت.
موتور جستجوی گوگل را میتوان پربازدیدترین و پرکاربردترین فضای اینترنت دانست. حال این پلتفرم در راستای تبلیغات و حمایت از کسب و کارهای مختلف امکان تبلیغات وبسایت آنها را به صورت مستقیم مهیا کردهاست. این کار از طریق گوگل ادز (گوگل ادوردز قدیم) صورت میگیرد و شیوههای متفاوتی دارد.
تبلیغات در گوگل
تبلیغ گوگل عاملی برای رساندن سریع وبسایت شما به رتبههای برتر نتایج سرچ گوگل و افزایش بازدید سایت است. برای داشتن کسبوکار در فضای مجازی تنها طراحی سایت لازم نیست بلکه معرفی، گسترش و تبلیغ آن نیز حائز اهمیت است. تبلیغات در صفحه اول گوگل باعث کلیک و ورودی بسیار زیادی به سمت سایت شما در جستجوی کلمه کلیدیهای مهم و مشخصی توسط کاربران خواهد شد که در نهایت سود و فروش شما را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.
تبلیغ در گوگل ادوردز
تبلیغ در گوگل ادوردز ثبت و در موتور جستجوی گوگل و سایر پلتفرمهای همکار آن اجرا میشوند. این شبکه آنلاین میلیونها وبسایت و کسب و کار را ساپورت میکند و مشتریان جدیدی را به سمت آنها هدایت مینماید. چیزی که در این تبلیغات حائز اهمیت است، استفاده گسترده و جهانی از موتور جستجوی رایگان گوگل میباشد.
آموزش گوگل ادز
تبلیغات در گوگل ادز نیازمند آشنایی حداقلی شما با این پلتفرم و نحوه کار با آن میباشد. در ابتدا لازم است شما کلمههای کلیدی مهم که هدف حوزه کاری شما هستند را مشخص نمایید. پس از مشخص شدن این عبارت کلیدی و اعلام آن به گوگل، با توجه به نرخ کلید آن، کیفیت صفحه لندینگ و عملکردی که وبسایت شما تا اینجا داشتهاست، امتیازی کیفی به نام امتیاز QS به شما تعلق میگیرد که مشخصکننده اد رنک شما حین تبلیغ در گوگل است. اد رنک همان جایگاه تبلیغاتی شما است که هرچه بهتر باشد، احتمال ورودی و بازدهی تبلیغات نیز بالاتر خواهد بود.
انواع تبلیغات در گوگل
گوگل ادز با توجه به بودجه و سیستم پیشنهاد و مناقصهای که در سایتش وجود دارد، این قابلیت را ایجاد میکند که نوع تبلیغات گوگل و سیستم عملکرد آنها را با توجه به شرایط شما ایجاد کند. برای تبلیغ در گوگل شما سه حالت مختلف را میتوانید انتخاب کنید:
1- تبلیغات کلیکی گوگل (CPC)
تبلیغ CPC در گوگل به ازای هر کلیک روی تبلیغ هزینه مشخصی را از شما دریافت خواهد کرد. این کلیکها بر اساس سرچ کلمه کلیدی مشخص و ورود و کلیک بر لینکی تعیینشده محاسبه خواهد شد.
2- تبلیغات نمایشی گوگل (CPM)
در تبلیغات CPM گوگل به ازای 1000 بار نمایش وب سایت شما به کاربرانش (مخاطبان هدف شما) هزینه مشخصی را تعیین میکند. معمولا در این سیستم هزینه به ازای هر هزار نفر پرداخت میشود.
3- تبلیغات تعاملی گوگل (CPE)
در تبلیغات CPE در ابتدا تعاملی مشخص تعریف میشود. پس از ایجاد تبلیغ، به ازای انجام هر تعامل از سمت کاربران مورد نظر هزینهای که از پیش تعیینشده است از حساب شما کسر خواهد شد.
انواع کمپین تبلیغاتی گوگل
خدمات گوگل ادز در کنار این مدل تبلیغات سیستم عملکردی خود را در چندین کمپین مختلف نیز دستهبندی میکند:
1- تبلیغات سرچی در گوگل
این کمپین در راستای تبلیغ متنی و مربوط به وبسایتهای موجود در گوگل است که لینک صفحه مورد نظر حین سرچ کلمه کلیدی مرتبطش در رنکهای بالای گوگل به نمایش در میآید.
2- تبلیغات تصویری در گوگل
کمپین نمایشی مربوط به تصاویر است. این تصاویر در شبکههای نمایشی گوگل مانند گوگل شاپینگ و کمپینهای اپ با شیوههای مختلف به کاربران نشان دادهمیشود و آنها را به سمت بازدید از سایت و یا خرید محصولات مد نظر هدایت میکند.
3- تبلیغات ویدیویی در گوگل
اگر تصمیم داشتهباشید تبلیغات شما به صورت ویدیویی (معمولا بین 6 تا 15 ثانیه) به کاربران نمایش دادهشود. امکان آپلود آنها در ابتدا، میان و یا انتهای ویدیوهای موجود در یوتیوب وجود دارد. این روش عامل اصلی کسب درآمد از یوتیوب نیز میباشد.
4- کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن
اگر به جای وبسایت ترجیح میدهید نرم افزار شما توسط گوگل تبلیغ شود، میتوانید از YouTube، Google Play، Google Display Network هم در این راستا بهره ببرید. در این مدل کمپین مشخصی تعریف نمیشود بلکه با تعیین مبلغ مورد نظر برای تبلیغ و اطلاعات اپلیکیشن و مخاطبان هدف به گوگل تبلیغات اپلیکیشن به صورت متنی، تصویری، ویدیویی و یا در فرمت gif انجام خواهد گرفت.
تبلیغات گوگل در ایران
تبلیغات گوگل در ایران به واسطه تحریمها و فیلترینگهای متعددی که در ایران وجود دارد، خرید اکانت به طور مستقیم و عادی در ایران وجود ندارد. اولین مشکل این است که برای خرید اکانت و شارژ آن به حساب بانکی خارجی و بین المللی نیاز است که ایرانیان اکثرا این حساب را ندارند. علاوه بر این گوگل برخی از امکاناتش را برای ایران تحریم کردهاست که امکان ایجاد مشکلاتی را به وجود میآورد. در کنار این موارد میتوان به فیلترینگهای موجود در ایران هم به عنوان مانعی در تبلیغات ادوردز به شکل مستقیم اشاره کرد. برای حل این مشکل وب سایتها و کسبوکارهای ایرانی از شرکتهای واسطه مانند دیجیتال مارکتینگ 98 جهت فعالسازی و استفاده از تبلیغ در گوگل کمک میگیرند. جهت مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات تکمیلی با ما در ارتباط باشید.
تعرفه گوگل ادز
قیمت تبلیغات در گوگل به موارد مختلفی بستگی دارد. اولین و مهمترین مورد کلمه کلیدیهای مد نظر است. پس از آن سطح سایت و صفحه لندینگ و همچنین وضعیت آن در رنکینگ گوگل عوامل تاثیرگذار هستند. نوع تبلیغ و کمپین مد نظر نیز تعرفههای مختلفی را به وجود میآورد.
شرکتهای واسطه پلنهای مختلفی را با کارمزدها و تعرفههای مشخص برای کاربرانشان در نظر میگیرند. این تعرفه تبلیغ در گوگل به تعداد ورودی کاربران، تعداد کلمات کلیدی، نحوه مدیریت زمان، مکان و بودجه، توضیحات و لینکهای داخلی در تبلیغ، مشاوره و نوع ارائه گزارشات تبلیغ بستگی دارد.
خرید اکانت گوگل ادز
دیجیتال مارکتینگ 98 سه پلن 50 دلاری، 100 دلاری و 200 دلاری را برای کاربران در نظر دارد که با توجه به نرخ دلار این پلنها تغییر قیمت خواهند داد. در پلنهای گرانتر، علاوه بر تعداد ورودی بیشتر، ارائه گزارشات نیز دقیقتر و سریعتر خواهد بود.
شارژ گوگل ادز
شارژ اکانت گوگل ادز، در صورت نیاز به ادامه دادن تبلیغات باید در فواصل زمانی مختلف انجام گیرد. برای تمدید و یا ارتقای حسابهای عادی گوگل ادز به مدلهای پروموشن نیز لازم است حساب گوگل ادز شارژ گردد. این کار هم به واسطه نیاز به حساب بانکی خارجی لازم است توسط شرکتهای واسطه و با توجه به نیاز و ارز مورد نظر شما انجام گیرد.
زمان فعالسازی تبلیغات در گوگل
ایجاد تبلیغات در گوگل در ابتدای کارش جهت بررسی سایت، کلمات کلیدی، رقبا و تبلیغ درخواستشده توسط شما در کنار ایجاد اکانت، پرداخت هزینه و… ممکن است زمانبر باشد. اما با این حال نهایتا پس از 24 الی 48 ساعت کاری تبلیغ شما در گوگل به نمایش در خواهد آمد.
مزایای تبلیغ در گوگل
تبلیغات در صفحه اول گوگل به واسطه این که گوگل بسیار پربازدید است، معمولا بازدهی بسیار بالا و پرسرعتی دارد. علاوه بر این مزیت بسیار مهم موارد بسیاری هستند که قادر خواهند بود شما را به صرف هزینه برای تبلیغ در گوگل مشتاق کنند که در ادامه آنها را مشاهده میکنید.
- امکان تعیین بینهایت کلمه کلیدی دلخواه از سمت شما وجود دارد.
- تبلیغات گوگل در دستگاههای کامپیوتر، موبایل، تبلت و … قابل مشاهده خواهد بود.
- امکان تعیین بودجه برای تبلیغات به صورت روزانه و ماهانه و برای هر کلمه کلیدی با توجه به اهمیت آن به صورت جداگانه وجود دارد.
- برای بازدهی بیشتر لوکیشن، زمان، زبان و اینگونه موارد قابل تنظیم میباشد.
- کمپینهای تبلیغاتی گوگل برای کلمات کلیدی مختلف با کمپینهای متفاوت قابلیت اجرای همزمان دارند.
- با توجه به شرایط و کمپینهای تبلیغ ایجادشده، گزارشات نتایج به صورت روزانه، هفتگی و یا ماهانه قابل استخراج هستند.
- شروع تبلیغات و دیدن نتایج آن زمانبر نخواهد بود.
- افزایش ترافیک وبسایت و بهبود سئو و کمک به برندینگ.
مراحل تبلیغ در گوگل ادورز
این فرآیند در سری روند مشخصی انجام میشوند که در ادامه به آن میپردازیم:
- ایجاد اکانت در گوگل ادورز
- تعیین هدف موجود (برای مشخص شدن مخاطبان)
- تعیین کلمات کلیدی هدف و برند تجاری
- تعیین شرایط مخاطبان مورد نیاز (لوکیشن، زبان و..)
- ساخت تبلیغات (تعیین عنوان، متن تبلیغ و..)
- تعیین بودجه در نظر گرفتهشده
- پرداخت هزینه پس از مرور شرایط
- انتشار تبلیغات تعیینشده در گوگل
تبلیغ در گوگل یا سئو سایت
هر دوی این موارد تاثیر بسزایی در فروش و جذب مخاطب وبسایت شما خواهند داشت. هر کدام مزیتها و معایب مربوط به خود را دارند. برای مثال تبلیغات در گوگل نتایجش سریعا مشخص میشود ولی سئو و بهینهسازی سایت فرآیندی زمانبر تلقی میشود. اما با سئو رشد سایت شما کلی و نسبتا دائمی خواهد بود در صورتی که تبلیغات نیاز به شارژ و هزینههای مجدد و دائمی دارد. سئو را میتوان در برخی موارد با هزینههای بسیار پایینی انجام داد ولی هزینههای تبلیغات در گوگل ارزی و نسبتا گرانتر میباشد. سئو سایت میتواند روی تمامی کلمات کلیدی و به شکل کلی اثر بگذارد در حالی که این کار با تبلیغات گوگل شاید غیرممکن نباشد اما بسیار پرهزینه خواهد بود.
جمعبندی
در این مقاله از سایت دیجیتال مارکتینگ 98 در رابطه با تبلیغات در گوگل، آموزش گوگل ادز و تعرفه تبلیغات گوگل صحبت شد. تجربه تبلیغ در گوگل به احتمال زیاد پربازده و نتیجهبخش است و تجربه جذابی ایجاد خواهد شد. اگر شما هم در فرآیند تبلیغات در گوگل تجربهای دارید حتما با ما به اشتراک بگذارید. سوالات شما را نیز در بخش نظرات پاسخ خواهیم داد.