شاخص PMI چیست؟ کاربرد PMI در فارکس

شاخص مدیران خرید (PMI) که توسط شرکتی مانند IHS Markit تولید می‌شود، یک شاخص اقتصادی است که نشان‌دهندۀ نرخ گسترش یا انقباض یک بخش خاصی مانند تولید، خدمات یا ساخت‌وساز خواهد بود. شاخص مدیران خرید (PMI) می‌تواند یک شاخص اقتصادی ارزشمند و دقیق باشد. در این مقاله، دربارۀ تعریف این شاخص، شرکت‌های ارائه‌دهندۀ آن و اهمیتی که در بازار فارکس دارد صحبت خواهیم کرد.
PMI چیست؟
PMI یک شاخص اقتصادی است که به صورت ماهانه منتشر می‌شود و از نظرسنجی‌های تکمیل‌شده توسط مدیران و از طیف وسیعی از شرکت‌ها و با اندازه‌های مختلف در یک بخش انتخاب‌شده به دست می‌آید. شاخص مدیران خرید (PMI™) توسط IHS Markit برای بیش از ۴۰ اقتصاد در سراسر جهان گردآوری شده است.
در حالت ایده‌آل، PMI‌ها با هدف شناسایی سریع روندهای بازار و نقاط عطف تولید می‌شوند. اقتصاددانان، تحلیلگران و مدیران،PMI  را به‌عنوان معیارهای زمان واقعی وضعیت یک صنعت می‌بینند. علاوه بر این، با توجه به اهمیت بخش‌های تولیدی، خدماتی و ساختمانی، اقتصاددانان و مدیران نیز از آن برای سنجش عملکرد اقتصاد به‌عنوان یک شاخص کلی استفاده می‌کنند.
در این راستا، یکی از مزیت‌های PMI نسبت به داده‌های تولید ناخالص داخلی (GDP) این است که اگرچه داده‌های رسمی منتشرشده توسط دولت ممکن است سه ماه از اقتصاد عقب باشند، PMIمی‌تواند برای پیش‌بینی آمارهای بعدی و به‌موقع، برای تصمیمات اساسی در مورد هزینه‌های تجاری برنامه‌ریزی شده‌ استفاده شود. این شاخص‌ها حتی ممکن است سیاست‌های پولی، به‌ویژه نرخ‌های بهره، را که توسط بانک‌های مرکزی مانند بانک انگلستان (BoE) تعیین می‌شود، مشخص کنند.
انتخاب پاسخ‌دهندگان نظرسنجی برای مدل‌سازی بخش اقتصادی تا حد امکان برای تولید نتایج دقیق و واقعی طراحی شده است. مزیت اصلی PMI این است که نتایج، هر ماه در اولین هفتۀ کاری ماه بعد منتشر می‌شود که PMI را در بین اولین شاخص‌های قابل اعتماد شرایط حاکم بر بازار قرار می‌دهد.
PMI چگونه کار می‌کند؟
مجموعۀ داده‌های PMI از پانل مدیران خرید (یا جایگزین مناسب) از چند صد شرکت در یک بخش جمع‌آوری می‌شوند. پرسشنامه‌ها در نیمۀ دوم هر ماه تکمیل می‌شود و نتایج تا حد امکان تا ابتدای ماه آینده منتشر می‌شوند.
این نظرسنجی‌ها متغیرهای کلیدی در دسترس مدیران خرید را شناسایی می‌کنند و از شرکت‌کنندگان می‌خواهند که مشخص کنند آیا نسبت به ماه قبل تغییر کرده‌اند یا خیر. با این حال، قبل از بررسی این متغیرها و محاسبۀ شاخص با جزئیات بیش‌تر، مهم است که توجه داشته باشیدPMI یک شاخص انتشار است.
این بدان معناست که با ارزیابی و ترکیب جهت حرکت اجزای متعدد خود، شاخص یک روند کلی را ایجاد می‌کند. مانند بسیاری از شاخص‌های انتشار، PMI از عدد ۵۰ به‌عنوان مقدار پایه استفاده می‌کند. زمانی‌که PMI بالاتر از ۵۰ است، نشان‌دهندۀ سرعت گسترش بخشی بوده و PMI زیر ۵۰ نشان‌دهندۀ سرعت انقباض خواهد بود. در مقدار دقیقاً ۵۰، انبساط و انقباض در تعادل هستند؛ بنابراین آن بخش، به‌طور متوسط در سطح ثابتی از خروجی است. هر مقدار شاخص بالاتر از ۵۰ نشان‌دهندۀ یک بسط است. انقباضات عمده در PMI و اقتصاد کشور را می‌توان در حوالی فروپاشی بازار مالی سال ۲۰۰۹ و در مراحل اولیۀ همه‌گیری در سال ۲۰۲۰ مشاهده کرد.
عکس
PMI شامل چه مواردی است؟
متغیرهای گنجانده‌شده در PMI بسته به نوع شاخص مدیران خرید مورد نظر دارند. از آنجایی که این شاخص به معنای مدلی معرف از کل بخش یا اقتصاد آن است، اجزای آن بر این اساس انتخاب می‌شوند که آیا آن‌ها نشان‌دهندۀ تقاضای کلی برای کالاها یا خدمات مربوطه هستند یا خیر. همچنین، متغیرها با توجه به اهمیت نسبی آن‌ها وزن‌دهی می‌شوند. به‌عنوان مثال، PMI تولیدی IHS Markit/CIPS بریتانیا از زیرشاخص‌ها و وزن‌های زیر استفاده می‌کند:

سفارشات جدید (۳۰درصد(
خروجی (۲۵درصد(
اشتغال (۲۰درصد(
زمان تحویل تأمین‌کنندگان (۱۵درصد(
سهام خریدها/موجودی (۱۰درصد(

سه‌چهارم وزن‌ها را سفارشات جدید، تولیدات و سطوح اشتغال تشکیل می‌دهند که اهمیت آن‌ها را به‌عنوان شاخص‌هایی برای تعیین سلامت بخش تولید نشان می‌دهد. برای PMI بخش خدمات، زمان و موجودی تأمین‌کنندگان حذف می‌شود و سطوح خروجی به متغیری کلیدی تبدیل می‌شود.
عکس
نحوه محاسبه PMI
محاسبۀ PMI خلاصه‌ای از پاسخ‌های نظرسنجی است. از آنجایی که PMI یک شاخص انتشار است، مقدار تغییر متغیرها از معادله خارج می‌شود. در عوض، هدف این نظرسنجی تعیین جهت روند و میزان گسترده‌بودن آن است.
با درنظرگرفتن این موضوع، زمانی‌که از پاسخ‌دهندگان نظرسنجی در مورد عملکرد هر متغیر در مقایسه با عملکرد آن در ماه قبل سؤال می‌شود، تنها سه انتخاب وجود خواهد داشت. یعنی شرکت کنندگان می‌توانند بگویند که متغیر افزایش یافته، کاهش پیدا کرده یا بدون تغییر باقی مانده است.
چرا PMI برای معامله‌گران مهم است؟
PMI به چند دلیل منبع ارزشمندی از اطلاعات است. مزیت اصلی این شاخص، به‌موقع‌بودن آن است؛ به این معنی کهPMI اطلاعاتی را در مورد نحوۀ عملکرد بازارها در زمان انتشار ارائه می‌دهد. به این ترتیب، می‌توان از آن برای تصمیم‌گیری فوری در مورد رشد کوتاه‌مدت، جهت احتمالی قیمت‌های کالاها و هزینه‌های جاری تجاری استفاده کرد.
در بلندمدت، می‌توان به ارقام PMI  هنگام پیش‌بینی نتایج سایر آمارهای تاثیرگذار مانند رشد تولید ناخالص داخلی، نرخ تورم، سطوح اشتغال و نرخ بهره نگاه کرد. شاخص‌های اخیر در هنگام سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های سوداگرانه ملاحظات مهمی هستند. برای مثال، نرخ تورم بالا می‌تواند سرمایه‌گذاران را وادار به انتقال ثروت از دارایی‌های نقدی و با درآمد ثابت به دارایی‌های مقاوم در برابر تورم مانند طلا کند.
عکس
معامله‌گران چگونه می‌توانند از PMI در استراتژی‌های معاملاتی خود استفاده کنند؟
هنگام معامله، می‌توانید از  CFD‌ها برای حدس و گمان در مورد تغییرات قیمت دارایی انتخابی خود بدون اینکه مالکیت خود دارایی را در دست بگیرید، استفاده کنید. مهم است به خاطر داشته باشید کهCFD‌ها مشتقات اهرمی هستند. درحالی‌که اهرم می‌تواند هزینۀ بازکردن یک موقعیت را کاهش دهد، سود و زیان احتمالی را هم افزایش می‌دهد. هنگام معامله با اهرم، مدیریت صحیح ریسک بسیار مهم است.
در ادامه چند نکته وجود دارد که هنگام استفاده از PMI برای حدس و گمان باید در نظر داشت:
سهام
قیمت سهام شرکت‌های فعال در این بخش می‌تواند با ارقام PMI حرکت کند. اگر این اتفاق بیفتد، معامله‌گران می‌توانند سهامی را بخرند که انتظار دارند عملکرد خوبی داشته باشد یا سهامی را که انتظار کاهش ارزشش را دارند، بفروشند. اما، لطفاً توجه داشته باشید که فروش، یک روش معاملاتی با ریسک بالا است و قبل از تصمیم‌گیری در مورد آن آن باید خطرات آن را کاملاً درک کنید.
ETF
وجوه قابل معامله در بورس، ابزارهای سرمایه‌گذاری با صندوق‌های تلفیقی‌ای هستند که به‌طور منفعلانه اقلامی مانند شاخص یا کالا را دنبال می‌کنند. آن‌ها اغلب طیف وسیعی از سهام را برای دستیابی به بازتابی از شاخص یا بخشی که دنبال می‌کنند خریداری می‌کنند. ارزش یک ETF به شدت به ارزش سهام تشکیل‌دهندۀ آن بستگی دارد. اگر این سهام افزایش یابد، قیمت سهام ETF نیز افزایش خواهد یافت. معامله‌گران می‌توانند از PMI به‌عنوان ورودی‌ای برای تصمیم‌گیری در مورد خرید یا فروش سهام ETF استفاده کنند.
کالاها
بهبود PMI تولیدی می‌تواند مدیران کسب و کار را وادار به گسترش بیش‌تر تولید کند. این افزایش تقاضا برای کالاهای ورودی، به نوبۀ خود می‌تواند قیمت کالاها را افزایش دهد. برعکس این موضوع نیز اتفاق می‌افتد.
نرخ‌های تورم
PMIهای قوی ثابت نشان می‌دهد که تورم در راه است. معامله‌گران می‌توانند واکنش‌های بازار به تورم را پیش‌بینی کنند. این پیش‌بینی می‌تواند به معنای افزایش قیمت‌های املاک و مستغلات (REIT) و همچنین قیمتETF‌های مبتنی بر طلا و کالاهای مبادله‌ای (ETC) باشد.
فارکس
رشد اقتصادی گسترده اغلب منجر به تورم می‌شود. بانک‌های مرکزی مانند بانک مرکزی ژاپن، برای مهار تورم مکن است نرخ‌های بهره را برای کاهش هزینه‌ها افزایش دهند. وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است ارزش پول محلی افزایش یابد؛ زیرا سرمایه‌گذاران ارز را خریداری می‌کنند تا نرخ سود پیشنهادی بالاتری را کسب کنند.
عکس
چگونه PMI بر تصمیمات اقتصادی تأثیر می‌گذارد؟
PMI و داده‌های مربوطه که ماهانه توسط ISM از نظرسنجی‌های آن تولید می‌شود، ابزارهای تصمیم‌گیری حیاتی برای مدیران در نقش‌های مختلف هستند. به‌عنوان مثال، یک خودروساز، تصمیمات تولید را بر اساس سفارشات جدیدی که از مشتریان در ماه‌های آینده انتظار دارد، می‌گیرد. این سفارشات جدید تصمیمات خرید مدیریت را در مورد ده‌ها قطعه و مواد خام مانند فولاد و پلاستیک هدایت می‌کند. موجودی نیز میزان تولیدی‌ای را که تولیدکننده برای تکمیل سفارشات جدید و نگه‌داشتن مقداری موجودی در پایان ماه باید تکمیل کند، هدایت می‌کند.
تأمین‌کنندگان نیز بر اساس PMI تصمیم می‌گیرند. یک تأمین‌کنندۀ قطعات، از PMI برای تولید پیروی می‌کند تا میزان تقاضای آتی برای محصولات خود را تخمین بزند. تأمین‌کننده همچنین می‌خواهد بداند که مشتریانش چه مقدار موجودی در دسترس دارند، که بر میزان کالایی که مشتریانش باید تولید کنند نیز تأثیر می‌گذارد. اطلاعات PMI در مورد عرضه و تقاضا بر قیمت‌هایی که تأمین‌کنندگان می‌توانند تعیین کنند تاثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال، اگر سفارشات جدید سازنده در حال افزایش باشد، ممکن است قیمت مشتری را افزایش دهد و افزایش قیمت را از تأمین‌کنندگان خود بپذیرد.
از سوی دیگر، زمانی‌که سفارش‌های جدید کاهش می‌یابد، ممکن است سازنده مجبور شود قیمت‌های خود را کاهش دهد و هزینۀ کمتری را برای قطعاتی که خریداری می‌کند تقاضا کند. یک شرکت می‌تواند از PMI برای کمک به برنامه‌ریزی بودجۀ سالانه، مدیریت سطوح کارکنان و پیش‌بینی جریان نقدی استفاده کند.
سرمایه‌گذاران همچنین می‌توانند از PMI به نفع خود استفاده کنند؛ زیرا این شاخص نشان‌دهندۀ شرایط اقتصادی است. جهت روند درPMI ، تمایل دارد بر تغییرات روند در برآوردهای عمدۀ فعالیت اقتصادی و تولید، مانند تولید ناخالص داخلی، تولید صنعتی و اشتغال، مقدم باشد. توجه به ارزش و حرکات قیمت در PMI می‌تواند آینده‌نگری سودآوری را در روندهای در حال توسعه در اقتصاد کلی ایجاد کند.
عکس
PMI شامل چه بخش‌هایی است؟
همانطور که پیش‌تر اشاره شد، این شاخص با نظرسنجی از مدیران خرید در بخش‌های مختلف محاسبه می‌شود که معمولاً هم ترکیبی از پنج بخش کلیدی اقتصادی هستند:

سفارشات جدید
اشتغال در بخش‌های خاص
هزینه‌های ورودی
زمان صرف‌شده برای انجام سفارشات
خروجی در بین صنایع

انواع PMI کدامند؟
چهار نوع از محبوب‌ترین انواع PMI که تحلیلگران توجه زیادی به آن‌ها دارند عبارتند از:

PMI تولید: این PMI عددی است که اطلاعاتی در مورد بخش تولید یک کشور ارائه می‌دهد. این PMI در کشورهایی مانند ایالات متحده، چین، آلمان و بریتانیا که عملیات تولیدی وسیعی دارند بسیار مفید است.
PMI خدمات: این عدد به فعالیت در بخش خدمات مانند رستورآن‌ها و حمل و نقل هوایی می‌پردازد. این PMI معمولاً بسیار مهم است؛ زیرا بخش خدمات بزرگ‌ترین کارفرما معمولاً در بیش‌تر کشورها است.
PMI ساخت و ساز: این رقم به عملکرد صنعت ساخت و ساز می‌پردازد. این عدد برای کسانی که سهام ساختمانی را معامله می‌کنند، مناسب است.
PMI ترکیبی: این PMI به داده‌های کلیدی در بخش‌های تولید و خدمات نگاه می‌کند و معیاری از کل اقتصاد را ارائه می‌دهد.

عکس
چگونه با عدد PMI معامله کنیم؟
یک سوال رایج در بین معامله‌گران این است که چگونه داده‌های شاخص مدیران خرید را معامله کنیم. مراحی که برای معامله با عدد PMI باید طی کنید به شرح زیر است.
انتشار داده‌ها
ابتدا باید بدانید که چه زمانی باید انتظار داده‌ها را داشته باشید. برای انجام این کار، باید به تقویم اقتصادی نگاه کنید؛ ابزار مهمی که زمان دقیق انتشار PMI خاص را به شما نشان می‌دهد. مارکیت معمولاً هر ماه دو عدد PMI را منتشر می‌کند. در پایان ماه، PMI ساخت و خدمات را برای برخی کشورها منتشر می‌کند. سپس، در هفتۀ اول ماه، شمارۀ نهایی PMI را با داده‌های تولید و سپس PMI خدمات منتشر می‌کند.
شایان ذکر است که همۀ اعداد شاخص مدیران خرید بازار را حرکت نمی‌دهند. با این حال، یک PMI از یک کشور خاص می‌تواند ارزش ارز خاصی را جابجا کند. به‌عنوان مثال، خدمات در بریتانیا معمولاً برای پوند مهم است؛ زیرا بخش خدمات بیش از یک‌سوم کل اقتصاد را تشکیل می‌دهد.
روند قبلی
دوم، شما باید روند قبلی شاخص را بررسی کنید. به‌عنوان مثال، اگر PMI ماه قبل ۵۴.۵ بود، مقدار ۵۵ ممکن است اهمیت زیادی نداشته باشد.
تأثیرات بر بانک‌های مرکزی
در نهایت، این شاخص ازجمله اعدادی است که بانک‌های مرکزی هنگام تعیین نرخ بهره به آن توجه می‌کنند. بنابراین، اگر اعدادPMI، خرده‌فروشی، تورم و اشتغال نسبتاً قوی‌ای بوده‌اند، به این معنی است که بانک احتمال افزایش نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهد.
مزایا و معایب  PMI
درحالی‌که PMI تولید و خدمات اعداد خوبی هستند، اما مزایا و معایب خود را دارند. اولین نکتۀ مثبت PMI این است که آن‌ها شاخص‌های مفیدی از وضعیت اقتصاد هستند. دوم، آن‌ها تمایل دارند بینش عمیق‌تری در مورد شرکت‌ها و عوامل مؤثر بر آن‌ها ارائه دهند.
مشکل اصلی این است که عدد PMI معمولاً منجر به تحرکات قابل توجهی در بازار نمی‌شود. در واقع، ارزها و سهام‌ها هنگام انتشار PMI به ندرت حرکت می‌کنند. علاوه بر این،PMI  وضعیت واقعی یک کشور را نشان نمی‌دهد.
عکس
تولیدکنندگان داده  PMIچه کسانی هستند؟
برخی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان دادۀ  PMIبه شرح زیر هستند:
مارکیت گروه، در سراسر جهان
IHS Markit یک ارائه‌دهندۀ PMI  است که در سال ۲۰۱۶ در لندن تأسیس شد. مارکیت، برای بیش از ۴۰ اقتصاد در سراسر جهان داده‌هایی را ارائه می‌دهد. این شرکت در مورد شاخص‌های مدیران خرید، دو بار در ماه PMI را برای کشورهای مختلف منتشر می‌کند. در ابتدا، Markit یک گزارش حدود سه هفته پس از ماه جاری منتشر می‌کند. این گزارش شامل PMI تولید، PMI خدمات، PMI ترکیبی و شاخص خروجی تولید است. سپس ارائه‌دهندۀ اطلاعات یک برآورد نهایی به‌روزشده را در آغاز ماه بعد منتشر می‌کند. PMI تولید معمولاً در اولین روز کاری ماه منتشر می‌شود و PMI خدمات در روز سوم.
گزارش‌های مارکیت بسیار مهم و تأثیرگذار هستند. آن‌ها به ویژه برای کشورهایی که گزارش‌هایPMI خود را منتشر نمی‌کنند (حداقل برای عموم مردم) مهم هستند. همچنین، این واقعیت که ارائه‌دهنده گزارش‌های خود را در یک دورۀ زمانی کوتاه منتشر می‌کند، به این معنی است که تأثیر ترکیبی آن‌ها اغلب تأثیر زیادی بر بازارها دارد. گزارش‌های مربوط به اقتصادهای بزرگ، مانند ایالات متحده و آلمان، بر کل بازار فارکس تأثیر می‌گذارد، نه فقط ارزهای آن کشورهای خاص.
مؤسسه مدیریت تأمین، ایالات متحده
مؤسسۀ مدیریت تأمین اولین و بزرگ‌ترین سازمان غیرانتفاعی حرفه‌ای مدیریت تأمین در جهان است. این مؤسسه در سال ۱۹۱۵ تأسیس شد و در حال حاضر، بیش از ۵۰.۰۰۰ عضو در ۱۰۰ کشور جهان دارد. گزارش‌های شاخص مدیران خرید ISM در مجموع به‌عنوان گزارش ISM در کسب و کار شناخته می‌شوند.
PMI تولید ISM بر اساس نظرسنجی از بیش از ۳۰۰ شرکت تولیدی است؛ درحالی‌که PMI غیرتولیدی (خدماتی) بر اساس گزارش‌های بیش از ۴۰۰ شرکت خدماتی خواهد بود.
گزارش تولید معمولاً در اولین روز کاری ماه منتشر می‌شود؛ درحالی‌که گزارش خدمات معمولاً در سومین روز کاری ماه منتشر خواهد شد. هیچ نسخۀ اولیه (فلش) از گزارش‌ها وجود ندارد. گزارش ISM در مورد تجارت یکی از مهم‌ترین گزارش‌ها برای ایالات متحده در نظر گرفته می‌شود که نه‌تنها بر دلار آمریکا بلکه بر سایر ارزها نیز تأثیر زیادی دارد.
PMI شیکاگو، ایالات متحده
ISM-Chicago یک انجمن غیرانتفاعی وابسته به مؤسسۀ مدیریت تأمین است. شاخص مدیران خرید شیکاگو، همچنین به‌عنوان فشارسنج تجاری شیکاگو شناخته می‌شود و فعالیت‌های تولیدی و غیرتولیدی را در منطقۀ شیکاگو نشان می‌دهد. این گزارش در آخرین روز کاری ماه منتشر می‌شود.
فعالان بازار و تحلیلگران به این گزارش علاقه‌مند هستند؛ زیرا فعالیت‌های تجاری در منطقۀ شیکاگو اغلب منعکس‌کنندۀ فعالیت‌های کل ایالات متحده است.
Markit PMI برای آلمان و فرانسه
مارکیت شاخص‌های مدیران خرید را برای آلمان و فرانسه و همچنین برای کل منطقۀ یورو منتشر می‌کند. مارکیت جداگانه برای منطقۀ یورو، این گزارش را منتشر می‌کند. برای آلمان، Markit از BME کمک می‌گیرد؛ انجمن آلمان برای مدیریت زنجیرۀ تأمین، تدارکات و لجستیک است. BME در سال ۱۹۵۴ تأسیس شد و در حال حاضر برای حدود ۹.۷۵۰ عضو فردی و شرکتی ازجمله مشاغل کوچک و متوسط ​​و همچنین ۲۰۰ شرکت برتر آلمان خدمات ارائه می‌دهد.
برای فرانسه، Markit با Conseil National des achats (CNA) شورای ملی خرید کار می‌کند. CNA یک انجمن صنفی غیرانتفاعی، غیراتحادیه‌ای است که افرادی را که واقعاً در فعالیت‌های خرید شرکت‌ها یا خدمات عمومی دخیل هستند، جمع‌آوری می‌کند.
همۀPMI‌ها در منطقۀ یورو می‌توانند بر قیمت یورو تأثیر بگذارند. اما گزارش‌های آلمان بیش‌ترین تأثیر را بر ارز دارند و اغلب حتی داده‌های کل منطقۀ یورو را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.
مؤسسه تحقیقات اقتصادی Ifo آلمان
مؤسسۀ تحقیقات اقتصادی Ifo یک مؤسسۀ تحقیقاتی مستقر در مونیخ آلمان است.  شاخصIfo یک شاخص ترکیبی است که بر اساس نظرسنجی از حدود ۷۰۰۰ شرکت در بخش‌های تولید، ساخت و ساز، عمده فروشی و خرده فروشی فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۱۸، مؤسسۀ Ifo صنایع خدماتی را به این نظرسنجی اضافه کرد.
برخلاف سایرPMI‌ها، شاخص جو کسب و کار بیش‌تر ذهنی است تا عینی. به این دلیل که نتیجۀ آن از ارزیابی شرکت‌ها و از وضعیت فعلی کسب و کار و همچنین چشم انداز شش ماهۀ کسب و کار آن‌ها به دست می‌آید. شاخص فضای کسب و کار تعادلی بین وضعیت فعلی و چشم انداز است. مقدار پایه برای این شاخص ۱۰۰ است؛ سطحی که شاخص در ژانویۀ ۲۰۰۵ داشت. نظرسنجی از سال ۱۹۷۲ به‌صورت ماهانه و معمولاً در هفتۀ سوم ماه منتشر می‌شود.
درحالی‌که شاخص Ifo نسبت بهPMI‌های Markit اهمیت کم‌تری دارد، اما همچنان یکی از مهم ترین شاخص‌های اقتصادی پیشرو برای آلمان (بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا) در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، برای معامله‌گرانی که با یورو معامله می‌کنند بسیار مهم است.
Markit PMI برای بریتانیای کبیر
برای این نظرسنجی در بریتانیای کبیر، مارکیت از کمک مؤسسۀ خبرۀ تدارکات و تأمین (CIPS) استفاده می‌کند. CIPS ادعا می‌کند که بزرگ‌ترین سازمان حرفه‌ای تدارکات و تأمین در جهان است. حدود ۲۰۰.۰۰۰ کارمند در بیش از ۱۵۰ کشور جهان، ازجمله تجار ارشد، کارمندان عالی‌رتبۀ دولتی و دانشگاهیان برجسته، در این بخش فعالیت می‌کنند. همانطور که می‌توان انتظار داشت، این گزارش به ویژه برای پوند بریتانیا مهم است.
عکس
PMI چگونه بر نرخ ارز تأثیر می‌گذارد؟
تا زمانی‌که PMI یک شاخص پیشرو است و چشم‌انداز توسعۀ اقتصادی کشور را نشان می‌دهد، پویایی آن بر پول ملی تأثیر می‌گذارد:
افزایش PMI
رشد پایدار شاخص بالای ۵۰ طی ۳ ماه و بیش‌تر به معنای رشد فضای کسب و کار در کشور است. این عدد نشان می‌دهد تولید در حال توسعه است. این افزایش PMI در آینده، باعث می‌شود تا تولید ناخالص داخلی در کنار تورم سریع‌تر رشد کند و منجر به افزایش نرخ بهرۀ بانک مرکزی ‌شود. از این رو، رشد شاخص منجر به رشد پول ملی می‌شود.
کاهش PMI
سقوط منظم شاخص طی سه ماه و بیش‌تر، به معنای ناسالم بودن فضای کسب و کار است. در نتیجه، اقتصاد ضعیف‌تر می‌شود. سقوط شاخص به زیر ۴۰ ممکن است رکود را پیش‌بینی کند. در چنین حالتی، CB ممکن است در مورد کاهش نرخ بهره تصمیم بگیرد. از این رو، کاهش شاخص به معنای سقوط پول ملی خواهد بود.
عکس
استفاده از PMI در معاملات فارکس
PMI‌ها را می‌توان برای تجارت در فارکس و همچنین سایر شاخص‌های اقتصادی استفاده کرد. دو گزینۀ اصلی برای استفاده از PMI  در فارکس وجود دارد که عبارتند از سرمایه‌گذاری بلندمدت و تجارت با اخبار کوتاه‌مدت:
سرمایه‌گذاری در ارزها
این یک رویکرد بلندمدت است که مستلزم استفاده از سرمایۀ کلان برای مدت طولانی خواهد بود. این روش از تحلیل بنیادی برای بررسی صلاحیت یک ارز برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کند. تمام شاخص‌های اصلی اقتصادی ازجمله PMI، تولید ناخالص داخلی، تورم و… مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند.
پویایی مثبت و مقادیر بالای PMI به معنای چشم‌اندازهای روشن برای پول ملی است. اگر سایر شاخص‌ها مغایرت نداشته باشند، ارز برای سرمایه‌گذاری صلاحیت خواهد داشت. برعکس، کاهش طولانی مدت فعالیت تجاری که با کاهش سایر شاخص‌ها تأیید می‌شود، ارز را برای فروش جذاب‌تر می‌کند.
اخبار معاملات
این یک روش معاملاتی کوتاه‌مدت در فارکس است که الزامات کمی در مورد اندازۀ سرمایه شما دارد. معاملات با اخبار بر اساس تأثیر کوتاه‌مدت PMI بر نرخ ارز انجام می‌شوند. در قیمت دلار، شاخص تولید ISM بیش‌ترین تأثیر را دارد. اگر شاخص بسیار بالاتر از پیش‌بینی باشد، پول ملی به‌طور ناگهانی رشد می‌کند، درحالی‌که کاهش آن باعث سقوط دلار می‌شود.
شما به‌عنوان یک معامله‌گر می‌توانید از این افزایش موقت در قیمت‌ها برای کسب سود استفاده کنید. برای این کار، نمودار قیمت را تجزیه و تحلیل کرده و معاملات را در مومنتوم پس از انتشار برنامه‌ریزی کنید. همچنین، از تجزیه و تحلیل برای تنظیم سطوح حمایتی و مقاومتی مهم، الگوهای قیمت و سایر نشانه‌ها استفاده کنید.
سخن پایانی
PMI‌ها مبتنی بر نظرسنجی هستند و تلاش می‌کنند عملکرد بخش‌های تولید، خدمات و ساخت و ساز را در زمان واقعی اندازه‌گیری کنند. عنوان PMI که اغلب توسط رسانه‌ها نقل می‌شود، شاخص مدیران خرید (PMI™) است که توسط IHS Markit برای بیش از ۴۰ اقتصاد در سراسر جهان گردآوری می‌شود.
PMI‌ها شاخص‌های انتشار هستند و مقدار شاخص جهت روند و میزان گسترده‌بودن آن را نشان می‌دهند. درحالی‌که مقدار ۵۰ عددی خنثی است، ارقام بالای آن یک بسط در یک بخش و ارقام زیر ۵۰ یک انقباض را نشان می‌دهند. با توجه به اهمیت بخش‌های تولید، خدمات و ساخت و ساز، اقتصاددانان و مدیران نیز از PMI برای سنجش عملکرد اقتصاد به‌عنوان یک شاخص کلی استفاده می‌کنند.
معامله‌گران می‌توانند از PMI برای تصمیم‌گیری کوتاه‌مدت و بلندمدت استفاده کنند. در کوتاه‌مدت، یک PMI می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد روندهای هر بخش ارائه دهد. در بلندمدت، ارقام PMI می‌توانند آمارهای تاثیرگذار دیگری مانند رشد تولید ناخالص داخلی، تورم، اشتغال و نرخ بهره را پیش‌بینی کنند. معامله‌گران ممکن است هنگام گمانه‌زنی در مورد قیمت سهام شرکت، عملکرد ETF، افزایش یا کاهش ارزش احتمالی قیمت کالاها و تغییرات نرخ ارز به PMI توجه کنند.
سؤالات متداول

PMI چیست؟

PMI یک شاخص پیشرو است که توسعۀ بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور را با نظرسنجی مدیران تولیدی ارزیابی می‌کند. پویایی آن نشان‌دهندۀ تغییرات در فضای کسب و کار در تولید است که امکان پیش‌بینی توسعۀ بیش‌تر را فراهم می‌کند. انتشار PMI بر پول ملی تأثیر دارد.

رقم PMI به چه معناست؟

اگر شاخص مدیران خرید ۵۰.۰ را نشان دهد، می‌توانید نتیجه بگیرید این بخش هیچ تغییری را تجربه نمی‌کند؛ چه مثبت چه منفی. رقم بالای ۵۰.۰ به معنای بهبودبخشی است، درحالی‌که رقم زیر ۵۰.۰ به معنای افت است. هرچه این رقم بالاتر باشد، تغییر بزرگ‌تر خواهد بود.

انواع PMI کدامند؟

چهار نوع از محبوب‌ترین انواع PMI که تحلیلگران به آن‌ها توجه زیادی دارند، عبارتند از PMI تولید، PMI  خدمات، PMI  ساخت و ساز و PMI ترکیبی.

چرا PMI برای معامله‌گران مهم است؟

PMI به چند دلیل منبع ارزشمندی از اطلاعات است. مزیت اصلی این شاخص، به‌موقع‌بودن آن است؛ به این معنی که در اصل، PMI، اطلاعاتی را در مورد نحوۀ عملکرد بازارها در زمان انتشار ارائه می‌دهد. به این ترتیب، می‌توان از آن برای تصمیم‌گیری فوری در مورد رشد کوتاه‌مدت، جهت احتمالی قیمت‌های کالا و هزینه‌های جاری تجاری استفاده کرد.

PMI چگونه کار می‌کند؟

مجموعۀ داده‌های PMI از پانل مدیران خرید (یا جایگزین مناسب) از چندصد شرکت در یک بخش جمع‌آوری می‌شوند. پرسشنامه‌ها در نیمۀ دوم هر ماه تکمیل می‌شود و نتایج تا حد امکان تا ابتدای ماه آینده منتشر خواهند شد.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۹۷ رای)

۴.۵

ترتیبی که برای خواندن مقالات همه چیز در مورد فارکس به شما پیشنهاد میکنیم:

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *