یک روز از زندگی یک تریدر؛ زندگی به سبک تریدرها!

تریدرها با خرید و فروش انواع سهام، معاملات فیوچرز، فارکس و سایر اوراق بهادار در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند. هدف آن‌ها از بستن موقعیت‌های معاملاتی، کسب سودهای کوچک اما مکرر است. همان‌طور که انواع متفاوتی از سرمایه‌گذاران وجود دارد، تریدرها نیز انواع مختلفی دارند.
این افراد ممکن است تریدر مستقلی باشند که از دفتر خانگی خود کار می‌کنند یا ممکن است عضو نهادی باشند که در هر جلسه معاملاتی، ده‌ها یا حتی صدها میلیون دلار ارزش اوراق بهادار و قرارداد را جابه‌جا می‌کنند.
 انواع تریدرها و سبک‌های معاملاتی
تریدرها براساس دو عامل اصلی تعریف می‌شوند: بازه زمانی که در آن موقعیت‌های خود را باز یا بسته می‌کنند و روشی که برای شناسایی فرصت‌های معاملاتی و ارسال دستورات خود به بازار استفاده می‌کنند. تریدرهای اختیاری نوعی از معامله‌گران هستند که براساس تصمیم‌های خود بازار را بررسی می‌کنند و در پاسخ به اطلاعاتی که در آن زمان در دسترس است، دستورات معاملاتی را به‌صورت دستی اجرا می‌کنند.
از سوی دیگر تریدرهای سیستمی، از سطحی از خودکارسازی برای اعمال برخی قواعد مشخص استفاده می‌کنند که به کامپیوتر امکان می‌دهد هم فرصت‌های معاملاتی را شناسایی کند و هم تمام فعالیت‌های مربوط به ورود سفارش‌ها را انجام دهد.
به‌دلیل همین تنوع تریدرها نمی‌توان گفت یک روز معمولی در زندگی یک تریدر چگونه می‌گذرد. همچنین تعیین نرخ متوسط بازده برای یک تریدر روزانه هم دشوار است. با این حساب، نگاهی به یک روز معمولی در زندگی این افراد می‌‌اندازیم؛ زیرا بسیاری از تریدرها با همین سبک معامله را شروع می‌کنند.

یک روز از زندگی یک تریدر در پیش‌ بازار
قبل از اینکه بازارها ساعت 9:30 صبح به وقت شرقی (ET) شروع به فعالیت کنند، تقریباً تمام تریدرهای روزانه، با یک فنجان قهوه و صبحانه در دست، مشغول بررسی وقایع شب گذشته هستند که می‌تواند بر جلسه معاملات روز جاری تأثیرگذار باشد. این کار شامل مطالعه خبرها از روزنامه‌ها و وب سایت‌های مالی مختلف و همچنین پیگیری آخرین اخبار از شبکه‌های خبری مالی مانند CNBC و Bloomberg است.
بازارهای معاملات فیوچرز، همچنین شاخص‌های بازار گسترده، مورد توجه تریدرها قرار می‌گیرند؛ زیرا آن‌ها در حال شکل دادن به نظرات خود درباره جهتی هستند که انتظار دارند بازار در آن پیش برود. تریدرها همچنین تقویم‌های اقتصادی را مرور می‌کنند تا ببینند چه گزارش‌های مالی با اثرگذاری بر بازار- مانند گزارش هفتگی وضعیت نفت– در آن روز قرار است ارائه شود.
گفتنی است بسیاری از این افراد در بازارهای شبانه‌روزی، مانند فیوچرز و فارکس شرکت می‌کنند و می‌توانند افزایش حجم معاملات را قبل از اینکه باقی بازارها ساعت 9:30 صبح باز شوند، تجربه کنند. پس از مطالعه رویدادها و یادداشت کردن نظرات تحلیلگران، تریدرها به میز کار خود می‌روند، کامپیوتر و مانیتورهایشان را روشن و سیستم‌های تحلیل و معامله خود را باز می‌کنند.
در اینجا، چندین لایه از فناوری در حال کار هستند؛ از کامپیوتر، صفحه کلید و موس تریدر گرفته تا اینترنت، پلتفرم معاملاتی، کارگزاری و درنهایت خود صرافی‌ها؛ به همین دلیل تریدرها وقت می‌گذرانند تا اطمینان حاصل کنند قبل اینکه جلسه معاملات شروع شود همه چیز از سمتشان به‌خوبی کار می‌کند.
اگر همه چیز به‌خوبی کار کند، تریدرها شروع به بررسی بازار برای شناسایی فرصت‌های معاملاتی احتمالی می‌کنند. برخی از آن‌ها تنها در یک یا دو بازار کار می‌کنند (برای مثال دو سهم یا دو e-mini). آن‌ها نمودارهای این بازارها را باز و شاخص‌های تکنیکی انتخابی را برای دیدن وضعیت جاری آن بازارها اعمال می‌کنند.
در این میان دیگران از نرم‌افزارهای اسکن بازار استفاده می‌کنند تا اوراق بهاداری که دقیقاً مطابق با مشخصات مورد نظرشان هستند، پیدا کنند؛ برای مثال یک تریدر ممکن است به‌دنبال سهامی باشد که بالاتر از بیشترین قیمت 52 هفته‌ای خود با حجم حداقل 4 میلیون سهم و حداقل قیمت 10 دلار معامله می‌شود. هنگامی که کامپیوتر لیستی از سهم‌هایی که این شرایط را دارند تهیه می‌کند، تریدر این نمادها را در لیست پیگیری خود قرار می‌دهد.
 یک روز از زندگی یک تریدر معاملات اولیه
نیم ساعت اول معاملات معمولاً پر از نوسان است؛ بنابراین بسیاری از تریدرها فردی (البته نه همه) از بازی خارج می‌شوند تا به بازار فرصت دهند ثابت شود و از اینکه فوراً از یک موقعیت معاملاتی خارج شوند جلوگیری کنند. حالا زمان انتظار فرا رسیده است و تریدرها منتظر فرصت‌های معاملاتی می‌مانند که بر پایه برنامه‌های معاملاتی، تجربه، حس و گمان و فعالیت بازار جاری آن‌ها شکل گرفته است.
هر چه مدت نگهداری معامله کوتاه‌تر و هدف سود کمتر باشد، دقت و زمان‌بندی اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. هنگامی که فرصتی پیش می‌آید، تریدر باید سریع عمل کند تا تنظیمات مورد نظر را شناسایی و فوراً معامله را آغاز کند- چند ثانیه می‌تواند تفاوت بین یک معامله موفق و ناموفق را رقم بزند.
تریدر به‌کمک یک رابط ثبت سفارش، سفارش‌های خود را به بازار می‌فرستد. تعداد زیادی از تریدرها هم‌زمان، سفارش‌هایی برای تعیین حد سود و حد ضرر ارائه می‌دهند تا در برابر تغییرات ناخواسته قیمت، امنیت داشته باشند. بستگی به اهداف تریدر دارد که آیا منتظر می‌ماند تا قبل از اینکه موقعیت دیگری را آغاز کند این موقعیت بسته شود، یا ادامه می‌دهد تا بازار را برای فرصت‌های معاملاتی دیگر بررسی کند.
بسیاری از تریدرها نیز به دنبال فرصت‌های وارونگی در اواخر صبح هستند. از آنجا که حجم معاملات و نوسانات با نزدیک شدن به وقت ناهار کاهش می‌یابد، بیشتر تریدرها امیدوارند موقعیت‌های آن‌ها قبل از ناهار به هدف سودشان برسند. در غیر این صورت، ساعات بعدی ممکن است بسیار بدون رویداد خاص (و خسته‌کننده) باشد؛ چراکه سرمایه‌داران بزرگ برای ناهار خارج شده‌اند و بازار کند می‌شود.
یک روز از زندگی یک تریدر و نیروی تازه!
زمانی که تریدرهای مؤسساتی از استراحت ناهار و جلسات برمی‌گردند، بازارها دوباره فعال می‌شوند و حجم و تحرک قیمت دوباره احیا می‌شود. تریدرها از این «نیروی تازه» بهره می‌برند و به دنبال فرصت‌های معاملاتی اضافی قبل از بسته شدن بازارها در ساعت 4 بعدازظهر به وقت شرقی هستند. هر موقعیتی که در طول صبح ایجاد شده و حالا در دست است، باید قبل از پایان روز بسته شود؛ پس تریدرها برای ورود به معاملات تا می‌توانند سریع‌تر عمل می‌کنند تا قبل از پایان جلسه به هدف سود خود برسند.
آن‌ها همچنان به نظارت بر موقعیت‌های باز خود ادامه می‌دهند و به‌دنبال هرگونه فرصت بیشتری می‌گردند. چون تریدرهای روزانه موقعیت‌های خود را برای شب نگه نمی‌دارند، بسیاری از آن‌ها محدودیت زمانی مشخص می‌کنند که بعد از آن هیچ موقعیت اضافی را باز نمی‌کنند (مثلاً، ساعت 3:30 بعدازظهر). این امر کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنند قبل از بسته شدن بازارها، زمان کافی برای کسب سود دارند.
هنگامی که ساعت 4 بعدازظهر نزدیک می‌شود، تریدر تمام موقعیت‌های باز را می‌بندد و هر سفارشی را که پر نشده است لغو می‌کند. این گام مهمی است؛ زیرا سفارش‌های باز می‌توانند بدون اینکه تریدر متوجه شود، تکمیل و به زیان احتمالی منجر شوند. تریدر روز را با سود، تساوی یا با زیان می‌بندد. به هر حال، این تنها یک روز دیگر در دفتر کار است و تریدرهای باتجربه می‌دانند که نه باید برای سودهای بزرگ جشن بگیرند و نه بر زیان‌ها گریه کنند. برای این افراد، آنچه در مدت‌زمان – در ماه‌ها و سال‌ها – اتفاق می‌افتد مهم است.

یک روز از زندگی یک تریدر بعد از بسته شدن بازار!
پس از بسته شدن بازارها، تریدرها روز را با مرور معاملات خود، ثبت آنچه خوب پیش رفت و آنچه می‌توانست بهتر انجام شود، به پایان می‌برند. بسیاری از تریدرهایی که تصمیم‌گیری آن‌ها براساس تشخیص شخصی است، از یک دفترچه معاملات استفاده می‌کنند (نوشتاری از تمام معاملات شامل نماد تیکر، ستاپ (دلیل انجام معامله)، قیمت ورود، قیمت خروج، تعداد سهام و هر یادداشتی درباره معامله یا اتفاقاتی که در بازار رخ داده و ممکن است بر معامله تأثیر گذاشته باشد).
اگر دفترچه معاملات منظم و مداوم استفاده شود، می‌تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی را به یک تریدر که در تلاش برای بهبود برنامه و عملکرد خود است، ارائه دهد. بسیاری از تریدرها به شبکه‌های اخبار مالی بازمی‌گردند تا خلاصه‌ای از رویدادهای روز را مرور کرده و شروع به تدوین برنامه برای جلسه معاملاتی آینده کنند.
سخن پایانی
معامله روزانه مزایای بسیاری دارد. شما می‌توانید رئیس خود باشید، برنامه خود را تنظیم کنید، از خانه کار کنید و سود بی‌نهایتی به دست بیاورید. اگرچه ما اغلب درباره این مزایا می‌شنویم، مهم است بدانیم معامله روزانه کار سختی است و شما ممکن است 40 ساعت کار کنید و درنهایت بدون «حقوق» باقی بمانید.
تریدرهای روزانه بخش زیادی از روز خود را صرف جست‌وجو برای فرصت‌های معاملاتی و نظارت بر موقعیت‌های باز می‌کنند و بسیاری از شب‌های آن‌ها صرف تحقیق و بهبود برنامه‌های معاملاتی‌شان می‌شود. چون ترید می‌تواند یک تلاش فردی باشد، برخی از تریدرها تصمیم می‌گیرند در «اتاق‌های گپ» معاملاتی برای اهداف اجتماعی/ یا آموزشی شرکت کنند.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۶۶ رای)

۴.۵

ترتیبی که برای خواندن مقالات همه چیز در مورد فارکس به شما پیشنهاد میکنیم:

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *