به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، صفر ولدبیگی دبیر مدارس پاوه در یادداشتی نوشت؛ ماههای دی و خرداد ایامی پرمشغله و استرسزا برای دانشآموزان، خانوادهها و مدارس است. از قدیمالایام تا بهحال در مدارس ما ملاک و میزان یک دانشآموز برتر و موفق کسب نمرات بالا بوده و است. هر دانشآموزی که کارنامه رنگینتری کسب کند؛ نزد دبیران، مدرسه، نظام آموزشی، خانواده و نهایتا جامعه ما دانشآموزیست نمونه، ممتاز و قابلتحسین که به تصورمان آینده بهتری نیز در انتظارش است. ولاجرم دانشآموزی که نتواند نمرات ٢٠ و ١٩ بیشتری به چنگ آورد نه شایسته تقدیراست، نه موفق و فردایش تیره و تار. در کلاسهای درسم دهها دانشآموز حضور دارند که نمرات آنها همه ۲۰ و جزء شاگرد اول و دوم کلاس هستند و هر ماه و سال بالای سکوها مورد تقدیر قرار گرفته و جوایزی دریافت میدارند. اما و ایکاش همه این دانشآموزان تحسین شده، در آزمون مهارتهای اجتماعی و سواد زندگی هم میتونستند نمره قبولی کسب کنند. با تأکید میگویم همه نه، ولی برخی از این دانشآموزان ۲۰ گرفته با آنکه در مقطع دبیرستان هستند از درست بستن بند کفشهایشان تا مسواک زدن دندانهایشان، شانهزدن موهایشان، اتوزدن پیراهنشان، زیبایی و تناسب پوشششان، آداب معاشرت و تعامل با همکلاسیها و معلمانشان و… عاجز هستند و به عبارتی دیگر در آزمون این مباحث قطعا تجدید میشوند. از سوی دیگر برخی از آن دانشآموزانی که کارنامه رنگین و معدل بالایی ندارند و از نظر ما معلمان، اولیا و جامعه دانشآموزی ضعیف و هیچگاه تقدیر و تحسین شده ما نبوده اند اتفاقا بسیار مرتب و منظم، آراسته و خوشپوش و خوشمشرب و ماهر در بسیاری از افعال و اعمال زندگی عملی هستند. به عبارتی گرچه این دانشآموزان تجدید سواد مدرسهای هستند؛ اما واقعا ممتاز و نمونه درسواد زندگیاند. امیدوارم اشتباه قضاوت نکرده باشم، اما تجربیات چندین ساله آموزگاریم بیشتر اوقات ثابت کرده از قضا همین شاگردان معمولی و از نظر ما ضعیف امروزی که مورد غفلت ونکوهش ما هستند در فردای جامعه از همین شاگردان ممتاز و مورد تحسینمان بیشتر و بهتر در خدمت نیازهای واقعی اجتماع و شهر خویش هستند. پس ضروریست بار دگر ما معلمان و شما اولیاء به شاگردان و فرزندانمان جوری دیگر بنگریم و میزان و معیار ممتاز و موفق بودن تنها کسب نمرات بالا نباشد. پایان پیام/۸۱۰۱۰
شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید