چگونه از اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average) در ترید استفاده کنیم؟

یکی از محبوب‌ترین شاخص‌هایی که برای تجزیه و تحلیل بازار ارزهای دیجیتال و البته کمک به سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد، شاخص moving average یا میانگین متحرک (MA) است. در این مطلب، قصد داریم روش استفاده از این شاخص را به شما عزیزان برای تحلیل بازار آموزش دهیم. همراه ما باشید.
میانگین متحرک (Moving Average) چیست؟
میانگین متحرک (MA) یک شاخص فنی است که میانگین قیمت تعدادی کندل از پیش تعیین شده را به شما نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال، میانگین متحرک پنجاه‌روزه، میانگین قیمت پنجاه‌کندل روزانۀ آخر را محاسبه می‌کند. برای تعیین میانگین قیمت در این شاخص،  قیمت بسته‌شدن هر کندل لحاظ می‌شود.
نمودار زیر میانگین متحرک پنجاه‌روزه را در نمودار روزانۀ بیت‌کوین را نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌بینید، جهت حرکت بازار با استفاده از شاخص میانگین حجم به‌سادگی قابل تشخیص است. البته، لازم به ذکر است که تعیین روند با استفاده از این شاخص به دلیل آنکه از قیمت دارایی استفاده می‌کند، با کمی تأخیر همراه است. برای به‌حداقل‌رساندن این تأخیر، می‌توان از نمودارهایی با بازۀ زمانی کم‌تر استفاده کرد. بنابراین، همیشه برای پیش‌بینی شرایط بازار و تصمیم‌گیری، لگ این شاخص را در نظر داشته باشید.

چرا باید از اندیکاتور میانگین متحرک استفاده کنیم؟
همان‌طور که پیش از این گفته شد، اندیکاتور میانگین متحرک جهت کلی یک روند را نشان می‌دهد. هنگامی‌که نمودار روند نزولی دارد، معمولاً انتخاب پوزیشن‌های شورت بهتر از پوزیشن‌های لانگ است. در روند صعودی، میانگین متحرک شیب مثبتی دارد و قیمت نهایی عموماً بالاتر از MA است.
میانگین متحرک کوتاه‌مدت، مانند میانگین پانزده‌روزه، بالاتر از میانگین بلندمدت، مانند میانگین پنجاه‌روزه است. هرچه قیمت از میانگین متحرک دورتر شود، روند قوی‌تر است. با این حال، این وضعیت می‌تواند به‌عنوان یک علامت هشدار نیز در نظر گرفته شود؛ زیرا اغلب قیمت به سطح میانگین بازمی‌گردد. در روندهای نزولی، معامله در قیمتی پایین‌تر از قیمت میانگین متحرک انجام می‌شود. در این حالت، moving average کوتاه‌مدت کم‌تر از میانگین بلندمدت است.

نمودار زیر عملکرد قیمت بیت‌کوین در سال گذشته و میانگین متحرک پنجاه‌روزۀ آن را نشان می‌دهد. در این نمودار، به‌طور مشخص می‌توان مشاهده کرد که قیمت بیت‌کوین در نهایت به خط میانگین باز می‌گردد. مناطق دایرۀ خاکستری نشان دهندۀ زمان‌هایی است که قیمت برای تغییر روند تلاش کرده اما شکست خورده است.
آیا می‌ توان از میانگین متحرک چندگانه استفاده کرد؟
استفاده از میانگین‌های متحرک متعدد می‌تواند به شما کمک کند تا قبل از انتقال، روندهای صعودی و نزولی را تشخیص دهید. در این دوره‌های انتقال، میانگین متحرک بلندمدت به‌صورت یکنواخت و میانگین متحرک کوتاه‌مدت از میانگین بلندمدت عبور می‌کند. این مدل عبورکردن‌ها معمولاً به‌عنوان عبور طلایی و عبور مرگ شناخته می‌شوند.
چگونه از اندیکاتور moving average در معاملات استفاده کنیم؟
روش‌های زیادی برای استفاده از اندیکاتور میانگین متحرک در معاملات وجود دارد. در روش اول می‌توانید از اندیکاتور moving average برای سطح حمایت و مقاومت پویا استفاده کنید. در این استراتژی، معامله‌گران به دنبال خرید یا فروش مجدد پس از شکسته‌شدن سطح میانگین متحرک هستند. در حالت ایدئال، همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، میانگین متحرک به شکل یک سطح افقی است. معامله‌گران می‌توانند زمانی‌که قیمت به میانگین متحرک یا سطح افقی می‌رسد، از پوزیشن خود خارج شوند.

خلاصه مطلب
اندیکاتور میانگین متحرک یا moving average یک شاخص عالی برای درک بهتر از روندهای احتمالی در بازار است. این شاخص می‌تواند در بهینه‌سازی و تصمیم‌گیری‌های صحیح به شما کمک کند. لازم به ذکر است که استفادۀ کورکورانه و تنها یک شاخص، به هیچ عنوان برای عملکرد موفق در بازار ارزهای دیجیتال توصیه نمی‌شود. برای موفقیت در این بازار، باید بتوانید از ابزارهای مختلف در شرایط مناسب و به‌درستی استفاده کنید. بنابراین، استفاده از اندیکاتور moving average را تنها به‌عنوان یک ابزار کمکی در نظر داشته باشید نه تمام آن چیزی که برای کسب سود به آن نیاز دارید.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *