خلاصه کتاب برتری خفیف اثر جف اولسون

این مقاله از روی نسخه اصلی و انگلیسی کتاب برتری خفیف خلاصه برداری شده است!
در عصر کنونی بیش از صدها جلد کتاب، هزاران سخنرانی، انواع محتواهای صوتی و بصری تنها با هدف راهنمایی بشر برای گام نهادن در مسیر موفقیت منتشر شده است. موضوع اصلی تمامی این مباحث، ایجاد انگیزه در افراد و ارزشمند شمردن زمانی است که در اختیار هر انسانی قرار داده شده است. همه‌ ما با نام افراد موفق و شناخته شده در حرفه‌ خود آشنا هستیم. اما به ندرت از مسیر پر پیچ و خم زندگی افراد معروف اطلاع داریم. بسیاری بر این باورند که موفقیت پدیده‌ای اتفاقی و زود بازده می‌باشد، در حالی که چنین تصوری اشتباه است. کمتر فردی وجود دارد که شخصیت‌های مهمی همچون ادیسون، انیشتین، بیل گیتس و یا گاندی را نشناسد. وجه اشتراک این افراد و تمامی انسان‌های موفق انتخاب برخی رفتارهای صحیح، تبدیلشان به عادت‌های روزانه و پایبندی بر این عادت‌ها در طول زمان است، که در نهایت به موفقیت ختم شده است. جف اولسون در کتاب معروف خود با عنوان “برتری خفیف” به سادگی و زیبایی هرچه تمام‌تر این مبحث را بیان نموده است.
درباره نویسنده

جف اولسون، نویسنده‌ آمریکایی تبار و خالق کتاب محبوب “برتری خفیف” در سال ۱۹۵۸ در ایالت نیومکزیکو به دنیا آمد. نبوغ و تلاش وی در نهایت سبب شد تحصیلات دانشگاهی خود را با عالی‌ترین درجه در رشته بازاریابی به اتمام برساند. برتری خفیف، مهم‌ترین اثر جف اولسون در سال ۲۰۰۵ به چاپ رسید و در مدت کوتاهی مورد استقبال خیل عظیمی از مخاطبان قرار گرفت. کلام ساده و شیوا و فهم آسان، یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این کتاب بود. از آثار دیگر این نویسنده می‌توان به کتب زیر اشاره کرد:

The agile Manager’s Guide to Getting Organized
Giving Great Presentations
Cutting Costs
The Third Mode
I Am God, I Am Jesus, I Am Allah, the Truth Will Set You Free
Lionheart | Remembering Dan Wheldon
The Agile Manager’s Guide to Leadership

هدف از تالیف کتاب برتری خفیف
برتری خفیف روشی برای فکر کردن و پردازش دقیق اتفاقات، اخبار و اطلاعات روزانه است. این کتاب به خواننده می‌آموزد چگونه در انتخاب‌های روزانه به درستی عمل کند و در مسیر موفقیت و خوشبختی گام بردارد. با مطالعه‌ این کتاب به وضوح متوجه خواهید شد، چگونه برخی افراد رویای خود را می‌سازند و در نهایت آن را محقق می‌کنند. در حالی که بسیاری آن را دست نیافتنی می‌دانند. برتری خفیف کتابی برای تغییر نگرش انسان نسبت به زندگی است. اطلاعات ساده و درعین حال کاربردی این کتاب می‌تواند دنیای متفاوتی برای خوانندگان خود ایجاد کند. اولسون در این کتاب به بررسی پاسخ این سوال می‌پردازد که اگر موفق شدن ساده است، چرا بسیاری از افراد موفق نمی‌شوند؟ پاسخ کوتاه است: زیرا موفق نشدن هم آسان است. راز موفق شدن در انجام کارهای ساده و تکرار منظم آن در یک محدوده‌ زمانی مشخص است. فرآیندی که بسیاری از افراد به آن عمل نمی‌کنند.
گزیده‌ای از مفاهیم کتاب برتری خفیف
به عنوان چکیده‌ای از این کتاب، می‌توان به جملات ارزشمندی که در ادامه بیان می‌شود، اشاره کرد:

برای رسیدن به موفقیت نیازی نیست هر روز یک کار فوق العاده انجام دهید، تنها کافیست کارهای جزئی را به درستی و به طور مستمر انجام دهید.
اگر در انتظار وقوع اتفاقات مثبت هستید، نگرش خود را اصلاح کنید و در واقع داشتن نگرش مثبت با انجام اقدامات مثبت ممکن خواهد شد.
مفهوم اصلی این کتاب، بیان تاثیر عادات و انتخاب‌ها در زندگی افراد است. به عقیده‌ی نویسنده، هرکاری که انجام می‌دهید، هر تصمیمی که می‌گیرید و یا هر واکنش یا عدم واکنشی که داشته باشید، بر نتیجه نهایی تاثیرات جزیی خواهد داشت.
هر فردی می‌تواند تسلط کاملی بر مسیری که آینده‌ی او را می‌سازد، داشته باشد.

راز موفقیت از دیدگاه جف اولسون

آیا تا به حال به این مسئله اندیشیده‌اید که چرا همواره شاهد موفقیت‌های روز افزون بسیاری از افراد هستیم. در حالی که دیگر افراد تنها نظاره‌گر رویای خود هستند؟ اگر از آنان سوال کنید، دلایل متفاوتی برای عدم موفقیت‌های خود بیان می‌کنند. بی انگیزگی، عدم اطلاع، بی‌سوادی، شرایط سیاسی و اقتصادی محل زندگی، نبود امکانات و بودجه و بسیاری از دلایل دیگر تنها بهانه‌هایی برای سرباز زدن از تحقق رویاهای خود است. در روزگار پیشرفته‌ امروزی با وجود امکانات و در دسترس بودن حجم وسیعی از دانش و اطلاعات، بهانه تراشی برای عدم موفقیت چندان پسندیده نیست. از طرفی با وجود به چاپ رسیدن کتب متعددی با موضوع موفقیت، ایجاد انگیزه، روش‌های پیشرفت در کسب و کار و بسیاری از کتب مشابه، افراد می‌توانند در مدت کوتاهی مسیر خود را پیدا کنند. جف اولسون ارتباط معناداری بین ابزاری که فرد در اختیار دارد با نقطه‌ موفقیت او برقرار می‌کند. ابزار بشر شامل دانش و فهم او، تجربه‌ خود یا مربیان، اشتیاق برای پیشرفت و امکاناتی است که امروزه در اختیار او قرار می‌گیرد. در سمت دیگر، موفقیت قرار دارد. به اعتقاد اولسون تنها افرادی می‌توانند به درستی از این مسیر عبور کنند که از قانون برتری خفیف پیروی نمایند. به بیان ساده‌تر، بدون داشتن یک برنامه‌ ساده و منظم و تکرار مداوم آن نمی‌توانید به موفقیت دست پیدا کنید. حتی با وجود داشتن تجربه‌های عالی و امکانات فوق العاده، باز هم شما یک بازنده خواهید بود، مگر اینکه تلاش خود را تداوم ببخشید. توجه داشته باشید که هیچ هدفی با تلاش در کوتاه مدت محقق نخواهد شد. برتری خفیف در اصل کلیدی است که باعث می‌شود کتاب‌ها و تمامی ابزارهای توسعه که به کار برده‌اید، به درستی کار کنند. نویسنده در این کتاب به خوبی بیان می‌کند که چگونه می‌توان در زندگی پیشرفت نمود. به اعتقاد وی محال است یک شبه بتوان کوه را جابه‌جا نمود. اما با تلاش مستمر و هر روزه محال‌ترین رویاها امکان پذیر می‌شوند.
خلاصه کتاب برتری خفیف
کار فوق العاده‌ای که جف اولسون در کتاب برتری خفیف به خوبی انجام داده است، برجسته‌سازی تعدادی از عادت‌های ساده و قابل فهم است. عادت‌های کوچکی که پیروی از آن‌یها منجر به افزایش چشمگیر بازدهی افراد می‌شوند. فرضیه‌ اصلی اولسون در فصل سوم از این کتاب جمع بندی شده است:
این فرضیه شامل یک نظم ساده‌ روزانه است: مختصری از فعالیت‌های موثر و پربار که به طور مداوم در طول زمان تکرار می‌شوند. در واقع این اقدامات هستند که بین موفقیت و شکست در رسیدن به هدف تمایز ایجاد می‌کنند. برتری خفیف به دو بخش عمده تقسیم بندی شده است: بخش اول که به چگونگی عملکرد برتری خفیف می‌پردازد، اجزای اساسی طرح را بررسی می‌کند. در حالی که بخش دوم، چگونگی پیاده‌سازی این اصول در زندگی و ایجاد یک انسجام کلی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
خلاصه بخش اول کتاب برتری خفیف

ماجرای ولگرد ساحلی و میلیونر: به عقیده‌ اولسون، توانایی راه اندازی یک تجارت میلیون دلاری و تبدیل شدن به یک تاجر موفق در ضمیر همه‌ انسان‌ها وجود دارد.
نیاز اولیه: در این فصل به اولین نیازها برای تهیه‌ ساخت دستورالعمل موفقیت می‌پردازد. موفقیت هر فردی از راه تفکر، صبر و منطق به وی امر می‌شود.
انتخاب: ایجاد نظم ساده‌ای در فعالیت‌های روزانه همراه با چاشنی کردن مختصری از فعالیت‌های مفید، که در نهایت پربازده باشند. تکرار مداوم این برنامه فرد را از شکست دورتر کرده و احتمال موفقیت را افزایش می‌دهد.
توسعه‌ شخصی: انجام ساده‌ وظایف اصلی مطابق با شغل، منفعت بزرگی برای فرد خواهد بود. بسیاری از افراد از این نکته غفلت می‌کنند و کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند. توسعه نظم و انضباط شخصی به معنای داشتن انگیزه‌ درونی برای انجام کارهایی است که احتمال موفقیت را افزایش می دهند. ایمان داشته باشید این چیزهای کوچک است که حساب می شوند.
از سرعت خود بکاهید: هرچیزی چهارچوب زمانی خاص خود را دارد. از عجله کردن پرهیز کنید تا کارها مسیر طبیعی خود را طی نمایند. گاهی لازم است همانند یک لاکپشت آهسته و پیوسته حرکت کنید تا با موفقیت از خط پایان عبور کنید.
بخاطر یک صعود ناگهانی سقوط نکنید: هیچ موفقیتی یک شبه حاصل نشده است. برای دستیابی به اهداف خود باید به طور جدی و مداوم کار کنید.
راز خوشبختی: خوشبختی حاصل انجام هر روزه‌ کارهای ساده و جزئی خواهد بود. تکرار منظم این کارهای جزئی نتایج شگفت انگیزی خواهد داشت. فعالیت‌های ساده‌ی روزانه لذت بخش خواهد بود و به زندگی انسان معنا می‌دهد.
اثر ریپل “The Ripple Effect”: سرنوشت همه‌ی ما همچون زنجیری به یکدیگر متصل است. از این رو هرکاری که انجام می‌دهیم روی دیگران تاثیر گذار خواهد بود.
از حداقل‌ها شروع کنید: در این بخش خواننده می‌آموزد که چگونه باید از اولین قدم‌ها شروع نماید تا به مرور زمان عادت‌های مفید در فرد شکل بگیرند.

جف اولسون معتقد است همه‌ ما از کارهایی که باید انجام دهیم، به خوبی آگاهیم و حتی از چگونگی انجام آن‌ها هم آگاهی داریم. پس چرا بسیاری از انسان‌ها موفق نمی‌شوند؟ اینجاست که ایراد کار مشخص می‌شود. اولسون دلیل این ناکامی‌ها را عدم توانایی در ایجاد عادت‌های مفید در زندگی معرفی می‌کند. در واقع انسان از انجام کار مداوم و سخت بیزار است. این دقیقا همان دلیلی است که مانع رشد انسان و پیشرفت وی در زندگی می‌شود.
بخش دوم کتاب برتری خفیف
بخش دوم کتاب یک مرحله از یادگیری فراتر رفته و به عملی نمودن ایده‌ها و راهکارها می‌پردازد. در این قسمت خلاصه‌ای از بخش دوم ذکر شده است:

در زندگی دو راه بیشتر ندارید: همواره یا در حال رشد هستید، یا مرده‌اید. هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد.
بر برتری خفیف مسلط شوید: برای مدیریت زندگی خود باید ابتدا به تسلط کامل برسید. این تسلط به سادگی دست یافتنی است. تنها کافیست فهرستی از کارهای جزئی و معنادار برای هر روز از زندگی خود داشته باشید و به طور منظم آن‌ها را انجام دهید. گذشت زمان میزان مهارت شما را پدیدار می‌کند.
روی خودتان سرمایه گذاری کنید: یکی از بهترین سرمایه گذاری‌هایی که می‌توان در زندگی انجام داد، صرف وقت و هزینه برای بهبود قابلیت‌های فردی است.
از مربی بیاموزید: سعی نکنید از صفر شروع کنید. اختراع مجدد بسیار زمان گیر خواهد بود. بنابراین بهترین راه این است که از کسانی که پیش از شما بخشی از مسیر را طی نموده‌اند، بیاموزید.
از متحدین Slight Edge” “بهره ببرید: چهار همراه و متحد برتری خفیف بر طبق گفته‌ جف اولسون، جنبش، تکامل، تامل و بزرگداشت است.
عادت‌های برتری خفیف را بپرورانید: هفت عادت جزئی که باید در خود پرورش دهید به ترتیب شامل موارد زیر است:

نشان دادن
حضور مداوم
داشتن چشم انداز مثبت
قبول تعهد و مسئولیت در یک مسیر طولانی
اشتیاق در مسیر رسیدن، ایمان فرد را مستحکم‌تر می‌کند.
آماده‌ی پرداختن بهای هرچیزی باشید.
و در نهایت برتری خفیف را به درستی تمرین کنید.

سه قدم اصلی در راه رسیدن به رویاهای شما: آن‌ها را یادداشت کنید، هر روز به یادداشت‌های خود نگاه کنید و دیگر اینکه، برنامه‌ریزی کنید.
برتری خفیف را زندگی کنید: اهداف و رویاهای خود را بنویسید، یک نقشه‌ ساده برای شروع طراحی کنید و یک برنامه‌ منظم برای زندگی روزانه‌ خود بچینید: سلامتی، خوشبختی، ارتباطات، پیشرفت شخصیتی، امور مالی، شغل و وظایف و تاثیر روی جهان اطراف فاکتورهایی هستند که این نظم روزانه را تشکیل می‌دهند. هر فردی برای رسیدن به موفقیت باید تاثیر هریک بخش‌های یاد شده در زندگی خود را مد نظر قرار دهد و برای آن‌ها به درستی برنامه ریزی نماید.
قرار است به کجا برسید: هر روز آنچه را که انجام داده‌اید مرور کنید. در این بخش از کتاب نویسنده بیان می‌کند که برای گام برداشتن در مسیر رویاهای خود باید عملکرد خود را مرور کنید. لازمه‌ دیگر پیشرفت، بودن در جمع افراد موفق است.

فرمول اولسون بصری و قابل فهم است. اجرای این فرمول به سبب قابل فهم بودن، بسیار راحت است. بسیاری از خوانندگان این کتاب حداقل با یکی از توصیه‌های فردی اولسون ارتباط برقرار می‌کنند و می‌توانند از روش مشابهی که در کتاب به آن اشاره شده است، ایده بگیرند. با بیان مستقیم و ساده‌ مراحلی که در کتاب بیان شده، تنها کاری که خواننده باید انجام دهد، اجرای مراحل است. برتری خفیف یکی از کتاب‌هایی است که باید مطالعه کنید. نویسنده در پایان هر فصل، مطالب را جمع بندی و به صورت خلاصه در انتهای فصل قرار داده است. این جمع‌بندی به کاربر امکان می‌دهد مطالعات خود را مرور کند.
جمع بندی
یکی از بهترین کتاب‌های روانشناسی موفقیت و انگیزشی که می‌توان به افراد مختلف در هر جایگاهی پیشنهاد داد، برتری خفیف است. جف اولسون در این کتاب لزوما فلسفه یا ایده‌ جدیدی بیان نمی‌کند. بلکه از حقایق ساده و همیشگی در رابطه با موفقیت و شکست پرده برمی‌دارد و آن‌ها را “برتری خفیف” می‌نامد. درک مطالب این کتاب به شما کمک می‌کند دقیق‌تر به جزئیات زندگی خود بنگرید. موقعیتی که در آن قرار دارید و گزینه‌هایی که روزانه باید انجام دهید تا سر انجام رویای خود را محقق کنید، در این کتاب به سادگی بررسی می‌شود. برتری خفیف جف اولسون برای هرکسی که درصدد رهیابی به یک پله‌ عالی‌تر در زندگی است، یک راهنمای بی‌نظیر محسوب می‌شود.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در خبر روز

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *