هشدار اتاق بازرگانی ایران به دولت/ صنایع نگران قطعی گاز در زمستان هستند

به گزارش خبر روز، چهارمین جلسه اتاق بازرگانی ایران در مشهد در حالی برگزار شد که حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق، به دولت در خصوص ناترازی گاز و قطع گاز واحدهای صنعتی در پاییز و زمستان امسال هشدار داد.
وی با اشاره به گزارش اتاق کرمان گفت: ما در حالی تابستان را پشت سر گذاشتیم که هر هفته دو روز برق واحدهای صنعتی قطع بود. اتاق کرمان در یک گزارش مستدل نشان داد که هر ساعت قطعی برق هزینه میلیاردی به واحدها وارد می‌کند. با ورود به شش‌ماهه دوم سال، لازم است به دولت در مورد ناترازی گاز هشدار دهیم و از آنها بخواهیم برای جبران کمبود گاز فکری به غیر از قطع گاز واحدهای صنعتی کنند.
او افزود: حجم تولید ناخالص ملی کشور در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۸۹ میلیارد دلار بود که این رقم ۴۰ درصد تولید ناخالص ملی عربستان است. عربستان ۱۱۰۰ میلیارد و ترکیه ۹۰۶ میلیارد دلار تولید ناخالص ملی دارند. اگر سیاست‌گذاران می‌خواهند این عقب‌ماندگی جبران شود باید اقتصاد کشور را به سمت افزایش توان تولید رقابت‌پذیر هدایت کاتاق نند.
سیاست‌های نادرست کشنده‌تر از تحریم
سلاح‌ورزی با انتقاد از برخی سیاست‌گذاری‌های دولت تشریح کرد: اگر تحریم‌ها نتوانست اقتصاد ایران را دچار فروپاشی کند، این سیاست‌گذاری‌هاست اقتصاد ایران به بی‌راهه می‌کشاند. نهادهای بازارساز به دنبال خارج کردن برخی کالاها از بورس به بهانه ارزان‌تر شدن کالاهاست. حذف این‌گونه نهادها باعث ایجاد رانت و فساد خواهد شد و بنگاه‌های اقتصادی ضررده خواهند شد.
این فعال بخش خصوصی در ادامه به شرایط اقتصادی کشور اشاره و تاکید کرد: بعضاً اخبار خوشی مبنی بر گشایش‌های دیپلماتیک و یا اخبار غیررسمی برای پذیرش FATF در سطح دولتمردان به گوش می‌رسد و یا اینکه گفته می‌شود امکان مذاکرات جدی.تر و یا رفع تحریم‌ها وجود دارد، اما باز هم در برخی از حوزه‌ها سیاست‌گذاران محدودیت‌هایی را بر سر راه فعالان اقتصادی ایجاد می‌کنند.
]]>سلاح‌ورزی در پایان خاطرنشان کرد: دولت مانند سال قبل به صورت چراغ خاموش در حال تدوین بودجه ۱۴۰۳ است و هیچ‌گونه نظر خواهی از اتاق بازرگانی و تشکل بخش خصوصی نداشته است.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *