ادامه کاهش واردات انرژی به اتحادیه اروپا؛ ارزش گاز وارداتی ۵۲ درصد پایین آمد

واردات محصولات انرژی به اتحادیه اروپا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به ۱۱۱.۳ میلیارد یورو و در مجموع به ۱۸۷.۹ میلیون تن رسید.

به گزارش خبر روز، به نقل از یورونیوز واردات محصولات انرژی به اتحادیه اروپا در مقایسه با سه ماهه مشابه سال ۲۰۲۲، واردات هم از نظر ارزش (منفی ۳۴.۲ درصد) و هم از نظر وزن خالص (منفی ۱۱.۷ درصد) کاهش یافته است.

به گزارش اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات)، در مقایسه سال ۲۰۲۳ با سال ۲۰۲۲، ارزش واردات محصولات انرژی ۳۵ درصد و حجم واردات آن ۹.۴ درصد کاهش یافته است. تغییر در ارزش واردات عمدتاً ناشی از کاهش قیمت‌ها بوده است.

در سال ۲۰۲۳، ارزش گاز طبیعی وارداتی نسبت به سال ۲۰۲۲ با کاهش ۵۲.۲ درصدی روبرو شده، در حالی که حجم آن ۱۶.۱ درصد کاهش داشته است. این کاهش ارزش به دلیل افت قیمت گاز طبیعی پس از افزایش شدید قیمت در سال ۲۰۲۲ رخ داد. 

سال ۲۰۲۲ رشد ۲۰۰.۴ درصدی در ارزش گاز وارداتی به همراه کاهش ۰.۷ درصدی در حجم واردات ثبت شده بود.

کاهش حجم واردات باید در چارچوب برنامه کاهش اتحادیه اروپا دیده شود، جایی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا متعهد به کاهش مصرف گاز خود حداقل به میزان ۱۵ درصد شدند. این برنامه در ابتدا از یک اوت ۲۰۲۲ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۳ در نظر گرفته شده بود، اما سپس تا ۳۱ مارس ۲۰۲۴ تمدید شد.

کاهش قیمت نفت خام منجر به کاهش ۱۷.۲ درصدی ارزش واردات در سال ۲۰۲۳ و همچنین کاهش ۲.۸ درصدی از نظر حجم شد. قیمت نفت خام در سال ۲۰۲۲ هم افزایش یافت و به این ترتیب اتحادیه اروپا نسبت به سال ۲۰۲۱، ۷۱.۲ درصد ​​از نظر ارزش و ۷.۷ درصد از نظر حجم واردات بیشتری انجام داد.

نروژ و ایالات متحده؛ تامین کنندگان اصلی انرژی اروپا

بیشتر واردات نفت خام اتحادیه اروپا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ از ایالات متحده (۱۷ درصد) و پس از آن نروژ (۱۳.۱ درصد) و قزاقستان (۹.۲ درصد) تامین شده است.

بیش از نیمی از گاز طبیعی اتحادیه اروپا از نروژ (۵۳.۴ درصد) تامین شد. الجزایر با ۱۵.۹ درصد و سپس روسیه (۱۲.۷ درصد) در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ایالات متحده تقریباً نیمی از گاز طبیعی مایع وارداتی (۴۹.۴ درصد) را تامین کرد. در رتبه بعدی روسیه (۱۳.۰ درصد) و الجزایر (۱۱.۱ درصد) قرار دارند.

منبع :

جماران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *